4 - przykładowe rozwiązanie.pdf

(55 KB) Pobierz
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIE:
Punkt przyznawany jest za jedną prawidłową odpowiedź pod obydwoma obrazami. Dla przykładu, aby w
podpunkcie kompozycja zdobyć 6pkt, należy wpisać 6 prawidłowych odpowiedzi pod obrazem A i 6 pod
obrazem B.
A. KOMPOZYCJA (6 PKT)
Obraz A
Obraz B
- prostokątny (pozioma) kształt pola obrazu,
- brak podziałów wewnętrznych,
- kompozycja otwarta,
- kompozycja zwarte,
- kompozycja symetryczna,
- kompozycja horyzontalna,
- przewaga skosów,
- dominanta kompozycyjna: ciało Chrystusa,
- dwuplanowa,
- wielofigurowa,
- brak perspektywy linearnej,
- kompozycja oparta na trójkącie,
- kompozycja zamknięta,
- kompozycja zwarta; dynamiczna,,
- przewaga linii skośnych, nieregularnych,
- przewaga pionów,
- kompozycja symetryczna,
- dwufigurowa, figury splecione.
B. KOLORYSTYKA (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
-wąska gama kolorów,
- kolor stonowany,
- barwa czysta,
- występowanie kolorów złamanych
- perspektywa malarska bardzo uproszczona,
- brak jasno sprecyzowanej dominanty
kolorystycznej
- przewaga barw: biele, czerń, żółcie tła,
odcienie czerwieni i brązu
- jednolity kolor tworzywa,
- kolor stonowany, czysty
- biały marmur
907134070.018.png 907134070.019.png 907134070.020.png 907134070.021.png 907134070.001.png 907134070.002.png 907134070.003.png 907134070.004.png 907134070.005.png
 
C. ŚWIATŁOCIEŃ (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
- światło naturalne,
- źródło z prawego, górnego rogu
- światło rozproszone,
- modelunek widoczny na szatach postaci,
Ale przede wszystkim na ich twarzach
- ułomna głębia malarska (zabudowania na
drugim planie są małe i szare),
-bliki świetlne na czerwonej szacie
- światło sztuczne,
- światło rozproszone,
- mocny modelunek,
- bliki świetlne na szatach,
- silne rozróżnienie elementów oświetlonych i
nieoświetlonych,
D. ŚRODKI WYRAZU/ EKSPRESJI (4 PKT)
Obraz A
Obraz B
- realizm,
- wydźwięk symboliczny sceny,
- sztuczne wygięcie ciała Chrystusa,
- mimika twarzy i zachowanie postaci świadczą
o wielkiej tragedii
- nastrój: niepokoju, smutku, zatroskania,
- uproszczenie sylwetek postaci,
- niedbałość o szczegół,
- podporządkowanie formy treści.
-realizm,
- ekspresja, ruch,
- nagromadzenie skomplikowanych lin
skośnych,
- wierne odwzorowanie fałd, układu ciał,
mięśni postaci,
- dbałość o szczegół,
- patos,
- nastrój: wyniosłości, mistycznej tragedii,
bardziej boski niż ludzki.
E. WNIOSKI KOŃCOWE DOTYCZĄCE STYLU I SPOSOBU UJĘCIA (2 PKT)
Obraz A Obraz B
Oba dzieła nawiązują do motywu Piety. Pierwsze z nich powstało we wczesnym renesansie,
jego forma jest dość uboga i prosta. Drugie dzieło to klasyczny przykład renesansu
dojrzałego, a nawet początku baroku. Przeważa tu treść nad formą, czuć patetyczność i
wyniosłość.
907134070.006.png 907134070.007.png 907134070.008.png 907134070.009.png 907134070.010.png 907134070.011.png 907134070.012.png 907134070.013.png 907134070.014.png 907134070.015.png 907134070.016.png 907134070.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin