32. I-4,5. PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE ZWIĄZANE Z RUCHEM DROGOWYM.doc

(103 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

I - 4,5

 

Czas – 2 x 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

Film 55min

 

TEMAT:

 

PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE ZWIĄZANE Z RUCHEM DROGOWYM

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie pojęć i definicji związanych z ruchem drogowym ,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością podstawowych pojęć i definicji, a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie umiejętności właściwego posługiwania się pojęciami i definicjami dotyczącymi ruchu drogowego,

·         kształcenie umiejętności wykorzystywania poznanych pojęć i definicji w dalszej nauce przepisów ruchu drogowego,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształtowanie nawyku używania właściwych pojęć i definicji dotyczących ruchu drogowego,

·         wdrożenie do kulturalnego zachowania się na drodze.

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         dyskusja,

·         pogadanka,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „prawo o ruchu drogowym”,

·         odtwarzacz DVD,

·         TV,

·         Komputer,

·         rzutnik multimedialny,

·         „Znaki drogowe”: plansza nr 1 –17,

·         „Sytuacje drogowe”: plansza nr : plansza nr 1 „Droga i jej elementy, nr 3 „Włączanie się do ruchu”, nr 8 „Zawracanie”, nr 9 Wymijanie”, nr 10 „Omijanie”, nr 11 „Wyprzedzanie”,

·         plansza „Hierarchia znaków i sygnałów drogowych”,

·         plansza „Martwe pola obserwacji”,

·         modele pojazdów,

·         program CD „Znaki i sygnały drogowe”,

·         plansze „Tablice rejestracyjne pojazdów zabytkowych”

·         Film: „Podstawowe pojęcia i definicje w ruchu drogowym” (55 min),

·         CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka.

 

 

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności,

·         inne sprawy organizacyjne,

·         wpisanie tematu do dziennika,

 

Na co dzień zbyt często  obserwujemy niebezpieczne i niekulturalne zachowania  kierowców i pieszych. Zwykle wynika to z nieznajomości lub lekceważenia przepisów ruchu drogowego. Zajęcia w ESJ mają na celu zapoznanie słuchaczy z przepisami ruchu drogowego i zasadami kulturalnego i właściwego zachowania się w tych sytuacjach, które nie są uregulowane odpowiednimi przepisami. Żeby dobrze zrozumieć przepisy kodeksu drogowego i żeby ich nauka przebiegała sprawnie, niezbędne jest niezbędne jest opanowanie podstawowych pojęć i definicji.

 

PODAJEMY I NOWY TEMAT I ZAPISUJEMY GO NA TABLICY

 

PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE ZWIĄZANE Z RUCHEM DROGOWYM

 

CEL NAUKI POJĘĆ I DEFINICJI

Znajomość podstawowych pojęć i definicji jest niezbędna dla prawidłowego zrozumienia znaczenia, zakresu obowiązywania lub funkcji wielu przepisów. Trzeba je więc poznać już na samym początku, co znacznie ułatwi osiągnięcie tego ważnego celu.

Dla kierowcy kat. „B” niektóre pojęcia mają mniejsze znaczenie i dlatego będziemy definiować je tylko w sposób ogólny, natomiast wybrane pojęcia omówimy bardzo dokładnie i zostaną one opatrzone komentarzem nawet wykraczającym poza obowiązkowy program. Właściwe zrozumienie i interpretowanie w konkretnych sytuacjach drogowych ma bowiem ogromne znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Prezentacja planszy „droga i jej elementy” i omówienie następujących definicji:

 

POJĘCIA I DEFINICJE ZWIĄZANE Z DROGĄ

 

Omówienie z wykorzystaniem planszy „Sytuacje drogowe” nr 1 – droga i jej elementy

 

1.      Droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt. Wymienione elementy nie muszą występować łącznie. Zależy to od klasy drogi. Drogi dzielą się na krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne Drogi, w zależności od klasy muszą odpowiadać określonym parametrom technicznym i użytkowym. Drogi wyższych klas mają bogatszą infrastrukturę.

        Każda droga musi mieć też określoną organizację ruchu. Organizacja ta określa sposób zastosowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, miejsca lokalizacji parkingów, przejść dla pieszych, przystanków komunikacji publicznej itp.

 

2.      Droga twarda - droga z jezdnią o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej lub brukowcowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m; inne drogi są drogami gruntowymi.

        Droga gruntowa jest podporządkowana w stosunku do drogi twardej. Drogi twarde i drogi gruntowe nie mają żadnego oznaczenia, że takimi są.

 

3.  Autostrada - droga dwujezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep; (prezentacja znaku D-9) . Fakt, że kierowca jedzie drogą, która jest autostradą nakłada na niego liczne powinności z tym związane i daje też specyficzne   uprawnienia. Dotyczą one:

·         prędkości

·         zatrzymywania się i postoju

·         holowania

·         cofania i zawracania

·         sygnalizowania awarii pojazdu

           Autostrada jest drogą o ograniczonej dostępności do ruchu. Nie mogą poruszać się  

           po niej ciągniki rolnicze, pojazdy wolnobieżne, rowery, motorowery, pojazdy

           zaprzęgowe i różnego rodzaju wózki oraz zwierzęta, jeźdźcy i piesi. Wyjątkiem są 

           pojazdy wykonujące na autostradzie prace porządkowe i remontowe.

           Na autostradach znaki drogowe są większe, wjazd i wyjazd odbywa się po             

           specjalnych pasach ruchu do tego przeznaczonych, występuje też dodatkowe 

           oznaczeni tych pasów. Za przejazd autostrada może być pobierana opłata. Opłata 

           może być wnoszona w różny sposób. W Polsce płaci się na tzw. bramkach.

4.      Droga ekspresowa - droga dwu- lub jednojezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych; (prezentacja znaku D-7)

            Droga ekspresowa jest również drogą o ograniczonej dostępności do ruchu i  

            odnoszą się do niej szczególne przepisy drogowe.

 

5.      Droga dla rowerów - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów jednośladowych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;(znak C-13;C-13a)

            Droga ta może być usytuowana w obrębie jezdni lub poza nią. Może być    

            przeznaczona tylko do ruchu rowerów albo do ruchu rowerów i pieszych. Jest

            wtedy odpowiednio oznaczona. Dotyczy rowerów jednośladowych.

 

6.      Jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; określenie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni; Jeżeli torowiska są wydzielone, to znaczy jeżeli poruszają się po torach inne pojazdy, to wtedy torowisko należy do jezdni Jezdnię wyznaczają często znaki poziome (P-71;P-7b- prezentacja znaków na planszy)

      Droga może mieć jedną jezdnię lub dwie. Wynikają z tego różne konsekwencje

            między innymi różna jest dopuszczalna prędkość. Autostrada musi mieć dwie           

            jezdnie oddzielone od siebie. Jeżeli droga posiada dwie jezdnie to każda z nich jest             

            jezdnią jednokierunkową i oznaczona jest znakiem D3. Z pojęciem jezdni wiąże się

            pojęcie osi jezdni. Oś jezdni wyznacza części jezdni przeznaczone dla przeciwnych

            kierunków ruchu. Jeżeli oś nie została wyznaczona za pomocą znaków drogowych 

            poziomych, należy przyjąć, że przebiega przez środek jezdni.

 

7.      Pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi; trzeba sobie wyobrazić ile miejsca potrzebuje pojazd na drodze – to jest pas ruchu. Fakt oznaczenia tych pasów lub nie rodzi konsekwencje (wyprzedzanie z prawej strony). Pasy ruchu wyznaczone są zwykle znakami drogowymi poziomymi (P-1,P-2, P-3,P-4, P-5. P-6 – prezentacja znaków na planszy)

 

8.      Pobocze - część drogi przyległa do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;

            Pobocze jest elementem drogi o konkretnym przeznaczeniu. Może być utwardzone. 

            Czasami jest to część jezdni wyłączona z ruchu pojazdów i oddzielona od niej za

            pomocą znaków drogowych poziomych. Występują głównie na drogach poza 

            obszarami  zabudowanymi.

 

9.      Chodnik - część drogi przeznaczona do ruchu pieszych;

            Występuje na obszarach zabudowanych, może być po jednej lub obu stronach drogi 

            (ulicy).

 

10.  Skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze.

            Skrzyżowania mogą mieć kształt litery X, T,Y lub O (rondo)

            Skrzyżowania mogą być:

·         równorzędne (A-4),

·         z pierwszeństwem(A-7; D-1; D-2: A-6a;A-6b;A-6c;A-6d;A-6e) określonym znakami drogowymi,

·         z sygnalizacją świetlną,

·         o ruchu okrężnym(C-11).

 

11.  Przejście dla pieszych - powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;(A-16; D-6)

            Przejście dla pieszych służy zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych na drogach i tak  

            powinno być traktowane przez kierujących pojazdami. Samo przejście jest 

            oznaczone znakiem poziomym P10. Na przejściu dla pieszych ruch może być

            kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Czasami przejścia wyposażone są  w 

            urządzenia wysyłające sygnały dźwiękowe lub wibracyjne. Służą one

            niepełnosprawnym z wadami słuchu lub wzroku.

 

12.  Przejazd dla rowerzystów - powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi;(A-24;D6a)

            Jest to miejsce analogiczne do przejścia dla pieszych z tym, że służy rowerzystom

 

13.  Przystanek - miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego, oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi;(D-15,D-16;D-17)

 

14.   Tunel - budowla na drodze, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;(D-37; D-38),

            Wjeżdżając do tunelu należy włączyć światłą mijania.

 

15.  Obszar zabudowany - obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi; Wjazd do obszary oznaczonego w ten sposób (znaki D-42, D-43) wymaga od kierującego zachowania określonych zasad dotyczących :

·         prędkości,

·         holowania,

·         użycia świateł,

·         sygnalizowania awarii pojazdu,

·         zatrzymania i postoju,

·         i wielu innych.

 

16.  Strefa zamieszkania - obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;(D-40; D-41). Są one jednocześnie sygnałem dla kierującego, że powinien dostosować swoje zachowanie w zakresie:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin