Obyczaje - nr 12-13 -2003.pdf
(
2206 KB
)
Pobierz
nr_12_2002.qxd 2003-10-18 11:44 Page 2 (Black plate)
Zapraszamy do OBYCZAJÓW
Jednocz¹ca siê Europa zachêca nas, by poznawaæ bogactwo i ró¿norodnoœæ sk³adaj¹cych siê na ni¹ kultur, narodów
i jêzyków, by odkrywaæ wci¹¿ na nowo wartoœæ i oryginalnoœæ tej ró¿norodnoœci we wspó³czesnym œwiecie. Otwarta
postawa na ow¹ ró¿norodnoœæ zainspiruje z pewnoœci¹ owocne kontakty i twórcz¹ wymianê.
„Czasopismo to jest interesuj¹co redagowane, odpowiada standardom czasopism wydawanych na poziomie europe-
jskim, a poprzez prezentacje obyczajów ró¿nych kultur zbli¿a narody do siebie”
prof. Dorota Simonides, Senator RP
Pragniemy, aby magazyn miêdzynarodowy „Obyczaje” by³ swego rodzaju rozmow¹ Autorów i Czytelników. Mamy
nadziejê, ¿e obie strony znajd¹ w tej rozmowie coœ dla siebie, a redakcji uda siê je odnaleŸæ i skojarzyæ.
www.obyczaje.org.pl
PISZCIE DO REDAKCJI:
Oœrodek „Brama Grodzka - Teatr NN”
ul. Grodzka 21, 20-112 Lublin
e-mail: redakcja
@
obyczaje.org.pl
W „Obyczajach” przeczytacie:
Wydarzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
wszystko, co wa¿ne i ciekawe , o czym warto i wypada wiedzieæ
Ludzie . . . . . . . . . . . . . .
znani bardziej lub mniej - ci, którzy kszta³towali kiedyœ i ci, którzy kszta³tuj¹ obecnie nasz œwiat, nasz¹ historiê
Wêdrówki jêzykowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
niekonwencjonalna prezentacja jêzyków europejskich i nie tylko...
Miêdzy nami . . . . . . . . . .
kontakt z odmiennoœci¹, jak nas widz¹ inne narody, kontakty miêdzynarodowe - relacje miêdzykulturowe
W teatrze ¿ycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
teatr w ¿yciu - ¿ycie w teatrze
Integracja europejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
idziemy do Europy, czy w niej jesteœmy - polskie drogi do Unii Europejskiej
Dom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
czym jest dzisiaj dla nas, czym by³ kiedyœ, jego rola, znaczenie i kondycja; œwiêtowanie w kulturze
Prezentacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
wa¿ne i ciekawe inicjatywy, projekty, zaproszenie do wspó³pracy
nr_12_2002.qxd 2003-10-18 11:44 Page 3 (Black plate)
Nr 12-13; zima-wiosna 2003
NA OK£ADCE:
Brama Grodzka w Lublinie
Fot. Marta Kubiszyn
FOTO GALERIA
INICJATYWY
5....Zacz¹æ od ma³ej ojczyzny, Joanna Zêtar
Lubelszczyzna – najbiedniejszy region poszerzonej w przysz³oœci
Unii Europejskiej – ma jednak swoje atuty...
9....Imiona Losu - list do Autorki, Wojciech Kajtoch
Hipotetyczna recenzja z rzeczywistej podró¿y przez epoki literackie
i przestrzeñ kultury.
31... Chiny, Andrzej Misztal
DOM
34... Ostatnie splendory, Anna Sieradzka
„Gdzie siê podzia³ ten wiek z³oty i te dawne czasy / Gdzie kon-
tusze celowa³y i z³ociste pasy...”
36... ¯ycie dworu od kuchni, Anna Pachocka
Kunszt przygotowywania i przetwarzania uzyskiwanego w obrêbie
maj¹tków dworskich jedzenia rozwiniêty zosta³ do miary sztuki.
Wiedza i pracowitoœæ pani domu, przeró¿nych domowych rezydentek,
ochmistrzyñ, kucharek i kucharzy decydowa³a o jakoœci tej sztuki.
40... Zielona ga³¹Ÿ ¿ycia, Halina Solecka
Zielona ga³¹Ÿ by³a od wieków symbolem ¿ycia, si³ witalnych i
corocznej odnowy roœlin. W nauce koœcio³a chrzeœcijañskiego wierz-
ba symbolizowa³a zmartwychwstanie i nieœmiertelnoœæ duszy.
44... Kobieta i mê¿czyzna w rozmowie, Agnieszka Kluba
„Przyj¹wszy perspektywê p³ci zdeterminowanej kulturowo pamiêtaæ
nale¿y, ¿e to, co dzisiaj mieœci siê w obrêbie wyznaczników „kobieco-
œci” lub „mêskoœci” jutro mo¿e zostaæ kompletnie przeformu³owane.”
48... Open the door, open your mind, Dariusz Magier
Z trwog¹ uœwiadomi³em sobie, ¿e gdyby w wiejskiej weekendowej
chacie by³a ³azienka, nie ujrza³bym gwiazd I nie prze¿y³ tego, co
teraz czujê.
50... Piwnice i strychy, Jadwiga Miziñska
„Tradycyjne domy mia³y strukturê podobn¹ do ludzkiej psychiki...”
LUDZIE
10... Z pokolenia niepokornych – Helena Radliñska o
ksi¹¿ce i s³u¿bie spo³ecznej, Wies³aw Theiss
Ksi¹¿ka, zajmuj¹c miejsce w kulturowym sercu ojczyzny, dzieli losy
kraju i narodu. Zarówno chwile dobre, jak i z³e. Nie inaczej by³o z
Radliñsk¹ i jej twórczoœci¹.
14... Widz¹cy z Lublina, Maria Borzêcka
„Kiedy stanie siê jasna druga strona cierpienia, której dziœ cz³owiek
nie mo¿e dociec czy poj¹æ, wtedy ods³oni siê Tajemnica i zrozumia³y
stanie siê sens pos³ugiwania siê przez Boga tym, co w oczach ludz-
kich jest tylko z³em.”
MIÊDZY NAMI
16... Kultura, pieni¹dze i wspólna Europa,
Magdalena Pokrzycka-Walczak
„Unijni urzêdnicy oddelegowani do obs³ugi naszego wniosku wykaza-
li siê wielkim profesjonalizmem i zwyk³¹ ludzk¹ ¿yczliwoœci¹. W
pewnym momencie odnios³em wra¿enie, ¿e im chyba tak¿e zale¿y
na powodzeniu naszego projektu. A to doda³o nam skrzyde³... “
19... Brytyjczycy lubi¹ herbatê
Lubi¹ i ju¿...
20... Europa w oczach studentów, El¿bieta Trubi³owicz
Politycy staraj¹ siê przekonaæ obywateli, ¿e Europa powinna mieæ
dla nich pozytywne konotacje. Maj¹ równie¿ nadzieje, i¿ ich wysi³ki
przybli¿aj¹ Polakom pozytywny obraz Europy.
24... Polityka i wartoœci, Dominika Jakubiak
Czy mo¿na takie zestawienie traktowaæ powa¿nie? W obiegowych
opiniach s³owa te wykluczaj¹ siê wzajemnie, wywo³uj¹c ironiczne
komentarze.
POLECAMY
25... S³awomir Sowiñski, Rados³aw Zenderowski, Europa
droga Koœcio³a. Jan Pawe³ II o Europie i europejskoœci,
Wroc³aw 2003
30... Scriptores. Pamiêæ - Miejsce - Obecnoœæ
39... Fons Trompenaars i Charles Hampden-Turner, Siedem
wymiarów kultury, Kraków 2002
43... Norman Davies, Europa. Rozprawa historyka z his-
tori¹, Kraków 2002
49... S³ownik pojêæ i tekstów kultury, red. Ewa Szczêsna,
Warszawa 2002
PODRÓ¯E
26... Lalibela – ósmy cud na koñcu œwiata, Marta Kubiszyn
Niegdysiejsza stolica Etiopii, podobnie jak inne spoœród wielu oœrod-
ków nawiedzanych dawniej przez rzesze pielgrzymów, zosta³a zde-
gradowana do roli nêdznie prosperuj¹cej wioski.
3
nr_12_2002.qxd 2003-10-18 11:44 Page 4 (Black plate)
OD REDAKCJI
Drodzy Czytelnicy,
Czasopismo ukazuje siê od 1998 r.
REDAKTOR NACZELNY
Grzegorz ¯uk
Kolejny numer „Obyczajów” dociera do Was u pocz¹tku nowej rzeczywistoœci, okreœlonej
wynikiem maj¹cego niedawno miejsce narodowego referendum. To tak¿e pocz¹tek nowego
rozdzia³u w historii naszego pisma, którego wydawc¹ bêdzie odt¹d Oœrodek „Brama Grodzka –
Teatr NN”. Wokó³ POCZ¥TKU postanowiliœmy zatem zgromadziæ nasze wypowiedzi, tym
bardziej, ¿e czytaniu ich towarzyszyæ Wam bêd¹ pocz¹tki upalnego i niecierpliwego lata.
SEKRETARZ REDAKCJI
Danuta Kurczab
CZ£ONKOWIE REDAKCJI
Ewa Kownacka
Marta Kubiszyn
Joanna Zaj¹c
Joanna Zêtar
DO EUROPY
wracaæ bêdziemy zapewne z ró¿nymi uczuciami
i oczekiwaniami, zawsze jednak – mamy nadziejê – z pamiêci¹
o w³asnym dziedzictwie kulturowym. Odkrywaniu bogactwa ma³ej
ojczyzny poœwiêca swoj¹ wypowiedŸ Joanna Zêtar, przedstawiaj¹c
za³o¿enia projektu „Zapomniana Przesz³oœæ – Wielokulturowe Tradycje
Lubelszczyzny”.
TA NIEZWYK£A KRAINA
, bêd¹ca niegdyœ miejscem przenikania siê kul-
tur, narodów i religii, ale tak¿e miejscem szczególnie tragicznych
wydarzeñ II wojny œwiatowej, nale¿y obecnie do najs³abiej rozwiniêtych
gospodarczo regionów Polski.
ZANIM STANIEMY SIÊ
pe³noprawnym cz³onkiem Wspólnoty Europe-
jskiej warto jednak odpowiedzieæ sobie na pytanie „kim jesteœmy?”.
Wies³aw Theiss przypomina w tym celu sylwetkê Heleny Radliñskiej, w jej
myœli szukaj¹c pocz¹tków naszego najbardziej wartoœciowego dziedzictwa.
PIELÊGNACJI
pamiêci o pocz¹tkach poœwiêcona jest tak¿e
wypowiedŸ Anny Sieradzkiej z cyklu „Moda polska” – Autorka przy
pomina wygl¹d tradycyjnego XVIII-wiecznego ubioru narodowego,
zw³aszcza tym, którzy ju¿ niezbyt potrafi¹ odró¿niæ ¿upan od kontusza...
Anna Pachocka ukazuje natomiast „od kuchni” ¿ycie XIX-wiecznego
dworu. Zachêcamy do lektury nie tylko smakoszów, ale wszystkich zain-
teresowanych tradycjami polskiego sto³u.
ODLEG£E POCZ¥TKI
naszych tradycji przechowywane s¹ tak¿e
w legendach, takich jak ta, o której wspomina Halina Solecka, objaœ-
niaj¹c symbolikê palmy wielkanocnej i czêsto wykorzystywanej przy jej
tworzeniu wierzby.
RÓWNIE PIÊKN¥
legendê, dotycz¹c¹ powstania niezwyk³ego kom-
pleksu jedenastu koœcio³ów wykutych w skalnych zboczach pó³noc-
nej czêœci Etiopii, przytacza w swojej relacji z podró¿y Marta Kubiszyn.
Jeœli wierzyæ legendzie, koœcio³y Lalibeli to owoc wspólnej pracy ludzi
i anio³ów. Zapewne tym ostatnim zawdziêczano, ¿e nie powtórzy³ siê epi-
zod znany z historii wie¿y Babel.
O TYM, JAK RÓ¯NYMI JÊZYKAMI
porozumiewaj¹ siê mê¿czyŸni
i kobiety i na jakie trudnoœci napotykaj¹ od pocz¹tku w swojej
konwersacji, pisze Agnieszka Kluba, koñcz¹c jednak swoj¹ wypowiedŸ
optymistycznym akcentem nadziei na wzajemne porozumienie, czy mo¿e
raczej zrozumienie naszej odrêbnoœci.
KIM JESTEŒMY?
Pocz¹tkiem odpowiedzi na to pytanie mo¿e okazaæ
siê spojrzenie na rozgwie¿d¿one letnie niebo, jak próbuje nas o tym
przekonaæ Dariusz Magier. Na pewno jednak bêdzie to trudne i bolesne
dla tych, którzy dorastaj¹ w pozbawionych pamiêci i poezji blokowiskach.
Przekonuj¹co i sugestywnie pisze o tym Jadwiga Miziñska, przywo³uj¹c
œwiat dawnych strychów i piwnic, w których zawsze znalaz³o siê miejsce
dla „zepsutych zegarów” i „niemych skrzypiec – pêkniêtych bez grajka...”.
Tekstem o domu, w którym niezbêdna jest zarówno przestrzeñ dla
pami¹tek przesz³oœci, jak i troskliwej uwagi skierowanej w przysz³oœæ,
zamykamy kolejny numer „Obyczajów”, zachêcaj¹c Was do lektury tej
wypowiedzi na dobry pocz¹tek.
WYDAWCA
Oœrodek „Brama Grodzka - Teatr NN”
przy wspó³pracy
Stowarzyszenia „Dialog i Wspó³praca”
ADRES REDAKCJI I WYDAWCY
ul. Grodzka 21, 20-112 Lublin
tel. 081 532 58 67
http://www.obyczaje.org.pl
e-mail: redakcja@obyczaje.org.pl
DYREKTOR OŒRODKA
Tomasz Pietrasiewicz
SK£AD KOMPUTEROWY
Marcin Kozio³
DRUK
„baCCarat” Zak³ad Poligraficzny s.c.
NAK£AD
1.000 egz.
PRENUMERATA
Zamówienia na prenumeratê przyjmuje
wydawca.
Redakcja nie zwraca materia³ów nie zamówio-
nych, a tak¿e zastrzega sobie prawo do
redagowania i skracania nades³anych artyku³ów
i listów.
©
Oœrodek „Brama Grodzka - Teatr NN”
Redakcja
Wspó³finansowane przez:
Urz¹d Marsza³kowski w Lublinie
z Bud¿etu Województwa Lubelskiego
Nr 12-13 zima-wiosna 2003
4
nr_12_2002.qxd 2003-10-18 11:44 Page 5 (Black plate)
INICJATYWY
Joanna
Zêtar
Zacz¹æ
od ma³ej ojczyzny
LUBELSZCZYZNA
- region po³o¿ony we
wschodniej czêœci Polski, pomiêdzy
Wis³¹ a Bugiem. Obecnie obejmuje
swym zasiêgiem powierzchniê 25 040
km
2
, podzielon¹ administracyjnie na
24 powiaty i 213 gmin, zamieszkan¹
przez 2 241 tysi¹ce ludnoœci. Nazwa Lu-
belszczyzna upowszechni³a siê po utwo-
rzeniu w 1919 roku województwa. Jednak
historyczne korzenie tego regionu siêgaj¹
województwa wyodrêbnionego w 1474 ro-
ku przez Kazimierza Jagielloñczyka. Lubel-
szczyzna jest regionem znacz¹cym w hi-
zachowane s¹ cmentarze muzu³mañskie.
Cezur¹ wielokulturowoœci regionu Lu-
belskiego jest 1939 rok. Dzia³ania prowa-
dzone podczas II wojny œwiatowej w ra-
mach akcji Reinhardt i Wis³a spowodowa³y
zag³adê ludzi oraz zniszczenie dorobku
kulturowego. Kilkadziesi¹t lat po zakoñ-
czeniu wojny pamiêæ i wiedza o wielokul-
turowej historii Lubelszczyzny ulega po-
wolnemu zatarciu. Zaczyna powstawaæ
swoista monokultura pozbawiona wiedzy
o przesz³oœci. Czas, aby spojrzeæ na zapo-
mniane dziedzictwo kulturowe regionu lu-
belskiego jako na wspóln¹
wartoϾ wszystkich jego
mieszkañców. Jednak aby
dziedzictwo to mog³o staæ
siê duchowym bogactwem
regionu, konieczna jest
edukacja, która nie tylko
przekazuje wiedzê na temat
historii, ale pomaga zwal-
czaæ stereotypy i zak³ama-
nia, uczy rozumienia Inne-
go nie w kategoriach Obcego.
Powojenne, w du¿ej mierze polono-
centryczne spojrzenie na historiê Lubel-
szczyzny spowodowa³o obecny brak infor-
macji na temat kultur zamieszkuj¹cych nie-
gdyœ region lubelski
1
. Analiza tematów
podejmowanych przez historyków, histo-
ryków sztuki, regionalistów i etnografów
w publikacjach zwi¹zanych z regionem
pokaza³a, ¿e w wiêkszoœci podejmowano
Kilka wieków wzajemnego
przenikania siê historii naro-
dów i religii spowodowa³o po-
wstanie kultury o bardzo spe-
cyficznym charakterze.
storii Polski: w Lublinie podpisano akt
Unii Lubelskiej, tutaj obradowa³ Trybuna³
Koronny i sejm ¿ydowski Waad Arba Ara-
cot, w Parczewie odbywa³y siê zjazdy Ko-
rony i Litwy, w Lubartowie swój synod
zorganizowali ró¿nowiercy. Jednak Lubel-
szczyzna to przede wszystkim obszar kul-
turowego spotkania Wschodu i Zachodu,
czego najlepszym przyk³adem - stanowi¹-
cym dziœ rodzaj symbolu - jest kaplica
Œwiêtej Trójcy na Zamku Lubelskim. Kilka
wieków wzajemnego przenikania siê histo-
rii narodów i religii spowodowa³o powsta-
nie kultury o bardzo specyficznym charak-
terze. Na mapie Lubelszczyzny jest wiele
miejsc stanowi¹cych w przesz³oœci centra
wielokulturowoœci. S¹ to du¿e oœrodki: Lu-
blin, Che³m, Zamoœæ, W³odawa, Lubartów,
£êczna, ale obok nich miasteczka i osady,
w których obok Polaków ¿yli ¯ydzi, Ukra-
iñcy, Tatarzy, Romowie, Ormianie, gdzie
styka³y siê tradycje i kultura katolicka, pra-
wos³awna, unicka, ewangelicka i ¿ydow-
ska. Na LubelszczyŸnie, w Kostom³otach,
do dziœ funkcjonuje jedyna w Polsce para-
fia neounicka, potomkowie Tatarów mie-
szkaj¹ we wsiach Kruszyniany, £u¿any,
Ma³aszewicze, w Studziance i Lebiedziewie
Rynek w Wojs³awicach, lata 30. XX wieku, fot. NN.
Nr 12-13 zima-wiosna 2003
5
nr_12_2002.qxd 2003-10-18 11:44 Page 6 (Black plate)
INICJATYWY
tematy zwi¹zane jedynie z histori¹ i kultu-
r¹ polsk¹. W odpowiedzi na potrzebê edu-
kowania na temat wieloetnicznej i wielore-
ligijnej historii w Oœrodku „Brama Grodz-
ka – Teatr NN” powsta³ projekt „Zapo-
mniana Przesz³oœæ – Wielokulturowe Tra-
dycje Lubelszczyzny”.
Pomys³odawcy projektu wykorzystuj¹
dotychczasowe doœwiadczenia artystyczne
le, poniewa¿ to w³aœnie szko³a jest miej-
scem nauczania o przesz³oœci i dziedzic-
twie kulturowym „Ma³ej Ojczyzny”. Pro-
blem ten poruszy³ w jednej ze swoich wy-
powiedzi prof. Jacek WoŸniakowski: „Edu-
kacja powinna siê zacz¹æ od rozszyfrowa-
nia naszego najbli¿szego otoczenia, zna-
czenia i wymowy tego, co zosta³o nazwa-
ne naszym kulturowym krajobrazem (...).
Edukacja powinna otwie-
raæ nasze oczy tak¿e na
inne krajobrazy, na zna-
czenie i wymowê innych
kultur, innymi s³owy na
wartoœæ odmiennoœci”
2
.
Tylko takie dzia³ania daj¹
szansê na nawi¹zanie dia-
logu z innoœci¹ i ró¿no-
rodnoœci¹ otaczaj¹cego
œwiata oraz na przygoto-
wanie m³odzie¿y do rozu-
mienia swojej „Ma³ej Oj-
czyzny” i aktywnego
uczestnictwa w jej ¿yciu.
Proponowany projekt sta-
je siê równie¿ bardzo
wa¿ny w kontekœcie przyst¹pienia Polski
do Unii Europejskiej, ze wzglêdu na ko-
niecznoϾ zapobiegania ksenofobii, nieto-
lerancji, rasizmowi, ale przede wszystkim
ze wzglêdu na koniecznoœæ uœwiadamia-
nia bogactwa kulturowego miejsca,
w którym siê ¿yje.
G³ówne cele projektu to: budowa ser-
wisu internetowego poœwiêconego wielo-
kulturowoœci Lubelszczyzny, stworzenie
sieci wspó³pracowników zajmuj¹cych siê
problematyk¹ wielokulturowoœci, doku-
mentacja fotograficzna miejsc i zabytków
oraz wystawa dokumentalna na ró¿nych
p³aszczyznach ukazuj¹ca wielokulturo-
woϾ regionu.
Jednym z g³ównych efektów projektu
bêdzie edukacyjny wortal internetowy „Pa-
miêæ Miejsca”, który umo¿liwi docieranie
do informacji zwi¹zanych z wielokulturo-
wym dziedzictwem regionu. Poœród mate-
ria³ów znajd¹ siê teksty dotycz¹ce historii
poszczególnych miejscowoœci, informacje
o zabytkach: œwi¹tyniach ró¿nych wyznañ,
cmentarzach, kapliczkach; biogramy posta-
ci zwi¹zanych z konkretnym miejscem,
opisy zwyczajów i obrzêdów, zapisy le-
gend i wierzeñ, informacje demograficzne,
zagadnienia gospodarcze. Oprócz tekstów
w wortalu znajd¹ siê przedwojenne foto-
grafie dokumentuj¹ce ludzi i miejsca oraz
relacje zebrane od osób pamiêtaj¹cych
przedwojenn¹ Lubelszczyznê, uzupe³nione
dŸwiêkami: wypowiedziami w ró¿nych jê-
zykach i dialektach, tradycyjn¹ muzyk¹.
Materia³y bêd¹ umieszczone w zintegro-
wanych bazach: tekstowej, ikonograficznej
i dŸwiêkowej. Wi¹zanie informacji z ró¿-
nych dziedzin pozwoli u¿ytkownikowi od-
„Edukacja powinna siê zacz¹æ od roz-
szyfrowania naszego najbli¿szego oto-
czenia, znaczenia i wymowy tego, co
zosta³o nazwane naszym kulturowym
krajobrazem (...). Edukacja powinna
otwieraæ nasze oczy tak¿e na inne
krajobrazy, na znaczenie i wymowê in-
nych kultur, innymi s³owy na wartoœæ
odmiennoœci”. Jacek WoŸniakowski
i edukacyjne Oœrodka zogniskowane na
problemie pamiêci o lubelskiej dzielnicy
¿ydowskiej. Wynikiem tych dzia³añ jest
miêdzy innymi eksponowana we wnê-
trzach Bramy Grodzkiej wystawa multime-
dialna „Portret Miejsca”, ukazuj¹ca poprzez
fotografie i dŸwiêki obraz nieistniej¹cej
dzielnicy Lublina.
Celem projektu „Zapomniana Prze-
sz³oœæ – Wielokulturowe Tradycje Lubel-
szczyzny” jest nauczanie o wieloetnicznej
i ró¿norodnej pod wzglêdem religijnym
historii regionu lubelskiego oraz aktywiza-
cja lokalnych spo³ecznoœci i œrodowisk
kulturalnych. Adresatami programu s¹
uczniowie gimnazjów oraz ich nauczycie-
Synagoga w Kurowie, dwudziestolecie miêdzywojenne, fot. NN.
Nr 12-13 zima-wiosna 2003
6
Plik z chomika:
Syjka
Inne pliki z tego folderu:
Obyczaje - nr 17 - 2004.pdf
(1023 KB)
Obyczaje - nr 16 - 2004.pdf
(1709 KB)
Obyczaje - nr 15 - 2003.pdf
(1073 KB)
Obyczaje - nr 14 - 2003.pdf
(1689 KB)
Obyczaje - nr 12-13 -2003.pdf
(2206 KB)
Inne foldery tego chomika:
1.Naukowe
Cabot Meg
Coelho Paulo
Collins Suzanne
Czasopisma etnograficzne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin