Analiza.doc

(269 KB) Pobierz
1 Wstęp

 

                                                      Spis Treści

 

 

 

 

1. Cel opracowania              2

2.  Charakterystyka dotycząca działalności              2

3. Analiza sprzedaży metodą ABC              3

4.  Analiza sfery zaopatrzenia metodą ABC              6

5. Analiza przestrzenna sprzedaży towarów i usług              8

6. Analiza strategicznych kibiców firmy „Geo – Bud”              10

7. Analiza Swot              12

Szanse              12

Zagrożenia              12

Siły              12

Słabości              13

7.1 Macierz strategii działania              18

8. Wnioski              18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Cel opracowania

 

              W części pierwszej poniższego opracowania celem jest przeprowadzanie oceny rynkowych aktywów przedsiębiorstwa. Analiza ryku dostawców, struktura asortymentu sprzedaży zostanie przeprowadzona metodą grupowania elementów analizowanych zbiorów z punktu widzenia celów realizowanych przez przedsiębiorstwo.

              Druga część pracy ma na celu wskazanie właściwych opcji strategicznego działania firmy. Przeprowadzona analiza pozwoli ocenić własne siły, słabości, szanse oraz zagrożenia jakie może napotkać przedsiębiorstwo, mając dość duży wpływ na konkurencję.

 

2.  Charakterystyka dotycząca działalności

    Przedsiębiorstwa Usług Ogólnobudowlanych „Geo-bud”

 

 

              Firma prowadzi działalność w zakresie robót remontowo- budowlanych od 1986 roku. W obecnym okresie firma zatrudnia na stałe 42 wykwalifikowanych pracowników w poszczególnych zawodach. Działa na rzecz prywatnych inwestorów  jak i współpracuje z większymi firmami realizując część powierzonych robót z dużych inwestycji.

              Działalność firmy prowadzona jest na kilku płaszczyznach:

·        Prowadzenie i realizacja inwestycji budowlanych

·        Dostawa i sprzedaż materiałów budowlanych

·        Kosztorysowanie  i projektowanie  robót budowlanych

·        Ekspertyzy i doradztwo budowlane

·        Usługi transportowe

·        Najem i dzierżawa sprzętu budowlanego

·        Produkcja i sprzedaż stolarki PCV

·        Produkcja i sprzedaż stolarki aluminiowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Analiza sprzedaży metodą ABC

 

 

Klienci firmy mogą skorzystać z usług przedsiębiorstwa związanych z realizacją inwestycji budowlanych w pełnym zakresie. Mogą przy tym liczyć na fachowe doradztwo i propozycję rozwiązań technicznych danego problemu. Przedsiębiorstwo zajmuje się również wszelkimi formalnościami związanymi z  pozwoleniem na budowę, wyceną istniejących lokali, obiektów ich inwentaryzacją, adaptacją, projektowaniem a także adaptacją gotowych projektów do potrzeb indywidualnego nabywcy. Reasumując firma zajmuję się  budowa pod tzw. „klucz”.

 

 

W „Geo-bud” zestawienie sprzedaży towarów i usług przyjmuje następującą postać:

 

 

Produkt  - usługa

Udział w sprzedaży [%]

1.       Realizacja inwestycji budowlanych dla prywatnych  

I państwowych inwestorów ( zlecenia własne).

32

2.       Realizacja inwestycji dla innych firm

Współpracujących. ( podwykonawstwo).

15

3.   Produkcja i sprzedaż stolarki PCV

15

4.     Sprzedaż materiałów budowlanych i usługi

Transportowe.

10

5.   Produkcja i sprzedaż stolarki ALU

10

6.        Usługi związane z projektowaniem i wyceną

Inwestycji.

6

7.   Usługi związane z zakupem mieszkań lokali.

5

8.   Wynajem sprzętu .

5

9.    Inne.

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skumulowany szereg liczb produktów i ich udział w sprzedaży

 

Skumulowana liczba produktów

Skumulowany udział w sprzedaży [%]

1

32

2

47

3

62

4

72

5

82

6

88

7

93

8

98

9

100

 

 

W wyniku przeprowadzonej ilościowej analizy sprzedaży możliwy jest podział wszystkich produktów na trzy grupy A,B,C z których:

 

·        Grupa A - łączna sprzedaż 47%, stanowią ją dwie usługi:

                      

Ø     realizacja inwestycji budowlanych dla inwestorów prywatnych i państwowych ( zlecenia własne)

Ø     Realizacja inwestycji dla innych firm     współpracujących.

( podwykonawstwo)

 

·        Grupa B - łączna sprzedaż 35%, tworzy ją trzy usługi - produkty:

 

Ø     Produkcja i sprzedaż stolarki PCV

Ø     Sprzedaż materiałów budowlanych i usługi transportowe.

Ø     Produkcja i sprzedaż stolarki ALU

 

·        Grupa C – łączna sprzedaż 18%, tworzy ją sześć produktów

 

Ø     Usługi związane z projektowaniem i wyceną

      inwestycji.

Ø     Usługi związane z zakupem mieszkań lokali.

Ø     Wynajem sprzętu .

Ø     Inne.

 

 

 

Graficzna  interpretacja analizy A,B,C sprzedawanych towarów i usług

w firmie „Geo-Bud”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powyższa analiza stanowi podstawę do tworzenia prognoz niezbędnych   w planowaniu strategicznym, zmuszając do podjęcia decyzji zapewniających zabezpieczenie się skutkami losowym, umożliwiających asekurację na wypadek wystąpienia większego niż przewidywano popytu rynkowego, kompensowaniu niepewności dostaw i opóźnienie, metoda ta w pośredni sposób determinuje dobór metod sterowania zapasami, pozwala na wyodrębnienie między innymi:

·        Struktury asortymentowej sprzedawanych towarów

·        Pozwala określić częstotliwość dostaw i czasy realizacji zamówień

·        Rodzaj strumieni zużycia materiałów

·        Stanowi początek procesu decyzyjnego, pozwala odpowiedzieć częściowo na pytanie: produkować czy kupować?

 

Z punktu widzenia gospodarczego jest to podział najistotniejszy

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin