Rothbard - Notatka na temat katolicyzmu.pdf
(
75 KB
)
Pobierz
Wersja do druku
Wersja do druku
http://beta.mises.pl/js/print.php?p=521
Murray N. Rothbard: Notatka na temat katolicyzmu,
protestantyzmu i kapitalizmu
dodano:
11.12.2007
22:16
Tytuł oryginału:
Memorandum on Catholicism, Protestantism, and Capitalism
Tłumaczenie: Paweł Witecki
Redakcja: Marcin Zieli
ı
ski
[8 sierpnia 1956 roku Murray N. Rothbard napisał do Richarda C. Cournelle’a z Volker Fund i poleci
ę
mu, aby zapoznał si
ħ
z
badaniami Emila Kaudera, które dotyczyły arystotelesowskich w
Ģ
tków w teorii u
Ň
yteczno
Ļ
ci kra
ı
cowej i ekonomii szkoły
austriackiej (
Rothbard Papers
). W poni
Ň
szej notatce – napisanej w pa
Ņ
dzierniku 1957 roku – Rothbard przedstawił kilka uwag na ten
temat. Jego listy dowodz
Ģ
,
Ň
e ju
Ň
wtedy był on gor
Ģ
co zainteresowany histori
Ģ
my
Ļ
li ekonomicznej. Od wczesnych lat 50. XX wieku
do 1962 roku pisał on notatki dla Volker Fund dotycz
Ģ
ce ksi
ĢŇ
ek i periodyków naukowych. Notatki te pokazuj
Ģ
,
Ň
e jego wiedza na
ten temat rosła. Ponadto profesor Joseph Dorfman, promotor jego pracy doktorskiej był autorytetem w dziedzinie ameryka
ı
skiej
my
Ļ
li ekonomicznej, a Rothbarda bardzo interesował m.in. wkład Amerykanów w debat
ħ
na temat kwestii monetarnych, która odbyła
si
ħ
na pocz
Ģ
tku dziewi
ħ
tnastego wieku. Rothbard był zarówno ekonomist
Ģ
, jak i historykiem, i dzi
ħ
ki temu nie miał problemów nie
tylko z ocen
Ģ
ksi
ĢŇ
ek dla Volker Fund, ale te
Ň
ze zrozumieniem i dokonaniem logicznej syntezy doktryn ekonomicznych z
perspektywy historycznej. Ostatnia z jego wa
Ň
nych prac, dwutomowa
History of Economic Thought
z 1995 roku stanowi tego dowód.
– Joseph Stromberg]
W ci
Ģ
gu ostatnich kilku lat grupa badaczy (z których wi
ħ
kszo
Ļę
mo
Ň
na nazwa
ę
„prawicowymi katolikami”) podj
ħ
ła si
ħ
rewizji
powszechnych opinii na temat narodzin ekonomii i kapitalizmu, według których leseferystyczna my
Ļ
l ekonomiczna i wolnorynkowa
polityka gospodarcza, dzi
ħ
ki którym nast
Ģ
pił rozwój kapitalizmu, powstały wskutek zrzucenia kajdan
Ļ
redniowiecznego katolicyzmu.
Nowoczesny duch naukowy zwyci
ħŇ
ył scholastyczny dogmatyzm, co umo
Ň
liwiło rozwój ideom indywidualistycznym i
racjonalistycznym. Odrzucenie władzy Ko
Ļ
cioła przyczyniło si
ħ
do rozwoju indywidualizmu we wszystkich dziedzinach, a duch i
etyka kalwinizmu, kład
Ģ
c nacisk na pozytywn
Ģ
warto
Ļę
ci
ħŇ
kiej pracy, oszcz
ħ
dno
Ļ
ci i zarabiania pieni
ħ
dzy, doprowadziły do
rozkwitu kapitalizmu, je
Ļ
li porówna si
ħ
to ze skutkami niech
ħ
ci katolicyzmu do zarabiania pieni
ħ
dzy. Leseferystyczna gospodarka
zawdzi
ħ
cza swój rozwój protestanckiej atmosferze panuj
Ģ
cej w Wielkiej Brytanii (Adam Smith i inni).
Istnieje jednak i druga strona medalu. W ostatnich latach pojawiły si
ħ
odmienne interpretacje, szczególnie w dziedzinie filozofii
politycznej (przykładem mog
Ģ
by
ę
konsekwencje doktryny prawa naturalnego) i my
Ļ
li ekonomicznej. Na temat tej nowej szkoły
polecam: Joseph A. Schumpeter,
History of Economic Analysis
(Nowy Jork 1954), a w szczególno
Ļ
ci s. 73-142; Marjorie
Grice-Hutchinson,
The School of Salamanca
(Oxford 1952); Emil Kauder,
Genesis of the Marginal Utility Theory
, „Economic
Journal” (wrzesie
ı
1953); Kauder,
Retarded Acceptance of the Marginal Utility Theory
, „Quarterly Journal of Economics” (listopad
1953) i Comment (sierpie
ı
1955); oraz Raymond de Roover,
Scholastic Economics: Survival and Lasting Influence from the 16th
Century to Adam Smith
, „Quarterly Journal of Economics” (maj 1955).
Rewizjoni
Ļ
ci w niewielkim stopniu skierowali swoj
Ģ
uwag
ħ
bezpo
Ļ
rednio na fundament tego standardowego podej
Ļ
cia – weberowsk
Ģ
etyki protestanck
Ģ
– ale naprawd
ħ
wiele dokonali w sposób po
Ļ
redni. Polecam krytyk
ħ
Webera autorstwa H.M. Robertsona,
Aspects
of the Rise of Economic Individualism
(Londyn 1933). Robertson i inni wykazali na przykład,
Ň
e kapitalizm tak naprawd
ħ
zacz
Ģ
ł
rozwija
ę
si
ħ
nie w Wielkiej Brytanii, ale w czternastowiecznych miastach włoskich, czyli na bezsprzecznie katolickim terenie. W
rzeczywisto
Ļ
ci, fundament krytyki rewizjonistów na wszystkich polach stanowi fakt ci
Ģ
gło
Ļ
ci – rozwój kapitalizmu, liberalizmu,
racjonalizmu, my
Ļ
li ekonomicznej itd. rozpocz
Ģ
ł pod auspicjami Ko
Ļ
cioła katolickiego si
ħ
na długo przed Adamem Smithem i
innymi, a pó
Ņ
niejsze wydarzenia wzi
ħ
ły swój pocz
Ģ
tek z pogl
Ģ
dów katolickich (poza niektórymi przypadkami, które
Ļ
wiadcz
Ģ
o
regresie)
Kauder odwrócił tez
ħ
Webera
[1]
i zaatakował Smitha oraz Ricarda za to,
Ň
e pod wpływem protestantyzmu rozwin
ħ
li oni
laborystyczn
Ģ
teori
ħ
warto
Ļ
ci. Schumpeter tak
Ň
e zwracał na to uwag
ħ
. Trzon tej nowej i wa
Ň
nej tezy stanowi – wbrew powszechnym
twierdzeniom,
Ň
e to Hume i Smith zbudowali teori
ħ
ekonomii wła
Ļ
ciwie de novo – fakt,
Ň
e ekonomia swój rozwój, co prawda
powolny, ale zarazem te
Ň
stabilny, zawdzi
ħ
cza włoskim i francuskim katolikom b
ħ
d
Ģ
cym pod wpływem scholastyków. Ich teoria
ekonomii pod wzgl
ħ
dem metodologicznym miała charakter indywidualistyczny i kładła nacisk na teori
ħ
u
Ň
yteczno
Ļ
ci, suwerenno
Ļę
konsumentów oraz wycen
ħ
rynkow
Ģ
, natomiast Adam Smith w rzeczywisto
Ļ
ci cofn
Ģ
ł my
Ļ
l ekonomiczn
Ģ
z wła
Ļ
ciwej drogi na setki
lat, wł
Ģ
czaj
Ģ
c do niej czysto brytyjsk
Ģ
doktryn
ħ
laborystycznej teorii warto
Ļ
ci. Tu mog
ħ
doda
ę
,
Ň
e laborystyczna teoria warto
Ļ
ci
niosła ze sob
Ģ
wiele złych konsekwencji. Po pierwsze, logiczne jest to,
Ň
e przetarła ona szlak Marksowi. Po drugie, jej nacisk na to,
Ň
e „ceny s
Ģ
zdeterminowane przez koszty”, przyczynił si
ħ
do powstania pogl
Ģ
du,
Ň
e winnymi wzrostu cen s
Ģ
przedsi
ħ
biorcy lub
zwi
Ģ
zki zawodowe, a nie rz
Ģ
dowy wzrost poda
Ň
y pieni
Ģ
dza. Po trzecie wreszcie, jej nacisk na dobra maj
Ģ
„obiektywn
Ģ
, wewn
ħ
trzn
Ģ
warto
Ļę
” doprowadził do „scjentystycznych” prób mierzenia warto
Ļ
ci, do stabilizowania jej przez rz
Ģ
dowe manipulacje itd.
Ta interesuj
Ģ
ca teza Kaudera składa si
ħ
z dwóch cz
ħĻ
ci. Po pierwsze, historyczny rozwój my
Ļ
li ekonomicznej odbywał si
ħ
tak jak to
przedstawiono powy
Ň
ej. Po drugie, przyczyn
Ģ
tego,
Ň
e zapomniano o teorii u
Ň
yteczno
Ļ
ci i zast
Ģ
piono j
Ģ
teori
Ģ
kosztów pracy, jest
wpływ protestantyzmu, który znajdował si
ħ
w opozycji do ducha katolicyzmu.
Kauder utrzymuje,
Ň
e po pierwsze w du
Ň
ym stopniu teori
ħ
u
Ň
yteczno
Ļ
ci rozwin
Ģ
ł najpierw Arystoteles, a nast
ħ
pnie scholastycy, a w
szczególno
Ļ
ci zapomniani pó
Ņ
niej scholastycy hiszpa
ı
scy działaj
Ģ
cy pod koniec XVI i na pocz
Ģ
tku XVII stulecia. Wi
ħ
kszo
Ļę
1 z 3
2007-12-22 18:43
Wersja do druku
http://beta.mises.pl/js/print.php?p=521
historyków ignorowała, przynajmniej do niedawna, wpływ hiszpa
ı
skich scholastyków. Według powszechnego pogl
Ģ
du, działalno
Ļę
scholastyków sko
ı
czyła, kiedy nast
Ģ
pił koniec wieków
Ļ
rednich, za
Ļ
powstał
Ģ
w ten sposób przestrze
ı
zapełnili jedynie
merkantyli
Ļ
ci. Jednak
Ň
e merkantyli
Ļ
ci byli pro-etatystycznymi pamflecistami
ad hoc
, a ich wkład do ekonomii i liberalizmu był
znacznie mniejszy ni
Ň
scholastyków (patrz: DeRoover).
Nacisk na subiektywn
Ģ
u
Ň
yteczno
Ļę
i warto
Ļ
ci wyznawane przez jednostki kładli te
Ň
pó
Ņ
niej wielcy protestanccy filozofowie
polityczni: Grocjusz i Pufendorf, którzy znajdowali si
ħ
pod bezpo
Ļ
rednim wpływem scholastyków hiszpa
ı
skich (jak zobaczymy za
chwil
ħ
, równie
Ň
w dziedzinie prawa naturalnego) oraz włoscy ekonomi
Ļ
ci: de Volterra (połowa XVI wieku), Davanzatti (koniec XVI
wieku), Montanari (koniec XVII wieku), a w szczególno
Ļ
ci Galiani (około 1750 roku). Teori
ħ
t
Ģ
rozwijali nast
ħ
pnie francuscy
katolicy: Turgot i Condilla (połowa XVIII wieku). Kauder twierdzi,
Ň
e w rzeczywisto
Ļ
ci w czasach, kiedy
Ň
yli trzej ostatni, został
rozwi
Ģ
zany „paradoks warto
Ļ
ci” (złota i
Ň
elaza) dzi
ħ
ki ich teorii u
Ň
yteczno
Ļ
ci, jednak Smith i Ricardo odrzucili to rozwi
Ģ
zanie i
ponowie przedstawili problem paradoksu warto
Ļ
ci (mo
Ň
na tutaj doda
ę
te
Ň
,
Ň
e holistyczne podej
Ļ
cie Smitha i Ricarda miało
nieznacznie socjalistyczny charakter równie
Ň
w czwartej kwestii: przyczyniło si
ħ
do powstania praktyki oddzielania dystrybucji od
produkcji i mówienia jedynie o grupach czynników zamiast o indywidualnych czynnikach – o pracy zamiast o pracownikach).
Nast
ħ
pnie Kauder przechodzi do twierdzenia,
Ň
e teoretycy włoscy i francuscy, zwolennicy subiektywnej teorii warto
Ļ
ci i
u
Ň
yteczno
Ļ
ci byli katolikami, a zwolennicy laborystycznej teorii warto
Ļ
ci: Petty, Locke i Smith byli brytyjskimi protestantami.
Kauder twierdzi,
Ň
e
Ņ
ródłem tego jest fakt,
Ň
e kalwinizm kładł nacisk na
Ļ
wi
ħ
to
Ļę
pracy, a my
Ļ
l katolicka postrzegała prac
ħ
jedynie
jako narz
ħ
dzie słu
ŇĢ
ce zapewnieniu
Ļ
rodków potrzebnych do
Ň
ycia. Scholastycy mogli wi
ħ
c doj
Ļę
do wniosku
Ň
e „cena
sprawiedliwa” była z natury cen
Ģ
wolnokonkurencyjn
Ģ
, kształtuj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
na rynku, podczas gdy znajduj
Ģ
cy si
ħ
pod wpływem
protestantyzmu Brytyjczycy musieli stwierdzi
ę
,
Ň
e uczciw
Ģ
cen
Ģ
jest cena „naturalna”, dla której „ilo
Ļę
pracy w ka
Ň
dym z
wymienianych dóbr jest taka sama”. DeRoover zwraca uwag
ħ
te
Ň
,
Ň
e pó
Ņ
ni hiszpa
ı
scy scholastycy: Domingo de Soto i Luis de
Molina podwa
Ň
yli bł
ħ
dn
Ģ
opini
ħ
Dunsa Szkota,
Ň
e cena sprawiedliwa jest równa kosztowi produkcji powi
ħ
kszonemu o rozs
Ģ
dny
zysk. W rzeczywisto
Ļ
ci, Smith i Locke znajdowali si
ħ
zarówno pod wpływem my
Ļ
li scholastycznej, któr
Ģ
poznali dzi
ħ
ki swojemu
zapleczu filozoficznemu, jak i naciskowi kaliwinizmu na
Ļ
wi
ħ
to
Ļę
pracy. To prawda,
Ň
e Smith wierzył,
Ň
e wolna konkurencja
doprowadzi w ko
ı
cu cen
ħ
rynkow
Ģ
w okolice „ceny sprawiedliwej”, jednak oczywistym jest fakt,
Ň
e powstało tu pewne zagro
Ň
enie –
zagro
Ň
enie, które pó
Ņ
niej w pełni wykorzystał Marks (i doprowadziło do powstania teorii o konkurencji niedoskonałej, którym
niedaleko do nacisków na powstanie bardziej sprawiedliwego
Ļ
wiata, gdzie ceny s
Ģ
„naturalne”, czy te
Ň
optymalne). Z kolei tomi
Ļ
ci
w centrum swoich bada
ı
problemów ekonomicznych stawiali konsumenta, który w systemie gospodarczym stanowi arystotelesowsk
Ģ
„ostatni
Ģ
przyczyn
ħ
”, a jego celem „jest d
ĢŇ
enie do przyjemno
Ļ
ci w stopniu umiarkowanym”. Kauder twierdzi równie
Ň
,
Ň
e w XIX
wieku wpływy religijne nie ogrywały zbyt du
Ň
ej roli w my
Ļ
li ekonomicznej. Zwraca jednak uwag
ħ
na to, jak wa
Ň
ne dla Alfreda
Marshalla było jego surowe ewangelickie otoczenie. Ojciec Marshalla był bardzo surowym ewangelikiem, a ewangelicy z kolei
propagowali ortodoksyjny kalwinizm. By
ę
mo
Ň
e to jest wła
Ļ
nie powód, dla którego Marshall był przeciwnikiem teorii u
Ň
yteczno
Ļ
ci i
chciał pozostawi
ę
du
ŇĢ
cz
ħĻę
kosztowej teorii Ricarda, która w skutek tego przetrwała do dzisiaj.
Chciałbym jednak doda
ę
komentarz. Najbardziej „dogmatycznymi” leseferystami w XIX wieku nie byli Brytyjczycy, ale ekonomi
Ļ
ci
francuscy (katoliccy). Bastiat, Molinari i inni stosowali znacznie wi
ħ
kszy rygor ni
Ň
pragmatyczni liberałowie angielscy. Co wi
ħ
cej,
teoria leseferystyczna zakwitła dzi
ħ
ki katolickim fizjokratom, którzy znajdowali si
ħ
pod bezpo
Ļ
rednim wpływem teorii prawa
naturalnego.
W ten sposób mo
Ň
emy przej
Ļę
do kolejnej kwestii, na któr
Ģ
wielki wpływ mieli katoliccy scholastycy – prawa naturalnego i teorii
praw naturalnych. Prawo naturalne z pewno
Ļ
ci
Ģ
stanowiło ogromn
Ģ
przeszkod
ħ
dla pa
ı
stwowego absolutyzmu, a swój pocz
Ģ
tek
wzi
ħ
ło z my
Ļ
li katolickiej. Schumpeter zwraca uwag
ħ
na to,
Ň
e teoria o boskich prawach królów miała swoje
Ņ
ródło w
protestantyzmie. Francuscy i brytyjscy filozofowie moralni równie
Ň
teori
ħ
prawa naturalnego wzi
ħ
li od scholastyków. Ten zwi
Ģ
zek
został zaciemniony przez fakt,
Ň
e wielu z XVIII-wiecznych racjonalistów, którzy byli skrajnie antykatoliccy, nie chciało
zaakceptowa
ę
,
Ň
e maj
Ģ
intelektualny dług wobec my
Ļ
licieli katolickich. Schumpeter twierdzi jednak,
Ň
e w rzeczywisto
Ļ
ci
indywidualizm ma swoje
Ņ
ródło w my
Ļ
li katolickiej. A zatem „społecze
ı
stwo było traktowane (przez Akwinat
ħ
) jako kwestia
całkowicie ludzka i co wi
ħ
cej, jako zwyczajny zbiór jednostek, które poł
Ģ
czyły ich ziemskie potrzeby (…) Władza rz
Ģ
dz
Ģ
cego
pochodziła si
ħ
od ludu (…) i została mu przekazana. Lud był suwerenem, a niegodny władca mógł zosta
ę
obalony. Duns Szkot był
jeszcze bli
Ň
szy przyj
ħ
cia teorii pa
ı
stwa opartego o umow
ħ
społeczn
Ģ
. Ich (…) argumentacja ma w du
Ň
ym stopniu charakter
indywidualistyczny, utylitarystyczny i racjonalistyczny”.
[2]
Schumpeter podkre
Ļ
la równie
Ň
,
Ň
e Akwinata był obro
ı
c
Ģ
prywatnej
własno
Ļ
ci i wspomina o anty-etatyzmie scholastyka Juana de Mariany (
De rege et regis institutione libre III et Phillippum III
Hispaniae Regem catholicum
z 1599). Dostrzega on równie
Ň
fakt,
Ň
e uznawali oni cen
ħ
rynkowej jako ze swej natury cen
Ģ
sprawiedliw
Ģ
, a tak
Ň
e przyj
ħ
li teori
ħ
u
Ň
yteczno
Ļ
ci, warto
Ļ
ci subiektywnej itd. Mówi te
Ň
,
Ň
e chocia
Ň
Arystoteles i Szkot wierzyli,
Ň
e
normalna cena konkurencyjna była cen
Ģ
sprawiedliw
Ģ
, to pó
Ņ
ni scholastycy hiszpa
ı
scy identyfikowali cen
ħ
rynkow
Ģ
z ka
Ň
d
Ģ
cen
Ģ
konkurencyjn
Ģ
(np. Luis de Molina). Stworzyli oni równie
Ň
teori
ħ
standardu złota i byli przeciwni zmniejszaniu warto
Ļ
ci monet.
Schumpeter twierdzi równie
Ň
,
Ň
e de Lugo rozwin
Ģ
ł teori
ħ
zysków przedsi
ħ
biorcy, której fundament stanowiło ryzyko. Teoria ta
została w pełni rozwini
ħ
ta na pocz
Ģ
tku dwudziestego wieku i pó
Ņ
niej.
[3]
Mimo
Ň
e XVIII-wieczna teoria praw naturalnych była du
Ň
o bardziej indywidualistyczna i wolno
Ļ
ciowa ni
Ň
jej wersja scholastyczna,
to tu równie
Ň
mamy do czynienia z oczywist
Ģ
ci
Ģ
gło
Ļ
ci
Ģ
. Tak samo jest z racjonalizmem. Rozum był głównym narz
ħ
dziem
u
Ň
ywanym przez Akwinat
ħ
, a zwalczali go protestanci, którzy opierali swoj
Ģ
teologi
ħ
– i etyk
ħ
– na bardziej emocjonalnych
podstawach lub bezpo
Ļ
rednio na Objawieniu.
Mo
Ň
emy nast
ħ
puj
Ģ
co podsumowa
ę
argumenty za katolicyzmem: (1) leseferyzm i idea prawa naturalnego Smitha pochodziły od
pó
Ņ
nych scholastyków i od katolickich fizjokratów; (2) katolicy rozwin
ħ
li teori
ħ
u
Ň
yteczno
Ļ
ci kra
ı
cowej i warto
Ļ
ci subiektywnej, a
tak
Ň
e przedstawili pogl
Ģ
d,
Ň
e cena sprawiedliwa jest cen
Ģ
rynkow
Ģ
, podczas gdy brytyjscy protestanci zaszczepili niebezpieczn
Ģ
i
etatystyczn
Ģ
laborystyczn
Ģ
teori
ħ
warto
Ļ
ci zainspirowan
Ģ
przez kalwinizm; (3) niektórzy z najbardziej ”dogmatycznych” teoretyków
leseferyzmu była katolikami: od fizjokratów do Bastiata; (4) kapitalizm narodził si
ħ
w czternastowiecznych katolickich miastach
2 z 3
2007-12-22 18:43
Wersja do druku
http://beta.mises.pl/js/print.php?p=521
włoskich; (5) prawa naturalne i inne racjonalistyczne koncepcje pochodz
Ģ
od scholastyków.
Polecam równie
Ň
artykuł Melvina Richtera,
T.H. Green and His Audience: Liberalism as a Surrogate Faith
, „Review of Politics”
(pa
Ņ
dziernik 1956), w którym mo
Ň
na znale
Ņę
wstrz
Ģ
saj
Ģ
cy przykład na to, jak protestantyzm, a zwłaszcza kalwinizm, przyczynił si
ħ
do rozwoju filozofii altruistycznego socjalizmu.
Chocia
Ň
nie ma to zwi
Ģ
zku z moj
Ģ
notatk
Ģ
, chciałbym te
Ň
gor
Ģ
co zarekomendowa
ę
ksi
ĢŇ
k
ħ
Ericha von Kuehnelt-Leddihna,
Liberty
and Property
(Caldwell, Id. 1952), której fundament stanowi teza,
Ň
e duch wolno
Ļ
ciowy (cho
ę
„antydemokratyczny”) ma swoje
Ņ
ródło w katolicyzmie, podczas gdy protestantyzm niesie ze sob
Ģ
ducha socjalizmu, totalitaryzmu i kolektywizmu. Jednym z
przykładów mo
Ň
e by
ę
twierdzenie Kuehnelta-Leddinha,
Ň
e katolicka wiara w rozum i prawd
ħ
prowadzi do „ekstremizmu” i
„radykalizmu”, a protestancki nacisk na intuicj
ħ
prowadzi do wiary w kompromis, badania opinii publicznej itp.
Nale
Ň
ałoby tu wspomnie
ę
równie
Ň
o pogl
Ģ
dach profesora Misesa w kwestii tezy Maxa Webera –
Ň
e Weber odwrócił rzeczywisty ci
Ģ
g
przyczynowo-skutkowy, a wi
ħ
c to raczej kapitalizm przyszedł pierwszy, a potem kalwinizm przystosował swoje nauczanie do
rosn
Ģ
cego wpływu mieszcza
ı
stwa, a nie na odwrót.
Nie jestem gotowy, by stwierdzi
ę
,
Ň
e nale
Ň
y całkowicie wyrzuci
ę
za burt
ħ
tezy protestantyzmu i całkowicie przyj
Ģę
my
Ļ
l katolick
Ģ
.
Ale wydaje mi si
ħ
czym
Ļ
oczywistym,
Ň
e ta opowie
Ļę
jest du
Ň
o bardziej zło
Ň
ona ni
Ň
to si
ħ
powszechnie uwa
Ň
a. Z pewno
Ļ
ci
Ģ
rewizjoni
Ļ
ci dostarczaj
Ģ
wspaniałych poprawek.
[4]
W kwestii teorii u
Ň
yteczno
Ļ
ci i Adama Smitha mog
ħ
opowiedzie
ę
si
ħ
za
rewizjonistami. Od dłu
Ň
szego czasu czułem,
Ň
e Adam Smith został w du
Ň
ym stopniu przeceniony jako lojalny zwolennik
laissez-faire
.
PRZYPISY
[1]
Weberowski socjolog Randall Collins równie
Ň
odwrócił tez
ħ
Webera, wykorzystuj
Ģ
c przy tym weberowskie metody historycznej
rekonstrukcji; zob. Collins,
Weberian Sociological Theory
, Cambridge University Press, Cambridge 1986. Pisze on tam,
Ň
e „to
chrze
Ļ
cija
ı
stwo było główn
Ģ
weberowsk
Ģ
rewolucj
Ģ
, poniewa
Ň
stworzyło instytucje, w których mógł pojawi
ę
si
ħ
kapitalizm.
Protestancka reformacja to zaledwie pojedynczy kryzys, który zdarzył u ko
ı
ca długofalowego cyklu. Stanowiła ona pocz
Ģ
tek
drugiego startu, który został bł
ħ
dnie uznany za pierwszy” (s. 76). – wszystkie przypisy dodane przez red. oryg.
[2]
Joseph A. Schumpeter,
History of Economic Analysis
, Oxford University Press, Nowy Jork 1954, s. 91-92.
[3]
Zob. zwłaszcza Alejandro A. Chafuen,
Wiara i wolno
Ļę
: My
Ļ
l ekonomiczna pó
Ņ
nych scholastyków
, Arwil, Warszawa 2007.
[4]
Rothbard pó
Ņ
niej rozwin
Ģ
ł t
ħ
lini
ħ
ataku. Zob. Murray N. Rothbard,
Economic Thought Before Adam Smith: An Austrian
Perspective on the History of Economic Thought
, Edward Elgar, Cheltenham 1995, s. 31-175.
© copyright 2006 by
www.mises.pl
3 z 3
2007-12-22 18:43
Plik z chomika:
wubudubu1
Inne pliki z tego folderu:
Rothbard - Bureaucracy.mobi
(138 KB)
Rothbard - Bureaucracy.pdf
(238 KB)
Rothbard Notatka o ekonomii matematycznej.pdf
(232 KB)
Rothbard - Dziesięć wielkich gospodarczych mitów.rtf
(1143 KB)
Rothbard - Bajka naszych czasów.pdf
(2393 KB)
Inne foldery tego chomika:
eTrapez
Training
UML
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin