Ochrona konsumenta wd8 24.11.09r
Rodzaje znaków (znaki występujące na opakowaniu):
· Zasadnicze – nazwa produktu, rodzaj, producent
· Informacyjne -
· Niebezpieczeństwa - znaki ostrzegawcze (łatwopalny, itp.)
· Manipulacyjne
· Promocyjne – zachęca nas do zakupu danego towaru, swoim charakterystycznym hasłem, sloganem.
Zasady uwidaczniania cen towarów i usług
· Ustawa z dnia 5 lipca 2001 o cenach
· Dz. U. z 2001r. nr 97, poz. 1050
· Z późn. Zm.
Rozporządzenie ministra finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania cen towarów przeznaczonych do sprzedaży.
Dz. U. z 2002r. nr 99, poz. 894 z poen. Zm.
W przypadku towarów przeznaczonych di sprzedaży , lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu, ich ceny uwidacznia się zestawieniach cen („cennikach”)
· Cenniki wywiesza się, wykłada lub w inny sposób udostępnia w miejscu sprzedaży towarów tak,, aby były one czytelne dla kupujących,
· Ceny towarów oferowanych w punktach sprzedaży okrężne uwidacznia się w cenniku wywieszonym w miejscu dostępnym dla kupujących;
· Ceny potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych uwidacznia się w sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych.
Cennik potraw lub wyrobów oferowanych w przedsiębiorstwach gastronomicznych powinien ponadto zawierać:
· Aktualne informacje dodatkowe umożliwiające łatwą identyfikację ceny z towarem, w szczególności: datę wystawienia, pełną nazwę potrawy lub wyrobu, określenie ilości normalnej potrawy lub wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce miary, zawartej w jednej porcji, w tym zwłaszcza ilości głównego składnika (mięsa drobiu, ryby) dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów;
· W przypadku towarów sprzedawanych na sztuki dopuszcza się określenie ilości normalnej oferowanej porcji w sztukach
Sposób uwidaczniania sen w przypadku porcji wyrobów garmażeryjnych:
· Ceny porcji wyrobów garmażeryjnych uwidacznia się na wywieszkach przy poszczególnych towarach,
· Wraz z pełną nazwą,
· Określeniem ilości nominalnej oferowanej porcji każdego wyrobu, wyrażonej w legalnej jednostce miary;
· W przypadku towarów sprzedawanych na sztuki dopuszcza się określenie ilości nominalnej oferowanej porcji sztukach.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub hotelarstwa
· Zapewniają wystarczającą ilość cenników oferowanych potraw lub wyrobów o napojów, aby udostępnić je kupującym przed przyjęciem zamówienia i przy rozliczeniu końcowym,
· Wykładają w każdym pokoju noclegowym katalog zawierający ceny nocleg, wyżywienia lub innych oferowanych usług,
· Wywieszają lub wykładają w miejscu przeznaczonym do odbywania rozmów telefonicznych cennik, zwierający cenę za jeden impuls telefonicznych i inne opląty za usługi dodatkowe, związane z łączeniem rozmów.
Uwidocznienie ceny w materiałach promocyjnych:
· jeżeli sprzedawca reklamuje towar lub usługę wraz z ceną sprzedaży w czasopiśmie, gazecie, prospekcie, katalogu,, na plakacie, afiszu lub ekranie telewizyjnym a także handlu elektronicznym albo na specjalnie zorganizowanych pokazach, prezentacjach, jak również w inny sposób.
· Powinien także uwidocznić cenę jednostkową tego towaru lub usług oraz datę lub termin obowiązywania podanie ceny.
· W materiałach reklamowych lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych lub obniżonych obok przekreślonej ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub cenę obniżoną, uwzględniającą rabat;
· Przepis ten nie dotyczy towarów oferowanych do sprzedaży po raz pierwszy,
· W materiałach reklamowych oraz w placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych,
· Obok przekreślonej dotychczas ceny i wyrazu „przecena” albo wyrazów „obniżka ceny: lub „podwyżka ceny”
· Uwidacznia się cenę obniżoną lub a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny – obniżki podwyżki ceny
Cena jednostkowa
· Nie wymaga się uwidaczniania cena jednostkowa określonego towaru, jeżeli jest identyczna z ceną sprzedaży tego towaru.
Ustawa z dnia 28 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego.
Zgodnie z ustawą o zasadach sprzedaży konsumenckiej:
· Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyraża się one tą samą kwotą;
· przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej.
· Taki sam sposób podawania powinien być stosowany w reklamie,
SPRZEDAŻ KONSUMENCKA
Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzezy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny) (art. 1.1.)
Informacje, jakich powinien udzielić sprzedawca kupującemu:
· Jasne ,
· Zrozumiałe
· Niewprowadzające w błąd informacje w języku polski,
· Wystarczające do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego,
W szczególności należy podać:
· Nazwę towaru
· Określenie producenta lub importera,
· Znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy,
· Informacje o dopuszczeniu do obrotu w RP
· Stosownie do rodzaju towarów, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
Informacje te:
· Powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie;
· W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczenia do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.
Na zadanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy. Jeśli kupujemy coś o wartości powyżej 2000 zł należy otrzymać coś innego niż tylko paragon, należy otrzymać f-vat
Sprzedawca jest obowiązany wdać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcję obsługi, obserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
Informacje lub dokumenty, powinny być sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej,
Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stasowanej terminologii naukowej i technicznej.
Sprzedawca jest obowiązany:
· Zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno – organizacyjne umożliwiające:
· Dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego,
· Sprawdzenie jego jakości
· Kompletności
· Funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów
wnozcik2007