Ochrona konsumenta – wd.7 17.11.09r.docx

(21 KB) Pobierz

Ochrona konsumenta – wd.7  17.11.09r – od 2 godziny.

Pomoc

·         Miejski/ powiatowy rzecznik konsumentów lub

·         Federacja konsumentów, stowarzyszenie…

Urząd ochrony konkurencji i konsumentów przeprowadza regularne kontrole wzorców stosowanych w umowach z konsumentami przez przedsiębiorców.

Skierowane szereg pozwów do Sądu Ochrony konkurencji i konsumentów – postanowienia umowne uznane prawomocnym wyrokiem SOKIK za niedozwolone są wpisywane do rejestru klauzuli niedozwolonych

Od tego momentu ich stosowanie w obrocie z konsumentami staje się zakazane.

Prawo składania pozwów do SOKiK przysługuje również:

·         Miejskim/powiatowym rzecznikom konsumentów,

·         Organizacjom pozarządowym

·         konsumentom

JAK KWESTIONOWAC NIEDOZWOLONE KLAUZULE UMOWNE

·         po zawarciu umowy, w trakcie jej realizacji, orientujemy się, że zawiera postanowienia, których treść jest dla nas dalece niekorzystna,

·         jak wtedy postąpić? Można wykorzystać tzw. Incydentalną lub abstrakcyjną kontrolę wzorca umowy. (o to będzie pytanie)

KONTROLE

·         INCDENTALNA – konkretna umowa, konkretna sytuacja, sąd powszechny

·         ABSTRAKCYJNA dokonana w oderwaniu od konkretnej umowy; SOKiK

Usługi turystyczne – niedozwolone klauzule umowne

Obecnie w rejestrze klauzul niedozwolonych na ponad 1400 postanowień aż 364 dotyczą turystyki – to największa grupa związana z jedną branżą.

Umowy, regulaminy świadczenia usług oraz materiały reklamowe – kontrola UOKiK

·         137 przedsiębiorstw wybranych losowo na terenie całego kraju,

·         Niemal u wszystkich kontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości – 96,4%

·         Zarzuty UOKiK dotyczą głownie stosowana przez organizatorów postanowień naruszających ustawę o usługach turystycznych oraz tożsamych …

Przykłady:

·         biuro zastrzega sobie prawo zmiany ceny w terminie do 14 dni przez rozpoczęciem imprezy” – przedsiębiorcy nie przestrzegają przepisów ustawy o usługach turystycznych zgodnie z którymi koszt imprezy nie może się zmienić, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje, i to  w ściśle określony   przypadkach (wzrost opłat urzędowych czy kosztów transportu). Ponadto zgodnie z prawem cena wycieczki nie może się zmienić na 20 dni przed jej rozpoczęciem.

·         „(…) zastrzegamy sobie w nieuniknionych przypadkach prawo do zmian  w świadczeniu usług w stosunku do warunków, zawartych w umowie, o ile podstawowa forma podróży zostanie zachowana”.

·         „biuro podróży nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiotem reklamacji w uznaniu hoteli lub przewoźnika jest bezpodstawny i stanowi normalną praktykę hotelu lub przewoźnika”.

·         „ewentualne nieprawidłowości musza być zgłoszone niezwłocznie w formie pisemnej lub ustnej w czasie trwania imprezy i potwierdzone przez osobę uprawnioną – pilota, rezydenta, przedstawiciela, która ma obowiązek potwierdzenie zagłoszenia nieprawidłowości. Niepotwierdzone nieprawidłowości nie będą rozpatrzone”/

 

WARTO PAMIĘTAĆ

Zgodnie z ustawą i usługach turystycznych, jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się (… dokończyć ze zdjęcia)

CO ZROBIĆ GDY WARUNKI UCZESTNICTWA W WYCIECZCE TURYSTYCZNEJ ZAWIERAJA NIEDOWOLONE KLAUZULE?

  1. Zwrócić się do biura podróży i usunięcie klauzuli z umowy,
  2. Zwrócić się do prezesa UOKiK z zbadanie, czy wskazane przez niego zapisy w regulaminie nie stanowią klauzul niedozwolonych,
  3. Gdy biuro podróży nie usunie klauzuli, wnieść pozew do sądu (wydział cywilny) o ustalenie, że konkretne postanowienie umowy stanowi klauzulę niedozwoloną.

 

JAK SPRAWDZIĆ BIURO PODRÓŻY?

·         WWW. Turystyka.crz.mg.gov.pl

·         Informacje o wszystkich legalnie działających organizatorach lub pośrednikach turystycznych w Polsce

·         Informacje o wydaniu decyzji o zakazie wykonywania działalności przez organizatorów lub wygaśnięciu umowy gwarancji.

 

KIEDY KONSUMENT JEST W[RPADZANY W BŁĄD – sytuacje

·         Istnienie produktu, jego rodzaju lub dostępności,

·         Cechy produktu

·         Obowiązki przedsiębiorcy związane z produktem, w tym usługi serwisowe i  procedura reklamacyjna, dostawy…;

Nowa ustawa ma na celu implementacje dyrektywy 2005/29/WE parlamentu europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorców wobec konsumentów na rynku wewnętrznym,

Ustawa z dn. 23.08.07 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206)

 

Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa (tzw. Klauzula generalna)

·         Jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami w istotny sposób zniekształcająca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta,

o        Przed zawarciem umowy dotyczącej produktu

o        W trakcie jej zawierania

o        Lub po jej zawarciu

·         Praktyki CZARNE - zawsze zakazane; istnieje zamknięty katalog; żadna Inn a praktyka nie będzie uznana za „czarną”

·         Praktyki SZARE nie uważane i nie wymienione można na uznać za nieuczciwe.

Szara lista – praktyki wprowadzające w błąd

  1. Działanie wprowadzające w błąd:
    1. Działanie, które w jaki kol wiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczących umowy, której inaczej by nie podjął,
    2. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
    3. Rozpowszechnienie prawdziwych informacjo mogących wprowadzić w błąd,
    4. Działanie – produkty opakowania, znaki towarowe,
    5. Nieprzestrzeganie, kodeksu dobrych praktyk (jeśli przystąpił)
  2. Zaniechania wprowadzające w błąd
    1. Pomijanie istotnych informacji potrzebnych przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy – konsument podejmuje decyzję, której by nie podjął,
    2. Zatajenie limb nieprzekazanie w sposób jasny informacji we właściwym czasie inframoacj …dokończyć ze zdjęcia
  3. Szara lista – praktyki agr (niedokonczyłem)

Czarna lista – praktyki w każdych okolicznościach (przykłady)

·         Reklama przynęta

·         Twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z  prawdą,

Przykłady agresywnych praktyk rynkowych:

1.       Wywołanie wrażenia, ze konsument nie może opuścić pomieszczeń przedsiębiorcy bez zawarcia umowy;

2.       Składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, nawet jeśli nie przebywa on tam  z zamiarem stałego pobytu, ignorując prośbę konsumenta o jego opuszczenie lub zaprzestanie takich wizyt, z wyjątkiem przepadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy,

3.       Uciążliwe i niewywołane działanie m albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość,

4.       Zadanie od konsumenta zgłaszającego roszczenie, w związku w umową ubezpieczenia, przedstawienia dokumentów, których w sposób racjonalny nie można uznać za istotny dla ustalenia zasadności roszczenia lub nieudzielenia odwiedzi na stosowną korespondencję.

PRZEDSIĘBIORCA

·         Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową,

·        

Nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz:

 

 

·         Osoba fizyczna – ewidencja działalności gospodarczej

·         Spółka prawa handlowego – KRS

·         Spółka cywilna – brak podmiotowości prawnej; wspólnicy to przedsiębiorcy

PREZCIĘTNY KONSUEMNT

·         Konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny;

·         Oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin