tsp-wyklad-02.12.2010.doc

(32 KB) Pobierz
Techniki Sztuk Plastycznych [wykład] 02

Techniki Sztuk Plastycznych [wykład] 02.12.2010

 

„Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia” Arleta Tylewicz

„Pozłotnictwo”, 2005, Zdzisław Edelman (?)

„Techniki malarskie: spoiwa organiczne” Władysław Ślesiński

„Klejowe i olejne prace pozłotnicze” W-wa, 1981, Tomasz Sadziak

„Folie pozłacarskie w zabytkowych obiektach – charakterystyka i metody identyfikacji” [w:] „Materiały Zachodnio-Pomorskie”, 1971, tom. XVII s.623-671

i jakieś tam teksty Kingi Szczepkowskiej

 

Złotnictwo – rzemieślnictwo artystyczne zajmujące się wyrobem przedmiotów ze złota, ale także ze srebra, platyny, kamieni szlachetnych, etc.

Pozłotnictwo – pokrywanie powierzchni przedmiotów cienkimi płatkami złota lub sproszkowanym złotem

Złocenie – pokrywanie metalu (także el. glazurowanych, kafli) warstewką złota w wysokiej temperaturze (złocenie ogniowe), występuje rtęć w stopie z złotem, która ulatnia się; złocenie galwaniczne

Metale do pozłotnictwa:

·         Złoto [Au]

·         Srebro [Ag]

·         Cyna [Sn]

·         Glin [Al] – ok. 1900r

·         Stopy metali z domieszkami

Stopy foliowe:

·         Mosiężne [Cn-Zn]

·         Brąz [Cn-Sn]

Formy metali:

·         Płatki/folie – najcieńsze złota, najgrubsze cyny

·         Sproszkowane

·         Farby – złote, srebrne, stopy mosiężne

Historia:

·         Ok.1500r.pne rozklepywanie złota w płatki

·         Zdobienie tkanin w postaci złotych nici (ciągnionych lub z „duszą”)

·         Pliniusz – złocenie ogniowe

·         Złocenie na różnych podłożach

·         Średniowiecze – malarstwo tablicowe i rzeźba:

§         Pokrywanie tła złotem

§         Imitacja złota

§         Iluminatorstwo – miniatury, stylizowane litery

§         Złocenia całych postaci rzeźb drewnianych i kamiennych (np. św.Anna Samotrzecia w Gdańsku)

·         Barok – częste stosowanie złoceń

·         XVIIIw. – rozwinięcie techniki pozłacania

·         Początek XXw. – upadek techniki

Podstawowe techniki pozłacania na zimno:

·         Na pulment – nieodporny na czynniki atmosferyczne; przyklejanie płatków przy pomocy organicznych klejów; najstarsza metoda; podłoże: klejowo-glutenowe, gipsowe, biel ołowiowa; ciepłe glinki żelazowe mieszano ze spoiwami, na podłoże nakładano folie przy pomocy białka, zwilżając powierzchnię alkoholem (proporcje 1:1 z wodą) lub klejem glutynowym; polerowanie powierzchni po 2-3h przy pomocy agatu lub oprawionego, ukształtowanego zęba zwierzęcego; matowanie warstwą żywicy, żelaku lub alkoholu

·         Na wytrawę olejną (mikstion) – złocenie trwałe, odporne; od Vw.ne znane – zalecano jako podkład pod złocenie olej orzechowy; można stos. Na każdym suchym podłożu, zaprawa izolowana szelakiem (lakier rozpuszczony), stapianie oleju z żywicą (podkład olejnożywiczny), należy gotować dodając środków sykatywujących (tlenek ołowiu) ok. 4-5h; pokrywanie powierzchni szelakiem i pozostawienie do wyschnięcia (6-24h); można pokrywać laserunkami lub polerować (ciężko, łatwiej na pulmencie)

·         Pozłacanie złotem w proszku – powierzchnie delikatne, wymagające malarskiego opracowania, iluminatorstwo; o tej tech. Wspomina rękopis z Lejdy (?); można wypolerować (staje się podobne do folii); mieszanina złota proszkowego ucieranego z białkiem, gumą arabską lub klejem glutynowym, dodając plastyfikatory (miód, itp.); nanoszono pędzlami lub piórkami

Warsztat:

·         Płatki złota – małe do kilkunastu cm; złożone w książeczkach (które składają się na księgi)

·         Poduszka pozłacarska – na zamszu, elastyczna

·         Nóż o tępym ostrzu – pozwala przykroić płatek na poduszce

·         Pędzelek – przenosi płatek płaską powierzchnią delikatnego włosia

·         Agat – polerowanie powierzchni

Resztki płatków ucierano ze solą i uzyskiwano proszek. Dużo pulmentów jest czerwonych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin