Ochrona konsumenta – wd.7 17.11.09r – od 2 godziny.
Pomoc
· Miejski/ powiatowy rzecznik konsumentów lub
· Federacja konsumentów, stowarzyszenie…
Urząd ochrony konkurencji i konsumentów przeprowadza regularne kontrole wzorców stosowanych w umowach z konsumentami przez przedsiębiorców.
Skierowane szereg pozwów do Sądu Ochrony konkurencji i konsumentów – postanowienia umowne uznane prawomocnym wyrokiem SOKIK za niedozwolone są wpisywane do rejestru klauzuli niedozwolonych
Od tego momentu ich stosowanie w obrocie z konsumentami staje się zakazane.
Prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również:
· Miejskim/powiatowym rzecznikom konsumentów,
· Organizacjom pozarządowym
· konsumentom
JAK KWESTIONOWAC NIEDOZWOLONE KLAUZULE UMOWNE
· po zawarciu umowy, w trakcie jej realizacji, orientujemy się, że zawiera postanowienia, których treść jest dla nas dalece niekorzystna,
· jak wtedy postąpić? Można wykorzystać tzw. Incydentalną lub abstrakcyjną kontrolę wzorca umowy. (o to będzie pytanie)
KONTROLE
· INCDENTALNA – konkretna umowa, konkretna sytuacja, sąd powszechny
· ABSTRAKCYJNA – dokonana w oderwaniu od konkretnej umowy; SOKiK
Usługi turystyczne – niedozwolone klauzule umowne
Obecnie w rejestrze klauzul niedozwolonych na ponad 1400 postanowień aż 364 dotyczą turystyki – to największa grupa związana z jedną branżą.
Umowy, regulaminy świadczenia usług oraz materiały reklamowe – kontrola UOKiK
· 137 przedsiębiorstw wybranych losowo na terenie całego kraju,
· Niemal u wszystkich kontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości – 96,4%
· Zarzuty UOKiK dotyczą głownie stosowana przez organizatorów postanowień naruszających ustawę o usługach turystycznych oraz tożsamych …
Przykłady:
· „biuro zastrzega sobie prawo zmiany ceny w terminie do 14 dni przez rozpoczęciem imprezy” – przedsiębiorcy nie przestrzegają przepisów ustawy o usługach turystycznych zgodnie z którymi koszt imprezy nie może się zmienić, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje, i to w ściśle określony przypadkach (wzrost opłat urzędowych czy kosztów transportu). Ponadto zgodnie z prawem cena wycieczki nie może się zmienić na 20 dni przed jej rozpoczęciem.
· „(…) zastrzegamy sobie w nieuniknionych przypadkach prawo do zmian w świadczeniu usług w stosunku do warunków, zawartych w umowie, o ile podstawowa forma podróży zostanie zachowana”.
· „biuro podróży nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiotem reklamacji w uznaniu hoteli lub przewoźnika jest bezpodstawny i stanowi normalną praktykę hotelu lub przewoźnika”.
· „ewentualne nieprawidłowości musza być zgłoszone niezwłocznie w formie pisemnej lub ustnej w czasie trwania imprezy i potwierdzone przez osobę uprawnioną – pilota, rezydenta, przedstawiciela, która ma obowiązek potwierdzenie zagłoszenia nieprawidłowości. Niepotwierdzone nieprawidłowości nie będą rozpatrzone”/
WARTO PAMIĘTAĆ
Zgodnie z ustawą i usługach turystycznych, jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się (… dokończyć ze zdjęcia)
CO ZROBIĆ GDY WARUNKI UCZESTNICTWA W WYCIECZCE TURYSTYCZNEJ ZAWIERAJA NIEDOWOLONE KLAUZULE?
JAK SPRAWDZIĆ BIURO PODRÓŻY?
· WWW. Turystyka.crz.mg.gov.pl
· Informacje o wszystkich legalnie działających organizatorach lub pośrednikach turystycznych w Polsce
· Informacje o wydaniu decyzji o zakazie wykonywania działalności przez organizatorów lub wygaśnięciu umowy gwarancji.
KIEDY KONSUMENT JEST W[RPADZANY W BŁĄD – sytuacje
· Istnienie produktu, jego rodzaju lub dostępności,
· Cechy produktu
· Obowiązki przedsiębiorcy związane z produktem, w tym usługi serwisowe i procedura reklamacyjna, dostawy…;
Nowa ustawa ma na celu implementacje dyrektywy 2005/29/WE parlamentu europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców wobec konsumentów na rynku wewnętrznym,
Ustawa z dn. 23.08.07 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206)
Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa (tzw. Klauzula generalna)
· Jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami w istotny sposób zniekształcająca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta,
o Przed zawarciem umowy dotyczącej produktu
o W trakcie jej zawierania
o Lub po jej zawarciu
· Praktyki CZARNE - zawsze zakazane; istnieje zamknięty katalog; żadna Inn a praktyka nie będzie uznana za „czarną”
· Praktyki SZARE – nie uważane i nie wymienione można na uznać za nieuczciwe.
Szara lista – praktyki wprowadzające w błąd
Czarna lista – praktyki w każdych okolicznościach (przykłady)
· Reklama przynęta
· Twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą,
Przykłady agresywnych praktyk rynkowych:
1. Wywołanie wrażenia, ze konsument nie może opuścić pomieszczeń przedsiębiorcy bez zawarcia umowy;
2. Składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, nawet jeśli nie przebywa on tam z zamiarem stałego pobytu, ignorując prośbę konsumenta o jego opuszczenie lub zaprzestanie takich wizyt, z wyjątkiem przepadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy,
3. Uciążliwe i niewywołane działanie m albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość,
4. Zadanie od konsumenta zgłaszającego roszczenie, w związku w umową ubezpieczenia, przedstawienia dokumentów, których w sposób racjonalny nie można uznać za istotny dla ustalenia zasadności roszczenia lub nieudzielenia odwiedzi na stosowną korespondencję.
PRZEDSIĘBIORCA
· Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową,
· Nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz:
· Osoba fizyczna – ewidencja działalności gospodarczej
· Spółka prawa handlowego – KRS
· Spółka cywilna – brak podmiotowości prawnej; wspólnicy to przedsiębiorcy
PREZCIĘTNY KONSUEMNT
· Konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny;
· Oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów.
wnozcik2007