KONSPEKT ZAJĘĆ
1. Prowadzący: Bartosz Gródkowski
2. Nazwa formy zajęć: kurs nauki jazdy kategorii „B”
3.Typ zajęć: teoretyczny
4 .Przedmiot nauczania: przepisy ruchu drogowego
5. Temat zajęć: zasady ruchu drogowego- zawracanie, cofanie, holowanie.
6. Cel ogóln1y: Kursant zna ogólne zasady zawracania, cofania, holowania.
7 .Cele operacyjne: kursant
ü zna pojęcia: zawracanie, cofanie, holowanie
ü wie, w jakich przypadkach może zawracać
ü wie, jak prawidłowo należy wykonywać manewr zawracania,
ü wie, w jakich przypadkach może wykonać manewr cofania, a kiedy jest to zabronione,
ü wie jakie czynności powinien wykonać przed rozpoczęciem cofania,
ü wie jakie warunki należy spełnić, aby móc holować pojazdy,
ü zna dopuszczalne prędkości z jakimi można holować pojazdy,
ü jest świadomy, znajomości oraz konieczności przestrzegania przepisów Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym .
8. Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja (przykłady podawane przez słuchaczy)
9. Środki dydaktyczne: rzutnik, komputer, tablica, wskaźnik
10.Miejsce zajęć: sala wykładowa
11. Czas zajęć: 45 min
CZĘŚĆ WSTEPNA – ok. 10 min
1. Powitanie
2. Sprawdzenie listy obecności
3. Sprawdzenie wiadomości z poprzednich zajęć np:
Ø Losowe zadawanie pytań
Ø Wyświetlanie pytań testowych
Ø Krótki test sprawdzający
CZĘŚĆ GŁÓWNA – ok. 30 min
I. ZAWRACANIE
1. Wprowadzenie:
ü Wyjaśnienie pojęcia zawracania,
ü Omówienie podstawowych zasad zawracania,
2. Wykład wprowadzający: omówienie zasad szczegółowych zawracania:
ü Warunki zawracania na skrzyżowaniach,
ü Objaśnienie znaków drogowych związanych z manewrem,
ü Zapoznanie się z obrazowym przedstawieniem wykonania manewru,
ü Rozważenie różnych sytuacji zawracania.
3. Pokaz i omówienie zagadnienia:
Ø Zawracanie zabronione jest
• na autostradzie,
• na drodze ekspresowej,
• poza skrzyżowaniami i miejscami wyznaczonymi,
• w tunelu, na moście, wiadukcie;
• na drodze jednokierunkowej,
• tam gdzie może to zagrozić bezpieczeństwu,
• tam gdzie może to utrudnić ruch !!!
Ø Warunki zawracania
· Zakaz skrętu w lewo (znak B-21), dotyczy najbliższego skrzyżowania
· Oznacza również zakaz zawracania na tym skrzyżowaniu
· Wolno jednak skręcić w lewo przed tym skrzyżowaniem
· Wolno zawrócić przed skrzyżowaniem
· Zakaz zawracania (znak B-23) dotyczy całej drogi, od miejsca jego postawienia do najbliższego skrzyżowania włącznie, lub do odwołania znaku.
· Nie zabrania skręcania w lewo
II. COFANIE
ü Wyjaśnienie pojęcia - holowanie,
ü Omówienie niebezpieczeństw związanych z manewrem,
2. Wykład wprowadzający: omówienie zasad cofania:
ü Warunki przeprowadzenia manewru cofania,
ü Przedstawienie sytuacji, w których cofanie jest niedozwolone.
Ø Warunki wykonania manewru
· Cofanie jest stanem nienaturalnym i nietypowym i w związku z tym należy zachować szczególną ostrożność w czasie jego dokonywania oraz ustąpić pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu.
· Z uwagi na duże niebezpieczeństwo tego manewru, należy również upewnić się, że za pojazdem nie znajduje się żadna przeszkoda, a w razie konieczności poprosić kogoś o pomoc.
· Kierujący pojazdem powinien sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia ruchu lub jego utrudnienia.
Ø Zakaz cofania
· Nie wolno cofać w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie i drodze ekspresowej.
III. HOLOWANIE
ü Wyjaśnienie pojęcia holowania,
ü Omówienie podstawowych zagadnień związanych z manewrem,
2.Wykład wprowadzający: omówienie zasad holowania:
ü Omówienie prędkości dozwolonych podczas holowania,
ü Przedstawienie warunków i zasad obowiązujących pojazdu holującego i holowanego,
ü Określenie sytuacji, w których holowanie jest niedozwolone.
4. Pokaz i omówienie zagadnienia:
Ø Prędkości z jakimi można holować
- maks. 30 km/h
- maks. 60 km/h
Ø Warunki holowania
ü Można holować pojazd silnikowy tylko:
• z odpowiednimi prędkościami (30 km/h i 60 km/h)
• jeśli holujący ma włączone światła mijania
• jeśli holowanym pojazdem kieruje kierowca
z odpowiednimi uprawnieniami (chyba że sposób holowania wyklucza tę potrzebę)
• pojazd holowany (z wyjątkiem motocykla) na holu sztywnym ma co najmniej jeden układ hamulcowy sprawny, a na giętkim co najmniej dwa,
• jeśli pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym (zamiast tego mogą być żółte sygnały błyskowe)
o a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne;
ü jeśli pojazd holowany połączony jest w sposób
• uniemożliwiający odczepienie w przypadku samochodu
• umożliwiający natychmiastowe odczepienie w przypadku motocykla
ü jeśli odległość miedzy pojazdami wynosi
• nie więcej niż 3 metry na holu sztywnym,
• pomiędzy 4 a 6 metrów na holu giętkim,
o przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo chorągiewką białą lub czerwoną (nie dotyczy holowania pojazdów wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej)
Ø Zabrania się holowania
· pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach (chyba, że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia),
· pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
· więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
· pojazdem z przyczepą (naczepą);
· na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
CZĘŚĆ KONCOWA – ok. 5 min
1. Podsumowanie przez prowadzącego najistotniejszych wiadomości związanych z tematem.
2. Wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości kursantów?
3. Podanie tematu następnych zajęć i prośba o przygotowanie się do nich.
4. Podziękowanie i pożegnanie.
michuczy