patriarchat_rumunii.pdf

(147 KB) Pobierz
Microsoft Word - Patriarchat Rumunii popr.rtf
PATRIARCHAT RUMUŃSKI
Chrześcijaństwo na terenach dzisiejszej Rumunii pojawiło się już w czasach apostolskich.
Ewangelię na tych terenach głosili św. Apostoł Andrzej i uczniowie św. Apostoła Pawła (Dz. 16;
17; 20; Rzym. 15, 19). Wpływy chrześcijaństwa na tym terenie wzmocniły się szczególnie po
zdobyciu Dacji przez cesarza Trajana w 106 roku. Greckie kolonie Scythii Minor (dzisiejszej
Dobrudży) utrzymywały ożywione kontakty z miastami Bliskiego Wschodu, a więc i z
chrześcijanami tych miast. Potwierdza to Tertulian, który w roku 196 pisze: "... również oddalone
od Rzymu ludy i miejscowości, w Galii i Brytanii, Sarmaci, Dakowie, Scytowie i wiele innych
narodów z dalekich prowincji podporządkowani są Jezusowi Chrystusowi i Jego imię wyznają"
Po ogłoszeniu przez cesarza Konstantyna Wielkiego w 313r. Edyktu Mediolańskiego, biskupi ze
Scythia Minor rozwijają ożywioną działalność, dowodem której jest ich liczny udział w Soborach
Powszechnych (II w 381, III w 431 i IV 451).
Niestety ta wczesna organizacja kościelna została zniszczona w okresie wędrówki ludów (VI-VIII
w.). Odrodzenie Kościoła rozpoczyna się po morawskiej misji Św. Cyryla i Metodego w drugiej
połowie IX w. za pośrednictwem Bułgarii. Przez prawie dwieście lat miejscowi chrześcijanie w
sprawach administracyjnych byli podporządkowani Kościołowi bułgarskiemu. Usamodzielnili się
częściowo w 1014 roku po rozgromieniu państwa bułgarskiego przez cesarza bizantyjskiego
Bazylego II Bułgarobójcę (976-1025). Miejscowa diecezja wołoska podporządkowana została
wówczas arcybiskupowi Ochrydy, a następnie arcybiskupowi Tyrnowa, który nosił wówczas tytuł
„Arcybiskupa Tyrnowa, Prymasa Bułgarów i Wołochów”. Samodzielność dawała Kościołowi
rumuńskiemu możliwość wszechstronnego rozwoju. Powstały wówczas najstarsze miejscowe
klasztory i świątynie. Pod wpływem tak znanych ojców, jak św. Nikodem, rozwijał się hezychazm.
Kwitnie kultura i sztuka. Nic więc dziwnego, że w latach 1389 - 1394 biskupstwo Ugro-Wołoskie,
podniesione było do rangi metropolii. Od 1396 roku metropolia przeszła pod zwierzchnictwo
Konstantynopola. W 1456 r. (po upadku Bizancjum w 1453 r.) ponownie powróciła do Ochrydy.
Pod koniec XV wieku Sułtanat Osmański objął całą Azję Mniejszą, Płw. Bałkański aż po rzeki
Sawę i Dunaj, oraz rozciągnął zwierzchnictwo nad Wołoszczyzną (1396 r.), Chanatem Krymskim
(1475 r.) i Mołdawią (1501 r.).W okresie tureckiej niewoli Kościół rumuński zachowywał względną
niezależność. Rumunia leżała na skraju Imperium Osmańskiego. Tuż obok znajdowały się
niezależne państwa europejskie wyczekujące osłabienia Turcji i szukające pretekstów by
zwiększyć, jej kosztem, swe posiadłości. Muzułmanie nie mogli więc sobie pozwolić na zbyt jawne
prześladowanie rumuńskich chrześcijan. Wszelkie oznaki buntu krwawo jednak tłumiono.
Próbowano islamizować naród. Zakończyło się to jednak pełnym niepowodzeniem.
Pod koniec XVII wieku Turcja coraz mocniej chyliła się ku upadkowi. W roku 1699, po wojnie
turecko-austriackiej, na mocy pokoju karłowackiego, Austria otrzymała dużą część ziem
rumuńskich. Kościół prawosławny odetchnął od muzułmańskiego jarzma, lecz jednocześnie
poddany został silnej unijnej propagandzie. Państwo uznawało tylko cztery wyznania, wszystkie
zachodnie: rzymskokatolickie, luterańskie, kalwińskie i unickie. W ciągu całego XVIII wieku
różnymi metodami skłaniano prawosławnych do podporządkowania się biskupowi Rzymu. Taką
samą politykę prowadzono również w Siedmiogrodzie. Większość tamtejszych chrześcijan byli to
prawosławni Rumuni. Duchowieństwo prawosławne zepchnięto do statusu chłopów
pańszczyźnianych. W wyniku tych nacisków znacząca część siedmiogrodzkich Rumunów przyjęła
w roku 1701 unię z Rzymem. Tych, co pozostali przy Prawosławiu pozbawiono własnych
biskupów i oddano pod nadzór duchownych serbskich. Dopiero w roku 1810 otrzymali oni
własnego biskupa, Wasilije Moga (1810-1846).
W XIX w. wśród Rumunów narastały dążenia niepodległościowe. Znalazły one życzliwość i
poparcie Rosji i państw Europy Zachodniej. Pod ich naciskami Turcja zgodziła się, aby w 1861
roku Księstwa Mołdawii i Wołoszczyzny połączyły się w jedno państwo - Rumunię. W 1864 r. w
kraju doszło do przewrotu politycznego, w wyniku którego całą władzę przejął książę Aleksander
Jan Kuza. Za jego rządów rumuński Kościół prawosławny w 1865 r. ogłasił autokefalię, która w
listopadzie 1878 roku została potwierdzona tomosem patriarchy Konstantynopola Joachima III.
1
Przekazanie tomosu i ostateczne zatwierdzenie autokefalii nastąpiło dopiero 25 kwietnia 1885 roku.
Zbiegło się to w czasie z Kongresem Berlińskim, który uznał niepodległość Rumunii poszerzając
jednocześnie jej terytoria o Dobrudżę. Dla Kościoła rumuńskiego nastały lata wewnętrznej pracy
nad poszerzeniem struktur diecezjalnych, rozwojem działalności oświatowej i charytatywnej.
Odradziły się w tym czasie starożytne klasztory.
Po I wojnie światowej do Kościoła rumuńskiego zostały włączone diecezje z ziem przyłączonych
do Rumunii: Mołdawii, Siedmiogrodu, Transylwanii i Bukowiny.
W dniu 4 lutego 1925 roku Święty Synod Patriarchatu Ekumenicznego powziął decyzję o
utworzeniu rumuńskiego patriarchatu z siedzibą patriarchy w Bukareszcie . Lokalne Kościoły
Prawosławne wyraziły na to swoją zgodę.
W 1925 roku patriarcha Rumunii uczestniczył przy ogłoszeniu autokefalii Polskiego Kościoła
Prawosławnego.
Po II wojnie światowej w związku ze zmianą granic państwowych, patriarchat stracił metropolię
Bukowińską i arcybiskupstwo Mołdawii. W 1948 roku wrócili do rumuńskiego Kościoła
prawosławnego wierni i kler unijnego Kościoła greckokatolickiego w Transylwanii.
W 1946 roku komunistyczny Front Narodowo-Demokratyczny zdobył większość mandatów do
Zgromadzenia Narodowego. Proklamowano Rumuńską Republikę Ludową. Sytuacja Patriarchatu
pod jej rządami była początkowo pomyślna. Państwo wspierało odbudowę zniszczeń wojennych,
zapewniało pełną tolerancję i równouprawnienie. Od połowy lat sześćdziesiątych rozpoczął się
męczeński okres historii Kościoła rumuńskiego. W czasach sprawowania władzy przez
G. Gheorghiu-Deja (do 1965 roku) i N. Ceausescu (1967-1989) na Patriarchat spadły najcięższe
prześladowania. Niszczono świątynie i klasztory, likwidowano diecezje, spośród dziesięciu tysięcy
duchownych, aresztowano ponad pięć tysięcy pod zarzutem wrogiej działalności. Zakazano
działalności wydawniczej i katechetycznej. Utrudniano życie liturgiczne. Patriarchat zaczął
odradzać się po upadku reżimu N. Ceausescu w 1989 roku.
W czasach dzisiejszych liczba wiernych Patriarchatu rumuńskiego sięga 20 milionów, co stanowi
86% ludności kraju. Patriarchat podzielony na 22 diecezje i 123 dekanaty. Kościół posiada 8941
parafii z 12546 cerkwiami. Duszpasterską opiekę nad wiernymi sprawuje 40 biskupów i około 9400
kapłanów i diakonów. Cerkiew dysponuje 14 wydziałami teologicznymi na państwowych
uniwersytetach, 33 seminariami i 12 szkołami dla psalmistów. Obecnie istnieje w Rumunii 400
monasterów i pustelni, w których modli się i pracuje 4100 mnichów i 4500 mniszek.
Zwierzchnikiem prawosławnego Kościoła Rumunii jest patriarcha noszący tytuł: „ Wielce
Błogosławiony Arcybiskup Bukaresztu, Metropolita Ungro - Wołoski, Namiestnik Cezarei
Kapadockiej i Patriarcha całej Rumunii ”.
Obecnie zwierzchnikiem Kościoła jest piąty patriarcha Rumunii - Teoktyst. Urodził się 7 lutego
1915 roku w Mołdawii. Chirotonia biskupia odbyła się 5 marca 1950 roku. Wybór Wielce
Błogosławionego Teoktysta na zwierzchnika Kościoła odbył się 9 listopada 1986 roku a
intronizacja 16 listopada tegoż roku.
Siedziba patriarchy i katedralny sobór pw. śww. Równych Apostołem Konstantyna i Heleny
znajdują się w Bukareszcie.
Patriarcha Rumunii Teoktyst przebywał z oficjalną wizytą w naszym Kościele w 2000r.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin