Olympus_E-450.pdf

(2126 KB) Pobierz
194416612 UNPDF
» Testy Olympus E-450
Zdjęcia na CD
Olympus E-450
Nowy aparat Olympusa kontynuuje serię najmniejszych cyfrowych lustrzanek świata.
Jest tak mały, że można go za to pokochać lub znienawidzić, ale na pewno nie da się
przejść obok niego obojętnie.
Tomasz Kulas
28
digital foto video
Lustrzanka do kieszeni
194416612.086.png
Klasyka w stylu Olympusa, czyli dwa sloty kart
pamięci – uparcie promowane xD oraz CF (I/II), jednak
bez UDMA.
Ekran LCD ma niezbyt imponującą przekątną 2,7 cala i standardową rozdzielczość – 230 tysięcy pikseli. Mimo to
jakość obrazu, jaki wyświetla, jest ponadprzeciętnie dobra – zwłaszcza pod względem realnych kątów oglądania.
Tryb Live View uruchamia się szybko, jednym wciśnięciem przycisku po prawej stronie wyświetlacza.
testowałem Olympusa
E-400 – protoplastę serii,
do której należą obecnie
już cztery modele (E-400,
E-410, E-420 i E-450) – zaliczam się do tych,
którzy te małe lustrzanki darzą ciepłymi uczu-
ciami. Nie znaczy to, że nie mają one wad, bo
tych jest kilka (w tym ze dwie poważne), ale
mimo to w całej ofercie japońskiej irmy naj-
bardziej cenię właśnie E-4xx oraz… modele
E-1 i E-3. Wszystko, co mieści się między
tymi skrajnościami, to oczywiście zazwyczaj
udane, godne polecenia aparaty, ale… po-
dobne do lustrzanek innych producentów.
Natomiast maleńki E-450 jest, tak jak jego
poprzednicy, wyraźnie inny – mniejszy, bar-
dziej płaski i… kompaktowy. A nawet kie-
szonkowy, zwłaszcza od momentu, w którym
na rynek wszedł (w 2008 roku) „naleśnikowy”
Zuiko Digital 25 mm f/2,8.
» o ergonomii inaCzeJ
Jak wielu innych fotografów, często używam
wyspecjalizowanej torby albo plecaka – w za-
leżności od okoliczności. W środku mam kil-
ka obiektywów, jakieś zapasowe karty i bate-
rie, drobiazgi do czyszczenia, czasem lampę,
a w koniguracji maksymalnej – jeszcze lapto-
pa, dyktafon i inne cuda. Dźwigam ten sprzęto-
wy „garb” także wtedy, gdy testuję nowe apara-
ty. Ale jest wyjątek – poprzednio E-420, a teraz
E-450 wsadziłem po prostu do kieszeni polaru
i lekkim krokiem poszedłem fotografować.
A tak naprawdę, to poszedłem z dzieć-
mi na plac zabaw. Wielu rodziców wycią-
gało tam z kieszeni aparaty kompaktowe
i uwieczniało swoje pociechy. No to ja też
wyciągnąłem z kieszeni aparat i robiłem tak
samo, z tą drobną różnicą, że była to lu-
strzanka – E-450 z przypiętym obiektywem
25 mm. I to był jeden z tych momentów, dla
których można tego Olympusa pokochać.
Na drugi spacer – po Łazienkach – wzią-
łem już torbę fotograiczną. Zmusił mnie do
tego dodatkowy zoom ED 7–14 mm f/4,0,
którym chciałem wykonać kilka zdjęć. Pod-
łączony do korpusu E-450 wyglądał jak silnik
odrzutowy jumbo jeta założony z przodu ja-
kiejś leciwej Cessny. No i fotografowało się
tym fatalnie. Z dwóch powodów – połącze-
nie lekkiego korpusu z ciężkim obiektywem
dało w efekcie źle wyważony i męczący
rękę zestaw, a niezbyt mocno wyproilowany
uchwyt prawej dłoni nie ułatwiał bynajmniej
całej sprawy. Drugim powodem był wizjer
optyczny, niestety jeden z najmniejszych
i najciemniejszych w tej klasie sprzętu. Jest
wystarczająco duży, by swobodnie i pewnie
kadrować, ale z pewnością nie tak komforto-
wy, jak chociażby w przypadku wizjera Olym-
pusa E-30 czy Canona EOS 50D.
Natomiast jakość wykonania użytych ma-
teriałów, umiejscowienie przycisków – to
wszystko w przypadku E-450 stoi na dobrym
poziomie, a w kontekście klasy cenowej – bar-
dzo dobrym. Na przykład uchwyt jest niewiel-
ki, ale z obu stron pokryty gumą. Nic nie skrzy-
pi, wszystko wygląda solidnie, a pokryte lekką
fakturą tworzywo korpusu sprawia szlachetne
wrażenie. Pod tym względem – rewelacja.
» znaJDź Pięć szCzegółóW...
Opis testowanego aparatu często zaczyna-
my od wyliczenia nowości, które dana kon-
strukcja wnosi. Często jest ich tyle, że aż
Mocowanie paska: to element, który może i wygląda
stylowo, ale wpija się w dłoń (zwłaszcza w palec, którym
naciskamy spust migawki).
Na kole trybów: delikatna zmiana – zamiast
pozycji Scene mamy teraz ustawienie Art/Scn, służące
do zastosowania tzw. iltrów artystycznych.
Uniwersalne złącze: służy zarówno jako USB 2.0
w wersji Hi-Speed, jak i jako wyjście wideo. Nagrywania
filmów nie ma, więc i HDMI za bardzo nie jest potrzebne.
digital foto video 29
O dkąd trzy lata temu prze-
digital foto video 29
194416612.097.png 194416612.108.png 194416612.118.png 194416612.001.png 194416612.011.png
» Testy Olympus E-450
Aparat
Olympus E-450
samego aparatu, jednak ogólna polityka irmy
Olympus polega na wypuszczaniu nowości
trochę na siłę – bo już wypada, bo już minął
rok od premiery E-420 itd. Może lepiej byłoby
poczekać jeszcze kilka miesięcy i wypuścić
model z nagrywaniem ilmów wideo albo –
w końcu – wyposażony w stabilizację matrycy?
Pentax K-m – niemal równie mały co E-430 –
jest w taką stabilizację wyposażony, a przecież
jego sensor ma nawet nieco większe wymiary.
Obiektyw
Zuiko Digital 25 mm f/2,8
Ogniskowa
25 mm (ekw. 50 mm)
Przysłona
f/5
C z as
1/160 s
ISO 100 AW B
0 EV
Av
Olympus E-450: może i wygląda niepozornie z założonym „naleśnikiem” 25 mm, ale to najprawdziwsza lustrzanka. Szyb-
kość autofokusu i reakcji na naciśnięcie spustu pozwalają zrobić nim zdjęcie dokładnie wtedy, gdy tego chcemy.
pchają się pod oczy, tak jak chociażby rucho-
my wyświetlacz Olympusa E-620 czy Nikona
D5000, ikonka kamery na kole trybów foto-
grafowania, informująca, że jakiś model może
teraz również kręcić ilmy wideo, czy choćby
nowe złącze: HDMI, mikrofonu albo GPS-u.
W przypadku E-450 nie za bardzo byłoby
jednak o czym mówić, bo chcąc wymienić
zmiany w stosunku do poprzedniego modelu
E-420, trzeba się ich było mocno naszukać.
Jest ich mało i – delikatnie rzecz ujmując –
nie są zbyt spektakularne.
Co się konkretnie zmieniło? Zamiast pro-
cesora TruePic III dostajemy TruePic III+,
a liczba plików RAW rejestrowanych w serii
zwiększyła się z sześciu do ośmiu. Jedyną
prawdziwą nowością są tak zwane iltry ar-
tystyczne, znane już z modeli E-30 i E-620.
Jednak... tym razem tylko trzy: Pop Art,
Zmiękczenie ostrości i Fotograia otworkowa
(E-30 oferował ich sześć, a E-620 – cztery).
Zabrakło efektów o nazwach: Jasny i lek-
ki kolor, Tonowanie światła i Ziarnisty ilm,
a szkoda, bo właśnie ten ostatni iltr, którego
działanie polega na zamianie zdjęcia w czar-
no-białą fotograię z wyraźnym ziarnem, wy-
dawał mi się najbardziej udany i uniwersalny.
Widziałem zmiany irmware’u, były bardziej
znaczące niż różnice między E-420 a E-450…
Nie przekłada się to oczywiście na wartość
Grubość 76,5 mm (z założonym obiektywem 25 mm)
to mniej niż w przypadku wielu aparatów kompakto-
wych. Tę lustrzankę naprawdę można wygodnie nosić
w kieszeni kurtki czy polaru.
» W Laboratorium
Choć matryca „Czterystapięćdziesiątki” jest
taka sama jak w E-420, to wyniki testów la-
boratoryjnych – mimo używania tego samego
obiektywu – trochę się zmieniły. Powodów
może być kilka – bardzo prawdopodobne,
że udoskonalone zostało oprogramowanie
Przydatny drobiazg: w trybie Bulb możemy dokładnie
określić czas naświetlania. Szkoda, że nie ma interwałometru.
Do wyboru: kilka trybów AF w trybie Live View, jednak
detekcja kontrastu działa tylko z pięcioma obiektywami.
Filtry artystyczne: to nowość w stosunku do E-420. Szkoda
jednak, że są tylko trzy i że zabrakło efektu Ziarnisty ilm.
30
digital foto video
194416612.022.png 194416612.032.png 194416612.043.png 194416612.044.png 194416612.045.png 194416612.046.png 194416612.047.png 194416612.048.png 194416612.049.png 194416612.050.png 194416612.051.png 194416612.052.png 194416612.053.png 194416612.054.png
 
194416612.055.png 194416612.056.png 194416612.057.png 194416612.058.png 194416612.059.png 194416612.060.png 194416612.061.png 194416612.062.png 194416612.063.png 194416612.064.png 194416612.065.png 194416612.066.png 194416612.067.png 194416612.068.png 194416612.069.png
 
194416612.070.png 194416612.071.png 194416612.072.png 194416612.073.png 194416612.074.png 194416612.075.png 194416612.076.png 194416612.077.png 194416612.078.png 194416612.079.png 194416612.080.png 194416612.081.png 194416612.082.png 194416612.083.png 194416612.084.png
 
194416612.085.png 194416612.087.png 194416612.088.png 194416612.089.png 194416612.090.png 194416612.091.png 194416612.092.png 194416612.093.png 194416612.094.png 194416612.095.png 194416612.096.png 194416612.098.png 194416612.099.png 194416612.100.png 194416612.101.png 194416612.102.png 194416612.103.png 194416612.104.png
194416612.105.png
» Testy Olympus E-450
Aparat Olympus E-450
Obiektyw Zuiko Digital ED 7–14 mm f/4
Ogniskowa
7 mm (ekw. 14 mm)
o rozdzielczości 10 mln pikseli jest bardzo
dobrze, przy czym – co istotne – zrównowa-
żone wyniki osiągane są w dużym przedziale
czułości ISO: 100–800, z lekkim wskazaniem
na ISO... 200.
Nieco lepsze niż w przypadku E-420 są
też rezultaty testu poziomu szumów. Naj-
ważniejsze jest jednak co innego – podob-
nie jak w przypadku E-420, odszumianie
ma znikomy wpływ na ostrość zdjęć. Tym
aparatem spokojnie można fotografować
przy włączonym na stałe odszumianiu na
poziomie standardowym.
Jedyny powód, dla którego nadal warto
korzystać z niższych czułości ISO, to zakres
tonalny zdjęć. Po pierwsze, i tak nie jest ja-
kiś przesadnie imponujący – wyraźnie lep-
szy niż w kompaktach, ale znacząco słab-
szy niż np. w Nikonie D5000, dysponującym
nieco większą matrycą. Po drugie, podczas
zwiększania ekwiwalentu czułości ISO do-
datkowo się zawęża.
» Jego szeroKoŚć zoom
Przy okazji testu Olympusa E-450 zbadaliśmy
też dokładniej szerokokątny zoom Zuiko Di-
gital ED 7–14 mm f/4. To obiektyw zaliczany
przez tę irmę do „najwyższej klasy obiekty-
wów profesjonalnych”, co rzeczywiście prze-
kłada się na jakość wykonania bliską per-
fekcji, odporność na kurz i zachlapanie oraz
materiały z górnej półki (z przewagą stopów
metalu). Osobiście podoba mi się przy tym to,
że wygląda dość niepozornie – żadnych zło-
ceń, czerwonych obwódek itp. Kosztujące ok.
7000 zł „szkło” po prostu nie zwraca na siebie
uwagi. I bardzo dobrze.
Oba pokrętła obracają
się z równomiernym,
idealnym oporem,
a przednia so-
czewka minimal-
nie przemieszcza
Przysłona
f/6,3
C z as
1/320 s
ISO 100 AW B
0 EV
Av
Szerokokątny zoom 7–14 mm: przy najkrótszej ogniskowej mocno przerysowuje perspek-
tywę – wystarczy spojrzeć na wyraźnie wydłużone buty. Pozwala jednak osiągać ciekawe efekty
zdjęciowe, takie jak masywny, gigantyczny cokół pod małym i niepozornym pomnikiem Chopina.
przetwarzające obrazy jeszcze w aparacie,
wspomagane dodatkowo przez lepszy i wy-
dajniejszy procesor. Pewien wpływ mogło
mieć też to, że na początku tego roku lekko
zmodyikowaliśmy procedurę testową, przy
czym zmiana polega tylko na wykonaniu do-
datkowej serii zdjęć jednej z tablic przy ostrości
ustawianej za pomocą trybu detekcji kontra-
stu. To temat na oddzielny artykuł, więc na ra-
zie warto tylko zasygnalizować, że rzecz pole-
ga na wyciśnięciu maksimum tego, co oferuje
dany obiektyw, bez ubytków spowodowanych
wadami typu
front- czy backfo-
kus. W przypadku
Olympusa E-450 to
się potwierdziło – wy-
niki testów uzyskanych
tą metodą są średnio o ok.
200 linii na wysokość kadru wyższe
niż w przypadku ustawiania ostrości
z wykorzystaniem detekcji fazy (choć i tam-
te były nieco lepsze niż to, co uzyskaliśmy
z E-420). Ogólnie mówiąc, jak na matrycę
Wyprofilowanie uchwytu jest więcej niż skromne,
ale dobrze zaprojektowane (zwłaszcza z tyłu) i pokryte
gumą. Dzięki temu aparat trzyma się wygodnie, o ile nie
podepniemy do niego zbyt ciężkiego obiektywu.
32
digital foto video
194416612.106.png 194416612.107.png 194416612.109.png 194416612.110.png 194416612.111.png 194416612.112.png 194416612.113.png 194416612.114.png 194416612.115.png 194416612.116.png 194416612.117.png
 
194416612.119.png 194416612.120.png 194416612.121.png 194416612.122.png 194416612.123.png 194416612.124.png 194416612.125.png 194416612.126.png 194416612.127.png 194416612.128.png 194416612.002.png 194416612.003.png 194416612.004.png 194416612.005.png 194416612.006.png
 
194416612.007.png 194416612.008.png 194416612.009.png 194416612.010.png 194416612.012.png 194416612.013.png 194416612.014.png 194416612.015.png 194416612.016.png 194416612.017.png 194416612.018.png 194416612.019.png 194416612.020.png 194416612.021.png 194416612.023.png
 
194416612.024.png 194416612.025.png 194416612.026.png 194416612.027.png 194416612.028.png 194416612.029.png 194416612.030.png 194416612.031.png 194416612.033.png 194416612.034.png 194416612.035.png 194416612.036.png 194416612.037.png 194416612.038.png 194416612.039.png 194416612.040.png 194416612.041.png 194416612.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin