pierwsza_pomoc_przedlekarska.pdf

(99 KB) Pobierz
Microsoft Word - pierwsza_pomoc_przedlekarska.doc
Szkoþa Podstawowa nr 7
im. J. Wybickiego w Bartoszycach
zzzz
zz
z”
Ucze ı :
1.
Rozumie znaczenie pierwszej pomocy dla ratowania Ň ycia lub zdrowia osoby
poszkodowanej.
2.
Zna objawy złamania, zwichni ħ cia, skr ħ cenia ko ı czyny i wie, jakiego post ħ powania
nale Ň y unika ę udzielaj Ģ c pierwszej pomocy.
3.
Umie poprawnie wezwa ę pomoc w przypadku zagro Ň enia Ň ycia lub zdrowia
poszkodowanego.
4.
Potrafi udzieli ę pierwszej pomocy w przypadku złamania, skr ħ cenia, zwichni ħ cia
ko ı czyny dolnej.
z
tablica, kreda, magnesy, plansza z algorytmem, 2 du Ň e arkusze papieru z
wypisanymi objawami urazów, plansza zawieraj Ģ ca kolejno Ļę czynno Ļ ci przy wezwaniu
pierwszej pomocy, 2 karty pracy w kopertach dla grup, przybory podr ħ czne uczniów
(plecaki, bluzy, chusty itp.)
zz
z
1.
Wprowadzenie
Wi ħ kszo Ļę z was lubi piesze w ħ drówki, rajdy. Cz ħĻę osób była na obozach,
koloniach, biwakach, wyjazdach w góry, nad morze...Ka Ň dy taki wypoczynek jest
przyjemny i przynosi pi ħ kne wspomnienia – o ile jest bezpieczny.
Cz ħ sto jeste Ļ my nara Ň eni na urazy, zachorowania. Je Ň eli podczas wyprawy osoba
zdrowa dozna urazu, wówczas staje si ħ ona osob Ģ poszkodowan Ģ , której nale Ň y jak
najszybciej udzieli ę pierwszej pomocy.
2.
Burza mózgów
Nauczyciel pyta si ħ uczniów na czym polega pierwsza pomoc, co ma na celu.
Wyznaczony ucze ı zapisuje propozycje na tablicy.
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
 
przywrócenie oddechu i t ħ tna je Ň eli osoba jest nieprzytomna,
 
wezwanie pogotowia ratunkowego,
 
zatrzymanie krwawienia,
 
złagodzenie bólu,
uło Ň enie osoby poszkodowanej w bezpiecznym miejscu.
Na dzisiejszych zaj ħ ciach dowiecie si ħ o pewnej wyprawie młodych ludzi i b ħ dziecie
musieli rozwi Ģ za ę ich problem ratowniczy na podstawie wiadomo Ļ ci pozyskanych na
dzisiejszych zaj ħ ciach.
z
1.
 
zabezpieczenie miejsca wypadku,
Niedoko ı czone opowiadanie nauczyciela.
Grupa uczniów z klasy II gimnazjum wybrała si ħ we wrze Ļ niu na pieszy rajd
w pobliskie okolice. Pogoda dopisywała- Ļ wieciło sło ı ce, wiał lekki wiatr, delikatnie
poruszał li Ļę mi drzew, które jakby chciały pomacha ę w ħ drowcom na powitanie.
Młodzie Ň zatrzymała si ħ na polanie w pobli Ň u małego lasku. Teren był pagórkowaty,
niedaleko słycha ę było szum przepływaj Ģ cej rzeki. W oddali Ļ wiergotały ptaki, które
jeszcze postanowiły zosta ę aby zachwyci ę si ħ powietrzem, nim odlec Ģ do ciepłych
krajów.
Chłopcy rozbili obozowisko, dziewcz ħ ta przygotowały szybki posiłek.
 
Szkoda czasu na siedzenie koło namiotów- stwierdzili koledzy i po krótkiej
naradzie namówili kole Ň anki na spacer, w ħ drówk ħ po pobliskich pagórkach.
Cz ħĻę osób podziwiała malownicze tereny wtopione w jesienny pejza Ň , cz ħĻę
chłopców zainteresowały jamy usytuowane mi ħ dzy pagórkami. Pozostali chwil ħ ,
aby je obejrze ę , natomiast reszt grupy czekała na nich u stóp wzniesienia.
Wracajcie - dopominały si ħ dziewcz ħ ta, pora przygotowa ę ognisko.
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj Ģ c si ħ , kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj Ģ cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si ħ i
zaj ħ czał. Grupa zatrzymała si ħ i wróciła do kolegi. Chłopak uskar Ň ał si ħ na
ogromny ból nogi, na której.......
Co było dalej, dowiecie si ħ w dalszej cz ħĻ ci zaj ħę . Na pewno doszło do urazu
ko ı czyny.
2.
Pogadanka.
Nauczyciel zadaje pytania uczniom, kto z nich miał złaman Ģ nog ħ lub widział takie
zdarzenie oraz co mo Ň na było wtedy zaobserwowa ę .
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
 
złamanie, kiedy ko Ļę wychodzi na zewn Ģ trz i ranny krwawi,
złamanie, kiedy nie wida ę Ň adnych objawów.
Nauczyciel wyja Ļ nia uczniom złamania otwarte (gdy przez skór ħ wystaj Ģ fragmenty
ko Ļ ci), złamania zamkni ħ te (gdy skóra nad złaman Ģ ko Ļ ci Ģ jest uszkodzona).
Cd wypowiedzi uczniów:
 
silny ból nogi, która sinieje i puchnie,
 
nie mo Ň na wykona ę ruchu nog Ģ ,
noga jest wykrzywiona.
Nauczyciel podsumowuj Ģ c wypowiedzi uczniów, przyczepia na tablicy wypisane na
arkuszu papieru objawy złamania ko ı czyny.
 
 
 
 
Objawy złamania ko ı czyny:
-
rodzaj złamania (np. otwarte),
-
deformacja złamanej ko ı czyny,
-
trudno Ļ ci rannego w wykonywaniu ruchu w miejscu
złamania,
-
brak czucia,
-
silny
ból, obrz ħ k,
zasinienie w miejscu
prawdopodobnego złamania.
Dodatkowe zagro Ň enia:
-
zaka Ň enia,
-
uszkodzenie naczy ı krwiono Ļ nych, nerwów, Ļ ci ħ gien,
-
zator tłuszczowy,
-
wstrz Ģ s.
Nauczyciel szczegółowo zwraca uwag ħ uczniom, jakich czynno Ļ ci nie wolno
wykonywa ę przy w/w urazie:
 
porusza ę złaman Ģ cz ħĻ ci Ģ ciała (w czasie badania i udzielania pierwszej pomocy),
 
przemieszcza ę rannego przed unieruchomieniem złamanej cz ħĻ ci ciała (wyj Ģ tek-
np. po Ň ar, wybuch),
zezwala ę na picie, jedzenie, podawanie leków.
Nauczyciel wyja Ļ nia uczniom, i Ň czasem nie wiadomo czy doszło do złamania czy
innego urazu, typu zwichni ħ cie czy skr ħ cenie. Obja Ļ nia poj ħ cie zwichni ħ cie (trwałe
przemieszczenie powierzchni stawów ko Ļ ci wewn Ģ trz stawu) i skr ħ cenie
(krótkotrwałe przemieszczenie powierzchni stawów ko Ļ ci wewn Ģ trz stawu).
Uczniowie opowiadaj Ģ , Ň e cz ħĻę z nich doznała kontuzji kostki na zaj ħ ciach
sportowych i wtedy czuli ból, nie mogli porusza ę nog Ģ , a kostka była zniekształcona.
U niektórych osób pojawiło si ħ tak Ň e zasinienie. Nauczyciel stwierdza, Ň e uczniowie
podali objawy w/w urazów i jako podsumowanie przyczepia na tablicy arkusz papieru
z wcze Ļ nie wypisanymi objawami zwichni ħ cia (skr ħ cenia) i zagro Ň enia im
towarzysz Ģ ce. Ponadto apeluje, aby nie próbowa ę samemu nastawia ę ko Ļ ci na
wła Ļ ciwe miejsce.
Objawy zwichni ħ cia (skr ħ cenia):
-
zniekształcenie stawu,
-
ból, obrz ħ k i zasinienie wokół stawu,
niemo Ň no Ļę wykonania ruchu w stawie.
Dodatkowe zagro Ň enia:
-
-
uszkodzenie nerwów, naczy ı krwiono Ļ nych.
z
Podczas przerwy nauczycie mo Ň e zaproponowa ę uczniom ę wiczenia Ļ ródlekcyjne np.
1.
W lekkim rozkroku coraz gł ħ bszy skłon tułowia w przód a Ň do stóp z równoczesnymi
ruchami ramion na Ļ laduj Ģ cymi otrzepywane si ħ z li Ļ ci.
2.
W rozkroku ramiona w bok; skr ħ t tułowia w prawo i w lewo bez odrywania stóp od
podło Ň a.
3.
Podskoki z wykonaniem rozkroku w powietrzu.
 
24175706.001.png 24175706.002.png
4.
Podskoki obunó Ň w miejscu, na sygnał wysoki wyskok w gór ħ - dosi ħ ganie głowa
sufitu.
5.
W dwójkach ustawienie jeden obok drugiego, twarz Ģ w jedn Ģ stron ħ , r ħ ka
wewn ħ trzna podana współ ę wicz Ģ cemu; wspólne wykonywanie obrotów pod
Ģ czonymi r ħ koma.
6.
W dwójkach tyłem do siebie, chwyt pod łokcie - podskoki w miejscu.
3.
Pokaz z obja Ļ nieniem przez nauczyciela.
Nauczyciel wyznacza jednego ucznia, który b ħ dzie osob Ģ poszkodowan Ģ . Ucze ı
siada w dowolnej pozycji na podło Ň u, nauczyciel przy nim, pozostałe osoby tworz Ģ
kr Ģ g wokoło.
Nauczyciel zaznacza, Ň e udzielaj Ģ c pierwszej pomocy nale Ň y porozmawia ę z
poszkodowanym o ile ta osoba jest przytomna, aby rozpozna ę jakie i gdzie ma ona
obra Ň enia, ustali ę co jej dolega i uspokoi ę j Ģ .
Obra Ň enia ustala si ħ na podstawie okoliczno Ļ ci wypadku (widok wypadku), objawów
zewn ħ trznych (dostrzeganych za pomoc Ģ wzroku, słuchu, w ħ chu, dotyku), objawów
wewn ħ trznych (od samego poszkodowanego- odczucie bólu, nudno Ļ ci itp.).
Nast ħ pnie nauczyciel obja Ļ nia na czym polega pierwsza pomoc przy złamaniu nogi
i jednocze Ļ nie wykonuje czynno Ļ ci ratownicze na wyznaczonym uczniu.
Co robi ę ?
Podstawow Ģ czynno Ļ ci Ģ pierwszej pomocy przy złamaniu jest unieruchomienie.
Je Ň eli złamanie jest otwarte, przed unieruchomieniem nale Ň y ran ħ opatrzy ę sterylnym
opatrunkiem (bardzo ostro Ň nie). Przy złamaniu ko ı czyny unieruchamiamy j Ģ oraz
dwa s Ģ siaduj Ģ ce stawy.
Unieruchamiamy w pozycji zastanej, czyli wg zasady „ unieruchamiaj tak, jak
zastałe Ļ ”. W przypadku urazu nogi, nale Ň y rozsznurowa ę sznurowadło, obstawi ę
ko ı czyn ħ przedmiotami, które dopasowuj Ģ si ħ do nogi np. plecaki, koce, torby.
Unieruchamia si ħ tak Ň e stop ħ . Nast ħ pnie przykrywamy poszkodowanego. Je Ň eli nie
mamy nic- wówczas przymocowujemy nog ħ zdrow Ģ do nogi chorej. Je Ň eli złamana
jest kostka, przeci Ģ gamy opaski, chustki pod kostk Ģ , podudziem, obkładamy nog ħ i
zwi Ģ zujemy.
Nast ħ pnie nauczycie omawia i pokazuje czynno Ļ ci ratownicze przy zwichni ħ tej
kostce.
Pierwsza pomoc jest taka sama jak w przypadku złamania. Przy zwichni ħ tej kostce
nog ħ podtrzymujemy przed i za kostk Ģ . Nale Ň y nog ħ unie Ļę , podeprze ę , owin Ģę w/w
przedmiotami i unieruchomi ę jak w przypadku złamania.
4.
Pogadanka w kr ħ gu.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania o znajomo Ļę numerów ratunkowych. Uczniowie
wymieniaj Ģ :
999 - pogotowie ratunkowe
998 - stra Ň po Ň arna
997 - policja
112 - z tel. komórkowego - lokalne centrum powiadamiania ratunkowego.
Nast ħ pnie nauczycie próbuje dowiedzie ę si ħ od uczniów, w jaki sposób nale Ň y
wezwa ę pogotowie, jakie informacje nale Ň y poda ę .
Sugerowane odpowiedzi uczniów:
 
poda ę swoje dane,
 
co si ħ wydarzyło,
 
gdzie wypadek miał miejsce,
kto jest poszkodowany.
Reasumuj Ģ c, nauczyciel przyczepia do tablicy arkusz z wypisanymi wcze Ļ niej
usystematyzowanymi czynno Ļ ciami wzywaj Ģ c pomocy.
Wzywaj Ģ c pomoc nale Ň y poda ę :
- swoje imi ħ , nazwisko, numer tel., którego dzwonisz;
- dokładn Ģ lokalizacj ħ wypadku, miejscowo Ļę , punkty
orientacyjne;
- rodzaj wypadku;
- liczb ħ i wiek poszkodowanego, stan przytomno Ļ ci, ro-
dzaj obra Ň e ı , objawy;
- informacje o zagro Ň eniach;
- jakie czynno Ļ ci ratownicze wykonano.
NIE ODKŁADAJ SŁUCHAWKI PIERWSZY!!!
5.
Praca w grupach- scenki
Nauczyciel dzieli klas ħ na dwie grupy i wyja Ļ nia przygotowany dla nich problem
ratowniczy. Przypomina wypadek chłopca z opowiadania.
Ka Ň da z grup dostaje kopert ħ , a w niej cd opisanego wypadku (2 wersje):
KOPERTA 1
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj Ģ c si ħ , kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj Ģ cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si ħ i zaj ħ czał.
Grupa zatrzymała si ħ i wróciła do kolegi. Chłopak uskar Ň ał si ħ na ogromny ból nogi,
na której.... nie mógł si ħ podeprze ę . Ko ı czyna zdawała si ħ by ę zdeformowana.
W okolicy podudzia pojawił si ħ obrz ħ k i zasinienie. Nie było czucia w nodze, dlatego
chłopak wpadł w rozpacz, zacz Ģ ł krzycze ę , panikowa ę . Chciał co Ļ na uspokojenie.
Wiadomo Ļę dla nauczyciela- złamanie zamkni ħ te podudzia.
KOPERTA 2
Chłopcy ruszyli z górki biegiem. Przepychaj Ģ c si ħ , kto pierwszy, nie spostrzegli
wystaj Ģ cego z ziemi korzenia drzewa. Jeden z nich- Marcin, przewrócił si ħ i zaj ħ czał.
Grupa zatrzymała si ħ i wróciła do kolegi. Chłopak uskar Ň ał si ħ na ogromny ból nogi,
na której... nie mógł wsta ę . Bolała go okolica kostki, która stała si ħ dziwnie
zniekształcona i zaczynała sinie ę . Pojawił si ħ obrz ħ k.
Wiadomo Ļę dla nauczyciela - zwichni ħ cie (skr ħ cenie) kostki.
Zadaniem uczniów jest praktycznie przygotowa ę scenk ħ z opowiadania, odegra ę j Ģ
wg zebranych informacji podczas zaj ħę , udzieli ę osobie poszkodowanej pierwszej
pomocy.
Dla ułatwienia zadania nauczyciel zawiesza na tablicy algorytm oceny stanu
poszkodowanego i post ħ powanie.
 
24175706.003.png 24175706.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin