pierwsza_pomoc_przedlekarska.pdf
(
99 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - pierwsza_pomoc_przedlekarska.doc
Szkoþa Podstawowa nr 7
im. J. Wybickiego w Bartoszycach
zzzz
zz
z”
Ucze
ı
:
1.
Rozumie znaczenie pierwszej pomocy dla ratowania
Ň
ycia lub zdrowia osoby
poszkodowanej.
2.
Zna objawy złamania, zwichni
ħ
cia, skr
ħ
cenia ko
ı
czyny i wie, jakiego post
ħ
powania
nale
Ň
y unika
ę
udzielaj
Ģ
c pierwszej pomocy.
3.
Umie poprawnie wezwa
ę
pomoc w przypadku zagro
Ň
enia
Ň
ycia lub zdrowia
poszkodowanego.
4.
Potrafi udzieli
ę
pierwszej pomocy w przypadku złamania, skr
ħ
cenia, zwichni
ħ
cia
ko
ı
czyny dolnej.
z
tablica, kreda, magnesy, plansza z algorytmem, 2 du
Ň
e arkusze papieru z
wypisanymi objawami urazów, plansza zawieraj
Ģ
ca kolejno
Ļę
czynno
Ļ
ci przy wezwaniu
pierwszej pomocy, 2 karty pracy w kopertach dla grup, przybory podr
ħ
czne uczniów
(plecaki, bluzy, chusty itp.)
zz
z
1.
Wprowadzenie
Wi
ħ
kszo
Ļę
z was lubi piesze w
ħ
drówki, rajdy. Cz
ħĻę
osób była na obozach,
koloniach, biwakach, wyjazdach w góry, nad morze...Ka
Ň
dy taki wypoczynek jest
przyjemny i przynosi pi
ħ
kne wspomnienia – o ile jest bezpieczny.
Cz
ħ
sto jeste
Ļ
my nara
Ň
eni na urazy, zachorowania. Je
Ň
eli podczas wyprawy osoba
zdrowa dozna urazu, wówczas staje si
ħ
ona osob
Ģ
poszkodowan
Ģ
, której nale
Ň
y jak
najszybciej udzieli
ę
pierwszej pomocy.
2.
Burza mózgów
Nauczyciel pyta si
ħ
uczniów na czym polega pierwsza pomoc, co ma na celu.
Wyznaczony ucze
ı
zapisuje propozycje na tablicy.
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
przywrócenie oddechu i t
ħ
tna je
Ň
eli osoba jest nieprzytomna,
wezwanie pogotowia ratunkowego,
zatrzymanie krwawienia,
złagodzenie bólu,
uło
Ň
enie osoby poszkodowanej w bezpiecznym miejscu.
Na dzisiejszych zaj
ħ
ciach dowiecie si
ħ
o pewnej wyprawie młodych ludzi i b
ħ
dziecie
musieli rozwi
Ģ
za
ę
ich problem ratowniczy na podstawie wiadomo
Ļ
ci pozyskanych na
dzisiejszych zaj
ħ
ciach.
z
1.
zabezpieczenie miejsca wypadku,
Niedoko
ı
czone opowiadanie nauczyciela.
Grupa uczniów z klasy II gimnazjum wybrała si
ħ
we wrze
Ļ
niu na pieszy rajd
w pobliskie okolice. Pogoda dopisywała-
Ļ
wieciło sło
ı
ce, wiał lekki wiatr, delikatnie
poruszał li
Ļę
mi drzew, które jakby chciały pomacha
ę
w
ħ
drowcom na powitanie.
Młodzie
Ň
zatrzymała si
ħ
na polanie w pobli
Ň
u małego lasku. Teren był pagórkowaty,
niedaleko słycha
ę
było szum przepływaj
Ģ
cej rzeki. W oddali
Ļ
wiergotały ptaki, które
jeszcze postanowiły zosta
ę
aby zachwyci
ę
si
ħ
powietrzem, nim odlec
Ģ
do ciepłych
krajów.
Chłopcy rozbili obozowisko, dziewcz
ħ
ta przygotowały szybki posiłek.
Szkoda czasu na siedzenie koło namiotów- stwierdzili koledzy i po krótkiej
naradzie namówili kole
Ň
anki na spacer, w
ħ
drówk
ħ
po pobliskich pagórkach.
Cz
ħĻę
osób podziwiała malownicze tereny wtopione w jesienny pejza
Ň
, cz
ħĻę
chłopców zainteresowały jamy usytuowane mi
ħ
dzy pagórkami. Pozostali chwil
ħ
,
aby je obejrze
ę
, natomiast reszt grupy czekała na nich u stóp wzniesienia.
Wracajcie - dopominały si
ħ
dziewcz
ħ
ta, pora przygotowa
ę
ognisko.
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj
Ģ
c si
ħ
, kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj
Ģ
cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si
ħ
i
zaj
ħ
czał. Grupa zatrzymała si
ħ
i wróciła do kolegi. Chłopak uskar
Ň
ał si
ħ
na
ogromny ból nogi, na której.......
Co było dalej, dowiecie si
ħ
w dalszej cz
ħĻ
ci zaj
ħę
. Na pewno doszło do urazu
ko
ı
czyny.
2.
Pogadanka.
Nauczyciel zadaje pytania uczniom, kto z nich miał złaman
Ģ
nog
ħ
lub widział takie
zdarzenie oraz co mo
Ň
na było wtedy zaobserwowa
ę
.
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
złamanie, kiedy ko
Ļę
wychodzi na zewn
Ģ
trz i ranny krwawi,
złamanie, kiedy nie wida
ę
Ň
adnych objawów.
Nauczyciel wyja
Ļ
nia uczniom złamania otwarte (gdy przez skór
ħ
wystaj
Ģ
fragmenty
ko
Ļ
ci), złamania zamkni
ħ
te (gdy skóra nad złaman
Ģ
ko
Ļ
ci
Ģ
jest uszkodzona).
Cd wypowiedzi uczniów:
silny ból nogi, która sinieje i puchnie,
nie mo
Ň
na wykona
ę
ruchu nog
Ģ
,
noga jest wykrzywiona.
Nauczyciel podsumowuj
Ģ
c wypowiedzi uczniów, przyczepia na tablicy wypisane na
arkuszu papieru objawy złamania ko
ı
czyny.
Objawy złamania ko
ı
czyny:
-
rodzaj złamania (np. otwarte),
-
deformacja złamanej ko
ı
czyny,
-
trudno
Ļ
ci rannego w wykonywaniu ruchu w miejscu
złamania,
-
brak czucia,
-
silny
ból, obrz
ħ
k,
zasinienie w miejscu
prawdopodobnego złamania.
Dodatkowe zagro
Ň
enia:
-
zaka
Ň
enia,
-
uszkodzenie naczy
ı
krwiono
Ļ
nych, nerwów,
Ļ
ci
ħ
gien,
-
zator tłuszczowy,
-
wstrz
Ģ
s.
Nauczyciel szczegółowo zwraca uwag
ħ
uczniom, jakich czynno
Ļ
ci nie wolno
wykonywa
ę
przy w/w urazie:
porusza
ę
złaman
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
ciała (w czasie badania i udzielania pierwszej pomocy),
przemieszcza
ę
rannego przed unieruchomieniem złamanej cz
ħĻ
ci ciała (wyj
Ģ
tek-
np. po
Ň
ar, wybuch),
zezwala
ę
na picie, jedzenie, podawanie leków.
Nauczyciel wyja
Ļ
nia uczniom, i
Ň
czasem nie wiadomo czy doszło do złamania czy
innego urazu, typu zwichni
ħ
cie czy skr
ħ
cenie. Obja
Ļ
nia poj
ħ
cie zwichni
ħ
cie (trwałe
przemieszczenie powierzchni stawów ko
Ļ
ci wewn
Ģ
trz stawu) i skr
ħ
cenie
(krótkotrwałe przemieszczenie powierzchni stawów ko
Ļ
ci wewn
Ģ
trz stawu).
Uczniowie opowiadaj
Ģ
,
Ň
e cz
ħĻę
z nich doznała kontuzji kostki na zaj
ħ
ciach
sportowych i wtedy czuli ból, nie mogli porusza
ę
nog
Ģ
, a kostka była zniekształcona.
U niektórych osób pojawiło si
ħ
tak
Ň
e zasinienie. Nauczyciel stwierdza,
Ň
e uczniowie
podali objawy w/w urazów i jako podsumowanie przyczepia na tablicy arkusz papieru
z wcze
Ļ
nie wypisanymi objawami zwichni
ħ
cia (skr
ħ
cenia) i zagro
Ň
enia im
towarzysz
Ģ
ce. Ponadto apeluje, aby nie próbowa
ę
samemu nastawia
ę
ko
Ļ
ci na
wła
Ļ
ciwe miejsce.
Objawy zwichni
ħ
cia (skr
ħ
cenia):
-
zniekształcenie stawu,
-
ból, obrz
ħ
k i zasinienie wokół stawu,
niemo
Ň
no
Ļę
wykonania ruchu w stawie.
Dodatkowe zagro
Ň
enia:
-
-
uszkodzenie nerwów, naczy
ı
krwiono
Ļ
nych.
z
Podczas przerwy nauczycie mo
Ň
e zaproponowa
ę
uczniom
ę
wiczenia
Ļ
ródlekcyjne np.
1.
W lekkim rozkroku coraz gł
ħ
bszy skłon tułowia w przód a
Ň
do stóp z równoczesnymi
ruchami ramion na
Ļ
laduj
Ģ
cymi otrzepywane si
ħ
z li
Ļ
ci.
2.
W rozkroku ramiona w bok; skr
ħ
t tułowia w prawo i w lewo bez odrywania stóp od
podło
Ň
a.
3.
Podskoki z wykonaniem rozkroku w powietrzu.
4.
Podskoki obunó
Ň
w miejscu, na sygnał wysoki wyskok w gór
ħ
- dosi
ħ
ganie głowa
sufitu.
5.
W dwójkach ustawienie jeden obok drugiego, twarz
Ģ
w jedn
Ģ
stron
ħ
, r
ħ
ka
wewn
ħ
trzna podana współ
ę
wicz
Ģ
cemu; wspólne wykonywanie obrotów pod
zł
Ģ
czonymi r
ħ
koma.
6.
W dwójkach tyłem do siebie, chwyt pod łokcie - podskoki w miejscu.
3.
Pokaz z obja
Ļ
nieniem przez nauczyciela.
Nauczyciel wyznacza jednego ucznia, który b
ħ
dzie osob
Ģ
poszkodowan
Ģ
. Ucze
ı
siada w dowolnej pozycji na podło
Ň
u, nauczyciel przy nim, pozostałe osoby tworz
Ģ
kr
Ģ
g wokoło.
Nauczyciel zaznacza,
Ň
e udzielaj
Ģ
c pierwszej pomocy nale
Ň
y porozmawia
ę
z
poszkodowanym o ile ta osoba jest przytomna, aby rozpozna
ę
jakie i gdzie ma ona
obra
Ň
enia, ustali
ę
co jej dolega i uspokoi
ę
j
Ģ
.
Obra
Ň
enia ustala si
ħ
na podstawie okoliczno
Ļ
ci wypadku (widok wypadku), objawów
zewn
ħ
trznych (dostrzeganych za pomoc
Ģ
wzroku, słuchu, w
ħ
chu, dotyku), objawów
wewn
ħ
trznych (od samego poszkodowanego- odczucie bólu, nudno
Ļ
ci itp.).
Nast
ħ
pnie nauczyciel obja
Ļ
nia na czym polega pierwsza pomoc przy złamaniu nogi
i jednocze
Ļ
nie wykonuje czynno
Ļ
ci ratownicze na wyznaczonym uczniu.
Co robi
ę
?
Podstawow
Ģ
czynno
Ļ
ci
Ģ
pierwszej pomocy przy złamaniu jest unieruchomienie.
Je
Ň
eli złamanie jest otwarte, przed unieruchomieniem nale
Ň
y ran
ħ
opatrzy
ę
sterylnym
opatrunkiem (bardzo ostro
Ň
nie). Przy złamaniu ko
ı
czyny unieruchamiamy j
Ģ
oraz
dwa s
Ģ
siaduj
Ģ
ce stawy.
Unieruchamiamy w pozycji zastanej, czyli wg zasady „ unieruchamiaj tak, jak
zastałe
Ļ
”. W przypadku urazu nogi, nale
Ň
y rozsznurowa
ę
sznurowadło, obstawi
ę
ko
ı
czyn
ħ
przedmiotami, które dopasowuj
Ģ
si
ħ
do nogi np. plecaki, koce, torby.
Unieruchamia si
ħ
tak
Ň
e stop
ħ
. Nast
ħ
pnie przykrywamy poszkodowanego. Je
Ň
eli nie
mamy nic- wówczas przymocowujemy nog
ħ
zdrow
Ģ
do nogi chorej. Je
Ň
eli złamana
jest kostka, przeci
Ģ
gamy opaski, chustki pod kostk
Ģ
, podudziem, obkładamy nog
ħ
i
zwi
Ģ
zujemy.
Nast
ħ
pnie nauczycie omawia i pokazuje czynno
Ļ
ci ratownicze przy zwichni
ħ
tej
kostce.
Pierwsza pomoc jest taka sama jak w przypadku złamania. Przy zwichni
ħ
tej kostce
nog
ħ
podtrzymujemy przed i za kostk
Ģ
. Nale
Ň
y nog
ħ
unie
Ļę
, podeprze
ę
, owin
Ģę
w/w
przedmiotami i unieruchomi
ę
jak w przypadku złamania.
4.
Pogadanka w kr
ħ
gu.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania o znajomo
Ļę
numerów ratunkowych. Uczniowie
wymieniaj
Ģ
:
999 - pogotowie ratunkowe
998 - stra
Ň
po
Ň
arna
997 - policja
112 - z tel. komórkowego - lokalne centrum powiadamiania ratunkowego.
Nast
ħ
pnie nauczycie próbuje dowiedzie
ę
si
ħ
od uczniów, w jaki sposób nale
Ň
y
wezwa
ę
pogotowie, jakie informacje nale
Ň
y poda
ę
.
Sugerowane odpowiedzi uczniów:
poda
ę
swoje dane,
co si
ħ
wydarzyło,
gdzie wypadek miał miejsce,
kto jest poszkodowany.
Reasumuj
Ģ
c, nauczyciel przyczepia do tablicy arkusz z wypisanymi wcze
Ļ
niej
usystematyzowanymi czynno
Ļ
ciami wzywaj
Ģ
c pomocy.
Wzywaj
Ģ
c pomoc nale
Ň
y poda
ę
:
- swoje imi
ħ
, nazwisko, numer tel., którego dzwonisz;
- dokładn
Ģ
lokalizacj
ħ
wypadku, miejscowo
Ļę
, punkty
orientacyjne;
- rodzaj wypadku;
- liczb
ħ
i wiek poszkodowanego, stan przytomno
Ļ
ci, ro-
dzaj obra
Ň
e
ı
, objawy;
- informacje o zagro
Ň
eniach;
- jakie czynno
Ļ
ci ratownicze wykonano.
NIE ODKŁADAJ SŁUCHAWKI PIERWSZY!!!
5.
Praca w grupach- scenki
Nauczyciel dzieli klas
ħ
na dwie grupy i wyja
Ļ
nia przygotowany dla nich problem
ratowniczy. Przypomina wypadek chłopca z opowiadania.
Ka
Ň
da z grup dostaje kopert
ħ
, a w niej cd opisanego wypadku (2 wersje):
KOPERTA 1
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj
Ģ
c si
ħ
, kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj
Ģ
cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si
ħ
i zaj
ħ
czał.
Grupa zatrzymała si
ħ
i wróciła do kolegi. Chłopak uskar
Ň
ał si
ħ
na ogromny ból nogi,
na której.... nie mógł si
ħ
podeprze
ę
. Ko
ı
czyna zdawała si
ħ
by
ę
zdeformowana.
W okolicy podudzia pojawił si
ħ
obrz
ħ
k i zasinienie. Nie było czucia w nodze, dlatego
chłopak wpadł w rozpacz, zacz
Ģ
ł krzycze
ę
, panikowa
ę
. Chciał co
Ļ
na uspokojenie.
Wiadomo
Ļę
dla nauczyciela- złamanie zamkni
ħ
te podudzia.
KOPERTA 2
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj
Ģ
c si
ħ
, kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj
Ģ
cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si
ħ
i zaj
ħ
czał.
Grupa zatrzymała si
ħ
i wróciła do kolegi. Chłopak uskar
Ň
ał si
ħ
na ogromny ból nogi,
na której... nie mógł wsta
ę
. Bolała go okolica kostki, która stała si
ħ
dziwnie
zniekształcona i zaczynała sinie
ę
. Pojawił si
ħ
obrz
ħ
k.
Wiadomo
Ļę
dla nauczyciela - zwichni
ħ
cie (skr
ħ
cenie) kostki.
Zadaniem uczniów jest praktycznie przygotowa
ę
scenk
ħ
z opowiadania, odegra
ę
j
Ģ
wg zebranych informacji podczas zaj
ħę
, udzieli
ę
osobie poszkodowanej pierwszej
pomocy.
Dla ułatwienia zadania nauczyciel zawiesza na tablicy algorytm oceny stanu
poszkodowanego i post
ħ
powanie.
Plik z chomika:
stefekW
Inne pliki z tego folderu:
p997(1).jpg
(26 KB)
Numery alarmowe(1).jpg
(263 KB)
alarm8(1).jpg
(100 KB)
alarm1.aspx(1).jpg
(102 KB)
999(1).jpg
(105 KB)
Inne foldery tego chomika:
1-sza Książeczka do nauki pisania
3 latki
4 latki
5 latki
6 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin