Język Angielski - Czasy.doc

(231 KB) Pobierz

1

 

 

 

 

 

Czasy i aspekty w języku angielskim

Tenses

(czasy)

Aspects (aspekty)

Simple

(prosty)

Contiuous

(ciągły)

Perfect

(zakończony)

Perfect Continuous

(zakończony ciągły)

Present

(teraźniejszy)

I work, eat.

I am working, eating.

I have worked, eaten.

I have been working, eating.

Past

(przeszły)

I worked, ate.

I was working, eating.

I had worked, eaten.

I had been working, eating.

Future

(przyszły)

I will work, eat.

I will be working, eating.

I will have worked, eaten.

I will have been working, eating.

Future in the Past

(przyszły w przeszłości)

I would work, eat.

I would be working, eating.

I would have worked, eaten.

I would have been working, eating.

 

 

 

 

 

 

Tenses (czasy angielskie)

W tabeli poziomo jeden pod drugim umieszczono wszystkie cztery czasy:

A)      Past (przeszły) a którym czynność odbywała się w przeszłości, np.: Pracowałem.

B)      Present (teraźniejszy) w którym czynność dotyczy teraźniejszości, np.: Pracuję.

C)      Future (przyszły) w którym czynność odbędzie się w przyszłości, np.: Będę pracował.

D)     Future in the Past (przyszły w przeszłości)  w którym czynność odbędzie się w przyszłości, ale o tym była już mowa wcześniej w przeszłości, np.: Powiedziałem wczoraj, że jutro będę pracował.

 

 

 

 

 

 

Aspects (aspekty)

W tabeli Pionowo jeden obok drugiego umieszczono wszystkie aspekty czasowe. Każdy z nich patrząc od góry w dół występuje w każdym z czasów: (A) teraźniejszym, (B) przeszłym, (C) przyszłym, (D) przyszłym w przeszłości (upraszczając w czasach A, B, C, D). W języku angielskim istnieją cztery aspekty:

1.       Simple (prosty) wskazuje, że czynność odbywa się (w ogóle) w teraźniejszości, odbyła się w przeszłości, odbędzie w przyszłości, a zależy to tylko od tego w jakim czasie (A, B, C czy D) ten aspekt prosty (Simple) został umieszczony.

2.       Conitnuous (ciągły) wskazuje, że czynność ciągle trwa, trwała lub będzie trwała zależnie, w którym czasie ten aspekt ciągły występuje (analogicznie, jak w aspekcie poprzednim i dwu następnych).

3.       Perfect (zakończony) wskazuje, że czynność została zakończona przed okreslonym momentem teraźniejszości, przeszłości lub przyszłości.

4.       Perfect Continuous (zakończony ciągły) łączy w sobie elementy aspektów: zakończonego (Perfect) i ciągłego (Continuous). Wskazuje, że część czynności została zakończona lecz jej druga część trwa jeszcze nadal, np.: Piszę ten tekst od godziny. (Czyli znaczy to, że w ciągu ubiegłej godziny napisałem powyższe zdania i zakończyłem pewną część pracy, ale ta moja praca trwa ciągle nadal, bo właśnie piszę te słowa i będę pisał następne).

 

Present Simple

 

Czasu tego używamy:

a)      dla określenia czynności o charakterze stałym lub powtarzającym się cyklicznie, dlatego często ten czas używamy z następującymi przysłówkami częstotliwości : always (zawsze), usually (zwykle), often (często), sametimes (czasami), rarrey (rzadko), newer (nigdy), every day/ week/ month/ year (każdego dna/ tygodnia/ miesiąca/ roku);

b)      opisując treść przeczytanej książki, obejrzanego filmu, podając treść obrazka lub zdjęcia;

c)       mówiąc o:

·         przyszłości wtedy gdy dana czynność jasno wynika z jakiegoś harmonogramu, planu zajęć, rozkładu jazdy lub lotu oraz będzie miało miejsce w niedalekiej czynności

·         czynnościach dnia codziennego, które nabrały charakteru przyzwyczajenia;

·         zjawiskach przyrodniczych, geograficznych, chemicznych i fizycznych;

·         pogodzie w danej chwili;

·         pewnych niezmiennych faktach oraz wierzeniach, prawdach dotyczących otaczającego nas świata;

 

I always go to school until Monday for Friday.

Do you get up at 7.00 am every day?

She sametimes reads the book.

We usually go to the cinema.

They smoke twenty cigarettes a day.

 

 

 

Sentence

(zdania)

Affirmative

(twierdzące)

Interrogative

(pytające)

Negative

(przeczące)

Subject

verb – (s) w 3 os. l.poj.

Do

Does

subject

verb ?

Subject

Do not (don’t)

Does not (doesn’t)

verb –(s)

Wh...

Do

Does

subject

verb ?

Subject

Never

verb –(s)

 

 

‘can’

‘to be’

‘ to have’

 

1.       I can

2.       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin