4 - przykładowe rozwiązanie.pdf
(
55 KB
)
Pobierz
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIE:
Punkt przyznawany jest za jedną prawidłową odpowiedź pod obydwoma obrazami. Dla przykładu, aby w
podpunkcie kompozycja zdobyć 6pkt, należy wpisać 6 prawidłowych odpowiedzi pod obrazem A i 6 pod
obrazem B.
A.
KOMPOZYCJA (6 PKT)
Obraz A
Obraz B
- prostokątny (pozioma) kształt pola obrazu,
- brak podziałów wewnętrznych,
- kompozycja otwarta,
- kompozycja zwarte,
- kompozycja symetryczna,
- kompozycja horyzontalna,
- przewaga skosów,
- dominanta kompozycyjna: ciało Chrystusa,
- dwuplanowa,
- wielofigurowa,
- brak perspektywy linearnej,
- kompozycja oparta na trójkącie,
- kompozycja zamknięta,
- kompozycja zwarta; dynamiczna,,
- przewaga linii skośnych, nieregularnych,
- przewaga pionów,
- kompozycja symetryczna,
- dwufigurowa, figury splecione.
B.
KOLORYSTYKA (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
-wąska gama kolorów,
- kolor stonowany,
- barwa czysta,
- występowanie kolorów złamanych
- perspektywa malarska bardzo uproszczona,
- brak jasno sprecyzowanej dominanty
kolorystycznej
- przewaga barw: biele, czerń, żółcie tła,
odcienie czerwieni i brązu
- jednolity kolor tworzywa,
- kolor stonowany, czysty
- biały marmur
C.
ŚWIATŁOCIEŃ (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
- światło naturalne,
- źródło z prawego, górnego rogu
- światło rozproszone,
- modelunek widoczny na szatach postaci,
Ale przede wszystkim na ich twarzach
- ułomna głębia malarska (zabudowania na
drugim planie są małe i szare),
-bliki świetlne na czerwonej szacie
- światło sztuczne,
- światło rozproszone,
- mocny modelunek,
- bliki świetlne na szatach,
- silne rozróżnienie elementów oświetlonych i
nieoświetlonych,
D.
ŚRODKI WYRAZU/ EKSPRESJI (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
- realizm,
- wydźwięk symboliczny sceny,
- sztuczne wygięcie ciała Chrystusa,
- mimika twarzy i zachowanie postaci świadczą
o wielkiej tragedii
- nastrój: niepokoju, smutku, zatroskania,
- uproszczenie sylwetek postaci,
- niedbałość o szczegół,
- podporządkowanie formy treści.
-realizm,
- ekspresja, ruch,
- nagromadzenie skomplikowanych lin
skośnych,
- wierne odwzorowanie fałd, układu ciał,
mięśni postaci,
- dbałość o szczegół,
- patos,
- nastrój: wyniosłości, mistycznej tragedii,
bardziej boski niż ludzki.
E.
WNIOSKI KOŃCOWE DOTYCZĄCE STYLU I SPOSOBU UJĘCIA (2 PKT)
Obraz A Obraz B
Oba dzieła nawiązują do motywu Piety. Pierwsze z nich powstało we wczesnym renesansie,
jego forma jest dość uboga i prosta. Drugie dzieło to klasyczny przykład renesansu
dojrzałego, a nawet początku baroku. Przeważa tu treść nad formą, czuć patetyczność i
wyniosłość.
Plik z chomika:
KaC2009
Inne pliki z tego folderu:
1.pdf
(158 KB)
2.pdf
(370 KB)
1 - przykładowe rozwiązanie.pdf
(54 KB)
2 - przykładowe rozwiązanie.pdf
(55 KB)
3 - przykładowe rozwiązanie.pdf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
3.2.2. Przykładowe wypracowania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin