Wykłady dra Pawła Sochy – WSTĘP DO PSYCHOLOGII
1 WYKŁAD – PRZEDMIOT PSYCHOLOGII I JEGO EWOLUCJA NA TLE DYSCYPLINY JAKO NAUKI
NAUKA:
1. przyswajanie wiedzy, nabywanie umiejętności, to, czego się uczy lub naucza
2. wiedza poddana ustalonym wymaganiom treściowym i metodologicznym à SCIENCIA
3. gr. techne i łac. ars à filozofia i sztuka
4. science à nauki matematyczne i przyrodnicze
5. Wissenschaft à humanistyka (potoczne „znawstwo”)
6. w Polsce à jw. + teologia i nauki praktyczne (inżynieryjne, techniczne, medyczne)
Punkty od 3 do 6 – aspekt historyczno-geograficzny nauki
NAUKA à METODA à WIEDZA
· cel, treść, metoda są wyznacznikami naukowości (czynniki te określają zaliczenie do: nauki, paranauki, pseudonauki albo „nauki alternatywnej”, przykład akupunktura
· dwa rodzaje wiedzy:
a) praktyczna (utylitarna) – nauki stosowane, oparte na doświadczeniu, służące zmienianiu rzeczywistości
b) teoretyczna (umowna) – opisująca poszczególne aspekty rzeczywistości
PSYCHOLOGIA ZALICZA SIĘ DO OBYDWU!
PSYCHOLOGIA potocznie – tworzymy sobie prywatne koncepcje osobowości (tzw. domorośli psychologowie)
PSYCHOLOGIA literacko rozumiana – powieści psychologiczne, np. F. Dostojewski
POGLĄDY DONALDA HOBBA (1904-1985) – psycholog behawiorysta:
· psychologia naukowa eksperymentalna; stosuje eksperymenty – kontrolowana; ogranicza pytania, bo woli pewne odpowiedzi; uznaje intuicyjny wygląd artystów itp. za wskazówki
· POTĘPIŁ: p. humanistyczną (bo staje się aksjologią), badanie głębi ludzkich doznań, odczuć, tajemnic egzystencji – literatura piękna udziela wskazówek jak żyć, nie jest psychologią naukową! (np. Lord Jim Conrada)
Zdaniem Hobba łączenie podejścia naukowego i humanistycznego rujnuje obydwa – jest to racja tylko do pewnego stopnia.
PSYCHOLOGIA KLASYCZNA – obecna w dziełach filozofów, nie jest p. samą w sobie
ATOMISTYCZNA STRUKTURA – Wihelm Wundt (1832-1920)w 1879 założył pierwszą w historii szkołę p. eksperymentalnejnapisał (wciąż ważną) 7-tomową encyklopedię
HISTORYCZNO-KULTUROWA
FIZJOLOGICZNO-PSYCHOFIZYCZNAdwa kręgi:
· medyczny – wyłącznie podejście medyczne
· filozoficzny – podejście intuicyjne
bada zależności między wrażeniami (słuch, smak, wzrok, węch, dotyk) a odruchami, odczuciami psych.
Gustaw Fechner (1801-1887) i Erns Weber (1795-1878) – paralelizm psychofizyczny – zależność między psychiką a fizyką
PRAWO FECHNERA-WEBERA:
„Aby intensywność wrażenia rosła w tempie arytmetycznym, intensywność bodźca musi rosnąć w tempie geometrycznym”.
FENOMENOLOGIA ROZUMIEJĄCAEdmund Husserl (1859-1938)
SZKOŁA WÜRZBURSKApsychologia strukturalna (badacze starają się uchwycić jak jest zbudowana psychika)
Asocjacjonizm (elementy psychiki są kojarzone ze sobą, tworzą powiązany system wiadomości)
Oswald Külpe (1862-1915)
· PRZEDMIOT: świadomość, myślenie, pamięć
· METODA: introspekcja (introspekcjonizm) – konieczne precyzyjne określanie
· OSIĄGNIĘCIA: prawa kojarzenia
PSYCHOLOGIA AKTÓW („CZYSTA”)
Franz Brentano (1838-1917) – filozof
„psychologia fotelowa”
Wszystko w naszym umyśle jest zorganizowane, wszystko robimy INTENCJONALNIE, intencja tworzy akt psychiczny
Alexious Meinong (1853-1920)
Ernst Mach (1838-1916)
· PRZEDMIOT: aktywne, intencjonalne doświadczenie
· METODA: autointrospekcja
· OSIĄGNIĘCIA: zwrócenie uwagi na dynamikę (człowiek nie jest całkowicie zdeterminowany przez środowisko, ma też coś swojego)
PSYCHOLOGIA POSTACI
Kurt Zadek Lewin (1890-1947, ur. W Polsce, tworzył w Ameryce)
Max Wertheimer (1880-1943)
Kurt Koffka (1886-1941)
· PRZEDMIOT: świadome przeżywanie całości spostrzeżeniowych
· METODA: introspekcja
· OSIĄGNIĘCIA: teoria percepcji, inspiracja w psychologii poznawczej społecznej
GESTALT à prawa postaci i tła; np. obrazek stara/młoda kobieta
Wolfgang Köhler (1887-1967) – teoria myślenia, pojawiania się nowych idei („eureka!”) à wtórne odtwarzanie procesu myślenia („jak do tego doszedłem?”) à doświadczenia na małpach
PSYCHOLOGIA FUNKCJONALNA – umysł w działaniu
jak to, kim jesteśmy + wiara + przekonania pomagają człowiekowi lub przeszkadzają (przykład: kto przeżywał obozy koncentracyjne)
William James (1842-1910)
James Mark Baldwin (1861-1934)
Granville Stanley Hall (1844-1924) - głównie inspirował innych
· PRZEDMIOT: strumień świadomości (nie elementy, ale i nie całość; przebieg doznań, podejście dynamiczne)
· OSIĄGNIĘCIA: zastosowanie psychologii w praktyce (sądownictwo, reklama)
è zajmowali się psychologią religii – między innymi.
BEHAWIORYZM – radykalna zmiana dogmatów
John Watson (1878-1958) – zakwestionował wartość introspekcji („ściema”) à ważne to, co człowiek robi, a nie myśli
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) – pojęcie „CZARNEJ SKRZYNKI” – umysłu nie można poznać, tylko to, co do niego „wchodzi” i „wychodzi”
NEOBEHAWIORYZM – Edward Chace Tolmar (1886-1959) – jeden bodziec może zostać różnie odebrany
· PRZEDMIOT: zachowanie
· METODA: obserwacja, eksperyment, operacjonizm (zakłada, że procesy wewnętrzne są niedostępne, ale wskaźnikiem do nich są nasze słowa, zachowania)
· OSIĄGNIĘCIA: zastosowanie paradygmatu przyrodniczego (science) - ścisłe eksperymenty (badany nie powinien wiedzieć, że jest badany)
PSYCHOLOGIA GŁĘBI
psychoanaliza Sigmunda Freuda (1843-1939) – tym, co naprawdę motywuje człowieka, jest podświadomość
· PRZEDMIOT: nieświadomość
· METODA: analiza marzeń sennych, wolnych skojarzeń, pomyłek, projekcje (nakładanie własnych doznań i ocen na badania i oceny innych ludzi), metoda „dymków”, dokończanie wypowiedzi
· OSIĄGNIĘCIA: odkrycie zjawisk nieświadomych – mechanizmów ochronnych, konfliktów wewnętrznych (przewrót kopernikański)
PSYCHOLOGIA INDYWIDUALNA Alfreda Adlera (1870-1937)
w dużym stopniu zestawił teorie Freuda, ale uznał, że świadomość jest równie ważna
· PRZEDMIOT: świadomość + nieświadomość
· METODA: pośrednia analiza danych z introspekcji
· OSIĄGNIĘCIA: odkrycie dążenia do mocy jako kompensacji poczucia niższości (tworzą się kompleksy)
PSYCHOLOGIA ANALITYCZNA Carla Gustava Junga (1857-1961)
przez pewien czas C.G. Jung współpracował z Freudem
wątki naukowe i nienaukowe
· PRZEDMIOT: nieświadomość zbiorowa („archetypowa”)
· METODA: analiza treści nieświadomych poprzez dane z introspekcji
· OSIĄGNIĘCIA: teoria symbolu, opis dojrzewania osobowości (stopniowe docieranie do treści nieświadomych, kontrolowanie własnego umysłu)
NEOPSYCHOANALIZA (PSYCHOANALIZA KULTUROWA, HUMANISTYCZNA)
uwzględnia, że człowiek jest istotą społeczną
Erich Fromm (1900-1980) – dlaczego ludzie nie chcą być wolni? nie chcą decydować za siebie? (np. hitlerowskie Niemcy)
Karen Horney (1885-1952) – wszystkie „nerwy” wynikają z „wyścigu szczurów”
Harry Stach Sullivan (1892-1949) – dlaczego młodzi ludzie muszą się wiązać w grupy, szukają mistrzów, przewodników, idoli? Kto przejuje rolę rodzica dla dziecka?
E. Fromm Zapomniane marzenia – teoria snu
Utopia Fromma zakłada, że wszyscy musieliby poddać się terapii
· PRZEDMIOT: treści nieświadome jako przedmiot (produkt) wpływów kultury zachodniej (niekorzystny!)
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA I HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNA
1) humanistyczna:Abraham H. Maslow (1908-1970)Gordon Allpert (1897-1967)Carl Rogers (1902-1987)
2) humanistyczno-egzystencjalna:Viktor E. Frankl (1905-1997)Rollo May (1909-1994)
teoria dążenia do sensu, celu (że niby „uskrzydla” itd.)
· METODA: dowolna, z przewagą spekulacji, namysłu filozoficznego i fenomenologicznego
· OSIĄGNIĘCIA: wprowadzenie do psychologii problematyki życia codziennego
PSYCHOLOGIA POZNAWCZA
p. klasyczna + p. postaci + językoznawstwo + teoria informacji
podejście poznawcze
badania nad sztuczną inteligencją (tworzenie, powstawanie)
opiera się na założeniu, że procesy ludzkie i komputerowe są takie same!
· PRZEDMIOT: świadomość + nieświadomość + zachowania + mechanizmy nabywania wiedzy
· OSIĄGNIĘCIA: synteza zagadnień
2 WYKŁAD - BEHAWIORYZM
Geneza różnic indywidualnych:
· niepowtarzalność każdej istoty (genotyp) à wyjątek: bliźnięta jednojajowe (monozygotyczne)
· świadome dążenie do odróżniania się (J. P. Codd i M. Janejowicz) à wyjątek: np. stroje sportowe, mundury – sytuacje, gdy człowiekowi coś zagraża jako indywidualności
· różnice w doświadczeniu indywidualnym:
- przypadkowe (co los da)
- wychowanie (nieświadome kierowanie naszym rozwojem)
- samowychowanie (autokreacja, samorozwój – powszechnie zaniedbywane)
Dziedziny różnic indywidualnych badane przez psychologię.
WILLIAM STERN (1871-1932) – prekursor testu inteligencji
· inteligencja, zdolności
· temperament
· osobowość
· style poznawcze (sposób, w jaki działa nasz umysł – np. symbole, ale także artykuły; konteksty myślowe - myślenie postpoznawcze)
DEFINICJE:
TYP WILLIAMA STERNA – dominująca dyspozycja psychiczna lub psychofizyczna, która przysługuje dającej się wyróżnić na jej podstawie grupie ludzi (nie można jednak tej grupy jednoznacznie i wszechstronnie oddzielić od innych grup)
4 koncepcje typologizowania:
· biegunowa (ekstrawertyk-introwertyk)
· modalna (ekstrawertyk – typ pośredni – introwertyk)
· szufladkowa (sangwinik, flegmatyk, choleryk, melancholik)
· wymiarowa (ekstrawertyk-introwertyk oraz zrównoważenie emocjonalne – neurotyczność)
CECHA – względnie trwała, charakterystyczna dla jednostki zgeneralizowana tendencja do określonych zachowań, przejawiająca się w różnych sytuacjach (szczególnie w teoriach osobowości)
CHARAKTER CECHY:
· jawny (uwidoczniająca się cecha)
· latentny (pojawia się tylko w określonych warunkach)
DYNAMICZNOŚĆ CECHY:
· wrodzona
· środowiskowa
· interakcja między powyższymi
Typologia temperamentów KRETSCHMERA (1931):
1) schizotymik (typ lepto somatyczny)
2) cyklotymik (typ pykniczny)
3) iksotymik / leptosomatyk (typ lekki, atletyczny) – skłonność do epilepsji
Typologia temperamentów SMELDONA (1940):
1) endomorfik (endoderma) – tkanka konstytuująca: narządy wewnętrzne, rozwój tk. tłuszczowej – wiscerotonik
2) mezomorfik (mezoderma) – tkanka: mięśnie – somatotonik
3) ...
wiaroznawstwo