Wielospecjalistyczna_ocena_poziomu_funkcjonowania_ucznia.pdf
(
590 KB
)
Pobierz
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Akademia Pedagogiki Specjalnej im.
M. Grzegorzewskiej
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Wielospecjalistyczna ocena poziomu
funkcjonowania ucznia
(WOPFU)
i
konstruowanie indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych
(IPET)
Dr Barbara Marcinkowska
Warszawa 02.06.2011
„Z ekologicznego punktu widzenia warto
pytać o to, w jakim świecie życie z danym
upośledzeniem miałoby sensi w jaki sposób
można taki świat urzeczywistnić.”
(Speck, 2005, s.25)
Niepełnosprawność intelektualna
-
stan charakteryzujący się istotnym
ograniczeniem zarówno w funkcjonowaniu
intelektualnym, jak i w zachowaniu
przystosowawczym, wyrażający się w
poznawczych, społecznych i praktycznych
umiejętnościach adaptacyjnych.
Niepełnosprawność ujawnia się przed 18
rokiem życia.
( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1)
Niepełnosprawność intelektualna
•
ograniczenia należy rozpatrywać w
kontekście środowiskowym
,
typowym dla środowiska rówieśniczego i kulturowego;
•
w
ocenie ważne jest uwzględnienie
różnorodności kulturowej
i językowej
, a także
różnice w komunikowaniu
oraz
różnice
percepcyjne, motoryczne i różnice w zachowaniu
;
•
ograniczenia
często współwystępują z
możliwościami
rozwojowymi;
•
ważne jest opracowanie profilu wskazującego
indywidualne
potrzeby wsparcia;
•
przy odpowiednim, dostosowanym indywidualnie i długotrwałym
wsparciu, funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością
intelektualną może ulec poprawie
( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1).
Nowe prawo
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
. (Dz.U. Nr 228,
poz.1489);
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
(Dz.U. Nr
228,poz.1490);
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wsprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach,szkołachiplacówkach
(Dz.U.Nr228,poz.1487).
Plik z chomika:
polski_sp
Inne pliki z tego folderu:
organizacja_pracy_IPET.doc
(26 KB)
ZASADY KONSTRUOWANIA INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUAKCYJNEGO.doc
(27 KB)
Wzory dokumentacji zespołu ppp.pdf
(103 KB)
wzor programu IPET P(1).pdf
(116 KB)
wzor programu IPET P.pdf
(116 KB)
Inne foldery tego chomika:
Budownictwo PG
Dokumenty
elektronika - Politechn. Białostocka
Elektrotechnika i elektronika _P Krakowska
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin