Ochrona konsuemna wd8 24.11.09r.docx

(19 KB) Pobierz

Ochrona konsumenta wd8 24.11.09r

Rodzaje znaków (znaki występujące na opakowaniu):

·         Zasadnicze – nazwa produktu, rodzaj, producent

·         Informacyjne -

·         Niebezpieczeństwa  - znaki ostrzegawcze (łatwopalny, itp.)

·         Manipulacyjne

·         Promocyjne – zachęca nas do zakupu danego towaru, swoim charakterystycznym hasłem, sloganem.

 

Zasady uwidaczniania cen towarów i usług

 

·         Ustawa z dnia 5 lipca 2001 o cenach

·         Dz. U. z 2001r. nr 97, poz. 1050

·         Z późn. Zm.

  1. Ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę, z zastrzeżeniem ust. 2
  2. Ograniczenia swobody uzgadniania cen mogą być wprowadzone wyłącznie na podstawie art. 4,5 i 8, Nie można negocjować cen ustalonych przez państwo :
    1. Usług medycznych,
    2. Ceny  lekarstw
    3. Kosztu transportu miejskiego,

Rozporządzenie ministra finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania cen towarów przeznaczonych do sprzedaży.

Dz. U. z 2002r. nr 99, poz. 894 z poen. Zm.

 

W przypadku towarów przeznaczonych di sprzedaży , lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu, ich ceny uwidacznia się zestawieniach cen („cennikach”)

 

·         Cenniki wywiesza się, wykłada lub w inny sposób udostępnia w miejscu sprzedaży towarów tak,, aby były one czytelne dla kupujących,

·         Ceny towarów oferowanych w punktach sprzedaży okrężne uwidacznia się w cenniku wywieszonym w miejscu dostępnym dla kupujących;

·         Ceny potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych uwidacznia się w sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych.

 

Cennik potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych powinien ponadto zawierać:

·         Aktualne informacje dodatkowe umożliwiające łatwą identyfikację ceny z towarem, w szczególności: datę wystawienia, pełną nazwę potrawy lub wyrobu, określenie ilości normalnej potrawy lub wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce miary, zawartej w jednej porcji, w tym zwłaszcza ilości głównego składnika (mięsa drobiu, ryby) dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów;

·         W przypadku towarów sprzedawanych na sztuki dopuszcza się określenie ilości normalnej oferowanej porcji w sztukach

 

Sposób uwidaczniania sen w przypadku porcji wyrobów garmażeryjnych:

·         Ceny porcji wyrobów garmażeryjnych uwidacznia się na wywieszkach przy poszczególnych towarach,

·         Wraz z pełną nazwą,

·         Określeniem ilości nominalnej oferowanej porcji każdego wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce miary;

·         W przypadku towarów sprzedawanych na sztuki dopuszcza się określenie ilości nominalnej oferowanej porcji sztukach.

 

Przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub hotelarstwa

·         Zapewniają wystarczającą ilość cenników oferowanych potraw lub wyrobów o napojów, aby udostępnić je kupującym przed przyjęciem zamówienia i przy rozliczeniu końcowym,

·         Wykładają w każdym pokoju noclegowym katalog zawierający ceny nocleg, wyżywienia lub innych oferowanych usług,

·         Wywieszają lub wykładają w miejscu przeznaczonym do odbywania rozmów telefonicznych cennik, zwierający cenę za jeden impuls telefonicznych i inne opląty za usługi dodatkowe, związane z łączeniem rozmów.

 

Uwidocznienie ceny w materiałach promocyjnych:

·         jeżeli sprzedawca reklamuje towar lub usługę wraz z ceną sprzedaży w czasopiśmie, gazecie, prospekcie, katalogu,, na plakacie, afiszu lub ekranie telewizyjnym a także handlu elektronicznym albo na specjalnie zorganizowanych pokazach, prezentacjach, jak również w inny sposób.

·         Powinien także uwidocznić cenę jednostkową tego towaru lub usług oraz datę lub termin obowiązywania podanie ceny.

·         W materiałach reklamowych lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych lub obniżonych obok  przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub cenę obniżoną, uwzględniającą rabat;

·         Przepis ten nie dotyczy towarów oferowanych do sprzedaży po raz pierwszy,

·         W materiałach reklamowych oraz w placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych,

·         Obok przekreślonej dotychczas ceny i wyrazu „przecena” albo wyrazów „obniżka ceny: lub „podwyżka ceny”

·         Uwidacznia się cenę obniżoną lub a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny – obniżki podwyżki ceny

 

Cena jednostkowa

·         Nie wymaga się uwidaczniania cena jednostkowa określonego towaru, jeżeli jest identyczna z ceną sprzedaży tego towaru.

Ustawa z dnia 28 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego.

 

Zgodnie z ustawą o zasadach sprzedaży konsumenckiej:

·         Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyraża się one tą samą kwotą;

·         przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej.

·         Taki sam sposób podawania powinien być stosowany w reklamie,

 

SPRZEDAŻ KONSUMENCKA

Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzezy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny) (art. 1.1.)

 

Informacje, jakich powinien udzielić sprzedawca kupującemu:

·         Jasne ,

·         Zrozumiałe

·         Niewprowadzające w błąd informacje w języku polski,

·         Wystarczające do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego,

 

W szczególności należy podać:

·         Nazwę towaru

·         Określenie producenta lub importera,

·         Znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy,

·         Informacje o dopuszczeniu do obrotu w RP

·         Stosownie do rodzaju towarów, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

Informacje te:

·         Powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie;

·         W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczenia do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.

Na zadanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy. Jeśli kupujemy coś o wartości powyżej 2000 zł należy otrzymać coś innego niż tylko paragon, należy otrzymać f-vat

Sprzedawca jest obowiązany wdać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcję obsługi, obserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

 

Informacje lub dokumenty, powinny być sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej,

 

Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stasowanej terminologii naukowej i technicznej.

 

Sprzedawca jest obowiązany:

·         Zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno – organizacyjne umożliwiające:

·         Dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego,

·         Sprawdzenie jego jakości

·         Kompletności

·         Funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin