Adam Andrzejewski - Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie Analiza argumentu Theodore'a Sidera.pdf

(284 KB) Pobierz
„Analiza i Egzystencja” 17 (2012)
ISSN 1734-9923
ARTYKUŁY
ADAM ANDRZEJEWSKI*
ONTOLOGIA CZTEROWYMIAROWA
A PODRÓŻ W CZASIE
ANALIZA ARGUMENTU THEODORE’A SIDERA
Słowa kluczowe: podróż w czasie, czas, endurantyzm, perdurantyzm,
identyczność, Theodore Sider
Keywords: time travel, time, endurantism, perdurantism, identity,
Theodore Sider
1. Wprowadzenie
W ciągu ostatnich dekad możemy zaobserwować swoisty zwrot fi lozofi i
ku naukom przyrodniczym. Jednym z jego przejawów jest to, że współczes-
na metafi zyka analityczna przedmiotem swoich analiz czyni różnorodne
problemy z dziedziny nauk szczegółowych (takich jak biologia, genetyka,
fi zyka, astronomia czy chemia). Wpisując się w ten szeroko pojęty nurt, ni-
niejszy artykuł będzie dotyczyć ontologicznej analizy problematyki podróży
w czasie. Jej głównym celem będzie krytyczna rekonstrukcja i interpreta-
cja argumentu Theodore’a Sidera z podróży w czasie oraz wykazanie, że
– wbrew powszechnej opinii – nie jest to konkluzywny argument na rzecz
przyjęcia metafi zyki części czasowych w sporze między ontologiami trój-
* Adam Andrzejewski – doktorant w Instytucie Filozofi i Uniwersytetu Warszawskiego.
E-mail: adam.epoche@gmail.com.
910953649.026.png
 
164
Adam Andrzejewski
i czterowymiarowymi. Pragnę zaznaczyć, iż podjęta zostanie tu wyłącznie
fi lozofi czna interpretacja możliwości podróży w czasie, gdyż tylko ta pozo-
staje w zakresie moich kompetencji. W odniesieniu do możliwości logicznej
i fi zycznej życzliwie przyjmuję, że podróż w czasie jest możliwa 1 .
Warto podkreślić, że wszystkie dociekania zawarte w artykule opierają
się na tzw. klasycznym scenariuszu podróży w czasie, w myśl którego po-
dróż w czasie polega na przeniesieniu się wstecz do dowolnego momentu,
na przykład z 8 grudnia roku 2010 do 15 sierpnia roku 1010. Podróż ta jest
momentalna, czyli sama nie zajmuje żadnego czasu: osoba wchodząca do
maszyny czasu momentalnie znika z roku 2010 i momentalnie pojawia
się w roku 1010. Klasyczny scenariusz podróży w czasie nie obejmuje na
przykład podróży w przyszłość. Przyjęcie każdego klasycznego bądź nie-
klasycznego modelu podróży w czasie jest ściśle powiązane z wyznawaną
przez nas metafi zyką czasu. Wielu fi lozofów uważa ontologię eternalizmu
za koncepcję najlepiej współgrającą ze scenariuszami podróży w czasie 2 .
Rozwiązanie to, pomimo swojej atrakcyjności, nie jest jedynym możliwym
– przeprowadzane są bowiem analizy próbujące wykazać zgodność klasycz-
nego scenariusza podróży w czasie z prezentyzmem 3 .
Problematyka metafi zyki czasu nie jest jedynym spornym zagadnie-
niem, które pojawia się podczas badania konsekwencji podróży w czasie.
Inne problemy dotyczą struktury czasoprzestrzeni i wielowymiarowości
czasu, możliwości zmiany przeszłości (tzw. paradoks dziadka), zachodzenia
wstecznych związków kauzalnych czy istnienia tego samego przedmiotu
1 Por. K.C. Raju, Time Travel and the Reality of Spontaneity , „Foundations of
Physics” 7 (37) (2006), s. 1099–1113; B. Monton, Time Travel without Causal Loops ,
„Philosophical Quarterly” 56 (234) (2007), s. 54–67; F. Arntzenius, T. Maudlin, Time
Travel and Modern Physics , [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy , Stanford Uni-
versity 2009.
2 Por. np. J. Benovsky, Eternalist Theories of Persistance Through Time: Where
the Differences really Lie , „Axiomathes” 1 (19) (2009), s. 51–71. Warto zaznaczyć, iż
coraz częściej wśród kwestii związanych z ontologią trwania pojawiają się zagadnienia
dotyczące teorii względności. W dalszej części artykułu rozważania te zostaną jednakże
pominięte, gdyż nie rozstrzygają one w sposób jednoznaczny, która teoria trwania jest
z godna z konsekwencjami płynący m i z teorii względności. Zob. I. Gibson, O. Pooley,
Relativistic Persistence , „Philosophical Perspectives” 20 (1) (2006), s. 157–198.
3 Zob. S. Keller, M. Nelson, Presentists should believe in Time Travel , „Australasian
Journal of Philosophy” (79) (2001), s. 333–345.
910953649.027.png
 
Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie
165
w dwóch różnych miejscach w tym samym czasie. Analiza tych interesują-
cych problemów wykracza jednak poza skromne ramy tej pracy.
Niniejszy artykuł posiada następującą strukturę: w pierwszej kolejności
analizie zostaje poddany klasyczny scenariusz podróży w czasie z uka-
zaniem pewnych trudności, jakie napotyka perdurantyzm w interpretacji
owego scenariusza. W dalszej kolejności zrekonstruowany jest argument
Theodore’a Sidera z podróży w czasie na rzecz perdurantyzmu, mający
oddalać klasyczne trudności ontologii części czasowych. Następnie została
przeprowadzona krytyka tegoż argumentu, uwzględniająca kwestie dotyczą-
ce w szczególności: osoboprzekrojów ( person stages ) oraz identyczności.
Końcowa część pracy zawiera ogólne wnioski dotyczące ontologicznych
kosztów przyjęcia teorii części czasowych oraz wykorzystywania podróży
w czasie jako argumentu w sporze pomiędzy konkurencyjnymi ontologiami
trwania w czasie.
2. Części czasowe i podróż w czasie
Przyjęcie możliwości podróży w czasie pociąga za sobą zobowiązanie do
zaproponowania teorii ontologicznej, która w satysfakcjonujący sposób wy-
jaśniałaby wszystkie generowane przez to założenie trudności metafi zyczne.
Jednym z podstawowych problemów, z jakim musi się uporać taka teoria,
jest zagadnienie trwania przedmiotów podlegających podróży w czasie.
We współczesnej ontologii występują dwie podstawowe (i przeciwstawne
sobie) doktryny dotyczące trwania przedmiotów w czasie: endurantyzm
i perdurantyzm 4 . Nie może więc dziwić fakt, iż znaczna część fi lozofów
wykorzystuje podróże w czasie (traktowane jako swoisty eksperyment my-
ślowy) do argumentacji na rzecz określonej teorii. Koncepcja ontologiczna,
która radzi sobie z możliwością podróży w czasie, może ją traktować jako
argument wykazujący jej przewagę nad teoriami, które nie potrafi ą podróży
w czasie wyjaśnić.
4 Wyczerpująca wykładnia i analiza tych stanowisk znajdują się w: S. Haslanger,
Persistence through Time , [w:] The Oxford Handbook of Metaphysic , ed. M.J. Loux,
D.W. Zimmerman, Oxford University Press 2005. W pracy traktuję terminy „perdu-
rantyzm”, „teoria części czasowych”, „ontologia czterowymiarowa” jako synonimy.
Podobnie rzecz ma się w przypadku terminów „endurantyzm” oraz „ontologia trój-
wymiarowa”.
910953649.001.png
 
166
Adam Andrzejewski
Zdecydowana większość zwolenników tego typu wnioskowania
opowiada się po stronie metafi zyki perdurantyzmu 5 , uznając ją za kon-
cepcję w zadowalający sposób wyjaśniającą metafi zyczne konsekwencje
podróży w czasie i niepowodującą przy tym komplikacji, które pociąga za
sobą przyjęcie endurantyzmu. Tym samym możliwość podróży w czasie
traktowana jest jako argument na rzecz ontologii czterowymiarowej. W tej
części artykułu zostanie przedstawiony i zanalizowany klasyczny scena-
riusz podróży w czasie w formie, jaka została zaproponowana m.in. przez
Theodore’a Sidera. Posłuży on następnie do zilustrowania pewnych ogól-
nych trudności, na które napotyka ontologia perdurantyzmu w wyjaśnianiu
podróży w czasie 6 .
2.1. Scenariusz podróży w czasie
Podróż w czasie, w swojej najmniej wyszukanej formie, może przebiegać
następująco 7 :
5 Pierwszą wzmiankę faworyzującą perdurantyzm względem endurantyzmu jako
teorię zgodną z podróżą w czasie znajdujemy [w:] D. Lewis, The Paradoxes of Time
Travel , „American Philosophical Quarterly” 13 (1976), s. 145–152.
6 Argument Sidera z podróży w czasie wzbudził duże zainteresowanie wśród fi lozo-
fów. Dlatego też bywa wykorzystywany nawet przez tych zwolenników perdurantyzmu,
którzy nie podzielają konkretnych rozwiązań Sidera (głównie koncepcji osoboprzekroju).
Por. N. Markosian, Two Arguments from Sider’s Four-Dimensionalism , „Philosophy and
Phenomenological Research” 68 (2004), s. 665–673; J. Simon, Is Time Travel a Problem
for the Three-Dimensionalist? , „Monist” 88 (2005), s. 353–361.
7 Bardziej wyrafi nowane wizje podróży w czasie spotykamy [w:] D. Lewis, dz. cyt.
oraz [w:] N. Effi ngham, Mereological Explanation and Time Travel , „Australasian Journal
of Philosophy” 88 (2010), s. 333–345. Dotyczą one m.in. scenariusza podróży w czasie,
który zakłada zmianę przeszłości. Mowa tutaj o tzw. problemie dziadka. Problem ten
sprowadzić możemy do próby odpowiedzi na pytanie, czy cofając się w przeszłość, mo-
żemy zabić swojego dziadka przed narodzinami naszych rodziców. Kwestii możliwości
zmiany zdarzeń już dokonanych w sytuacji podróży w czasie poświęcone zostały m.in.
prace: L. Dwyer, Time Travel and Changing the Past , „Philosophical Studies” 27 (5)
(1975), s. 341–350; N.J.J. Smith, Bananas enough for Time Travel? , „British Journal for
Philosophy of Science” 48 (3) (1997), s. 363–389; P.M.B. Vranas, Can I kill my Younger
Self? Time Travel and the Retrosuicide Paradox , „Pacifi c Philosophical Quarterly” 90
(4) (2009), s. 320–334.
910953649.002.png
 
Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie
167
[PodróĪ w czasie] Hildegarda dokonuje podróĪy w czasie, przenosząc siĊ
do pokoju, gdzie spotyka siedzącą máodszą siebie.
t 1
Hildegarda znajduje siĊ w pokoju.
t 2
Hildegarda-podróĪująca-w-czasie przybywa z przyszáoĞci i pojawia siĊ
w pokoju.
t 3
Hildegarda postanawia podjąü podróĪ w czasie.
t 4
Hildegarda otwiera maszynĊ czasu i przenosi siĊ do przeszáoĞci.
t 5
Hildegarda-podróĪująca-w-czasie znajduje siĊ w teraĨniejszoĞci i wychodzi
z pokoju.
Wyobraźmy sobie następującą sytuację. W pewnym pokoju, wyposa-
żonym w maszynę czasu, w chwili t 1 Hildegarda teraźniejsza siedzi na krześle.
W chwili t 2 w pokoju Hildegardy teraźniejszej pojawia się Hildegarda podróżująca-w-czasie
z przyszłości. Następnie ( t 3 ) nasza bohaterka (Hildegarda teraźniejsza ) wpada na
pomysł podróży w czasie, wchodzi do maszyny czasu ( t 4 ) i przenosi się do
chwili t 2 . W tymże momencie Hildegarda poróżująca-w-czasie wychodzi z maszyny
i widzi samą siebie siedzącą na krześle ( t 2 Hildegarda teraźniejsza ), następnie
intensywnie o czymś myślącą ( t 3 Hildegarda teraźniesza ), w końcu zaś wcho-
dzącą do maszyny czasu ( t 4 ). W chwili t 5 Hildegarda (podejmująca podróż
w czasie) zostaje sama w pokoju i, zdumiona całą sytuacją, wychodzi
z pomieszczenia.
Na podstawie powyższej historyjki, a także ilustrującego ją schematu,
nietrudno zauważyć, że Hildegarda w t 2 jednocześnie stoi i siedzi, gdyż
w pokoju znajdują się Hildegarda-podróżująca-w-czasie oraz Hildegarda-
-młodsza. W prosty sposób dochodzimy do wniosku, że zaprezentowany
scenariusz podróży w czasie prowadzi do paradoksu: w jaki sposób jeden
przedmiot może mieć w tej samej chwili dwie niekompatybilne 8 ze sobą
własności?
Ontologia czterowymiarowa, która zakłada, że w każdej chwili jest
obecna tylko część czasowa przedmiotu, nie zaś cały przedmiot, bez trudu
radzi sobie z problematycznym scenariuszem podróży w czasie. Otóż w po-
koju nie znajdują się wcale dwie Hildegardy, lecz jej dwie części czasowe.
8 Własności niekompatybilne to inaczej własności wykluczające współwystępowanie.
910953649.003.png 910953649.004.png 910953649.005.png 910953649.006.png 910953649.007.png 910953649.008.png 910953649.009.png 910953649.010.png 910953649.011.png 910953649.012.png 910953649.013.png 910953649.014.png 910953649.015.png 910953649.016.png 910953649.017.png 910953649.018.png 910953649.019.png 910953649.020.png 910953649.021.png 910953649.022.png 910953649.023.png 910953649.024.png 910953649.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin