nie-kaz-mi-myslec!-o-zyciowym-podejsciu-do-funkcjonalnosci-stron-internetowych full.pdf

(11388 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Nie ka¿ mi myleæ! O ¿yciowym
podejciu do funkcjonalnoci
stron internetowych
Autor: Steve Krug
T³umaczenie: Krzysztof Jurczyk
ISBN: 83-7361-696-9
Tytu³ orygina³ u: Dont Make Me Think
Format: B5, stron: 192
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W ksi¹¿ce „Nie ka¿ mi myleæ! O ¿yciowym podejciu do funkcjonalnoci stron
internetowych” znajdziesz wskazówki, dziêki którym projektowane przez Ciebie witryny
WWW bêd¹ spe³nia³y podstawowe wymaganie wiêkszoci u¿ytkowników internetu —
bêd¹ przejrzyste i ³atwe w nawigacji. Dowiesz siê, jak stworzyæ witrynê, która wzbudzi
zainteresowanie odwiedzaj¹cych i sprawi, ¿e bêd¹ do niej wracaæ.
• Znaczenie funkcjonalnoci stron WWW
• Zasady projektowania uk³adu graficznego
• Pisanie tekstów na strony WWW
• Schemat nawigacji w witrynie
• Testowanie funkcjonalnoci witryn WWW
Dziêki zawartym w tej ksi¹¿ce wiadomociom sprawisz, ¿e Twoje witryny WWW bêd¹
przedstawiane innym projektantom jako wzór do naladowania.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
760955803.038.png 760955803.039.png 760955803.040.png 760955803.041.png 760955803.001.png 760955803.002.png 760955803.003.png 760955803.004.png 760955803.005.png 760955803.006.png 760955803.007.png 760955803.008.png 760955803.009.png 760955803.010.png 760955803.011.png 760955803.012.png 760955803.013.png 760955803.014.png
 
ASDFADFROZDZIAŁ 2
Spis treci
Przedmowa
6
Wprowadzenie
Kilka uwag na pocztek
8
Nie ka mi myle!
O yciowym podejciu do funkcjonalnoci stron internetowych
Pierwsze prawo funkcjonalnoci Kruga
16
ROZDZIAŁ 1.
Jak naprawd# korzystamy z internetu?
Przegldanie, zadowalanie si i dawanie sobie rady
26
ROZDZIAŁ 2.
Wst#p do projektowania billboardu
Projektowanie stron do przegldania, a nie czytania
36
ROZDZIAŁ 3.
Zwierz#, rolina czy rzecz?
Dlaczego uytkownicy lubi podejmowa( wybory niewymagajce mylenia?
46
ROZDZIAŁ 4.
Usu, zb#dne słowa
Sztuka pisania tekstów w internecie
50
ROZDZIAŁ 5.
Znaki drogowe i cieki powrotu
Projektowanie nawigacji
56
ROZDZIAŁ 6.
[ 4 ]
760955803.015.png 760955803.016.png 760955803.017.png 760955803.018.png 760955803.019.png 760955803.020.png 760955803.021.png 760955803.022.png 760955803.023.png
 
JAK NAPRAWD KORASDZYSTAMY Z INTERNETU?
Co robi, gdy strona główna wymyka si# spod kontroli
Projektowanie strony głównej
102
ROZDZIAŁ 7.
„Farmer i pastuch powinni by przyjaciółmi”
Dlaczego wikszo( argumentów osób projektujcych
strony internetowe na temat ich funkcjonalnoci jest
nieprawdziwa i jak samemu unikn( wyraania
takich opinii. Jeden człowiek lubi ora( ziemi,
136
ROZDZIAŁ 8.
Testowanie funkcjonalnoci za 50 groszy dziennie
Upraszczanie testów — po to, aby zrobi( ich odpowiednio wiele
144
ROZDZIAŁ 9.
Film pod tytułem „Testowanie funkcjonalnoci”
Jak samodzielnie przeprowadzi( testowanie funkcjonalnoci?
160
ROZDZIAŁ 10.
Co zrobi, aby nie wyla dziecka z k7piel7
Interpretacja wyników testów
178
ROZDZIAŁ 11.
Skorowidz
186
[ 5 ]
760955803.024.png 760955803.025.png 760955803.026.png 760955803.027.png 760955803.028.png 760955803.029.png
 
Michael, czemu okna s odsłonite?
NIE KA MI MYLE! O YCIOWYM PODEJCIU DO FUNKCJONALNOCI…
— KAY CORLEONE W OJCU CHRZESTNYM
L
udzie czsto pytaj mnie:
„Na co powinienem zwróci uwag, aby mie pewno,
e moja witryna bdzie łatwa w uyciu?”.
Odpowied$ jest prosta. Nie jest to: „Najwaniejsze rzeczy nie powinny by dalej ni
o dwa kliknicia” lub: „Uywaj jzyka odbiorcy” ani te: „Bd$ konsekwentny”.
To po prostu…
Nie ka mi myle!
Od lat mówi ludziom, e jest to moje pierwsze prawo funkcjonalnoci. Im wicej
stron internetowych ogldam, tym bardziej jestem przekonany o jego słusznoci.
Zasada ta jest waniejsza od innych i stanowi kluczowy argument podczas podejmowania
decyzji, czy co jest przydatne, czy nie w projekcie strony WWW. Jeli potrafisz
zapamita tylko jedn reguł, niech to bdzie włanie ta 1 .
Oznacza to, e ogldana przeze mnie strona WWW powinna by, na ile jest to tylko
moliwe, zrozumiała, oczywista i niewymagajca dodatkowych objanie1.
Powinienem bez adnego zastanowienia „załapa j” — zrozumie, w jakim celu
powstała i jak z niej korzysta.
Do jakiego stopnia strona WWW powinna by zrozumiała?
No có, do takiego, aby np. ssiadka z mieszkania obok, której tematyka Twojej witryny
w ogóle nie interesuje i która raczej nie wie, do czego słuy w przegldarce przycisk
Wstecz, mogła po ogldniciu strony startowej witryny powiedzie: „Tak, to jest…”
(przy odrobinie szczcia moe nawet: „Tak, to jest… Fajnie wyglda”, ale to ju
inna sprawa).
1 Tak naprawd istnieje jeszcze jedna podobna do niej zasada: „Wyrzu połow wyrazów z kadej
strony, potem połow z tego, co zostało”. Omówi j# w osobnym rozdziale w dalszej cz%ci ksi#ki.
[ 17 ]
760955803.030.png
ROZDZIAŁ 1
Gdy patrz na stron internetow, która nie zmusza mnie do zastanawiania si nad
jej zawartoci czy układem, myl mniej wicej tak: „OK, tu jest… A tutaj widz…
A tu jest to, czego szukam”.
NIE WYMAGA MYLENIA
Tu widz
kategorie
produktów…
…a tu s
dzisiejsze
oferty specjalne
Pami
modemył
S! Monitory.
Kliknicie
[ 18 ]
760955803.031.png 760955803.032.png 760955803.033.png 760955803.034.png 760955803.035.png 760955803.036.png 760955803.037.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin