Protel 99se +kurs (03).pdf
(
1762 KB
)
Pobierz
154441883 UNPDF
Kurs Protela
Spotkania
z
Protelem
99
SE
Spotkanie 3
Na poprzednim spotkaniu narobiłem Ci sma−
ku, pokazując elementy „własnej roboty“, po−
zwalające przeprowadzić symulację układu
wprost ze schematu. W tym miesiącu zajmie−
my się tworzeniem własnej biblioteki schema−
towej. Nie zlekceważ informacji z tego artyku−
łu. Nawet jeśli nie zdecydujesz się na stworze−
nie bibliotek od podstaw i będziesz wykorzy−
stywać te dostarczone z Protelem gwarantuję
Ci, że z czasem i tak zostaniesz zmuszony do
stworzenia takiego czy innego elementu bi−
bliotecznego. Nie unikniesz tego, więc od razu
naucz się tworzyć porządne elementy ze świa−
domością, które ich składniki są najważniejsze
i dlaczego.
Tworzenie własnej
biblioteki
Stworzenie własnej, prywatnej biblioteki (jak
to ładnie brzmi, prawda?) jest bardzo łatwe.
Nie obawiaj się − poprowadzę cię krok po
kroku. Pamiętaj, że jeśli coś pójdzie inaczej
niż w moim opisie, za pomocą klawisza
Esc
lub prawego przycisku myszy zawsze mo−
żesz wycofać się „na z góry upatrzone pozy−
cje”, jak armia austriacka po „zwycięskiej”
bitwie podczas I wojny światowej.
Generalnie rzecz biorąc, jedno kliknięcie
na obiekt przygotowuje go do przesuwania
i zmiany rozmiarów, natomiast podwójne
kliknięcie otwiera okno pozwalające na mo−
dyfikację wszystkich właściwości.
Przy okazji pozwolę sobie na małą dy−
gresję. W dalszym opisie podaję Ci sposoby
na zrealizowanie poszczególnych celów.
Nie są to jedyne sposoby − zwykle dany cel
można zrealizować inaczej, czasem nawet
szybciej. Zwykle nie można powiedzieć, że
jest jeden najlepszy sposób – wiele zależy
od upodobań i przyzwyczajeń operatora. Po
drugie, celowo nie chcę też od razu odkry−
wać wszystkich kart i mącić obrazu sprawy
wieloma dodatkowymi szczegółami i możli−
wościami.
Zgodnie z tą zasadą, nie zastanawiając się
dlaczego, od razu utworzymy oddzielny,
zu−
pełnie nowy projekt
(
Design
), który będzie
zawierał tylko bibliotekę. Umieścimy go
w „kanonicznym” folderze z pozostałymi bi−
bliotekami. Ale Ty najpierw, po otwarciu
Protela, zamknij otwarty aktualnie projekt
(projekty) poleceniem
Alt+F – D
(File, Clo−
se Design).
Gdy Protel jest już „pusty”, załóż nowy
projekt, czyli wykonaj polecenie
Alt+F – G
(
File, New Design
). Po ukazaniu się okna
wpisz nazwę projektu, np.
MojaBibliote−
ka.ddb
i upewnij się, że projekt trafi do fol−
deru bibliotek schematowych (
C:\Program
Files\Design Explorer 99 SE\Library\Sch\
MojaBiblioteka.dbb
).
Gdy zostanie stworzony nowy projekt,
w lewym wąskim oknie pod jedyną zakładką
Explorer
rozwiń, znajdź i zaznacz folder
Do−
cuments
. Teraz poleceniem
Alt+F – N
(
File,
New
) utwórz nowy dokument. Wybierz nie
Schematic Document
, tylko
Schematic Libra−
ry Document
, jak zaznaczyłem czerwoną ob−
wódką na
rysunku 9
. Zmień też od razu na−
zwę ze
Schlib1.lib
na
MojaBiblioteka.lib
.
Uwaga! Nie zapomnij o okresowym zapi−
sywaniu pracy poleceniem
F– S
(
File, Save
),
bo w razie awarii będziesz gorzko żałował
(a Protel na niektórych komputerach ma ten−
dencję do zawieszania się i do innych błędów).
Po kliknięciu zakładki Browse w lewym
panelu, ekran będzie wyglądał jak na
rysunku 10
:
nasza biblioteka zawiera jeden element
Com−
ponent_1
, ale jest to element „pusty”.
Proponuję, żebyśmy stworzyli najpopu−
larniejszy element, czyli rezystor. Niech ma
on w bibliotece krótką nazwę R.
zupełnie nieistotny. Z „elektrycznego” punk−
tu widzenia absolutnie najważniejsze są koń−
cówki, czyli wyprowadzenia – po angielsku
pins
. Rezystor ma dwa wyprowadzenia –
Rys. 9
Rys. 10
Pins, czyli końcówki
Tworzenie elementów bibliotecznych jest
niemal identyczne, jak rysowanie schema−
tów. Wykonaj polecenie
T– C
(
Tools, New
Component
) i w otwartym okienku zamiast
Component_2
wpisz po prostu dużą literę
R
jako nazwę nowego elementu. Po kliknię−
ciu
OK
lub
Enter
w lewym panelu pojawi się
ten element o nazwie R. Na razie element
jest „pusty” i trzeba go zdefiniować.
Poszczególne składniki elementu możemy
dodawać za pomocą skrótów (
P − ...
) z menu
Place
lub wykorzystując paletę
SchLibDra−
wingTools
, pokazaną na
rysunku 11
.
Co w elemencie jest najważniejsze?
Nie chodzi wcale o narysowanie symbolu
rezystora, na przykład za pomocą zwykłej li−
nii (poleceniem P– L). Dla programu wy−
gląd elementu jest najmniej ważny, wręcz
Rys. 11
Rys. 12
Elektronika dla Wszystkich
Maj 2002
37
Kurs Protela
umieśćmy je na rysunku. Najpierw jednak po−
większ obraz maksymalnie, wykonując kilka−
krotnie polecenie
Z– I
, dbając, by dwie krzy−
żujące się linie bazowe pozostały na środku
ekranu. Teraz polecenie
P– P
(
Place, Pins
)
spowoduje pojawienie się końcówki, jak na
rysunku 12
.
I teraz bardzo ważna sprawa: zwróć uwa−
gę na szare kółeczko z jednej strony – to jest
najważniejszy punkt. Właśnie ten punkt ma
„właściwości elektryczne”. To ten punkt,
a raczej wszystkie podobne punkty, charakte−
ryzują wiele właściwości elementu biblio−
tecznego. Na schemacie właśnie do tego „go−
rącego punktu” będzie dochodził „przewód”.
Dlatego, mówiąc obrazowo, podczas tworze−
nia elementu bibliotecznego musisz zawsze
umieszczać wyprowadzenia „zielonym do
góry”, czyli „gorącym punktem” na zewnątrz
− projektując element, umieszczaną końców−
kę możesz obracać przez naciskanie spacji.
Na
rysunku 13
możesz zobaczyć dwa etapy
ustawiania końcówek rezystora. Wewnętrz−
ne, „zimne” końce wyprowadzeń są oddalo−
ne o 30 jednostek (0,3 cala), czyli trzy skoki
kursora (kratki na ekranie). Zrób to samo
i zapisz efekty pracy poleceniem
F– S
.
by element wyglądał na przykład jak na
rysunku 15b
.
Czy poradzisz sobie z narysowaniem ele−
mentu, jak na rysunku 15a?
Ramka właściwości po zmianach pokazana
jest na
rysunku 16
. Jedno kliknięcie na niebie−
skim prostokącie obok napisu
Color
otworzy
większą ramkę z kolorami. Znajdź kolor czar−
ny (numer 3) i podwójnie na nim
kliknij. Warto w dolnych kratkach
zdefiniować własne kolory – po
kliknięciu przycisku Define Custom
Color otworzysz kolejną ramkę, po−
kazaną na
rysunku 17
. Po kolejnym
kliknięciu
OK
lub
Enter
nasz rezy−
stor będzie wyglądał jak na
rysunku 18
.
Efekt jest może i interesujący, ale mi taka
postać nadal się nie podoba, nie wspominając
o cyferkach 0 i 1. Skasujmy narysowaną linię
(klawiszem
Delete,
zaznaczywszy ją wpierw
jednym kliknięciem) i narysujmy prostokąt
według rysunku 15b (nie zapomnij o klawiszu
Ctrl
). Podwójne kliknięcie na prostokącie
otworzy ramkę z właściwościami. Prostokąt
ma tych właściwości więcej, niż linia. Oddziel−
nie ustalamy kolor obrysu, oddzielnie kolor
wypełnienia. Zmień kolor obrysu na czarny,
a wypełnienia na biały. Dodatkowo zmień
grubość obrysu na
Small
. Tabelka po zmia−
nach pokazana jest na
rysunku 19
. Prostokąt
z obrysem
Small
z
rysunku 20a
wydaje się
zbyt filigranowy, a z obrysem
Medium
we−
dług
rysunku 20b
jakby za ciężki.
Patrząc z estetycznego punktu widzenia,
wadą Protela jest konieczność wykorzysty−
wania tylko czterech grubości linii (
Smallest,
Small, Medium, Large
). Ale często wadę tę
można obejść: najpierw narysuj prostokąt
a)
b)
Fot. 15a,b
Fot. 16
Po poleceniu
P– L
kursor
skacze z du−
żym skokiem
(0,1 cala), ale
nie zapominaj
o klawiszu
Ctrl
. Jeśli na−
ciśniesz kla−
wisz
Ctrl
podczas rysowania, skok będzie
dziesięć razy mniejszy i wtedy bez trudu na−
rysujesz, co zechcesz. Składniki obrazka mo−
żesz też modyfikować po narysowaniu.
Kliknięcie na składniku spowoduje jego wy−
branie i umożliwi przesunięcie w inne miej−
sce oraz zmianę kształtu. Po takim pojedyn−
czym kliknięciu dowolnego składnika poja−
wią się na nim szare punkty, które można
przeciągać myszką (podczas ciągnięcia naci−
śnij
Ctrl
, żeby zmniejszyć skok).
Niebieska cienka linia z rysunku 15a nie−
zbyt nam odpowiada. Zmieńmy to!
Podwójne kliknięcie na linii otworzy ramkę
z właściwościami składnika,
w tym wypadku linii. Zmień
grubość linii (Line Width) na
Medium
, a kolor na czarny.
Rys. 13
Rys. 14
Fot. 18
Fot. 19
o rozmiarach 30
x 10 jednostek
z czarnym obrysem
Smallest
i czarnym
wypełnieniem, jak
na
rysunku 21a
,
potem na nim drugi
prostokąt 28 x 8
z czarnym obrysem
Small
i białym
A teraz uwaga! Na
rysunku 14
mamy...
gotowy element.
Tak! Ten bezcielesny potworek już zasłu−
guje na miano elementu. Element nie musi
mieć „ciała”; najważniejsze są wyprowadze−
nia, a właściwie ich „gorące punkty”.
W zasadzie moglibyśmy wykorzystywać
stworzony właśnie eteryczny „rezystor” do
rysowania schematu, a potem do tworzenia li−
sty połączeń (netlisty) i projektowania płytki.
Ponieważ jednak jesteśmy zgodni w opi−
nii, iż nie jest to szczególnie udany wytwór
myśli inżynierskiej XXI wieku, a raczej kula−
wa namiastka rezystora, więc dodajmy mu
„ciało” i zmodyfikujmy właściwości.
Fot. 17
a)
b)
Fot. 20a,b
Zabawa w rysowanie
Możemy, po prostu, dorysować prostokąt li−
nią z pomocą polecenia
P– L
i efekt będzie
wyglądać jak na
rysunku 15a
. Możemy też
umieścić na schemacie prostokąt wykorzy−
stując polecenie
P– R
(
Place, Rectangle
),
Fot. 21a,b,c
a)
b)
c)
38
Maj 2002
Elektronika dla Wszystkich
Kurs Protela
wypełnieniem (
rysunek 21b, c
). Sprawdź,
jak prezentuje się nasz rezystor przy różnych
wielkościach obu prostokątów i przy różnych
grubościach obu obrysów. Kilka przykładów
wykorzystania wewnętrznego prostokąta
z białym obrysem i wypełnieniem znajdziesz
na
rysunku 22
.
przeciągania – myszka jest jednak lepsza niż
wybór opcji w tabeli, bo podczas przeciągania
widać „gorący punkt” i trudniej o pomyłkę.
Color
− choć odróżnienie końcówki od „zwy−
kłej” linii za pomocą innego koloru ma pewien
sens, my wykorzystamy kolor czarny do wszyst−
kich składników elementu bibliotecznego.
Opcje
Dot Symbol
i
Clk Symbol
zmie−
niają tylko wygląd
końcówki. Potrzebne
są zwłaszcza do
układów cyfrowych
jako oznaczenie ne−
gacji i wejścia zega−
rowego − na razie nie
masz potrzeby ich
wykorzystywać.
Możesz później
sprawdzić, co zmie−
niają w wyglądzie
końcówki.
Ważna jest nato−
miast zawartość
okienka
Electrical
Type
. Domyślnie mamy tu typ
Passive
, czyli
jest to końcówka pasywna, bierna. W przy−
padku rezystora niech tak pozostanie, ale od
razu sprawdź, że po rozwinięciu okienka
masz osiem możliwości. Jeśli nasze wypro−
wadzenie byłoby końcówką zasilania, warto
zmienić typ na
Power
. Jeśli byłoby wyjściem
– na
Output
, wejściem –
Input
, itd. Nie jest to
nieodzowne, ale warto dopilnować porządku,
bo potem pomoże to wstępnie sprawdzić po−
prawność schematu. Na poprzednim spotka−
niu po narysowaniu schematu sprawdzaliśmy
jego ostateczną wersję poleceniem
T− E
(
To−
ols, ERC
). Wtedy nie zwróciłem Ci uwagi na
zakładkę
Rule Matrix
. Zobaczysz ją na
ry−
sunku 25
. Matryca ta określa, jak podczas
sprawdzania gotowego schematu potrakto−
wane będą połączenia poszczególnych koń−
cówek. Wiadomo, że na przykład wyjście nie
powinno być dołączone do końcówki zasila−
nia – odszukaj w matrycy pozycje
Output Pin
i
Power Pin
. Na ich „skrzyżowaniu” znaj−
dziesz kratkę czerwoną, co oznacza, że takie
połączenie na schemacie zaowocuje podczas
sprawdzania komunikatem o błędzie (
Error
).
I słusznie, bo wyjść nie dołączamy do szyn
zasilania. Z kolei połączenie na schemacie
końcówki zasilania (
Power Pin
) z końcówką
typu wejście−wyjście (
IO Pin
) zaowocuje
ostrzeżeniem (
Warning
). I słusznie, bo to
dziwny pomysł podłączać taką końcówkę do
szyny zasilania.
Zwróć uwagę, że końcówka typu
Passive
nigdy nie da ani komunikatu o błędzie ani
ostrzeżenia. W przypadku rezystora końcówki
mają być typu
Passive
, bo w różnych układach
są włączane na wszelkie możliwe sposoby.
Wróćmy do właściwości końcówki we−
dług rysunku 24. Kolejną określa opcja
Hid−
den
– ukryty. Jeśli ją zaznaczysz, końcówka
elementu... zniknie. Przekonaj się o tym, tyl−
ko zapamiętaj, gdzie leży ukryte wyprowa−
dzenie. Podwójne kliknięcie na to „puste”
miejsce otworzy tabelę z rysunku 24.
Ukrywanie końcówek (zasilania) stosuje−
my powszechnie w symbolach elementów lo−
gicznych. I tylko w ukrytej końcówce bardzo
ważną rolę odgrywa nazwa (
Name
). Wiado−
mo, że na przykład układy cyfrowe TTL za−
silane są napięciem 5V. W „cyfrowym” ele−
mencie bibliotecznym ujemna końcówka za−
silania ma odpowiedni numer (
Number
), np.
7 lub 8 oraz nazwę (
Name
)
GND
, a dodatnia
numer 14 lub 16 i nazwę (
Name
)
VCC
. Obie
są ukryte i wygląda na to, iż podczas rysowa−
nia schematu pozostają niepodłączone.
W rzeczywistości na schemacie wszystkie
ukryte końcówki zostają automatycznie,
choć niewidzialnie połączone ze sobą
i z siecią (
Net
) o danej nazwie (
Name
). Do
sieci (
Nets
) jeszcze wrócimy.
W każdym razie w naszym rezystorze nie
ukrywaj końcówek. Ukryte za to powinny
być nazwa (
Name
) i numer (
Number
) koń−
cówki – wyczyść więc okienka
Show Name
i
Show Number
.
I kolejna ważna właściwość końcówki:
Pin Length
– długość końcówki. Domyślnie
jest równa 30 (0,3 cala). Żeby nasze schema−
ty nie były rozwlekłe, zmienimy długość na
co najwyżej 10 (0,1 cala).
Opcję
Selection
pozostaw nie zaznaczoną
– nie ma żadnej potrzeby, by element biblio−
teczny umieszczany na schemacie był od ra−
zu zaznaczony i podświetlony (na żółto).
Po wprowadzeniu tych zmian i podobnej
zmianie drugiej końcówki element wygląda, jak
na
rysunku 26
. Zapisz go poleceniem
F– S
.
Fot. 24
Fot. 22
Fot. 23
Nie żałuj czasu i pobaw się z rysowaniem
różnych postaci „ciała” elementu. Przy okazji
opanujesz „palcówkę”, czyli nauczysz się
tworzyć i biegle modyfikować właściwości
składników. Śmiało wypróbuj też kolejne
składniki, które możesz wykorzystać do ryso−
wania „ciał” innych elementów (polecenia
P−
A, P−I, P−E, P−C, P−O, P−Y, P−B, P−T
). Wła−
ściwości możesz modyfikować
po
umieszcze−
niu na arkuszu, dwukrotnie klikając na skła−
dnik. Możesz je też zmodyfikować
przed
umieszczeniem na arkuszu naciskając klawisz
Tab
. Przykładowo umieszczając tekst: naj−
pierw polecenie
P– T
(
Place, Text
), potem
klawisz
Tab
, potem w otwartym okienku mo−
żesz zmienić właściwości: treść napisu, jego
położenie i orientację, kolor, a nawet krój
i wielkość czcionki, i dopiero wtedy umieścić
tekst na arkuszu naciskając
OK
lub
Enter
.
Przy okazji pobaw się też kolorami i zde−
finiuj podręczne kolory niestandardowe (
De−
fine Custom Colors
) w tym czarny, za pomo−
cą palety pokazanej na rysunku 17.
Przypuśćmy, że ostatecznie zdecydujesz
się na wygląd „ciała” rezystora, jak na
rysunku 23
(czarny prostokąt o wymiarach
30 x 10 z czarnym obrysem
Smallest
i na nim
drugi o wymiarach 28 x 8 z czarnym obry−
sem
Small
i białym wypełnieniem.
Fot. 25
Właściwości wyprowadzeń
Powróćmy teraz do wyprowadzeń. Skróćmy
ich długość i zmieńmy numerację końcówek
z 0, 1 na 1, 2 i ukryjmy wszystkie numerki.
Podwójne kliknięcie na końcówce (wypro−
wadzeniu) nr 0 otworzy ramkę.
Rysunek 24
pokazuje tabelkę po zmianach.
Nazwa końcówki (
Name
) i numer (
Number
)
niech pozostaną jednakowe; w tym wypadku
zmień tylko z 0 na 2.
X−Location
i
Y−Location
wyznaczają położenie końcówki – na razie nie
zmieniaj tu nic, potem możesz przeciągnąć
końcówkę w inne miejsce myszką. Tak samo
myszką i klawiszem spacji możesz zmienić
orientację (
Orientation
) końcówki podczas
Fot. 26
Elektronika dla Wszystkich
Maj 2002
47
Kurs Protela
Inne ważne właściwości
Właściwości końcówek i „ciała” to nie wszy−
stko. Element biblioteczny ma szereg dal−
szych właściwości. Wykorzystajmy je!
Chcemy, żeby po umieszczeniu na schema−
cie nasze rezystory miały oznaczenia zaczynają−
ce się od litery R. Osiągniemy to poleceniem
T– D
(
Tools, Description
) i wpisując w pole
Default Designator
dużą literę
R
albo lepiej
R?
.
Pole
Sheet Part Filename
pozostaw puste
– jest wykorzystywane tylko w dużych wie−
loarkuszowych schematach.
Wpole
Description
możesz wpisać opis ele−
mentu, na przykład
Rezystor
(ja w takich przy−
padkach z zasady nie stosuję polskich liter).
Definiując element biblioteczny od razu
możemy przewidzieć, jaką obudowę będzie
miał rzeczywisty element na płytce. W przy−
padku klasycznych układów scalonych spra−
wa jest prosta – będzie to typowa obudowa,
np. DIP−14 czy DIP−16. Z rezystorem jest
trudniej. Rezystor może być zmontowany na
leżąco lub na stojąco, przy czym wielkość za−
leżna jest też od mocy (obciążalności). Oczy−
wiście typ obudowy możemy ustalić po nary−
sowaniu schematu, ale już na etapie tworze−
niu elementu bibliotecznego można i warto
przewidzieć jedną lub kilka obudów. Umoż−
liwiają to pola
Footprint 1... Footprint 4
. Na
razie, z braku lepszego konceptu, możemy tu
wpisać cztery standardowe nazwy obudów
z biblioteki „płytkowej” np.
AXIAL−
0.3...AXIAL−1.0
. Po modyfikacji tabelka wy−
glądać będzie jak na
rysunku 27
.
Teraz mamy już wszystkie infor−
macje, potrzebne przy tworzeniu
płytki drukowanej. Ale nadal brak
danych potrzebnych do symulacji.
Za chwilę to uzupełnimy.
Symulacja
Zauważ, że tabelka
Component Text
Fields
z rysunku 27 ma dwie dodat−
kowe zakładki. Zobacz, co jest pod
nimi. Okazuje się, że każdy element
biblioteczny ma przygotowane „od
urodzenia” pola, w których może pojawić się
jakaś treść. Pod zakładką
Library Fields
masz
osiem pól tekstowych (
Text Fields
), przezna−
czonych tylko do odczytu (Read−Only), gdzie
możesz wpisać informacje, które dla każdego
elementu będą takie same. Dodatkowo pod
zakładką
Part Field Names
masz 16 innych
pól, gdzie ewentualnie później, po umieszcze−
niu elementu na schemacie wpiszesz informa−
cje o danym egzemplarzu elementu. Teraz
projektując element biblioteczny możesz
w nie wpisać nie wartości, tylko nazwy pól
czy raczej parametrów, które później wpi−
szesz w polach
Part Fields
elementu. (Nie
przejmuj się, jeśli nie wszystko rozumiesz.)
W przypadku rezystora wyczyść wszyst−
kie pola pod zakładką
Part Field Names
.
Kliknij zakładkę oznaczoną
Library Fields
.
Wypełnij pola 1, 4 i 5 tekstem:
Text Field 1
type=RESISTOR(R)
Text Field 4
pins=1:[1,2]
Text Field 5
netlist=%D %1 %2 %V
dokładnie tak, jak pokazuje
rysunek 28
. Na
koniec kliknij
OK
lub
Enter
i zapisz
pracę
F– S
.
Właśnie podałeś informacje dla
programu symulacyjnego SPICE.
Pierwsza linia mówi, że jest to rezy−
stor, czwarta informuje o numerach
końcówek, pierwsza i piąta wskazu−
ją, że w netliście do symulacji ele−
ment będzie opisany swoim nume−
rem
(%D − Designator
), a wartość
rezystancji zostanie pobrana z pola
wartość (%V – Part Value).
Rys. 28
Moje szczere gratulacje!
Zakończyłeś właśnie definiowanie najpo−
pularniejszego elementu!
Nie taki diabeł straszny
Może jednak się martwisz, że w innych ele−
mentach takich informacji, potrzebnych do sy−
mulacji jest więcej. Ana dodatek ty oczywiście
nie wiesz, dlaczego ma być tak, a nie inaczej.
Nie przejmuj się! Nie musisz wszystkiego wie−
dzieć. Moim celem było pokazanie Ci, czym
tak naprawdę jest element biblioteczny.
Tylko ten jeden prosty element zaprojek−
towaliśmy „na piechotę” od początku do
końca, żebyś zobaczył, że nie taki diabeł stra−
szny. Z kolejnymi elementami pójdzie dużo
łatwiej, bo skorzystamy z „gotowców”. Ale
tym i dalszymi sprawami zajmiemy się na
następnym spotkaniu. Do tego czasu poćwicz
tworzenie ładnych z wyglądu elementów. Je−
stem przekonany, że już niedługo wspólnie
przygotujemy komplet eleganckich elemen−
tów „schematowych”, nadających się do sy−
mulacji oraz elementów „płytkowych”, do−
stosowanych do płytek jednostronnych.
Piotr Górecki
Rys. 27
P. S. Na naszej stronie internetowej w pro−
jekcie
GenSin.ddb
w pliku
GenSin.lib
znaj−
dziesz kilka innych gotowych do symulacji ele−
mentów bibliotecznych. Elementy te to prototy−
py − możesz potraktować je jako punkt wyjścia
do własnych eksperymentów lub obiekty do
porównania z tworami własnego geniuszu.
48
Maj 2002
Elektronika dla Wszystkich
Plik z chomika:
volt_art
Inne pliki z tego folderu:
Protel 99se +kurs.pdf
(1032 KB)
Protel 99se +kurs (16).pdf
(155 KB)
Protel 99se +kurs (15).pdf
(571 KB)
Protel 99se +kurs (14).pdf
(304 KB)
Protel 99se +kurs (13).pdf
(509 KB)
Inne foldery tego chomika:
Czasopisma
Unitra RWM-1505
Wzmacniacz TDA7294
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin