Edukacja.pdf

(91 KB) Pobierz
PL suplement diabetologiczny.qxd
Suplement Diabetologiczny
Jan Tatoń, Anna Czech
Edukacja
terapeutyczna
i emancypacja
pacjenta
jako metoda leczenia
potrzebne w leczeniu oraz mo¿e
w nim samodzielnie uczestniczyæ.
Dzieci w wieku szkolnym chêtnie
ucz¹ siê samokontroli. Nale¿y jed-
nak zawsze upewniæ siê, czy nie jest
to zbyt wielkie obci¹¿enie. Starsze
dzieci i m³odzie¿ lubi¹ uczyæ siê sa-
modzielnie i aktywnie uczestniczyæ
w procesie leczenia.
Nastêpna grupa to doroœli, którzy
stale bior¹ leki. Musz¹ siê du¿o na-
uczyæ, gdy¿ wp³yw leczenia na ¿y-
cie jest czymœ wiêcej ni¿ tylko za-
¿ywaniem tabletek i przestrzega-
niem diety. Program uczenia
wymaga praktycznych æwiczeñ.
Choroba nie utrudnia zbytnio co-
dziennego ¿ycia, ale – jak dot¹d –
trzeba dostosowaæ siê do sposobów
jej kontroli, a nie odwrotnie. Pa-
cjenci doroœli tak¿e potrzebuj¹ po-
krzepienia na duchu i ukszta³towa-
nia motywacji do dzia³ania.
Edukacja osób przewlekle chorych ma w Polsce długą trady-
cję. Wywodzi się jeszcze z poglądów głoszonych 50–60 lat
temu przez wybitnego socjologa Floriana Znanieckiego i je-
go uczniów z Uniwersytetu Warszawskiego [wg 11].
Definicja
Pojêcie edukacji przewlekle cho-
rych mo¿na okreœliæ za pomoc¹ ce-
lów, jakie ma spe³niæ:
godnoœci i autonomii, eliminacja
dyskryminacji spo³ecznej i autody-
skryminacji.
przekazanie wiedzy, umiejêtnoœci
i motywów psychoemocjonalnych,
które umo¿liwiaj¹ partnersk¹ inte-
rakcjê pacjenta i lekarza, i skutecz-
niejsze leczenie cukrzycy,
Opisanie edukacji chorego na cu-
krzycê za pomoc¹ tych 6 zadañ, jakie
ma ona spe³niaæ wskazuje, ¿e oprócz
celów operacyjnych, umo¿liwiaj¹-
cych ci¹g³e i skuteczne dzia³anie
kontroluj¹ce cukrzycê, edukacja ta
powinna powodowaæ wytworzenie
nowych wartoœci osobowoœciowych
i moralnych. Stanowi wiêc sposób na
pe³n¹, obiektywn¹ i subiektywn¹
adaptacjê faktu chorowania na cu-
krzycê. Dziêki odpowiednio prowa-
dzonej edukacji mo¿na uzyskaæ po-
¿¹dan¹ emancypacjê pacjenta, co jest
warunkiem uzyskania jego racjonal-
nych, partnerskich zachowañ w pro-
cesie zapobiegania i leczenia.
Trzeci¹ grupê stanowi¹ pacjenci,
którzy stale stosuj¹ dietê. Ucz¹ siê
szczególnie wiele o diecie, wyborze
produktów, wysi³ku fizycznym oraz
kontroli ewentualnych chorób towa-
rzysz¹cych.
wskazanie, ¿e cukrzyca i jej ci¹g³a
kontrola nie stanowi drogi do ka-
tastrofy, ale odwrotnie – mo¿e staæ
siê szans¹ racjonalnej przebudowy
osobowoœci w kierunku tworzenia
nowych wartoœci, których dot¹d
pacjent nie posiada³ lub sobie nie
uœwiadamia³. Tworzy to podstawy
do samowychowywania i do
ukszta³towania prozdrowotnego
zachowania (behawioru),
Czwart¹ grupê tworz¹ ludzie star-
si, w przypadku których nauka lecze-
nia wymaga wiêcej czasu. Nie musz¹
wprawdzie du¿o siê uczyæ, ale sam
proces uczenia siê i zmiana przyzwy-
czajeñ nastêpuje powoli: trzeba ci¹-
gle i na nowo powtarzaæ. Stary cz³o-
wiek zazwyczaj tak¿e potrzebuje s³u-
chacza, a to wyd³u¿a spotkania.
Nale¿y ustaliæ i stosowaæ osobne pro-
gramy i metody dla osób, które maj¹
specjalne cele, jak w przypadku pla-
nowania ci¹¿y i porodu, skojarzenia
cukrzycy z innymi chorobami, dla Ÿle
widz¹cych lub szczególnie aktyw-
nych zawodowo.
przeciwdzia³anie lêkowi, znu¿eniu,
depresji, frustracji, zagubieniu sen-
su ¿ycia przez wykszta³cenie twór-
czego podejœcia do problemów
zwi¹zanych z cukrzyc¹,
Różne rodzaje
i poziomy edukacji
Organizacja oraz treœci i metody
edukacji terapeutycznej powinny byæ
przystosowane do szczególnych mo¿-
liwoœci i potrzeb pacjentów, zale¿¹
wiêc od wieku, p³ci i poziomu eduka-
cji ogólnej, zawodu, rodzaju proble-
mów medycznych, charakteru leczenia
hipoglikemizuj¹cego i powik³añ [4].
zwiêkszenie psychicznej odporno-
œci pacjenta przez uœwiadomienie
mu mechanizmów zjawisk zwi¹za-
nych z chorob¹, przysposobienie
do roli pacjenta, wyzwolenie kre-
atywnoœci w stosunku do siebie,
Formowanie programu
Cele
Rozpoczêcie edukacji chorego
musi wi¹zaæ siê z zasadniczym pyta-
niem o praktyczny cel, który chce siê
osi¹gn¹æ. Jest on nieco inny w ka¿-
dym przypadku cukrzycy. Maj¹c sta-
le w pamiêci listê praktycznych prio-
rytetów, nie nale¿y przy ustalaniu
programu d¹¿yæ do uwzglêdnienia
ca³oœci problematyki, nale¿y indywi-
dualnie ró¿nicowaæ [12].
zbudowanie i wzmocnienie kon-
taktu chorego z sob¹ samym
i z otoczeniem, nastawienie altru-
istyczne zamiast egoistycznego,
W wieku przedszkolnym dziecko
jest zbyt niedojrza³e, aby obci¹¿aæ je
odpowiedzialnoœci¹ zwi¹zan¹ z le-
czeniem. W wieku szkolnym mo¿e
ju¿ asymilowaæ potrzebn¹ wiedzê
i nauczyæ siê wszystkiego, co jest
umo¿liwienie podejmowania za-
dañ wa¿nych z punktu widzenia
spo³ecznej roli pacjenta, osi¹ganie
poczucia dobrej jakoœci ¿ycia,
24
Przewodnik
Lekarza
157291766.002.png
Suplement Diabetologiczny
W leczeniu przewlekle chorych ko-
nieczne jest zawsze uzyskiwanie kom-
promisu miêdzy rygorystycznym d¹-
¿eniem do normalizacji zaburzeñ oraz
ich pe³nej kontroli i wyrównania
w ka¿dym kolejnym przypadku a jak
najmniejszym uszczupleniem radoœci
¿ycia. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e obecnie nie
mo¿na np. przyczynowo leczyæ cu-
krzycy, nie mo¿na leczniczo naœlado-
waæ rytmu wydzielania endogennej
insuliny, nie dysponuje siê metod¹
przywracania pe³nej wra¿liwoœci tka-
nek na ten hormon. Mo¿liwa jest jed-
nak poprawa skutecznoœci leczenia,
monitorowania i samokontroli jego
wyników, a wiêc postêpowania tera-
peutycznego w szerokim znaczeniu te-
go s³owa.
dietetyczki, rodzinê i przyjació³ cho-
rego, organizacje spo³eczne. Czêsto
motywacji wymaga bardziej perso-
nel medyczny ni¿ chory.
myœleæ o chorobie. Etap drugi –
etap agresji i walki, w którym
chorzy obwiniaj¹ otoczenie za
fakt zachorowania. Najwa¿niejsze
s¹ wtedy dzia³ania maj¹ce na ce-
lu redukcjê napiêcia i podtrzyma-
nie psychiczne chorego. Trzy na-
stêpne etapy stanowi¹ czas,
w którym mo¿na rozpoczynaæ
pe³n¹ edukacjê chorych, emocje
ulegaj¹ wyciszeniu, pacjenci s¹
w stanie przyj¹æ coraz wiêcej ra-
cjonalnych argumentów. Etap
trzeci – to rezygnacja, a niekiedy
nihilizm terapeutyczny. Jest to
najtrudniejszy etap. Wymaga ze
strony terapeuty nawi¹zania
prawdziwie emocjonalnego kon-
taktu z chorym, uzyskania synto-
nii, gdy¿ jedynie ona umo¿liwia
budowanie porozumienia miêdzy
chorym a lekarzem. Etap czwarty
(wymiennie z etapem trzecim) –
to czas wadzenia siê z lekarzem,
ka¿da decyzja jest przyjmowana
z rezerw¹, krytycyzmem. Etap
pi¹ty – najbardziej twórczy dla
pacjenta i najbardziej po¿¹dany
z punktu widzenia dzia³ania ze-
spo³u lecz¹cego jest okresem ak-
ceptacji, w którym istnieje spraw-
na wymiana informacji miêdzy le-
karzem lub innym cz³onkiem
zespo³u z chorym. Pacjent staje
siê zdolny do analizowania infor-
macji, a dziêki samokontroli uzy-
skuje tak¿e samodzielnie prak-
tyczne wskazówki, odnosz¹ce siê
do dalszej terapii, poprawia siê
wtedy skutecznoϾ leczenia.
KoniecznoϾ dostarczania indywi-
dualnie zró¿nicowanych informa-
cji dotycz¹cych codziennej samo-
opieki medycznej, a wiêc diety,
æwiczeñ, leków, samokontrolnych
badañ domowych, wczesnego roz-
poznawania dodatkowych zagro-
¿eñ w celu prewencji objawów itd.
Dostarczanie informacji praktycz-
nych i niezbêdnych: konkretnych
zabiegów i dzia³añ w celu wytwo-
rzenia g³êbszych motywacji do le-
czenia w ogóle.
Partnerski stosunek
między lekarzem
i pacjentem
Choroby przewlek³e wymagaj¹
d³ugich lat aktywnego leczenia, zmu-
szaj¹ chorych do regularnych kontak-
tów z ró¿nymi, zmieniaj¹cymi siê oso-
bami z zespo³u terapeutycznego. Dzia-
³ania lecznicze czêsto zawodz¹
oczekiwania chorych. Mimo nieule-
czalnoœci chorób uzyskuje siê jednak
poprawê stanu zdrowia, kosztem co-
dziennych starañ i ograniczeñ. Wyko-
nywanie leczenia zostaje w du¿ej mie-
rze przeniesione na barki chorego,
gdy¿ sam, dziêki samoobserwacji i sa-
mokontroli, dziêki umiejêtnej analizie
codziennie zbieranych informacji
zdolny jest powiêkszyæ jego skutecz-
noœæ. Wykszta³cenie silnych mechani-
zmów motywacyjnych do codziennej
realizacji zaleceñ lekarskich staje siê
w tej sytuacji warunkiem skuteczno-
œci dzia³ania. Wymogiem podstawo-
wym w uzyskaniu tego typu wspó³-
pracy chorego jest przekazanie mu
w³aœciwego zasobu informacji o cho-
robie, metodach leczenia, kontroli i sa-
mokontroli, prowadzenia aktywnego
¿ycia, dzia³ania w wielu rolach spo-
³ecznych w rodzinie, w œrodowisku
pracy. Informacje te chory musi otrzy-
maæ w sposób w³aœciwy i mo¿liwie
pe³ny od poszczególnych cz³onków
zespo³u terapeutycznego i instytucji
leczniczych jako ca³oœci.
Koniecznoœæ pilnego wys³uchiwa-
nia opinii chorych, tak czêsto i tak
d³ugo, jak to potrzebne, gdy¿ nie
ma terapii bez dialogu, do którego
najlepszym wstêpem jest nasta-
wienie lekarza na odbiór i wys³u-
chanie partnera.
W³aœciwy wybór informacji – czê-
stym w praktyce zjawiskiem jest
prze³adowanie informacjami. Ist-
nieje prawid³owoœæ, ¿e stopieñ
zrozumienia terminologii medycz-
nej przez chorych jest proporcjo-
nalny do czasu trwania cukrzycy,
nale¿y jednak zawsze unikaæ wy-
ra¿eñ niejednoznacznych, nieja-
snych. Informuj¹c, trzeba obser-
wowaæ chorego, przy pierwszych
objawach niezrozumienia u s³u-
chacza nale¿y wróciæ do poprzed-
niej kwestii, ujmuj¹c j¹ jaœniej.
Pamiêtaæ nale¿y, ¿e lekarz mówi
do chorego nie po to, by zdobyæ
jego podziw, lecz by byæ zrozu-
mianym. O zakresie iloœci infor-
macji nale¿y decydowaæ indywi-
dualnie, na podstawie obserwacji
postawy chorego, jak¹ przyjmuje
wobec choroby (podlega ona ewo-
lucji).
Formalizacja programu
W dobrej praktyce stosuje siê for-
malny wzór programów uczenia.
Program kszta³towany w zale¿noœci
od charakteru pacjenta, jego choro-
by winien byæ zindywidualizowany.
Podstawowym celem jest to, aby na-
uczyæ dzia³añ, które w leczeniu pa-
cjenta s¹ niezbêdne, ale których do-
tychczas siê nie nauczy³ albo które
nie wystêpowa³y w programie dnia.
Zale¿y równie¿ od uwzglêdnienia
w programie nauczania cukrzycy in-
dywidualnoœci pacjenta. Podstaw¹
do tego jest pilne s³uchanie pacjenta,
poznanie konkretów sytuacji ¿ycio-
wej i jego punktu widzenia.
Przygotowuj¹c plan nauki, nale-
¿y okreœliæ [5]:
W³aœciwe podejœcie na pocz¹tku
choroby, moment podania infor-
macji. W tym zakresie mo¿na wy-
ró¿niæ 5 etapów [3]. Etap pierw-
szy – po rozpoznaniu choroby –
jest zwykle okresem buntu.
W tym czasie nale¿y informacje
ograniczyæ do minimum, gdy¿
chorzy kieruj¹c siê g³ównie emo-
cjami nie s¹ w stanie racjonalnie
Dzia³ania w tym zakresie organi-
zowaæ nale¿y w szpitalach, porad-
niach, w sanatoriach, na obozach let-
nich, anga¿uj¹c do tej pracy pedago-
gów medycznych, pielêgniarki,
stosunki socjalne, a wiêc rodzin-
Lekarza 25
Cechy programu
W programie nauczania przewle-
kle chorych nale¿y uwzglêdniæ:
Przewodnik
157291766.003.png
Suplement Diabetologiczny
ne, poziom wykszta³cenia chore-
go i rodziny, warunki materialne
i mieszkaniowe, sytuacjê ¿ycio-
w¹, a tak¿e oddzia³ywanie tych
czynników na proces leczenia,
pracy chorych. Skuteczny program
pedagogicznego dzia³ania dla terapii
wymaga przekonania o jego celowo-
œci ze strony chorego: musi akcepto-
waæ metody dzia³ania nakreœlone
przez lekarza. Obserwacje autorów
wci¹¿ wskazuj¹ na zbyt ma³¹ wspó³-
pracê chorych w tym zakresie. Ok. 1/3
badanych z ró¿nych wzglêdów nie
wspó³pracuje w³aœciwie z lekarzem.
Mimo i¿ prawie wszyscy chorzy na
cukrzycê typu 1 akceptuj¹ koniecznoœæ
insulinoterapii, to jedynie 50 proc. re-
alizuje j¹ prawid³owo. Jeszcze mniej,
bo poni¿ej 20 proc., stosuje prawid³o-
wo zalecenia dietetyczne, przy czym
œwiadome lub nieœwiadome b³êdy do-
tycz¹ zarówno iloœci i jakoœci posi³-
ków, jak i pory ich spo¿ywania.
ka, na ogó³ s¹ zdolni do powtórze-
nia ju¿ 5 min po wizycie jedynie
po³owy informacji, jakie otrzymu-
j¹ od lekarza,
jedynie 1/3 informacji medycznych
otrzymanych w czasie pierwszej
wizyty jest dobrze zapamiêtana,
warunki w miejscu pracy,
w szkole, dzielnicy,
w przypadku dzieci w wieku
szkolnym potrzebne jest zaplano-
wanie (nauczyciel) edukacyjnych
zajêæ zwi¹zanych z leczeniem
w godzinach pozalekcyjnych,
ewentualnie przygotowanie
przedszkolanki do prowadzenia
takich zajêæ dla maluchów,
dostarczenie informacji ogólnych
(np. o koncepcji choroby) nie po-
woduje zwiêkszenia zdolnoœci cho-
rego do prawid³owego wspó³dzia-
³ania z lekarzem,
bardzo wielu pacjentów nie rozu-
mie wyra¿eñ medycznych (np. sys-
tem wymienników, poda¿ p³ynów,
porcja moczu, elektrolity itp.) – po-
wstaje problem nie tylko jakoœci
treœci, ich zakresu, ale równie¿ jê-
zyka.
wci¹gniêcie do procesu uczenia
pozosta³ych cz³onków rodziny,
wytworzenie u chorego nawy-
ków w zakresie planowania i re-
alizowania programu dnia, ru-
chu, pracy i wykonywania æwi-
czeñ w wolnym czasie,
Brak w³aœciwej wspó³pracy ze
strony chorych wynikaæ mo¿e z ich
niewiedzy lub otrzymania przez nich
wiedzy szkodliwej z punktu widze-
nia leczenia. Po przekonaniu pacjen-
tów co do celów, powinni oni otrzy-
maæ niezbêdny zasób w³aœciwej wie-
dzy i umiejêtnoœci, przeznaczony do
skutecznego prowadzenia przepisa-
nego leczenia. Wykazano, ¿e nawet
chorzy z du¿¹ wiedz¹ o chorobie
czêsto nie umiej¹ zastosowaæ jej do
rozwi¹zywania konkretnych proble-
mów. Posiadanie przez chorego in-
formacji nie gwarantuje wcale, ¿e
bêd¹ one prawid³owo wykorzystane.
Nale¿y staraæ siê nie tylko o zdoby-
cie wiedzy, ale g³ównie o umiejêtno-
œci praktyczne.
Dodatkowo wykazano, ¿e wiedzê,
któr¹ chorzy otrzymuj¹ podczas pro-
gramowych zajêæ prowadzonych
w klinice i poradni pamiêtaj¹ jeszcze
po 8–12 mies., natomiast szybciej
zanika pozytywny wp³yw nabytych
informacji i umiejêtnoœci na zacho-
wanie zdrowotne, szczególnie w za-
kresie nawyków ¿ywieniowych,
techniki wstrzykiwania insuliny, pie-
lêgnacji stóp i uzêbienia. Pacjenci
staraj¹ siê t³umaczyæ pogorszenie
wyrównania metabolicznego nie ty-
le rozluŸnieniem samokontroli, ile
okolicznoœciami zewnêtrznymi, np.
brakiem stabilizacji rodzinnej ko-
niecznej do prawid³owego prowa-
dzenia diety, zbyt krótkim czasem
trwania uprzedniego szkolenia itp.
sposób pokrzepiania stanu du-
chowego, zdolnoœci do dostoso-
wania, chêci do uczenia siê kon-
troli przewlek³ej choroby,
ustalenie indywidualnych celów
nauki oraz zwi¹zanych z nimi
potrzeb, dokonanie oceny do-
tychczasowej wiedzy o chorobie.
Wszystko to nale¿y wczeœniej
omówiæ z chorym i cz³onkami ro-
dziny. Pierwsze instrukcje zawsze
maj¹ charakter teoretyczny. Trzeba
ustaliæ, czy plany leczenia s¹ odpo-
wiednie w odniesieniu do trybu ¿y-
cia, co w nim nale¿y, ewentualnie
mo¿na zmieniæ lub dodaæ.
Warunki współpracy
ze strony leczonych
Wyniki badañ zajmuj¹cych siê
analiz¹ zwi¹zku miêdzy iloœci¹ i ja-
koœci¹ wiedzy o chorobie a jakoœci¹
kontroli tej choroby przez pacjen-
tów nie s¹ jednoznaczne. Stosuje
siê ró¿ne techniki porównawcze,
badaj¹c zarówno parametry meta-
boliczne, np. w cukrzycy – glike-
miê, hemoglobinê glikowan¹, jak
i socjologiczne, np. czêstoœæ i d³u-
goœæ hospitalizacji, obserwacjê cho-
robow¹, osi¹gniêcia zawodowe,
spo³eczne. Wykazano istnienie za-
równo dodatnich, jak i negatyw-
nych relacji [14].
Niegdyœ Taylor wskazywa³, ¿e ra-
cjonalizacja wykonywania prostych
czynnoœci, sk³adaj¹cych siê na ró¿ne-
go rodzaju prace mo¿e daæ do 30
proc. oszczêdnoœci energii. Naucza-
nie chorych daje to samo – oszczêdza
nak³ad pracy i energii na leczenie,
a jednoczeœnie zwiêksza jego skutecz-
noœæ, przynosi wiêcej wolnoœci od
ograniczeñ wynikaj¹cych z choroby,
poniewa¿ wie i umie siê do nich przy-
stosowaæ. Im wy¿szy staje siê stopieñ
wiedzy i umiejêtnoœci o leczeniu
w domu, tym mniejszy jest udzia³
ujemnych prze¿yæ i emocji, a wiêk-
szy stopieñ niezale¿noœci od choroby.
Orientacja na problemy
pacjenta – zwiększanie
motywacji
Postêpowanie pedagogiczne per-
sonelu medycznego powoduje, ¿e
chory staje siê postaci¹ centraln¹. Je-
go problemy bezpoœrednio kszta³tuj¹
dzia³ania lekarza, pielêgniarki, diete-
tyczki, psychologa i interakcjê miê-
dzy tymi osobami. Dzia³ania w ze-
spole ³¹cz¹cym ¿ycie z chorob¹ prze-
nikaj¹ siê znacznie w zakresie
kompetencji, tworz¹c jedn¹ ca³oœæ,
dlatego zespó³ taki powinien przynaj-
mniej raz w tygodniu omawiaæ
aspekty pedagogiczne pracy. Infor-
macje o chorobie przedstawia siê tak,
aby uzyskaæ racjonaln¹, d³ugotrwa³¹
motywacjê; niedobre s¹ krótkie sta-
ny pozytywnej motywacji, nadmier-
na motywacja do samokontroli [6, 8].
Planuj¹c nauczanie chorych, na-
le¿y mieæ stale w pamiêci, ¿e:
Mo¿na wyliczyæ kilka okoliczno-
œci wa¿nych dla uzyskiwania wspó³-
zdolnoœæ do zapamiêtywania in-
formacji u pacjentów nie jest wiel-
26
Przewodnik
Lekarza
157291766.004.png
Suplement Diabetologiczny
Edukacja zdrowotna
w leczeniu zaburzeń
psychoemocjonalnych
u chorych na cukrzycę
Stany emocjonalne mo¿na po-
dzieliæ na:
³ych cech charakteru i innych wy-
miarów osobowoœci, np. woli, uczuæ,
temperamentu. Obecnie mo¿na po-
daæ bardziej dynamiczn¹ definicjê
osobowoœci i potraktowaæ j¹ ca³o-
œciowo. Catell np. podaje 16 Ÿród³o-
wych wymiarów (lub czynników)
osobowoœci, ujmuj¹c je 2-bieguno-
wo, np.:
zabarwione emocjonalnie opinie, po-
gl¹dy, tak¿e opinie bardziej zobiek-
tywizowane i postawy, a wiêc trwa³a
gotowoœæ do reagowania w okreœlo-
ny sposób, predyspozycja do okreœlo-
nych zachowañ. S¹ to mechanizmy
widzenia siebie i œwiata. Oczywiœcie,
ulegaj¹ one przemianom. Osobowoœæ
jest struktur¹ dynamiczn¹. Zmienia
siê w wyniku integrowania, a wiêc
scalania ró¿nych poznawczych
i emocjonalno-motywacyjnych me-
chanizmów, reguluj¹cych stosunek
jednostki do siebie, choroby, zdrowia
i do otoczenia oraz kontrolê w³asne-
go dzia³ania. Pochodn¹ osobowoœci
jest hierarchia wartoœci i celów.
równowaga emocjonalna – sk³on-
noϾ do reakcji nerwicowych,
wzruszenia – emocje nag³e i krót-
kie, skojarzone z regu³y z neuro-
wegetatywnymi odczynami,
dominacja – uleg³oœæ,
ekspansywnoϾ Рbrak ekspan-
sywnoœci,
bardzo silne, nag³e emocje, z wy-
raŸnymi zmianami zachowania,
myœlenia i odczynami neurowege-
tatywnymi. Edukacyjne podejœcie
do tych zmian mo¿e je racjonali-
zowaæ dla lepszej jakoœci leczenia.
bojaŸliwoœæ – pewnoœæ siebie,
podejrzliwoϾ Рzaufanie itd.
Wymiary i cechy osobowoœci s¹
okreœleniami przydatnymi w diagno-
styce klinicznej zaburzeñ osobowoœci
chorych na cukrzycê. Lekarz zawsze
powinien d¹¿yæ do ustalenia wiod¹-
cych cech osobowoœci pacjenta, w ce-
lu ich wykorzystania w praktyce lecz-
niczej. Nale¿y wiêc zawsze wiedzieæ:
Edukacyjna regulacja osobowoœci
umo¿liwia psychospo³eczne przysto-
sowanie jednostki, jej ja do swoich
biologicznych i metodycznych wa-
runków i potrzeb, a tak¿e do otocze-
nia, œrodowiska wewnêtrznego. Jak
wiadomo, przystosowanie to mo¿e
mieæ charakter regulacji egocen-
trycznej, a wiêc takiej, która wy³¹cz-
nie zmierza do ochrony lub wzrostu
w³asnego ja. U jednostki, która np.
z powodu choroby szuka ochrony,
regulacja osobowoœci nastawiona
jest na utrzymanie dotychczasowego
stanu zdrowia. Swoist¹ dla tej sytu-
acji emocj¹ jest uczucie zagro¿enia,
utraty sprawnoœci ¿yciowej, roli spo-
³ecznej, stanowiska, zaufania otocze-
nia i presti¿u. Stan ten mo¿e powo-
dowaæ powstawanie agresywnych
form obrony, np. w postaci nadmier-
nych reakcji emocjonalnych typu
gniewu, dra¿liwoœci, podejrzliwoœci,
abnegacji. Powstaje wtedy w istocie
zachowanie lêkliwe, nieœmia³e, wy-
cofuj¹ce siê, niepewne lub z³oœliwe,
agresywne, nieufne, roszczeniowe.
Egocentryczna osobowoϾ zdolna
jest poznawaæ i widzieæ œwiat tylko
z punktu widzenia indywidualnego
interesu jednostki. Rzutuje to na
treœæ myœlenia – cz³owiek jest wci¹-
gniêty tylko w aktualn¹ sytuacjê
i plany na blisk¹ przysz³oœæ w szu-
kaniu skutecznych, ale tylko doraŸ-
nych sposobów dzia³ania. Z punktu
widzenia celów leczenia cukrzycy
egocentryczna regulacja osobowoœci
jest niekorzystna.
Jak wspomniano, emocje zmienia-
j¹ motywacjê do dzia³ania na rzecz
zaspokojenia potrzeb bêd¹cych ich
przyczyn¹, np. biologicznych (popê-
dy) lub potrzeb wy¿szych, np. po-
znawczych, zdrowotnych lub kultu-
rowych (napêdy). Niezaspokojona
potrzeba jest motywem, który wywo-
³uje rozpoczêcie lub kontynuowanie
dzia³añ, maj¹cych na celu jej spe³nie-
nie. Drog¹ do spe³nienia celów mo-
tywacji mo¿e byæ tylko edukacja.
do czego pacjent d¹¿y,
czy umie okreœliæ podstawowe ce-
le ¿yciowe i lecznicze,
czy umie zrezygnowaæ z doraŸ-
nych przyjemnoœci, aby zrealizo-
waæ odleg³y g³ówny cel,
czy odczuwa motywy i zna sposo-
by osi¹gniêcia celu,
Umacnianie osobowości
Chory na aktualnie rozpoznan¹ cu-
krzycê to z regu³y cz³owiek g³êboko
zaniepokojony o ¿ycie, o plany, losy
rodziny, zawodu, o przysz³oœæ. Za-
wsze pragnie widzieæ w lekarzu oso-
bê, która nie tylko rozumie patofizjo-
logiê choroby, ale tak¿e jest w stanie
rozwi¹zaæ jego problemy emocjonal-
ne i spo³eczne, i potrafi wiedzê z te-
go zakresu praktycznie wykorzystaæ.
Polepsza to adaptacjê chorego do je-
go zadañ, np. do nowej roli dobrego
i nowego pacjenta, zapobiega reak-
cjom nerwicowym i negatywnym
psychofizjologicznym wp³ywom na
wyniki leczenia. Dochodzi wtedy do
pozytywnej regulacji w strukturze
i funkcji osobowoœci pacjenta.
jaka jest rzeczywista sprawnoϾ
jego dzia³ania,
czy potrafi kontrolowaæ pobudzenia
emocjonalne zwi¹zane z chorob¹,
jak zachowa siê w sytuacjach dodat-
kowego stresu,
czy d¹¿y do podejmowania za-
dañ trudnych, czy te¿ ³atwo siê
wycofuje,
czy skupia siê na wykonywaniu
istoty zadania, czy tylko na ze-
wnêtrznym obrazie (jak wypadnie)
wykonywania zadañ, powstaj¹-
cym w oczach innych ludzi,
czy ludzi, przedmioty i wydarze-
nia ocenia tylko z pozycji w³a-
snych interesów i korzyœci, czy te¿
dostrzega potrzeby innych i anga-
¿uje siê w ich realizacjê, czy
sprawnie przystosowuje siê do
zmian zachodz¹cych w bli¿szym
i dalszym œrodowisku spo³ecznym,
Osobowość
Do celów zwi¹zanych z omawia-
n¹ problematyk¹ nale¿a³oby osobo-
woœæ okreœliæ jako zbiór cech i me-
chanizmów psychicznych, które wa-
runkuj¹ ukierunkowanie, kontrolê
i spójnoœæ ludzkiego postêpowania.
Ujmowano j¹ dawniej jako zbiór sta-
czy zachowanie przed chorob¹
i obecnie w podobnych sytuacjach
by³oby zbli¿one?
W zakres osobowoœci wchodz¹
tak¿e przekonania, a wiêc osobiste,
Wielu ludzi reguluje osobowoϾ
inaczej – socjocentrycznie, prospo-
³ecznie. Wywo³uje to adaptacje, któ-
Lekarza 27
nastroje – emocje o nieznacznym
nasileniu i czêsto d³ugim (dni, ty-
godnie) okresie trwania,
Przewodnik
157291766.005.png
Suplement Diabetologiczny
re Reykowski okreœla jako zorgani-
zowanie ze wzglêdu na cele pozaoso-
biste, przy czym celami tymi mo¿e
byæ zaspokojenie potrzeb innych lu-
dzi, spe³nienie wymagañ zawartych
w zadaniu egzekwowania normy, d¹-
¿enie do doskona³oœci realizowane-
go dzie³a. Dzia³ania prospo³eczne
wynikaæ mog¹ tak¿e z odleg³ych ce-
lów osobistych. Tego typu osobo-
woœæ polepsza adaptacjê chorego do
celów leczenia, rodzi dodatnie emo-
cje i pozytywn¹ motywacjê.
noœæ zwiêkszenia psychicznej odpor-
noœci na stres. Mo¿na wymieniæ na-
stêpuj¹ce sposoby oddzia³ywania:
i sprawnej realizacji samokontroli
i samoopieki w leczeniu choroby,
przekazanie chorym konstruktyw-
nych schematów poznawczych,
umiejêtnoœci i motywacji do dzia-
³añ na rzecz celów leczniczych. S¹
to programy edukacji zdrowotnej,
samokontroli, rehabilitacji, samo-
pomocy i inne,
upowszechnienie bardziej inten-
sywnych i skutecznych metod le-
czenia cukrzycy oraz stworzenie
warunków dla praktycznego
wdra¿ania postêpu do praktyki co-
dziennego leczenia chorych,
stworzenie pe³nych warunków do
zapobiegania ostrym i przewle-
k³ym powik³aniom cukrzycy, jak
równie¿ zapobieganie cukrzycy
typu 2 w rodzinach chorych.
wytworzenie w strukturze myœle-
nia chorych dominuj¹cych idei
zwi¹zanych z g³ównymi celami
¿yciowymi i leczniczymi,
osi¹ganie konkretnych efektów
oszczêdnoœciowych dla instytu-
cji opieki zdrowotnej i samych
chorych.
Zwiększenie odporności
psychospołecznej
SkutecznoϾ leczenia cukrzycy
zawsze zale¿y od zachowañ i dzia-
³añ dziecka, m³odzie¿y, a póŸniej do-
ros³ego ju¿ cz³owieka, ³¹czy siê wiêc
z charakterem rozwoju jego sylwetki
psychofizycznej. Kszta³towanie oso-
bowoœci odbywa siê pod ci¹g³ym na-
porem faktu istnienia ciê¿kiej choro-
by, wp³ywu zmniejszaj¹cej siê roli
w rodzinie, szkole, grupie rówieœni-
czej, œrodowisku pracy i spo³eczno-
œci. Jest interesuj¹ce, ¿e wp³yw tych
faktów mo¿e wzbogacaæ osobowoœæ,
pog³êbiaæ i doskonaliæ etyczny i mo-
ralny stosunek do œwiata i ludzi. Mo-
¿e byæ jednak inaczej.
ukierunkowanie regulacji osobo-
woœci na stronê prospo³eczn¹, wy-
tworzenie gotowoœci do dodania
odwagi innym,
nastawienie zadaniowe motywacji.
Organizacja i metodyka
Nauczanie samoopieki i samo-
kontroli odbywa siê w 5-dniowych
cyklach. Zajêcia trwaj¹ 5–7 godz.
dziennie przez 5 dni w tygodniu, co
stanowi 1 cykl. Zapisy do szko³y na
zasadzie skierowania od lekarza po-
radni cukrzycowej lub innych leka-
rzy przyjmuje pielêgniarka – na-
uczycielka w takiej szkole. Tematy-
ka zajêæ edukacyjnych obejmowaæ
mo¿e ró¿ne programy do wyboru,
wg celów okreœlonych dla poszcze-
gólnych grup chorych:
edukacja indywidualna:
– bez strukturalnego podejœcia,
wyrywkowa, niepe³na, przy-
padkowa, np. w wyniku uzy-
skania informacji o cukrzycy
w czasie wizyty u lekarza,
a tak¿e z prasy, radia, telewizji,
od innych chorych,
– ze struktur¹ programow¹, bar-
dziej pe³na, ale nie zawsze w³a-
œciwa, np. w wyniku samo-
dzielnego przyswajania wiedzy
z dobrze przygotowanego,
kompletnego poradnika dla
chorych na cukrzycê,
Dobra kontrola przy obecnie sto-
sowanych metodach leczenia zawsze
pojawia siê jako wynik celowych za-
chowañ lub prozdrowotnego stylu ¿y-
cia, który chory na cukrzycê realizuje
stale i wszêdzie, na co dzieñ, w pracy,
w czasie rekreacji. Jest to rutyna po-
stêpowania dotycz¹ca programu dnia
i d³u¿szych okresów, a w praktyce
diety, wstrzykniêæ insuliny, samokon-
troli metabolicznej. Jej powodzenie
w praktyce warunkuje kondycjê cho-
rego, jego zdrowie, a wiêc mo¿liwoœæ
wzbogacenia ¿ycia i osobowoœci, je-
go normalizacji oraz realizacjê po¿¹-
danych wartoœci i celów ¿yciowych,
intelektualnych, emocjonalnych, spo-
³ecznych i materialnych. Zespó³ lecz¹-
cy chorego na cukrzycê typu 1 musi
wiêc dysponowaæ umiejêtnoœci¹ inter-
wencji w styl ¿ycia, w formowanie za-
chowañ prozdrowotnego kszta³towa-
nia osobowoœci [10].
program ogólny dla chorych na
cukrzycê typu 1,
program ogólny dla chorych na
cukrzycê typu 2,
program szczegó³owy dla chorych
na cukrzycê typu 2 z oty³oœci¹,
program dla kobiet chorych na cu-
krzycê planuj¹cych ci¹¿ê lub ciê-
¿arnych,
edukacja grupowa, na ogó³ w ma-
³ych, 6–10-osobowych grupach
pacjentów dobranych wg wieku,
cech psychospo³ecznych i me-
dycznych, charakterystyki choro-
by, celów i metod leczenia. Edu-
kacja ta mo¿e byæ prowadzona
w sposób strukturyzowany. Ozna-
cza to, ¿e pacjent odbywa logicz-
nie uporz¹dkowane wg ca³oœcio-
wego planu zajêcia, a wiêc uczêsz-
czaj¹c do szko³y zdrowia [2, 7].
program dla chorych na cukrzycê
s³abo widz¹cych i niewidomych.
Zespół nauczający
i formy edukacji
Nauczanie prowadzi zespó³ z³o-
¿ony z lekarzy, pielêgniarek, diete-
tyczki, psychologa, pedagoga. For-
my edukacyjne obejmuj¹ dyskusje
w ma³ych grupach, techniki meta-
plan, panele, burze mózgów, insce-
nizacjê, demonstracje i doœwiadcze-
nia samokontrolne.
Szkoła samoopieki
i samokontroli
Bezpoœrednie cele szko³y:
Jak wynika z przegl¹du proble-
mów psychospo³ecznych rodz¹cych
siê z faktu zachorowania na cukrzycê
typu 1, u osób tych istnieje koniecz-
Planuj¹c nauczanie chorych, jak
podkreœlono, nale¿y mieæ stale
w pamiêci, ¿e zdolnoœæ do zapamiê-
tywania informacji ogólnych (np.
koncepcji choroby) nie powoduje
przygotowanie chorych na cu-
krzycê, ich rodzin oraz najbli¿sze-
go otoczenia do skutecznej
28
Przewodnik
Lekarza
Szkoła dla chorych
na cukrzycę
Edukacjê chorych na cukrzycê
mo¿na prowadziæ w ró¿ny sposób.
Jak ju¿ wczeœniej wspomniano, mo-
¿e to byæ:
157291766.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin