2. Instrukcja przeprowadzenia coachingu JOSEFIN.doc

(1571 KB) Pobierz
Instrukcja przeprowadzenia procesu coachingowego


JOSEFIN
EU_BSR             C:\Documents and Settings\ARR\Pulpit\JOSEFIN\WP 2 - Komunikacja\LOGO Josefin\herb woj.jpg                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instrukcja przeprowadzenia procesu coachingowego

dla MśP

(mikro, małych i średnich przedsiębiorstw)

z województwa lubuskiego w ramach projektu JOSEFIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracował: Zygmunt Dolata

 

 

 

 

 

SCHEMAT INSTRUKCJI PRZEPROWADZENIA PROCESU COACHINGOWEGO

 

I.                    Cel instrukcji

II.                  Elementy instrukcji

III.                Dokumenty do instrukcji

 

I.                    Cel instrukcji

 

Instrukcja została opracowana w ramach projektu JOSEFIN dla lubuskich MśP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) i jest narzędziem dla partnerów Josefin (głównie z województwa lubuskiego) w przeprowadzaniu coachingu z przedsiębiorcami.

Po pozytywnie zakończonym procesie coachingowym MśP otrzymują CERTYFIKAT („pocoachowy”), potwierdzający wykorzystaną przez MśP szansę na zbudowanie wiarygodności i odpowiedzialności w innowacyjnym projekcie. Certyfikat jest również potwierdzeniem odpowiedzialnego wykorzystania finansowania (pochodzącego od partnerów Josefin) na dynamiczny innowacyjny rozwój zgodnie z wizją, celami i planem na międzynarodowym, konkurencyjnym  rynku.

 

1.1.            Cele coachingu z MśP:

 

1.1.1.      Strategiczny

·         Zróżnicowanie rynków i wprowadzenie nowych innowacyjnych produktów oraz usług,

·         Pozyskanie wiarygodnych, sprawdzonych i odpowiednich partnerów zagranicznych,

·         Określenie jasnej strategii (biznes plan) wchodzenia na międzynarodowe rynki,

Rozwój internacjonalizacji MśP,

 

1.1.2.      Rozwojowy

·         Optymalne i celowe wykorzystanie przez MśP istniejącego potencjału/kompetencji/ zasobów i środków (mi. technologii, struktur zarządzania i organizacji, kanałów dystrybucji i sprzedaży, promocji, marketingu, PR),

·         Zdobycie międzynarodowego doświadczenia poprzez dzielenie się wiedzą
i uczestnictwo we wspólnych badaniach rozwojowych,

·         Wypracowanie jasnej wizji innowacyjnego rozwoju,

·         Rozwój MśP, istniejącego potencjału w kierunku innowacyjności,

 

1.1.3.      Aktywizujący

·         Umożliwienie MśP szybkiej i planowej adaptacji do zmian oraz podnoszenie samoświadomości rozwoju,

·         Wsparcie MśP w uzyskaniu większej wiarygodności kredytowej dla finansowania inwestycji,

·         Zwiększenie aktywności i możliwości dynamicznego rozwoju MśP na konkurencyjnych rynkach,

 

1.1.4.      Biznesowy

·         Doskonalenie umiejętności przez MśP dokonania analizy popytu (kto, gdzie i kiedy będzie nabywca na wytworzone towary i usługi,

·         Rozwijanie przez MśP umiejętności analizy zasilania finansowego działalności (zasoby własne i zewnętrzne),

·         Pozyskanie przez MśP finansowania innowacyjnych projektów i rozwiązań na drodze dynamicznego i szybkiego wzrostu MśP,

·         Poprawa i usprawnienie współpracy pomiędzy MśP, a źródłami finansowania dla wspierania innowacyjnych rozwiązań i działań,

·         Doskonalenie sposobów (zamierzeń, działań) w kierunku optymalizowania przez MśP kosztów ponoszonych na finansowani działalności.

 

Wsparcie udzielone MśP odbywa się poprzez systematyczne i cykliczne spotkania coachingowe pomiędzy Coachem, a MśP, co pozwala na odkrycie szans i możliwości na szybki i innowacyjny rozwój MśP, a także na ograniczenie ryzyka zarówno dla instytucji finansowej, jak i MśP.

 

II.                  Elementy instrukcji

2.1.            Etapy modelu coachingu

2.2.            Zasady budowania zaufania i otwartości pomiędzy Coachem, a MśP,

2.3.            Zasady komunikowania się (udzielania i przyjmowania informacji) podczas prowadzenia coachingu,

2.4.            Zasady komunikowania i informowania o sytuacji MśP do partnerów Josefin

2.5.            Monitorowanie zagrożeń (kiedy, jak, jakimi kanałami?), instrumenty monitoringu,

2.6.            Etapy prowadzenia coachingu.

 

2.1. Etapy modelu coachingu Josefin (por. Blueprint The Josefin Coaching Approach, Blueprint on regional implementation)
 

 

Etap 0

Informacja – kompetencje, doświadczenie indywidualne MśP, materiały, spotkania, skrypty, raporty, zestawienia, wywiadownie gospodarcze,

 

Etap 1

Kontakt – nawiązanie kontaktów z przedstawicielami biznesu w innych krajach, instytucje wsparcia biznesowego,

Rozwój – coaching indywidualny, narzędzia (biznes plan, checklista),

 

Etap 2

Wdrożenie po otrzymaniu finansowania– coaching indywidualny, narzędzia (biznes plan. checklista

 

 

2.2. Zasady budowania zaufania i otwartości

·         Zachęcanie MśP do dyskusji, zadawanie pytań otwartych i uważne słuchanie odpowiedzi:

-          omówienie z MśP to co się wydarzyło (fakty i następstwa),

-          dyskutowanie co można było zrobić inaczej, jak pozytywnie wpłynąć na sytuację i co należy powtórzyć,

-          dyskutowanie dlaczego wydarzenia potoczyły się w taki, a nie inny sposób.

·         Pełna koncentracja coacha na MśP,

·         Zapewnienie bezpieczeństwa prowadzonych rozmów (dyskrecja, neutralność miejsca, odpowiednie pomieszczenie zapewniające wygodę i komfort prowadzenia rozmów),

·         Dotrzymywanie przez coacha obietnic składanych MśP,

·         Budowanie otwartości (aktywne wysłuchanie opinii MśP, nie krytykowanie wypowiedzi),

·         Podkreślanie mocnych stron MśP (zaangażowania, generowania pomysłów rozwiązań, kreatywności, inicjatywy),

·         Opieranie się podczas rozmów z MśP na faktach, a nie na przypuszczeniach
i domysłach,

 

O czym coach powinien pamiętać:

·         Coach powinien pamiętać o tonie głosu i „mowie ciała”, adekwatnej do treści wypowiedzi,

·         Coach nie powinien się sprzeczać z MśP, prowokować konflikty, wchodzić
„w słowo” MśP, odpowiadać na własne pytania, odpowiadać na pytania za MŚP, stawiać kilka pytań w jednym,

·         Coach powinien odwoływać się do kryteriów obiektywnych (ceny, koszty, kursy walut, przepisy prawa, zwyczaje i obyczaje, uwarunkowania kulturowe, inne),

·         Coach powinien umieć oddzielić MśP od istniejących problemów: „człowieka miękko-problem twardo”, stosować empatię, nie obwiniać MśP za problemy, opisywać, a nie oceniać MŚP, udzielać informacji w sposób jednoznaczny, konkretny i prosty,

·         Coach powinien być partnerem dla MśP, a nie sędzią lub prokuratorem,

·         Coach tworząc pozytywne relacje oparte na zaufaniu i otwartości powinien korzystać
z notatek i kalkulatora

·         Coach powinien być opanowany, panować nad emocjami

·         Coach potrafi właściwie wykorzystywać zwroty grzecznościowe podczas sesji coachingowych do zbudowania relacji z MśP,

·         Coach umie traktować MśP w sposób asertywny z szacunkiem, nie ulega jednak presji ze strony MśP

·         .

·          

·          

·          

 

·         Coach wie jak odwzorować słownictwo i gesty coachowanego,

 

·         Coach wie, że w rozmowie coachingowej potrzebna jest odpowiednia forma współpracy z MśP (wspólne wypracowanie rozwiązań, danie wolnej ręki),

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

·          

 

·         Coach potrafi adekwatnym słownictwem zbudować klimat rozmowy, określić swoje intencje i cel rozmowy,

 

·         Coach posiada umiejętność skłonienia P poprzez zadawanie pytań do autoanalizy  sposobu działania (postępowania),

 

 

Kroki w budowaniu atmosfery otwartoś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin