Techniki mnemoniczne
Scenariusz nr 2
Cele:
Uczeń:
- poznaje zasady skutecznego zapamiętywania
- uświadamia sobie , że jego postawa może mieć wpływ na zapamiętywanie
- podejmuje próby pobudzania swojej wyobraźni
Przebieg zajęć:
1. Ćwiczenia uspokajające (wg metody W. Sherborne)
Dzieci leżą wygodnie na materacach. Nogi wyciągnięte swobodnie. Ramiona wzdłuż tułowia. Wykonują polecenia nauczyciela:
- naciśnij, jak możesz najsilniej pięścią na materac. Rozluźnij mięśnie, jesteś znowu słaby
- ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie
- wciągnij mocno powietrze w płuca i napnij brzuch jak balon, a teraz wypuść powietrze
- naciśnij mocno głową na materac, a teraz rozluźnij mięśnie
- zaciśnij mocno powieki i teraz je rozluźnij
2. Usprawnienie pamięci z nastawieniem na analizator słuchowy.
Prowadząca powtarza szereg liczb, po czym zadaniem dziecka jest odtworzenie ich z pamięci, w tej samej kolejności.
3. Uczniowie otrzymują kartki. Ich zadaniem jest wybranie cyfry od 0 do 9 i napisanie jej na środku kartki. Po czym nauczycielka proponuje, aby dzieci zastanowiły się z czym ta cyfra im się kojarzy i dorysowały brakujące elementy. Uczniowie opowiadają o swoich rysunkach.
3. Ćwiczenia zwiększające koncentrację uwagi – zabawa „Zaginione dziecko”.
Jedna osoba wychodzi z sali, spośród pozostałych wybieramy dziecko, o którym będziemy mówić, np. ta osoba ma krótkie włosy, niebieskie spodnie, itp., aż do momentu odgadnięcia, o kogo chodzi. Uczeń, który odgadnie nagradzany jest brawami.
4. Ćwiczenia na spostrzegawczość:
- nauczycielka pokazuje ilustrację, na której znajduje się sporo różnych elementów. Poleca przyjrzeć się ilustracji przez około 15 sekund
- następnie zasłania obrazek
- wyznaczony uczeń odpowiada na pytanie dotyczące ilustracji, np.: ile okien było w domu, jakie zwierzęta znajdują się na obrazku, itp.
- następnie odsłania obrazek, a dzieci sprawdzają, komu udało się zapamiętać najwięcej szczegółów
5. Podsumowanie zajęć:
· jakie ćwiczenie podobało ci się najbardziej?
· Jak myślisz, czy skupiając uwagę na danej rzeczy jest ją łatwiej zapamiętać?
· Co jeszcze pomaga w lepszym pamiętaniu o czymś?
Opracowała: Iwona Jacek
mala_1969