PYTANIA_ZALICZENIE-semestr_zimowy.doc

(72 KB) Pobierz
PYTANIA NA ZALICZENIE

2

 

PROPEDEUTYKA PEDIATRII

Pytania na zaliczenie – semestr zimowy 2007/2008

 

Rozwój fizyczny i psychomotoryczny dziecka

 

  1. Wymień czynniki środowiskowe mające wpływ na rozwój dziecka.
  2. Zadania profilaktyczne pediatrii.
  3. Co to jest auksologia i jakie dziedziny nauki obejmuje?
  4. Co to jest akceleracja rozwoju i czym jest spowodowana?
  5. Wymień znane ci metody kontroli rozwoju fizycznego.
  6. Do czego służą siatki centylowe. Podaj zakres normy na siatkach centylowych.
  7. Do jakich granic na siatkach centylowych zbliżone są wartości ± 2 SD od średniej?
  8. Co to są morfogramy?
  9. Jakie znasz kryteria oceny wieku rozwojowego?
  10. Co to jest wiek kostny i na jakiej podstawie go określamy?
  11. Co to jest wiek zębowy i w jaki sposób go obliczamy?
  12. Do czego służy i jakie cechy morfologiczne określa skala Tannera?
  13. Dziewczynka jest w drugim stadium pokwitania (wg skali Tannera) co to oznacza?
  14. Dziewczynka jest w trzecim stadium pokwitania. Oceny dokonano używając skali Tannera. Jakie cechy morfolologiczne brano pod uwagę?
  15. Jakie hormony warunkują pokwitanie?
  16. Co to jest skok pokwitaniowy?
  17. Jakie są pierwsze objawy morfologiczne dojrzewania płciowego?
  18. Co rozumiemy pod pojęciem „przedwczesne dojrzewanie płciowe”?
  19. Czym się przejawia dymorfizm płciowy cech somatycznych i w którym okresie życia ujawnia się?
  20. Wymień główne hormony wpływające na rozwój płodu.
  21. Wymień metody oceny wieku płodowego
  22. Określ granice czasowe okresu noworodkowego. Określ granice czasowe okresu przedszkolnego.
  23. Określ kwartalne przyrosty długości w 1 roku życia, podaj średnią wartość długości ciała  noworodka i dziecka w 12 miesiącu  życia.
  24. Podaj przyrosty masy ciała, długości obwodu głowy dziecka w pierwszym roku życia
  25. W jakim wieku  następuje podwojenie i potrojenie masy ciała.
  26. Kiedy następuje zarośnięcie ciemiączek?
  27. Oblicz i określ wiek rozwojowy 8-miesięcznego niemowlęcia, u którego w badaniu fizykalnym stwierdzono obecność 6 zębów mlecznych.
  28. Chłopiec ma 8 lat, a jego parametry wysokości i masy ciała odpowiadają przeciętnym dla chłopca w wieku 9 lat i 6 m-cy. Jaki jest wiek rozwojowy dziecka?
  29. Chłopiec w wieku 10 lat. Wysokość ciała mieści się w przedziale 50-75 centyla, masa ciała jest powyżej 97 centyla. Co możesz powiedzieć o rozwoju fizycznym chłopca?
  30. Masz trzech chłopców w wieku 10 lat różniących się wysokością ciała. Pozycja centylowa wysokości pierwszego chłopca = 75, drugiego = 10-25, trzeciego >90. Uszereguj dzieci rozpoczynając od najwyższego.
  31. Dziewczynka ma 5 lat i pozycję wysokości ciała = 25 centylowi, masy ciała zaś 10-25 centylowi. Co możesz powiedzieć o rozwoju somatycznym dziecka?
  32. Dziewczynka w  wieku 5-lat. Wysokość ciała mieści się w przedziale 50-75 centyla, masa ciała jest powyżej 97 centyla. Co możesz powiedzieć o rozwoju fizycznym tego dziecka?
  33. Scharakteryzuj okres wczesnego dzieciństwa
  34. Scharakteryzuj okres niemowlęcy

-rozwój fizyczny

-rozwój psychoruchowy

  1. Scharakteryzuj okres przedszkolny
  2. Scharakteryzuj okres wczesno-szkolny

 

Noworodek

  1. Podaj cechy morfologicznie noworodka donoszonego
  2. Do czego służy skala Apgar? Jakie parametry ocenia?
  3. Jakie elementy wchodzą w skład skali Apgar ?
  4. Interpretacja stanu noworodka wg skali Apgar.
  5. Oceń stan noworodka, którego skala Apgar wynosiła w 1 min - 2 pkt, w 5 min. - 6 pkt, w 10 min. - 7 pkt. Jakie są dla niego prognozy rozwojowe?
  6. Co rozumiemy przez pojęcie „wiek płodowy” i w jaki sposób możemy go ocenić?
  7. Do czego służy skala Dubowitza i na podstawie jakich cech jest określana?
  8. Określ zaburzenie rozwojowe u noworodka urodzonego o czasie, którego obwód głowy mieści się w granicach  10-25 centyla, masa ciała < 10 centyla długość w granicach 10-25 centyla.
  9. Określ średnie wartości długości, masy ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej donoszonego noworodka.
  10. Podaj proporcje ciała noworodka. W jakim wieku niemowlęcia, wymiar obwodu głowy zrównuje się z obwodem klatki piersiowej.
  11. Co powoduje i ile wynosi fizjologiczny ubytek masy ciała u noworodków.
  12. Ile wynosi obwód głowy i klatki piersiowej donoszonego noworodka?
  13. Na czym polega prawidłowa adaptacja noworodka do życia pozałonowego?
  14. Opisz przyczyny wyzwalające pierwszy wdech u noworodka.
  15. Podaj ile wynosi obwód głowy donoszonego noworodka i dziecka rocznego.
  16. Podaj odruchy występujące u noworodka. Kiedy zanikają?
  17. Podaj wartości  obwodu głowy  u noworodka i przyrosty kwartalne tej cechy w ciągu pierwszego roku życia. 
  18. Wymień objawy fizjologiczne okresu noworodkowego.
  19. Klasyfikacja noworodków w odniesieniu do wieku ciążowego.
  20. Jak dzielimy noworodki w zależności od stopnia rozwoju wewnątrzmacicznego?
  21. Podaj definicję wcześniactwa.
  22. Co oznacza pojęcie noworodek z małą masą ciała?
  23. Podaj cechy morfologiczne wcześniaka.
  24. Wymień grupy noworodków, określane mianem „noworodek z małą masą ciała”.
  25. Podaj definicję wcześniactwa i wymień najistotniejsze zaburzenia adaptacyjne, które

      występują w tej grupie noworodków.

  1. Podaj definicję hipotrofii wewnątrzmacicznej.
  2. Opisz charakterystyczne cechy noworodków z hipotrofią wewnątrzmaciczną.
  3. Jakie czynniki wywołują hipotrofię wewnątrzmaciczną?
  4. Co to są  czynniki paragenetyczne i w jaki sposób wpływają na rozwój dziecka?
  5. Co to są czynniki teratogenne? Podaj przykłady teratogennych czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych.
  6. Co to są embriopatie? Podaj przykłady czynników, które  mogą je powodować.
  7. Co to są fetopatie i kiedy powstają ?
  8. Co to są gametopatie?
  9. Co to jest płodowy zespół alkoholowy? Podaj charakterystyczne cechy tego zespołu.
  10. Noworodek urodzony w 38 tygodniu, z masą urodzeniową powyżej 90 centyla to

noworodek duży w stosunku do wieku płodowego (LGA), odpowiedni do wieku płodowego (AGA) czy mały w stosunku do wieku płodowego (SGA)

  1. Noworodek urodzony w 34 tygodniu, z masą urodzeniową pomiędzy 10-90 centylem to noworodek duży w stosunku do wieku płodowego (LGA), odpowiedni do wieku płodowego (AGA) czy mały w stosunku do wieku płodowego (SGA)
  2. Noworodek urodzony w 36 tygodniu, z masą urodzeniową poniżej 10 centyla to noworodek duży w stosunku do wieku płodowego (LGA), odpowiedni do wieku płodowego (AGA) czy mały w stosunku do wieku płodowego (SGA)
  3. Noworodek urodzony w 43 tygodniu, z masą urodzeniową poniżej 10 centyla to noworodek duży w stosunku do wieku płodowego (LGA), odpowiedni do wieku płodowego (AGA) czy mały w stosunku do wieku płodowego (SGA)
  1. Wymień metody oceny dojrzałości nerwowo-mięśniowej noworodka

 

Układ moczowy

1.      Gospodarka wodno-elektrolitowa dziecka – zasadnicze różnice w porównaniu z człowiekiem dorosłym.

2.      Opisz prawidłowy wynik analizy moczu.

3.      Podaj prawidłowe wartości diurezy dobowej u niemowlęcia.

4.      Na czym polega rola nerki dziecka w gospodarce kwasowo- zasadowej.

5.      Wymień zasadnicze różnice anatomiczne w budowie układu moczowego niemowlęcia i człowieka dorosłego.

6.      Podaj zasadnicze różnice czynnościowe pomiędzy układem moczowym niemowlęcia i człowieka dorosłego. 

7.      Podaj objawy kliniczne odwodnienia.

 

Kardiologia

 

1.      Jaka jest średnia częstość oddechów i akcji serca u zdrowego noworodka?

2.      Prawidłowa częstość akcji serca i oddechu u noworodków i niemowląt.

3.      Prawidłowa częstość akcji serca i oddechu u dzieci w okresie przedszkolnym.

4.      Częstość akcji serca i oddechu u niemowląt i w okresie wczesnoszkolnym.

5.      Zmiany częstości akcji serca i oddechu w poszczególnych okresach rozwojowych.

6.      Prawidłowa częstość akcji serca i wartości ciśnienia u noworodków i niemowląt.

7.      Podaj charakterystyczne cechy krążenia płodowego.

8.      Podaj zmiany zachodzące w układzie krążenia noworodka.

9.      Na czym polega adaptacja układu krążenia do życia pozałonowego?

10.  Jakie mogą być pozostałości krążenia płodowego u niemowląt?

11.  Granice stłumienia względnego serca u dzieci w wieku 3-5 lat

12.  Określ prawidłowe granice serca (stłumienie względne i uderzenie koniuszkowe) u dziecka powyżej 5 roku życia.

13.  Jakie są prawidłowe granice serca (stłumienie względne i uderzenie koniuszkowe) u niemowląt?

14.  Jakie znasz i czym są spowodowane niewinne niemiarowości rytmu serca u dzieci?

15.  Przyczyny powstawania szmerów przygodnych, czym  się one charakteryzują.

16.  Przyczyny szmerów czynnościowych nad sercem u noworodka

17.  Kiedy zarasta otwór owalny?

18.  Kiedy zarasta przewód Botalla?

19.  Na czym polega badania fizykalne układu krążenia

 

Układ oddechowy

1.      Jaka jest średnia częstość oddechów zdrowego noworodka?

2.      Co to jest surfaktant i jaką spełnia rolę?

3.      Jakie zaburzenia kliniczne wywołuje brak surfaktantu płucnego i u jakich noworodków się ich spodziewamy?

4.      Wymień uwarunkowania anatomiczne sprzyjające zakażeniom układu oddechowego u niemowląt?

5.      Wymień czynniki sprzyjające zakażeniom układu oddechowego u dzieci.

6.      Wymień czynniki etiologiczne zakażeń układu oddechowego u dzieci.

7.      Wymień granice płuc dziecka w wieku przedszkolnym

8.      Wymień etapy rozwoju układu oddechowego.

 

Żółtaczki i konflikt serologiczny

 

    1. Jakie są przyczyny żółtaczki fizjologicznej okresu noworodkowego?
    2. Podaj kryteria żółtaczki fizjologicznej u noworodków.

 

 

Układ krwiotwórczy

1.      Co to jest niedokrwistość fizjologiczna, kiedy występuje i czym jest spowodowana?

2.      Jak zmienia się obraz czerwonokrwinkowy w zależności od wieku dziecka?

3.      Podaj prawidłowe wartości morfologii krwi u noworodka.

4.      Podaj prawidłowe wartości leukocytozy i obrazu białokrwinkowego noworodka.

5.      Zmiany obrazu białokrwinkowego w morfologii krwi w przebiegu rozwoju dziecka.

6.      Wymień przyczyny niedokrwistości fizjologicznej pierwszego kwartału.

 

Układ nerwowy

1.      Wymień odruchy fizjologiczne u dziecka w I kwartale życia.

2.      Które odruchy neurologiczne utrzymują się powyżej 6 m-ca życia niemowlęcia?

3.      Do którego miesiąca życia utrzymuje się odruch Moro?

4.      Podaj prawidłowy skład płynu mózgowo-rdzeniowego niemowlęcia.

5.      Wymień objawy oponowe u niemowląt i dzieci starszych.

6.      Na jakiej podstawie oceniamy funkcje układu nerwowego u noworodków i niemowląt.

7.      Co oznacza pojecie - motoryka duża?

8.      Prawo rozwoju motoryki dużej

9.      Co oznacza pojecie - motoryka mała.

10.  Prawo rozwoju motoryki małej.

   11. Co to są kroki milowe w rozwoju psychomotorycznym

 

 

Krzywica, kości, skóra.

1.      Na czym polega działanie parathormonu?

2.      Podaj objawy krzywicy kwitnącej.

3.      Wymień objawy kostne krzywicy.

4.      Na jakiej podstawie można rozpoznać krzywicę u niemowlęcia?

5.      Jakie są objawy zwiastunowe (ogólnoustrojowe) krzywicy?

6.      Na czym polega profilaktyka krzywicy?

7.      Wymień czynniki sprzyjające wystąpieniu krzywicy u niemowląt

8.      Wymień podstawowe funkcje skóry.

9.      Wymień najczęściej występujące zmiany skórne u noworodków i niemowląt.

10.  Co to są potówki?

11.  Na czym polega działanie Vit. D3 .

12.  Podaj dawki profilaktyczne Vit. D3 stosowane u niemowląt urodzonych o czasie

13.  Podaj dawki profilaktyczne Vit. D3 stosowane u niemowląt urodzonych

         przedwcześnie (wcześniaki)

14.  Co jest źródłem witaminy D3 dla niemowlęcia?

15.  Podaj w jaki sposób noworodek może tracić ciepło.

 

Szczepienia

  1. Co to jest niepożądany odczyn poszczepienny?
  2. Jakie szczepienia wykonywane są w okresie noworodkowym?
  3. Wymień szczepienia obowiązujące w pierwszym roku życia
  4. Podaj schemat szczepienia przeciwko wzw typ B w pierwszym roku życia..
  5. Wymień względne i bezwzględne przeciwwskazania do szczepień ochronnych.


Żywienie dziecka

1.      Wymień różnice jakościowe między mlekiem ludzkim i krowim.

2.      Wymień zalety pokarmu kobiecego.

3.      Wymień podstawowe zasady karmienia piersią.

4.      Wymień względne i bezwzględne przeciwwskazania do karmienia piersią

5.      Jakich składników mineralnych i witamin może być za mało w pokarmie kobiecym?

6.      Wymień pokarmy, których należy unikać w diecie niemowlęcej

7.      Co to jest mleko początkowe?  Wymień preparaty.

8.      Co to jest mleko modyfikowane?

9.      Co to jest mleko następne (podaj preparaty). Kiedy wprowadzamy je do żywienia niemowląt?

10.  Ułóż dietę dla dziecka w wieku 6. miesięcy karmionego naturalnie.

11.  Ułóż dietę dla dziecka w wieku 5. miesięcy karmionego sztucznie.

12.  Kiedy do diety dziecka wprowadzane są soki, zupa jarzynowa, mięso i jajko?

13.  Kiedy do diety dziecka można wprowadzić gluten?

14....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin