AUTORSKI PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY I AGRESJI W SZKOLEWSTĘP Jednym z najbardziej widocznych zjawisk dokonujących się wśród młodzieży w ostatnich latach jest eskalacja zachowań nasyconych agresją. Z uwagi na wymiar i natężenie tego zjawiska postanowiliśmy stworzyć program, którego celem byłoby zminimalizowanie przyczyn agresji i przeciwdziałanie przemocy, a także wskazanie właściwych wyborów życiowych i umiejętności rozładowania napięcia w alternatywny sposób. Zdajemy sobie sprawę, że szkoła jako placówka edukacyjno-wychowawcza w dużej mierze odpowiada za kształtowanie właściwych postaw społecznych swych uczniów, musi więc wskazać im właściwą drogę w życiu, naświetlić pozytywne postawy społeczne i moralne, dzięki którym będą prawidłowo funkcjonowali w społeczeństwie. Aby program ten przyniósł zamierzone efekty musi być wspierany ścisłą współpracą ze środowiskiem rodzinnym, w którym młodzi ludzie wzrastają. Założenia teoretyczne programu wynikają z podstawowych prawidłowości i zasad psychologii ogólnej i społecznej. CZĘŚĆ TEORETYCZNA AGRESJA – w znaczeniu potocznym oznacza wrogie ruchy i zachowania mające na celu wyrządzenie komuś szkody, straty czy bólu. Jest ona pokazaniem pozycji dominującej. Agresja jest zapalnikiem przemocy. Agresja pośrednia objawia się przez ignorowanie poleceń i zakazów, wydawanie nieprzychylnej opinii, agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, niszczenie wytworów własnej pracy, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników, a agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami. Przyczyny zachowań agresywnych u dziecka:
· agresja i przemoc w rodzinie,
· chaos w rodzinie,
· negatywny lub chłodny stosunek rodziców do dziecka,
· brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników,
· mało rozwinięta samokontrola swoich emocji,
· ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy,
· używanie alkoholu i narkotyków,
· nuda,
· przekazywana w telewizji przemoc.
Najczęstsze przejawy agresji fizycznej wśród uczniów:
· pobicia i bójki,
· przestraszanie,
· niszczenie cudzych rzeczy,
· niszczenie sprzętu szkolnego,
· zachęcanie do bicia,
· wymuszanie,
· bicie młodszych kolegów,
· napastowanie fizyczne przez zorganizowaną grupę.
Agresja słowna uczniów wyraża się poprzez:
· grożenie pobiciem,
· przezywanie,
· przekleństwa,
· ordynarne odzywki,
· wyśmiewanie,
· kłótnie,
· grożenie skarżeniem,
· napastowanie słowne przez zorganizowaną grupę.
Agresywne zachowania uczniów służą m. in.:odreagowaniu złości, wyżyciu się, osiągnięciu jakiegoś celu, zwróceniu na siebie uwagi, zaspokojeniu potrzeb, rozładowaniu lęków i napięć, demonstracji siły, maskowaniu lęku i słabości, zdobyciu akceptacji grupy, odpowiedzi na agresję ("przemoc rodzi przemoc").PRZEMOC – działanie powodujące naruszenie praw człowieka. To każde działanie, słowo, które nas poniża, powoduje krzywdę, cierpienie. Istotą przemocy fizycznej jest zadawanie i powodowanie cierpień. Oto jej cztery podstawowe formy:
· bicie – uderzanie ręką, uderzanie przedmiotami, szarpanie za włosy, za uszy, kopanie, popychanie i inne,
· przymuszanie – do trzymania podniesionych rąk, do klęczenia, wykonywania różnych prac fizycznych, zmiany miejsca przebywania, opuszczania klasy szkolnej i inne,
· ograniczanie – zakaz wychodzenia z klasy szkolnej, szkoły, mieszkania, wiązanie, zakaz jedzenia i inne,
· pozbawianie – noszenia ulubionej odzieży, spotkań towarzyskich, stałego miejsca przebywania w jakimś pomieszczeniu i inne.
Przemoc emocjonalna wobec dziecka może się przejawiać na różne sposoby:
· przemoc słowna polegać może na oczernianiu, zawstydzaniu, oskarżaniu, przezywaniu (obniża poczucie wartości i porównuje go z innymi dziećmi), naśmiewanie się,
· odrzucenie (fizyczne i emocjonalne),
· degradowanie czyli ocenianie, obniżanie poczucia wartości poprzez krytykę, porównywanie do innych,
· terroryzowanie czyli straszenie lub zastraszanie,
· izolowanie od środowiska zewnętrznego, od grup rówieśniczych, od zajęć pozaszkolnych, od dalszej rodziny (dziadków, cioć, etc,), nie wyrażanie myśli i uczuć wewnątrz rodziny, zakaz budowania własnej indywidualności,
· obowiązek istnienia w strukturach, tzn. że dziecko musi funkcjonować w zaakceptowanej strukturze, ryzykiem takiego postępowania wobec dziecka jest możliwość pojawienia się w przyszłości psychoz środowiskowych i osobowościowych,
· korumpowanie, czyli zmuszanie do kradzieży, żebractwa, proponowanie lub przymuszanie do picia alkoholu,
· eksploatacja, czyli przymuszanie do czynności i ról przekraczających możliwości rozwojowe dziecka, przejawiające się w zamianie ról i przemocy seksualnej,
· pozbawianie stymulacji emocjonalnej, intelektualnej, społecznej,
· niepewne i niestabilne wychowanie, czyli brak czytelnych zasad i norm wychowania
Czynniki ryzyka:
· bezrobocie w rodzinie, bieda, marginalizacja społeczna,
· przemoc i niewydolność wychowawcza rodziny,
· niska samoocena,
· zatarte granice, brak pozytywnych wzorów,
· brak jasno określonych norm etycznych i moralnych,
· używanie substancji psychoaktywnych,
· niepowodzenia szkolne,
· niezaspokojenie pragnień i potrzeb,
· przynależność do nieformalnych grup i subkultur,
· gloryfikacja przemocy w mediach
Czynniki zapobiegające:
· aktywna współpraca w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ucznia na linii szkoła – dom,
· działania profilaktyczne dostosowane do potrzeb szkoły,
· zajęcia pozalekcyjne kompensujące deficyt poznawczy, emocjonalny i wychowawczy,
· pomoc materialna w ramach posiadanych środków finansowych oraz współpraca z organizacjami pomocowymi działającymi na terenie gminy,
· zajęcia integracyjne zespołu klasowego.
PSYCHOLOGICZNY PORTRET AGRESORA Typowych agresorów charakteryzuje stosowanie przemocy wobec rówieśników. Mają stosunkowo małą samokontrolę i tendencję do zachowań agresywnych wtedy, gdy przeżywają strach lub stres. Stosują agresję i przemoc, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych i społecznych. Łatwo wpadają we frustrację, są impulsywni mają stałe wzorce do zachowań agresywnych i stosowania przemocy. W powszechnej opinii psychologów i psychiatrów, osoby o agresywnym zachowaniu są w rzeczywistości niespokojne i niepewne siebie. Agresorzy wykazują dużą aktywność i energię, chcą panować nad otoczeniem podporządkowując sobie innych i czerpią z tego satysfakcję. Wychowują się w rodzinach z licznymi problemami (alkoholizm, przestępstwa, przemoc, rozwody, itp.), gdzie dorośli stosują podwójne wzorce zachowań (np. co innego mówią, a co innego robią) i znajdują się w trudnych warunkach materialnych. To wszystko może wywoływać w nich wrogość wobec otoczenia.Agresorzy czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ich ofiary muszą dostarczać im np. papierosy lub inne rzeczy, mające dla nich wartość. Warto dodać, że agresorzy cieszą się swoistym prestiżem w najbliższym otoczeniu (koledzy, znajomi). Dzieci agresywne:
· dokuczają, wyśmiewają, ośmieszają, przezywają, robią sobie żarty - bijąc popychając, kopiąc - swoją agresję kierują głównie do słabszych, bezbronnych,
· mają potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich podporządkować sobie, używając groźby i siły, bronią własnych praw, lekceważąc prawa innych,
· łatwo popadają w gniew, są impulsywni, sfrustrowani,
· nie umieją poradzić sobie z trudnościami i przeciwnościami, trudno jest im stosować się do ogólnie przyjętych reguł,
· generalnie są nastawieni "na nie", przyjmują postawy wrogie,
· są zadowoleni z własnych zachowań, bez poczucia wstydu i winy,
· mają łatwy kontakt z otoczeniem, umieją się wybronić w trudnej sytuacji, mają na wszystko odpowiedź,
· są biegłe w udawaniu,
· dość wcześnie prezentują zachowanie antyspołeczne tj. kradzież, wandalizm, picie alkoholu.
Osobowość sprawcy jest osobowością sztywną, w której występuje brak zdolności regulowania własnych emocji, brak umiejętności kontroli. Jego psychika i osobowość jest pofragmentowana, dużo w niej złości, wściekłości, bezsilności, uczuć dysforii i pustki. Osoby te często deklarują, że ich ciała są zbrukane, dokonują ataków na własne ciało (samookaleczenie), często w stanie dysocjacji i transu.PSYCHOLOGICZNY PORTRET OFIARYSą to najczęściej osoby z niską samooceną, niepewne, ostrożne, wrażliwe dzieci, które :
· przezywane, wyśmiewane, ośmieszane, poniżane, zmuszane do posłuszeństwa, obwiniane, nie są akceptowane przez innych, wstydzą się, że są sprowadzane do roli ofiary, są z tego powodu nieszczęśliwe i załamane,
· w desperacki sposób próbują zdobyć akceptację agresorów (np. kradną dla nich),
· strach, zamknięcie w sobie i negatywne wyobrażenie o sobie powoduje, że nie są zdolne do wyrażania swoich uczuć i dobrej komunikacji z otoczeniem,
· są wyizolowane, samotne,
· mają nieoczekiwane zmiany nastroju - irytacje i nagłe wybuchy,
· mają trudności w wypowiadaniu się,
· mogą same używać przemocy wobec słabszych od siebie,
· nagle nie lubią szkoły i unikają chodzenia do niej,
· spóźniają się do szkoły, w szkole trzymają się blisko nauczycieli lub innych dorosłych,
· tracą zainteresowanie nauką i mają z nią kłopoty,
· mają trudności z zabraniem głosu w klasie, sprawiają wrażenie niespokojnych i niepewnych siebie,
· często skarżą się na bóle głowy, brzucha (zwłaszcza rano), nie maja apetytu,
· mają siniaki, rany, zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania, zniszczone rzeczy osobiste, czego nie można wyjaśnić w racjonalny sposób, a co oznacza, że powstały w wyniku fizycznych na nie napadów.
Uraz czyli trauma powoduje niepowetowane szkody w psychice ofiary, które przejawiają się w szeregu patologicznych sposobów zachowania:
· przywiązanie do prześladowcy (sprawcy),
· patologiczne możliwości obronne psychiki, które są silnie destruktywne ale nie służą rozwojowi jednostki,
· brak poczucia więzi, bezpieczeństwa, siły, kontroli,
· ofiara ma poczucie, że nie może na nikim polegać,
· wytwarzają się nieprawidłowe relacje pomiędzy ciałem a psychiką, nieświadomością a świadomością , pojawiają się zachowania dysocjacyjne, bulimia, zaburzenia psychoseksualne oraz uzależnienia,
· pojawia się zagrożenie i strach przed śmiercią własną i osób bliskich,
· sposób doświadczania przemocy w sposób nieprzewidywalny (chaotyczny) wprowadza stan gotowości i czujności psychicznej, zdolność do odczytywania sygnałów pozawerbalnych, występują zaburzenia snu,
· pojawia się mechanizm zaprzeczania, wyparcia, tłumienia,
· pojawia się trans zmieniający poczucie czasu oraz występują dziwaczne odczucia płynące z ciała,
· pojawiają się objawy amnezyjne czyli niepamięci,
· obniża się poczucie kontroli w sytuacji stresowej,
· pojawia się obwinianie, oprawca potwierdza to poczucie winy (wdrukowuje).
Prawie w każdej klasie można znaleźć uczniów, którzy przyjmują postawę agresorów i tych, którzy są ofiarami. Całkowicie wyeliminować agresji się nie da, ale na pewno można złagodzić skutki jakie ze sobą niesie przemoc i agresja. Pierwszym krokiem może być nawiązywanie kontaktu i wzmacnianie prawidłowych więzi międzyludzkich, między rodzicami i dziećmi, między wychowawcami i wychowankami, między nauczycielami i uczniami, między rówieśnikami.Dzieci wychowywane w atmosferze przemocy wykazują przekonania, że:
· problemy, a szczególnie konflikty należy zawsze rozwiązywać z zastosowaniem przemocy,
· życie dziecka w poniżaniu i stałym zagrożeniu jest normalne,
· najbliższe, cenione i kochane osoby mogą zadawać ból fizyczny i emocjonalny,
· dziecko powinno być stale "przywoływane do porządku" za pomocą siły fizycznej i presji psychicznej.
I. DIAGNOZA Na podstawie przeprowadzonych ankiet, rozmów indywidualnych z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami, uczniami dokonamy oceny stanu bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią, określimy z jakimi zachowaniami agresywnymi mamy do czynienia w naszej szkole i zapoznamy się ze skalą zjawiska agresji. Kolejnym etapem działań będzie przeprowadzenie w klasach przez wychowawców badań socjometrycznych i opracowanie wyników. Poprzez przeprowadzenie diagnozy klasy istnieje możliwość wykrycia agresora (sprawcy) i ofiary w danej klasie, a w ten sposób będzie można określić grupę najbardziej agresywnych uczniów w szkole, ustalić przyczyny ich agresywnych zachowań oraz miejsc w szkole sprzyjających ich powstawaniu. Wyselekcjonowanie grup zwiększonego ryzyka (tzn. sprawców i ofiar) pozwoli podjąć odpowiednie działania naprawcze.II. CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
DZIAŁANIA SŁUŻĄCE REALIZACJI CELÓW OGÓLNYCH Aby podjąć przeciwdziałanie zjawiskom przemocy nauczyciele:
· potrzebują gruntownej wiedzy na temat mechanizmów uruchamiających zachowania agresywne na terenie szkoły i innych placówek, w których dzieci i młodzież przebywają przez dłuższy czas,
· muszą podjąć decyzję o włączeniu puli zachowań agresywnych do obszaru, na który mają wpływ i mogą wziąć za ten obszar odpowiedzialność,
· muszą mieć jasny obraz wartości i zasad, w imię których będą działać - mieć świadomość własnych zachowań i ich wpływu na inne osoby,
· potrafią wyodrębniać wszelkie postacie zachowań agresywnych z całego spektrum innych zachowań w klasie czy grupie,
· umieją dostrzegać i wzmacniać zachowania przyjazne, kooperatywne oraz być ich ilustracją,
· potrzebują wsparcia, niosąc wszechstronną pomoc dzieciom, które padły ofiarą przemocy,
· ...
wojto_2222