Cecil Bozarth, Robert B. Handfield wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw full scan.pdf

(39198 KB) Pobierz
707916825 UNPDF
Wprowadzenie do zarz¹dzania
operacjami i ³añcuchem dostaw
Autorzy: Cecil Bozarth, Robert B. Handfield
T³umaczenie: Micha³ Lipa
ISBN: 83-246-0066-3
Tytu³ orygina³u : Introduction to Operations
and Supply Chain Management
Format: B5, stron: 728
Kompletny podrêcznik logistyki i zarz¹dzania dostawami
Dla specjalistów i mened¿erów poszukuj¹cych oszczêdnoœci w dzia³ach
zaopatrzenia i produkcji
Dla studentów, którzy zamierzaj¹ robiæ karierê w dzia³ach logistyki i zaopatrzenia
Dla trenerów i wyk³adowców akademickich poszukuj¹cych praktycznych
materia³ów szkoleniowych i wszechstronnych studiów przypadku
Optymalna moc produkcyjna, ci¹g³a poprawa jakoœci, produkcja bez w¹skich garde³
i doskona³e zarz¹dzanie zapasami -- nie tylko we w³asnej organizacji, ale w ca³ej sieci
dostawców i partnerów handlowych. Oto cel godny firmy XXI wieku.
Z tej ksi¹¿ki dowiesz siê, jak i nad czym pracuj¹ dzia³y logistyki i zaopatrzenia
w firmach takich, jak Dell Computer, Procter & Gamble, Chrysler, Toyota, Kraft Foods,
czy Whirlpool. Poznasz nowe miary wydajnoœci operacyjnej oraz czynniki, od których
zale¿¹ koszty i jakoœæ w zarz¹dzaniu dostawami. Przeanalizujesz krok po kroku
wyczerpuj¹ce studia przypadków. Dowiesz siê, w jaki sposób systemy informatyczne
usprawniaj¹ ³añcuch dostaw. Nauczysz siê znajdowaæ punkty, w których proces dostaw
³¹czy siê z innymi procesami w firmie, takimi jak zarz¹dzanie projektami, rozwój
nowych produktów czy sprzeda¿. Opanujesz nowe narzêdzia analityczne, które
z pomoc¹ wskazówek autorów wykorzystasz w arkuszu MS Excel.
707916825.039.png 707916825.040.png 707916825.041.png 707916825.042.png 707916825.001.png 707916825.002.png
11
SPIS TREŚCI
Autorzy ............................................................ 6
2 Strategie związane
z operacjami i łańcuchami
dostaw ............................. 51
Dell Computer Corporation........................... 52
Wprowadzenie ............................................... 53
2.1. Elementy rmy ........................................ 53
Przedmowa .................................................... 19
Nasza wizja............................................... 19
Omówienie narzędzi
i technik analitycznych ............................... 20
Narzędzia i techniki omówione w książce.. 22
Nowatorskie podejście do usług ................ 24
Podziękowania ............................................... 25
C ZĘŚĆ I
T WORZENIE WARTOŚCI ZA POMOCĄ
OPERACJI I ŁAŃCUCHÓW DOSTAW
2.2. Strategia................................................... 54
2.3. Strategie związane z operacjami
i łańcuchami dostaw ................................ 56
Wartość dla klienta .................................... 58
Cztery wymiary wydajności....................... 59
Trudne wybory pomiędzy różnymi
wymiarami wydajności .............................. 62
Zdobywcy zamówień
oraz kwalikatory zamówień ..................... 63
Koordynacja ze strategią biznesową ........... 64
Kluczowe kompetencje
w obszarze operacji i łańcucha dostaw....... 66
Podsumowanie rozdziału ................................ 68
Najważniejsze wzory ...................................... 68
Najważniejsze pojęcia ..................................... 68
Rozwiązane zadanie ........................................ 69
Pytania do przemyślenia ................................. 71
Zadania ........................................................... 71
Studium przypadku ......................................... 74
Bibliograa ...................................................... 76
1 Wprowadzenie do zarządzania
operacjami oraz łańcuchami
dostaw ............................. 27
Wprowadzenie ............................................... 28
1.1. Dlaczego warto studiować zarządzanie
operacjami oraz łańcuchami dostaw? ...... 30
Zarządzanie operacjami ............................ 32
Zarządzanie łańcuchem dostaw................. 34
1.2. Ważne trendy .......................................... 36
Handel elektroniczny ................................ 37
Rosnąca konkurencja i globalizacja ............. 38
Zarządzanie relacjami................................ 38
3 Procesy biznesowe.............. 77
Procter & Gamble .......................................... 78
Wprowadzenie ............................................... 80
3.1. Procesy biznesowe.................................. 80
Doskonalenie procesów biznesowych ....... 82
1.3. Zarządzanie operacjami oraz łańcuchami
dostaw a Twoja kariera............................ 39
Organizacje zawodowe............................. 39
1.4. Przeznaczenie
i struktura niniejszej książki ..................... 41
Powiązania między różnymi obszarami
funkcjonalnymi oraz między różnymi
organizacjami ............................................ 41
Podsumowanie rozdziału ................................ 45
Najważniejsze pojęcia ..................................... 45
Pytania do przemyślenia ................................. 45
Zadania ........................................................... 46
Studium przypadku ......................................... 46
Bibliograa ...................................................... 50
3.2. Mapowanie procesów biznesowych ....... 83
Mapa relacji............................................... 84
Mapa procesu ........................................... 86
3.3. Mierzenie wydajności procesów ............. 91
Produktywność ......................................... 92
Efektywność .............................................. 94
Czas trwania cyklu..................................... 96
707916825.003.png 707916825.004.png 707916825.005.png 707916825.006.png 707916825.007.png 707916825.008.png 707916825.009.png 707916825.010.png 707916825.011.png
12
3.4. Skracanie czasów trwania cykli ............... 97
Czynniki wpływające
na wydłużenie czasu trwania cyklu ............. 97
Organizowanie działalności
w celu skrócenia czasu trwania cyklu.......... 98
3.5. Benchmarking.......................................... 99
Wykorzystanie programu Microsoft Excel
w zarządzaniu jakością .......................... 155
Rozwiązane zadanie ..................................... 156
Zadania ......................................................... 158
Pytania do przemyślenia ............................... 158
Studium przypadku ....................................... 166
Bibliograa .................................................... 169
3.6. Strategie doskonalenia procesów
biznesowych .......................................... 101
Wewnętrzne i zewnętrzne
procesy biznesowe ................................. 101
Ciągłe doskonalenie oraz przebudowa
procesów biznesowych........................... 102
Podsumowanie rozdziału .............................. 102
Najważniejsze wzory .................................... 102
Rozwiązane zadanie ...................................... 103
Najważniejsze pojęcia ................................... 103
Pytania do przemyślenia ............................... 105
Zadania ......................................................... 106
Studium przypadku ....................................... 110
Bibliograa .................................................... 111
C ZĘŚĆ II
T WORZENIE ŚRODOWISKA
OPERACYJNEGO
5 Zarządzanie projektami.....171
Bechtel Group............................................... 172
Wprowadzenie ............................................. 173
5.1. Rosnące znaczenie
zarządzania projektami.......................... 174
4 Zarządzanie jakością.........113
Superbank S.A. ............................................. 114
Wprowadzenie ............................................. 115
4.1. Denicja jakości ..................................... 115
5.2. Fazy projektu......................................... 175
Faza koncepcyjna .................................... 175
Faza denicji projektu .............................. 175
Faza planowania ...................................... 176
Faza realizacji .......................................... 176
Faza powykonawcza ............................... 177
5.3. Narzędzia zarządzania projektami ........ 177
Wykres Gantta ........................................ 177
Sieć czynności ......................................... 180
Konstruowanie sieci czynności................. 181
Kompresja projektu................................. 186
4.2. Całkowity koszt jakości ......................... 117
4.3. Kompleksowe
zarządzanie jakością (TQM) .................. 120
4.4. Narzędzia ciągłego doskonalenia........... 125
Mapowanie procesu................................ 126
Analiza przyczyn źródłowych................... 126
Cykl PDCA ............................................. 131
4.5. Statystyczna kontrola jakości................. 132
Wydolność procesu ................................ 132
Jakość six-sigma....................................... 136
Karty kontrolne ....................................... 137
Wyrywkowa kontrola odbiorcza ............. 145
Funkcja utraty jakości Taguchiego ............. 148
5.4. Oprogramowanie wspomagające
zarządzanie projektami ......................... 190
Podsumowanie rozdziału .............................. 192
Najważniejsze pojęcia ................................... 193
Najważniejsze wzory .................................... 193
Rozwiązane zadanie ...................................... 194
Pytania do przemyślenia .............................. 196
Zadania ......................................................... 196
Studium przypadku ....................................... 201
Bibliograa .................................................... 202
4.6. Zarządzanie jakością
w ramach łańcucha dostaw ................... 149
ISO ......................................................... 149
Zewnętrzne błędy w łańcuchu dostaw ... 150
6 Rozwój produktów i usług . 203
Whirlpool ..................................................... 204
Wprowadzenie ............................................. 205
Projekt produktu i proces rozwoju........... 205
Cztery powody rozwijania
nowych produktów i usług ...................... 206
Podsumowanie rozdziału .............................. 151
Najważniejsze wzory .................................... 152
Najważniejsze pojęcia ................................... 154
707916825.012.png 707916825.013.png 707916825.014.png 707916825.015.png 707916825.016.png 707916825.017.png 707916825.018.png 707916825.019.png 707916825.020.png
13
6.1. Ujęcie procesu rozwoju produktów
i usług z perspektywy operacji
i łańcucha dostaw .................................. 208
Solidny projekt, łatwość testowania
i łatwość obsługi ...................................... 208
Wielkość produkcji .................................. 209
Koszty produkcji...................................... 209
Dopasowanie do istniejących możliwości. 211
7.1. Procesy produkcyjne ............................. 233
Linie produkcyjne oraz produkcja ciągła ... 234
Produkcja jednostkowa............................ 236
Produkcja seryjna .................................... 237
Produkcja stacjonarna .............................. 238
Hybrydowe procesy produkcyjne............ 238
Łączenie procesów produkcyjnych
w ramach łańcucha dostaw...................... 240
Wybór procesu produkcyjnego ............... 240
Macierz produkt-proces .......................... 241
7.2. Indywidualizacja produktu w łańcuchu
dostaw ................................................... 242
Cztery poziomy indywidualizacji .............. 242
Punkt indywidualizacji .............................. 243
7.3. Procesy usługowe.................................. 246
Pakiet usług ............................................. 246
Indywidualizacja usług.............................. 247
Kontakt z klientem................................... 248
Pozycjonowanie usług ............................. 249
Usługi w łańcuchu dostaw ....................... 251
6.2. Proces rozwoju ..................................... 212
Model procesu rozwoju .......................... 212
Rozwój sekwencyjny kontra inżynieria
współbieżna ............................................ 215
6.3. Role odgrywane przez różne jednostki
funkcjonalne w procesie rozwoju
produktów i usług.................................. 216
Dział inżynieryjny .................................... 216
Marketing ................................................ 217
Księgowość ............................................. 217
Finanse ................................................... 217
Projektanci .............................................. 217
Zaopatrzenie .......................................... 218
Dostawcy ............................................... 218
Kto prowadzi?......................................... 219
6.4. Metody doskonalenia
projektów produktów i usług................ 219
Dopasowanie funkcji jakości (QFD) ......... 220
Projektowanie wspomagane
komputerowo (CAD) oraz projektowanie
i wytwarzanie wspomagane komputerowo
(CAD/CAM) ........................................... 222
Projektowanie pod kątem łatwości
wytwarzania (DFM), projektowanie
pod kątem łatwości konserwacji (DFMt)
oraz projektowanie pod kątem
środowiska (DFE).................................... 222
Rachunek kosztu docelowego
i analiza wartości ..................................... 224
Podsumowanie rozdziału .............................. 226
Najważniejsze pojęcia ................................... 226
Pytania do przemyślenia ............................... 227
Studium przypadku ....................................... 228
Bibliograa .................................................... 230
7.4. Modele podejmowania decyzji
dotyczących rozmieszczenia
przestrzennego zasobów ...................... 251
Równoważenie linii ................................. 252
Przydzielanie pomieszczeń
jednostkom funkcjonalnym ...................... 257
Podsumowanie rozdziału .............................. 261
Najważniejsze wzory .................................... 262
Najważniejsze pojęcia ................................... 263
Rozwiązane zadanie ...................................... 263
Pytania do przemyślenia ............................... 266
Zadania ......................................................... 266
Studium przypadku ....................................... 272
Bibliograa .................................................... 274
Cele rozdziału ............................................... 275
8 Zarządzanie mocą
produkcyjną .................... 275
Merck i Crixivan ........................................... 276
Wprowadzenie ............................................. 277
8.1. Moc produkcyjna................................... 277
Mierniki mocy produkcyjnej..................... 278
Czynniki wpływające
na poziom mocy produkcyjnej................. 279
Czynniki związane z łańcuchem dostaw... 280
7 Wybór procesu oraz decyzje
dotyczące organizacji
produkcji i usług ............. 231
Stylowe Meble Sp. z o.o. .............................. 232
Wprowadzenie ............................................. 233
8.2. Trzy podstawowe strategie dopasowywania
mocy produkcyjnej do popytu............... 280
707916825.021.png 707916825.022.png 707916825.023.png 707916825.024.png 707916825.025.png 707916825.026.png 707916825.027.png 707916825.028.png 707916825.029.png
14
8.3. Metody oceny różnych opcji mocy
produkcyjnej .......................................... 282
Koszty ..................................................... 282
Popyt ...................................................... 285
Wartość oczekiwana ............................... 286
Drzewa decyzyjne .................................. 287
Analiza progu rentowności ...................... 290
Inne względy .......................................... 291
Teoria ograniczeń .................................... 292
9.5. Modele prognozowania oparte
na szeregach czasowych........................ 326
Metoda naiwna ....................................... 328
Średnia ruchoma..................................... 329
Średnia ruchoma ważona ........................ 331
Wygładzanie wykładnicze ........................ 332
Liniowy model wygładzania
wykładniczego Holta ............................... 336
Regresja liniowa ...................................... 337
Dostosowania sezonowe ........................ 342
9.6. Modele prognozowania
przyczynowo-skutkowego .................... 347
Regresja liniowa ...................................... 347
Regresja wieloraka .................................. 351
9.7. Mierniki trafności prognoz .................... 354
8.4. Teorie wspomagające
zarządzanie mocą produkcyjną ............. 292
Teoria kolejek ......................................... 294
Krzywe doświadczenia ............................ 300
Podsumowanie rozdziału .............................. 304
Najważniejsze wzory .................................... 305
Najważniejsze pojęcia ................................... 306
Wykorzystanie programu Microsoft Excel
w zarządzaniu mocą produkcyjną ......... 307
Rozwiązane zadanie ...................................... 308
Pytania do przemyślenia ............................... 309
Zadania ......................................................... 310
Studium przypadku ....................................... 317
Bibliograa .................................................... 318
9.8. Programy komputerowe
do tworzenia prognoz ........................... 356
9.9. Wspólne planowanie, prognozowanie
i uzupełnianie zapasów .......................... 357
Najważniejsze wzory .................................... 359
Podsumowanie rozdziału .............................. 359
Najważniejsze pojęcia ................................... 361
Rozwiązane zadanie ...................................... 362
Pytania do przemyślenia ............................... 365
Zadania ......................................................... 366
Studium przypadku ....................................... 373
Bibliograa .................................................... 374
C ZĘŚĆ III
T WORZENIE POWIĄZAŃ
W RAMACH ŁAŃCUCHA DOSTAW
9 Prognozowanie................ 319
Ford — problemy z palladem ...................... 320
Wprowadzenie ............................................. 321
10 Decyzje dotyczące
pozyskiwania produktów
i usług oraz proces
zaopatrzenia ................... 375
Dell Computer Corporation ........................ 376
Wprowadzenie ............................................. 376
10.1. Dlaczego zaopatrzenie jest tak ważne? 377
Zmieniający się globalny krajobraz
konkurencyjny ......................................... 377
Wymiar nansowy .................................. 378
Wpływ zaopatrzenia na wydajność .......... 381
9.1. Rodzaje prognoz.................................... 321
Prognozy popytu..................................... 322
Prognozy podaży .................................... 322
Prognozy cen .......................................... 322
9.2. Prawa prognozowania ........................... 322
Prawo 1. Prognozy niemal zawsze
są niedokładne ........................................ 323
Prawo 2. Prognozy krótkookresowe
są bardziej dokładne................................ 323
Prawo 3. Prognozy dla grup produktów
lub usług są bardziej dokładne.................. 323
Prawo 4. Prognozy nie są substytutem
wartości, które można dokładnie określić. 323
10.2. Decyzje dotyczące pozyskiwania
produktów i usług.................................. 383
Wady i zalety insourcingu i outsourcingu .. 383
Analiza kosztu całkowitego ...................... 386
9.3. Wybór metody prognozowania............. 324
9.4. Jakościowe metody prognozowania...... 325
10.3. Strategie pozyskiwania produktów
i usług .................................................... 389
707916825.030.png 707916825.031.png 707916825.032.png 707916825.033.png 707916825.034.png 707916825.035.png 707916825.036.png 707916825.037.png 707916825.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin