PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPAD 2009
DLA „BIEDRONEK”, „PSZCZÓŁEK” I „SŁONECZEK” NA PODSTAWIE PROGRAMU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO „ZANIM BĘDĘ UCZNIEM” W PEŁNI ZGODNEGO Z OBOWIĄZUJĄCĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Krawcowa
2. Co potrafię?
3. Polska - moja ojczyzna
4. Woda – największy skarb
ZADANIA WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8. Wychowanie przez sztukę - dziecko muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Kształtowanie gotowości do nauk czytania i pisania.
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Treści programowe:
- poznanie urządzeń i przyborów potrzebnych do wykonywania zawodu krawcowej.
- rozpoznawanie i nazywanie różnych części garderoby.
- utrwalanie umiejętności bezpiecznego korzystania z nożyczek.
- poznanie piosenki pt. Historia poranna
Temat
Aktywność i działalność dziecka
Cele główne
Cele operacyjne
- wiersz „Dwa rękawy” L. J. Kerna
- utrwalanie umiejętności skupiania uwagi na utworze literackim, dostrzeganie humoru zawartego w utworze literackim, doskonalenie umiejętności dzielenia zdań na wyrazy.
- swobodnie wypowiada się na temat wiersza.
- projektanci mody – zajęcia plastyczne. Kolorowe gazety z modą, nożyczki, klej, kartka A4.
- wdrażanie do estetycznego wykonania pracy, rozwijanie kreatywności, doskonalenie sprawności manualnych, wzbudzanie poczucia satysfakcji z samodzielnie wykonanego projektu.
- samodzielnie wycina elementy garderoby z kolorowych gazet, przykleja na kartkę projektując swój ubiór, potrafi w sposób bezpieczny korzystać z nożyczek, sprząta stanowisko pracy po jej zakończeniu.
Wzór materiału – zajęcia plastyczne(stemplowanie). Kartka A4, farby pastelowe, pieczątki różnego rodzaju, tusz.
- rozwijanie inwencji twórczej dzieci, nabywanie umiejętności wykorzystywania całej powierzchni kartki, próby powtarzania zaprojektowanego wzoru, kształtowanie poczucia estetyki, wdrażanie do dokładności podczas wykonywania pracy.
- wykorzystuje całą powierzchnię kartki, potrafi powtórzyć zaprojektowany wzór, dokładnie i estetycznie wykonuje swoją pracę.
Piosenka „Historia poranna”
- nauka piosenki na pamięć, uwrażliwienie na zmienne tempo w muzyce.
- zna piosenkę na pamięć, potrafi powiedzieć, jakie postaci występują w tekście piosenki.
- Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa wg. K., Wlaźnik „Figurka”str.21, „Kto Cię woła?” str.27,
- Zabawa z elementem równowagi wg. K. Wlaźnik „Kto potrafi przenieść piłkę na krążku?”str39,
- Zabawa ruchowa bieżna wg. K. Wlaźnik „Kucanka”str77,
- Zabawa z elementami podskoku wg. K. Wlaźnik „Szycie na maszynie”str112,
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwija sprawność fizyczną
- Praca z książką 5latki - wykonanie karty 14 „Krawcowa” z Kart pracy cz1
- „Ćwiczenia matematyczne” – Krawcowa,
- wykonanie z Kart technicznych kat Lalki i ubranka
- utrwalenie znajomości nazw przyborów związanych z zawodem, zapoznanie z zapisem graficznym wyrazów: „marynarka”, „spodnie”, „kurtka”, „sukienka”, „koszula”, „spódnica”.
- estetycznie wykonuje zadania książce, pozostawia porządek w miejscu pracy, zachowuje prawidłową postawę podczas pracy z książką.
- dostrzeganie osiedla jako miejsca zamieszkania, zwrócenie uwagi na różnorodność architektury,
- kształtowanie świadomości, aby nie podawać adresu zamieszkania obcym osobom,
- nabywanie umiejętności nazywania i rozróżniania podstawowych figur geometrycznych,
- kształtowanie umiejętności planowania pracy na całej powierzchni kartki,
W poszukiwaniu adresu – wycieczka.
- dostrzeganie osiedla jako miejsca zamieszkania, rozumienie zasady tworzenia adresów; adresat, miejscowość, nazwa ulicy, numer ulicy, numer mieszkania., kształtowanie świadomości, aby nie podawać adresu obcym osobom.
- zna swój adres zamieszkania, wie jak nazywają się jego rodzice.
„Kałużyści”- wiersz D. Wawiłow. Obrazki przedstawiające instrumenty perkusyjne
- utrwalanie umiejętności skupiania uwagi na utworze literackim, dostrzeganie humoru zawartego w utworze literackim, ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej poprzez rytmizowanie treści utworu, kształtowanie pamięci poprzez odtwarzanie zapamiętanych fragmentów wiersza. Nauka wiersza na pamięc.
- słucha uważnie utworu, potrafi wypowiedzieć się na jego temat, zna wiersz na pamięć.
Koło czy kwadrat? – pojęcia matematyczne. Kartoniki w kształcie kwadratu i koła, przedmioty kwadratowe i okrągłe.
- nabywanie umiejętności nazywania i rozróżniania podstawowych figur geometrycznych, kształtowanie zdolności abstrahowania, polegającej na wyróżnieniu cech charakterystycznych figur, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowo-ruchowej przy wyszukiwaniu przedmiotów o określonym kształcie.
- zna podstawowe figury geometryczne, potrafi odnaleźć wokół siebie kształty figur geometrycznych.
Obrazek z kleksa- zajęcia plastyczne (malowanie). Farby plakatowe, pędzelki, kartony bloku technicznego, sreberka, kolorowe gazety.
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności planowania pracy na całej powierzchni papieru, dokonywanie słownego opisu własnego wytworu plastycznego
- potrafi wykorzystać całą powierzchnię kartki, opowiada co przedstawia jego praca, zostawia po sobie porządek na miejscu pracy.
- Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa wg. K., Wlaźnik, „Kto Cię woła?” str.27,
- Zabawa z elementem czworakowania wg. K. Wlaźnik, „Pieski w budzie” str46,
-Zabawa „Dokończ nazwę”- analiza sylabowa wyrazów.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
Praca z książką – 5latki.
- Wykonanie karty 8 „Kostka do gry” z kart technicznych.
- Wykonanie karty 17 „To potrafię” z Kart pracy cz1
- Ćwiczenia matematyczne „Co potrafię?”
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
- dokonywanie oceny własnych umiejętności,
- kolorowanie według wzoru, powtarzanie podanego wzoru.
- potrafi pokolorować według podanego wzoru, powtórzyć przedstawiony wzór,
...
alutkacz81