1. Lekcja to:
a. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej
b. Realizacja treści nauczania
c. Forma organizacyjna nauczania dla realizacji celów dydaktycznych przez treści nauczania w ciągu ustalonego czasu
2. Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:
a. Umiejętność obserwacji
b. Prowadzenie dyskusji
c. Samokształcenie
3. Środki dydaktyczne to:
a. Materiały szkolne
b. Struktura przedmiotu i treści
c. Przedmioty materialne stosowane w nauczaniu do lepszego poznania rzeczywistości
4. Zasada poglądowości w nauczaniu to:
a. Przedstawianie własnego poglądu
b. Rozpoznanie stanowiska słuchaczy
c. Korzystanie ze środków dydaktycznych w celu lepszego poznania prezentowanych na lekcji treści nauczania
5. Dydaktyka to;
a. Nauka o nauczaniu i uczeniu się
b. Nauka o psychice człowieka
c. Nauka o społeczeństwie
6. Nauczanie to proces;
a. Planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie pożądanych, trwałych zmian w postępowaniu, predyspozycjach i części osobowej pod wpływem uczenia się i opanowania wiedzy, przeżywania wartości i działań praktycznych.
b. Systematyczna praca nauczyciela z uczniami
c. Opanowania wiedzy
7. Przez metodę kształcenia należy rozumieć:
a. Właściwości merytoryczne
b. Zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia nauczyciela
c. Określony sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający im dochodzenie do opanowania określonych wiadomości i umiejętności oraz rozwijania zdolności i zainteresowań poznawczych.
8. Do metod prowadzenia zajęć praktycznych należą;
a. Pokaz
b. Instruktaż
c. Pogadanka
9. Do jakich metod zaliczysz wykład:
a. Podających
b. Problemowych
c. Praktycznych
10. Dobór metod nauczania zależy między innymi od:
a. Zrozumienia materiału, sprawdzenia pracy domowej, wykorzystania i wzbogacenia poznanych zagadnień
b. Celów lekcji, treści, poziomu intelektualnego słuchaczy, czasu, bazy dydaktycznej
c. Przebiegu procesu kształcenia
11. Ćwiczenie polega na:
a. Wymianie informacji i poglądów
b. Wielokrotnym wykonywaniu określonych czynności w celu uzyskania coraz wyższej sprawności
c. Kierowanej rozmowie nauczyciela z uczniami
12. Która z podanych definicji dydaktyki jest właściwa:
a. Dydaktyka to nauka o uczeniu się
b. Dydaktyka to nauka o nauczaniu
c. Dydaktyka to nauka o nauczaniu i uczeniu się
13. Zasada łączenia teorii z praktyką polega na:
a. Stopniowaniu trudności
b. Ilustracji treści nauczania przedmiotami materialnymi
c. Przygotowaniu słuchacza do racjonalnego posługiwania się wiedzą w różnych sytuacjach praktycznych.
14. Metoda stosowana w nauczaniu praktycznym to:
a. Pokaz, instruktaż
b. Dyskusja
c. Wykład
15. Zasada łączenia teorii z praktyką polega na:
a. Umiejętności uczenia się
b. Indywidualizacji
c. Przygotowaniu ucznia do racjonalnego posługiwania się wiedzą w rozmaitych sytuacjach praktycznych.
16. Treści nauczania to:
a. Formy nauczania
b. Zasób faktów, pojęć, prawidłowych związków i treści przekazywanych przez nauczyciela oraz bezpośrednio opanowanych przez uczniów w procesie kształcenia.
c. Opanowanie przez uczniów wiedzy w procesie kształcenia
17. Środki dydaktyczne to:
a. Przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych oddziaływujących na ich wzrok, słuch, dotyk - ułatwiają bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości
b. Materiał do podstawowego i gruntowego opanowania
c. Struktura przedmiotu i treści
18. Lekcja to:
b. Poznawanie i rozumienie pewnych pojęć w określonym czasie.
c. Organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonych zadań dydaktycznych w ciągu ustalonego czasu.
19. Fazy jednostki lekcyjnej to:
a. Wstęp, część właściwa, zakończenie
b. Miejsce uczenia się, czas zajęć
c. Konsultacje, kolokwia
20. Szkolenie dorosłych oparte jest w dużym stopniu o:
21. Przygotowanie instruktora do lekcji polega na:
a. Przygotowaniu pytań i odpowiedzi
b. Przygotowaniu merytorycznym, metodycznym i organizacyjnym
c. Przygotowaniu planu zajęć
22. Zasady nauczania to:
a. Różnice w tempie pracy poszczególnych uczniów
b. Bezpośrednie poznawanie rzeczy i zjawisk
c. Ogólne normy postępowania dydaktycznego stosowane w celu osiągnięcia założonych celów dydaktycznych
23. Dydaktyka zajmuje się w szczególności:
a. Oceną pracy nauczyciela
b. Wskazywaniem celów, doborem treści, metodami pracy, zasadami nauczania oraz warunkami działalności dydaktycznej
c. Czynnościami i procesami umożliwiającymi poznanie społeczeństwa
michuczy