9-Motywowanie w zarzdzaniu [tryb zgodnoci].pdf
(
758 KB
)
Pobierz
2011-05-04
Ewolucja poglądów na motywację
do pracy
Poglądy na motywację do pracy
skrajnie ekonomiczny punkt widzenia
najskuteczniej motywują bodźce
materialne, wynagrodzenia
(
wysokość i
regularność, inne korzyści finansowe i bytowe
)
ważny jest także rodzaj i charakter
wykonywanej pracy
przedmiotowe
traktowanie człowieka
Motywowanie w zarządzaniu
skrajnie
ekonomiczny
punkt widzenia
skrajnie
humanistyczny
punkt widzenia
Rozwój poglądów na motywację do pracy
1.
Trzy grupy teorii motywacji
2.
Prezentacja teorii treści i teorii procesu
3.
Wytyczne skutecznej motywacji
4.
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Poglądy na motywację do pracy
skrajnie humanistyczny punkt widzenia
motywacja
Rodzaje motywacji
movere
(łac. )= ruch, poruszanie się
= pobudzenie, zachęcanie
skutecznie motywują czynniki
psychosocjologiczne
motywujące znaczenie:
statusu grupy pracowniczej
informacji (posiadanych i do których ma się dostęp)
stosunków z otoczeniem (prestiż i wyjątkowość)
atmosfery w pracy (współpraca i zaufanie)
przełożonego (coach, mentor)
podmiotowe
traktowanie człowieka
wewnętrzna
pobudza do działania, które ma wartość samo w
sobie
np. zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś,pasja
zewnętrzna
stwarza się zachętę do działania, które jest w jakiś
sposób nagradzane, lub które pozwala uniknąć kary
skuteczność zapewnia system nagród i kar oraz zbiór
przepisów regulujących tok postępowania;
kogoś
do czegoś
motywacja
mechanizm psychologiczny
istota: uruchomienie i ukierunkowanie
ludzkiego działania na osiąganie
celów
proces regulacji: steruje się czynnościami tak,
by prowadziły do celu
R.Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Rodzaje motywacji
Proces motywacji
Trzy grupy teorii motywacji
pozytywna
pracownikowi tworzy się perspektywy coraz lepszego
urzeczywistniania jego celów w miarę spełniania
oczekiwań pracodawcy
np. wyższe pobory, bardziej intratne stanowisko,
większa samodzielność pracy
negatywna
bazuje na lęku, który pobudza do pracy przez
stwarzanie poczucia zagrożenia
np. przesunięcie do mniej płatnej pracy, groźba
utraty części wynagrodzenia w razie gorszego
wykonania zadań, obniżenie uznania, narażenie na
śmieszność w środowisku
Poszukiwanie
sposobu
zaspokojenia
potrzeby
Wybór zachowania
pozwalającego
zaspokoić
potrzebę
Potrzeba
(brak)
Teorie treści
(
potrzeby i poczucie niedostatku,
stan niezaspokojenia potrzeby
)
1.
Teorie procesu
(
mechanizmy powstawania
motywacji
)
2.
Określenie przyszłych
potrzeb
i poszukiwanie
sposobu ich
zaspokojenia
Ocena stopnia
zaspokojenia
potrzeby
Teorie wzmocnienia i modyfikacji
zachowań
(
trwałość i zmienność zachowań
człowieka)
3.
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
1
2011-05-04
Teorie treści
Teorie treści
Teorie treści
Teoria hierarchii
potrzeb
A. Maslow
potrzeby
każdego człowieka są
różne
i
zmieniają się w ciągu życia
człowiek chce
zaspokoić potrzeby
, jego
działania
w tym celu są
różne
, nie zawsze
konsekwentne i zmieniają się
niezaspokojenie potrzeby wywołuje u ludzi
różne reakcje
dla
kierowników
proces motywacyjny jest
trudny
i
nużący
, bo nie wiedzą czy trafnie
rozpoznali potrzeby pracownika
R. Fimińska-Banaszyk
jakie
czynniki motywują
ludzi do pracy?
jakie
potrzeby
ludzie chcą zaspokoić?
co ich zmusza do działania?
Teoria
dwuczynnikowa
F. Herzberg
Teoria potrzeb
ERG
C. Alderfer
teorie
treści
Teoria X i Y
D. McGregor
Teoria 3 potrzeb
D. McClelland
R. Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Teoria potrzeb A. Maslowa
potrzeby fizjologiczne
Teoria potrzeb A. Maslowa
potrzeby bezpieczeństwa
Teoria potrzeb A. Maslowa
właściwa płaca i środowisko pracy
odpowiednie oświetlenie, temperatura,
wentylacja, wilgotność, sanitariaty
ciągłość zatrudnienia
program ubezpieczeń społecznych i
zdrowotnych, respektowanie praw
pracowniczych, odprawy
i systemy emerytalne
potrzeby fizjologiczne
potrzeby
bezpieczeństwa
potrzeby społeczne
potrzeby uznania
potrzeby samorealizacji
A. Maslow
(1908-1970)
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Teoria potrzeb A. Maslowa
potrzeby społeczne
Teoria potrzeb A. Maslowa
potrzeby uznania
Teoria potrzeb A. Maslowa
potrzeby samorealizacji
tytuły służbowe
wygodne pomieszczenia biurowe
przyznawane nagrody
charakter pracy – realizacja
ciekawych i ambitnych zadań
przyjaźnie i relacje koleżeńskie w
pracy
przynależność do zespołów i
integracja
z grupą pracowniczą
partycypacja i demokracja
pracownicza
empowerment
kształcenie zawodowe
nagradzanie wyższych kwalifikacji
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
2
2011-05-04
Teoria potrzeb A. Maslowa
zasada deficytu
Teoria potrzeb A. Maslowa
zasada rozwoju
Teoria potrzeb A. Maslowa
jeśli pracownik jest pewien, że
dana potrzeba może być przez
dłuższy czas zaspokojona, to
przestaje ona motywować do
działania
zachowania pracowników są w
zasadzie motywowane przez
najniższą w strukturze
niezaspokojoną potrzebę
piramida potrzeb
: potrzeby niższego i
wyższego rzędu
zasada
deficytu
zasada
rozwoju
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Teoria potrzeb A. Maslowa
Teoria potrzeb A. Maslowa
Teoria ERG – C. Alderfer
brakuje pełnej
empirycznej
weryfikacji
pojawiają się
różnice kulturowe
w hierarchii
i strukturze potrzeb, co podważa jej
uniwersalizm
brak dowodów
na to, że zaspokojenie
potrzeb niższego rzędu prowadzi do
zachowań ukierunkowanych na PWRZ
pominięcie zjawiska frustracji i regresji
R.Fimińska-Banaszyk
potrzeba niższa
jest historycznie starszą i
silniejszą
potrzeby wyższe
pojawiają się później w
rozwoju człowieka
potrzeby wyżs
ze są mniej niezbędne do
utrzymania się przy życiu, mogą być dłużej
niezaspokojone i łatwiej trwale znikają
potrzeby wyższe
są mniej natarczywe i gorzej
uświadomione
zaspokojenie
potrzeb wyższych
poprawia
także biologiczną egzystencję człowieka
R.Fimińska-Banaszyk
E
= Existence = p. egzystencjalne
R
= Relatedness = p. społeczne
G
= Growth = p. rozwojowe (rozwój
osobowości)
R.Fimińska-Banaszyk
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga
Teoria ERG – C. Alderfer
Maslow - Alderfer
AM
– zaspokojenie poszczególnej potrzeby oznacza, że jej siła
motywacyjna zanika i słabnie
jeden kierunek procesów motywacyjnych
CA
nadaje dużą rangę potrzebom rozwoju
wielokierunkowość procesów motywacyjnych
trzeba umożliwić pracownikom
rozwój osobisty
w ramach firmy
szkolenia
programy angażowania pracowników
systemy wynagrodzeń oparte na ocenie kompetencji (
skill-
based pay)
nie wszyscy ludzie są wrażliwi na wszystkie
rodzaje potrzeb
każdego człowieka charakteryzuje inny
poziom aspiracji
człowiek może być motywowany kilkoma
kategoriami potrzeb równocześnie
potrzeby wyższego rzędu mają specyficzną
siłę motywacyjną
stałe niezaspokojenie potrzeb wyższego
rzędu rodzi
regres
i
frustrację
(
powrót do
potrzeb niższego rzędu
)
FREDERICK
HERZBERG
(1923-2000)
czynniki motywacji:
dostarczają
zadowolenia
czynniki higieny:
powodują stan
niezadowolenia
2 grupy czynników pobudzających do pracy
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
3
2011-05-04
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga – cz. higieny
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga - motywatory
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga – wnioski (1)
powodują
niezadowolenie
czynniki
zewnętrzne
związane z kontekstem
pracy
polityka personalna, administracyjne
planowanie urlopów, rozpatrywanie skarg,
metody oceny wydajności
kompetencje przełożonych, stosunki z
przełożonymi, relacje ze współpracownikami
warunki pracy, bezpieczeństwo pracy
niezależność
czynników higieny i
motywatorów
przeciwieństwem zadowolenia jest brak
zadowolenia
przeciwieństwem niezadowolenia jest brak
niezadowolenia
powodowanie zadowolenia (
np. powoływanie
do zespołu projektowego)
nie musi
redukować
niezadowolenia
dostarczają
zadowolenia
czynniki
wewnętrzne
, tkwiące w samej
pracy
osiągnięcia w pracy, uznanie, praca
sama w sobie, odpowiedzialność
awans i kariera
możliwość rozwoju osobowości
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga – wnioski (2)
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga – wnioski (3)
Proces motywacji wg Herzberga - 1
najpierw
trzeba zapewnić pracownikowi
odpowiedni poziom
czynników higieny
godziwa
płaca
dobre
warunki pracy
właściwe
stosunki interpersonalne
wówczas pracownik
nie jest
niezadowolony
z pracy i wykonuje swoje
zadania zawodowe na poziomie
niezbędnego minimum
wynagrodzenie
: czynnik higieny
zbyt niskie oznacza brak satysfakcji z pracy
w
krótkim czasie
wzrost płacy zwiększa zadowolenie
w
dłuższym okresie
płaca nie działa samodzielnie (?)
nawet bardzo wysokie wynagrodzenie nie stanowi źródła
satysfakcji z pracy i nie gwarantuje wzrostu jakości i
wydajności pracy
wzbogacanie pracy, rotacja na stanowiskach,
różnicowanie zadań, ich stopnia trudności,
zwiększanie samodzielności i autonomii decyzyjnej
nawet całkowite wyeliminowanie
negatywnego wpływu wszystkich
czynników
higieny nie zapewni
motywacji
pracowników
skutecznie można motywować
można jedynie wpływając i
kształtując
motywatory
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R. Fimińska-Banaszyk
Dwuczynnikowa teoria motywacji
F.Herzberga
Bezpośrednie i pośrednie kształtowanie
wydajności:
Teoria X i Y
D. McGregor
Proces motywacji wg Herzberga - 2
następnie
trzeba pracownikowi dostarczyć
motywatorów
uznanie
za wykonywaną pracę
zaspokoić
potrzebę osiągnięć
w pracy
zawodowej
połączenie
H i M ma zapewnić:
właściwą motywację
zadowolenie z pracy
realizację celów organizacji
R. Fimińska-Banaszyk
FREDERICK
HERZBERG
(1923-2000)
analiza motywacyjnego wpływu
przełożonego
na
podwładnych
ustalenie relacji pomiędzy
pracownikami a ich przełożonymi
w warunkach bardzo
intensywnego rozwoju
przemysłu
(
społeczeństwo wiedzy
)
D. McGregor
1906-1964
Motywatory
wydajności
Odczucie zadowolenia
Potrzeby
wyższego rzędu
Potrzeby
niższego rzędu
Czynniki
podtrzymania
uczestnictwa
Odczucie niezadowolenia
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
4
2011-05-04
Teoria X
D. McGregor
Teoria X
D. McGregor
Teoria Y
D. McGregor
ludzie traktują
pracę
jak
zabawę
, chętnie
biorą na siebie odpowiedzialność
stawiają ambitne cele i chcą by
kierownicy pomogli im te cele osiągnąć
potrafią rozwiązywać problemy
są
samodzielni
i nie wymagają kontroli
czy ścisłego nadzoru
lubią
przewodzić
innym
są motywowani
potrzebami wyższego
rzędu
pracownicy są z natury
leniwi
,
nienawidzą pracy, unikają
odpowiedzialności
pracownicy mają niewielkie ambicje, nie
potrafią rozwiązywać problemów, chcą
aby nimi kierowano, muszą być
kontrolowani
pracują bo muszą
, aby zaspokoić
swoje podstawowe potrzeby
menedżerowie muszą postępować
jak właściciele fabryk z XIX wieku
powinni być skąpymi tyranami
eksploatującymi pracowników
powinni zmuszać ich do pracy,
stosować kary i płacić podstawowe
stawki
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Teoria Z
W. Ouchi
Teoria osiągnięć
D.O. McClelland (1917-1998)
Teoria Y
D. McGregor
kierownicy powinni stworzyć pracownikom
warunki umożliwiające wykorzystanie ich
potencjału
partycypacja
w procesie zarządzania
zwiększenie
uprawnień
i
samodzielności
(empowerment)
tolerancja dla
błędów
wspieranie procesu
uczenia się
pracowników
należy tworzyć poczucie
zaangażowania
,
współpracy
i
współdziałania
wielu ludzi
(rodzinna atmosfera) w realizacji wspólnych
celów
nacisk na
zespołowe
podejmowanie decyzji
(
w oparciu o wcześniej wypracowany konsensus i
prowadzone uzgodnienia z wszystkimi uczestnikami
procesu decyzyjnego)
entuzjazm
w pracy w wszystkich szczeblach
do działania ludzi motywują:
potrzeba
władzy
potrzeba
sukcesu
potrzeba
uczestnictwa
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
Teoria osiągnięć
potrzeba władzy
Teoria osiągnięć
potrzeba osiągnięć
Teoria osiągnięć
potrzeba uczestnictwa
osoby gotowe do różnego rodzaju
konfrontacji
bronią energicznie swoich poglądów
gotowi do świadczenia
usług zarządczych
chcą pełnić
funkcje kierownicze
i mieć
możliwość wpływania na postępowanie
innych
w każdej instytucji jest grupa ludzi o takich
potrzebach
pracownicy z taką potrzebą chcą
organizować
zespoły ludzkie
chcą
współpracować
innymi grupami i
udzielać im pomocy
niechętnie pełnią rolę lidera
od kierownictwa oczekują tworzenia klimatu
bezpieczeństwa
i atmosfery wspierającej
współpracę
osoby chcące sprostać
wyzwaniom
mają dużą potrzebę
sukcesu
skłonni do podejmowania
ryzyka
chętnie biorą na siebie
odpowiedzialność
chcą znać
ocenę wyników
swoich działań
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
R.Fimińska-Banaszyk
5
Plik z chomika:
asia0491
Inne pliki z tego folderu:
00 Podstawy zarzdzania SS i SN Konin [tryb zgodnoci].pdf
(98 KB)
1-Istota zarzdzania i rola kierownictwa [tryb zgodnoci].pdf
(295 KB)
2- Kulturowy kontekst zarzdzania [tryb zgodnoci].pdf
(150 KB)
3- Etyczny kontekst zarzdzania [tryb zgodnoci].pdf
(177 KB)
4- Otoczenie organizacji [tryb zgodnoci].pdf
(119 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ćwiczenia
Egzamin
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin