Zawracanie, cofanie, holowanie - konspekt-8.doc

(195 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ

KONSPEKT     ZAJĘĆ

 

 

 

 

1.   Prowadzący: Bartosz Gródkowski

2. Nazwa formy zajęć: kurs nauki jazdy kategorii „B”

3.Typ zajęć: teoretyczny

4 .Przedmiot nauczania: przepisy ruchu drogowego

5. Temat zajęć: zasady ruchu drogowego- zawracanie, cofanie, holowanie.

6. Cel ogóln1y: Kursant zna ogólne zasady zawracania, cofania, holowania.

7 .Cele operacyjne: kursant

ü   zna pojęcia: zawracanie, cofanie, holowanie

ü   wie, w jakich przypadkach może zawracać

ü   wie, jak prawidłowo należy wykonywać manewr zawracania,

ü   wie, w jakich przypadkach może wykonać manewr cofania, a kiedy jest to zabronione,

ü   wie jakie czynności powinien wykonać przed rozpoczęciem cofania,

ü   wie jakie warunki należy spełnić, aby móc holować pojazdy,

ü   zna dopuszczalne prędkości z jakimi można holować pojazdy,

ü   jest świadomy, znajomości oraz konieczności przestrzegania przepisów Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym .

8.   Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja (przykłady podawane przez słuchaczy)

9.   Środki dydaktyczne: rzutnik, komputer, tablica, wskaźnik

10.Miejsce zajęć: sala wykładowa

11.                Czas zajęć: 45 min

 

 

CZĘŚĆ  WSTEPNAok. 10 min

 

 

1.     Powitanie

2. Sprawdzenie listy obecności

3. Sprawdzenie wiadomości z poprzednich zajęć np:

Ø     Losowe zadawanie pytań

Ø     Wyświetlanie pytań testowych

Ø     Krótki test sprawdzający

 

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA – ok. 30 min

I.                                ZAWRACANIE

1.     Wprowadzenie:

ü     Wyjaśnienie pojęcia zawracania,

ü     Omówienie podstawowych zasad zawracania,

 

 

 

2.     Wykład wprowadzający: omówienie zasad szczegółowych zawracania:

ü     Warunki zawracania na skrzyżowaniach,

ü     Objaśnienie znaków drogowych związanych z manewrem,

ü     Zapoznanie się z obrazowym przedstawieniem wykonania manewru,

ü     Rozważenie różnych sytuacji zawracania.

 

 

3.     Pokaz i omówienie zagadnienia:

 

Ø    
http://www.szkolnictwo.pl/rysunki_lekcje/850/15.png
Zawracanie zabronione jest

         na autostradzie,

         na drodze ekspresowej,

         poza skrzyżowaniami i miejscami wyznaczonymi,

         w tunelu, na moście, wiadukcie;

         na drodze jednokierunkowej,

         tam gdzie może to zagrozić bezpieczeństwu,

         tam gdzie może to utrudnić ruch !!!

 

 

 

Ø     Warunki zawracania



·        Zakaz skrętu w lewo (znak B-21), dotyczy najbliższego skrzyżowania

·        Oznacza również zakaz zawracania na tym skrzyżowaniu

·        Wolno jednak skręcić w lewo przed tym skrzyżowaniem

·        Wolno zawrócić przed skrzyżowaniem

 

 



·        Zakaz zawracania (znak B-23) dotyczy całej drogi, od miejsca jego postawienia do najbliższego skrzyżowania włącznie, lub do odwołania znaku.

·        Nie zabrania skręcania w lewo

 

 

 

II.                             COFANIE

1.     Wprowadzenie:

ü  Wyjaśnienie pojęcia - holowanie,

ü  Omówienie niebezpieczeństw związanych z manewrem,

 

 

2.       Wykład wprowadzający: omówienie zasad cofania:

ü  Warunki przeprowadzenia manewru cofania,

ü  Przedstawienie sytuacji, w których cofanie jest niedozwolone.

 

 

3.       Pokaz i omówienie zagadnienia:

 

Ø     Warunki wykonania manewru

·        Cofanie jest stanem nienaturalnym i nietypowym i w związku z tym należy zachować szczególną ostrożność w czasie jego dokonywania oraz ustąpić pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu.

 

·        Z uwagi na duże niebezpieczeństwo tego manewru, należy również upewnić się, że za pojazdem nie znajduje się żadna przeszkoda, a w razie konieczności poprosić kogoś o pomoc.

·        Kierujący pojazdem powinien sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia ruchu lub jego utrudnienia.

 

Ø     Zakaz cofania

·        Nie wolno cofać w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie i drodze ekspresowej.

 

 

 

III.                         HOLOWANIE

1. Wprowadzenie:

ü  Wyjaśnienie pojęcia holowania,

ü  Omówienie podstawowych zagadnień związanych z manewrem,

 

 

2.Wykład wprowadzający: omówienie zasad holowania:

ü  Omówienie prędkości dozwolonych podczas holowania,

ü  Przedstawienie warunków i zasad obowiązujących pojazdu holującego i holowanego,

ü  Określenie sytuacji, w których holowanie jest niedozwolone.

 

 

4.     Pokaz i omówienie zagadnienia:

 

Ø     Prędkości z jakimi można holować

 



- maks. 30 km/h

 



- maks. 60 km/h

 

 

 

Ø     Warunki holowania

 

ü     Można holować pojazd silnikowy tylko:

         z odpowiednimi prędkościami (30 km/h i 60 km/h)

         jeśli holujący ma włączone światła mijania

         jeśli holowanym pojazdem kieruje kierowca

              z odpowiednimi uprawnieniami (chyba że sposób holowania wyklucza tę potrzebę)

         pojazd holowany (z wyjątkiem motocykla) na holu sztywnym ma co najmniej jeden układ hamulcowy sprawny, a na giętkim co najmniej dwa,

         jeśli pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym (zamiast tego  mogą być żółte sygnały błyskowe)

o       a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne;

ü     jeśli pojazd holowany połączony jest w sposób

         uniemożliwiający odczepienie w przypadku samochodu

         umożliwiający natychmiastowe odczepienie w przypadku motocykla

ü     jeśli odległość miedzy pojazdami wynosi

         nie więcej niż 3 metry na holu sztywnym,

         pomiędzy 4 a 6 metrów na holu giętkim,

o       przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo chorągiewką białą lub czerwoną (nie dotyczy holowania pojazdów wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej)

 

 

Ø     Zabrania się holowania

·        pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach (chyba, że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia),

·        pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;

·        więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;

·        pojazdem z przyczepą (naczepą);

·        na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

 

W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

 

CZĘŚĆ KONCOWA – ok. 5  min

1.     Podsumowanie przez prowadzącego najistotniejszych wiadomości związanych z tematem.

2.     Wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości kursantów?

3.     Podanie tematu następnych zajęć i prośba o przygotowanie się do nich.

4.     Podziękowanie i pożegnanie.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin