Adam Andrzejewski - Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie Analiza argumentu Theodore'a Sidera.pdf
(
284 KB
)
Pobierz
„Analiza i Egzystencja” 17 (2012)
ISSN 1734-9923
ARTYKUŁY
ADAM ANDRZEJEWSKI*
ONTOLOGIA CZTEROWYMIAROWA
A PODRÓŻ W CZASIE
ANALIZA ARGUMENTU THEODORE’A SIDERA
Słowa kluczowe: podróż w czasie, czas, endurantyzm, perdurantyzm,
identyczność, Theodore Sider
Keywords: time travel, time, endurantism, perdurantism, identity,
Theodore Sider
1. Wprowadzenie
W ciągu ostatnich dekad możemy zaobserwować swoisty zwrot fi lozofi i
ku naukom przyrodniczym. Jednym z jego przejawów jest to, że współczes-
na metafi zyka analityczna przedmiotem swoich analiz czyni różnorodne
problemy z dziedziny nauk szczegółowych (takich jak biologia, genetyka,
fi zyka, astronomia czy chemia). Wpisując się w ten szeroko pojęty nurt, ni-
niejszy artykuł będzie dotyczyć ontologicznej analizy problematyki podróży
w czasie. Jej głównym celem będzie krytyczna rekonstrukcja i interpreta-
cja argumentu Theodore’a Sidera z podróży w czasie oraz wykazanie, że
– wbrew powszechnej opinii – nie jest to konkluzywny argument na rzecz
przyjęcia metafi zyki części czasowych w sporze między ontologiami trój-
*
Adam Andrzejewski – doktorant w Instytucie Filozofi i Uniwersytetu Warszawskiego.
E-mail: adam.epoche@gmail.com.
164
Adam Andrzejewski
i czterowymiarowymi. Pragnę zaznaczyć, iż podjęta zostanie tu wyłącznie
fi lozofi czna interpretacja możliwości podróży w czasie, gdyż tylko ta pozo-
staje w zakresie moich kompetencji. W odniesieniu do możliwości logicznej
i fi zycznej życzliwie przyjmuję, że podróż w czasie jest możliwa
1
.
Warto podkreślić, że wszystkie dociekania zawarte w artykule opierają
się na tzw. klasycznym scenariuszu podróży w czasie, w myśl którego po-
dróż w czasie polega na przeniesieniu się wstecz do dowolnego momentu,
na przykład z 8 grudnia roku 2010 do 15 sierpnia roku 1010. Podróż ta jest
momentalna, czyli sama nie zajmuje żadnego czasu: osoba wchodząca do
maszyny czasu momentalnie znika z roku 2010 i momentalnie pojawia
się w roku 1010. Klasyczny scenariusz podróży w czasie nie obejmuje na
przykład podróży w przyszłość. Przyjęcie każdego klasycznego bądź nie-
klasycznego modelu podróży w czasie jest ściśle powiązane z wyznawaną
przez nas metafi zyką czasu. Wielu fi lozofów uważa ontologię eternalizmu
za koncepcję najlepiej współgrającą ze scenariuszami podróży w czasie
2
.
Rozwiązanie to, pomimo swojej atrakcyjności, nie jest jedynym możliwym
– przeprowadzane są bowiem analizy próbujące wykazać zgodność klasycz-
nego scenariusza podróży w czasie z prezentyzmem
3
.
Problematyka metafi zyki czasu nie jest jedynym spornym zagadnie-
niem, które pojawia się podczas badania konsekwencji podróży w czasie.
Inne problemy dotyczą struktury czasoprzestrzeni i wielowymiarowości
czasu, możliwości zmiany przeszłości (tzw. paradoks dziadka), zachodzenia
wstecznych związków kauzalnych czy istnienia tego samego przedmiotu
1
Por. K.C. Raju,
Time Travel and the Reality of Spontaneity
, „Foundations of
Physics” 7 (37) (2006), s. 1099–1113; B. Monton,
Time Travel without Causal Loops
,
„Philosophical Quarterly” 56 (234) (2007), s. 54–67; F. Arntzenius, T. Maudlin,
Time
Travel and Modern Physics
, [w:]
Stanford Encyclopedia of Philosophy
, Stanford Uni-
versity 2009.
2
Por. np. J. Benovsky,
Eternalist Theories of Persistance Through Time: Where
the Differences really Lie
, „Axiomathes” 1 (19) (2009), s. 51–71. Warto zaznaczyć, iż
coraz częściej wśród kwestii związanych z ontologią trwania pojawiają się zagadnienia
dotyczące teorii względności. W dalszej części artykułu rozważania te zostaną jednakże
pominięte, gdyż nie rozstrzygają one w sposób jednoznaczny, która teoria trwania jest
z
godna z konsekwencjami płynący
m
i z teorii względności. Zob. I. Gibson, O. Pooley,
Relativistic Persistence
, „Philosophical Perspectives” 20 (1) (2006), s. 157–198.
3
Zob. S. Keller, M. Nelson,
Presentists should believe in Time Travel
, „Australasian
Journal of Philosophy” (79) (2001), s. 333–345.
Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie
165
w dwóch różnych miejscach w tym samym czasie. Analiza tych interesują-
cych problemów wykracza jednak poza skromne ramy tej pracy.
Niniejszy artykuł posiada następującą strukturę: w pierwszej kolejności
analizie zostaje poddany klasyczny scenariusz podróży w czasie z uka-
zaniem pewnych trudności, jakie napotyka perdurantyzm w interpretacji
owego scenariusza. W dalszej kolejności zrekonstruowany jest argument
Theodore’a Sidera z podróży w czasie na rzecz perdurantyzmu, mający
oddalać klasyczne trudności ontologii części czasowych. Następnie została
przeprowadzona krytyka tegoż argumentu, uwzględniająca kwestie dotyczą-
ce w szczególności: osoboprzekrojów (
person stages
) oraz identyczności.
Końcowa część pracy zawiera ogólne wnioski dotyczące ontologicznych
kosztów przyjęcia teorii części czasowych oraz wykorzystywania podróży
w czasie jako argumentu w sporze pomiędzy konkurencyjnymi ontologiami
trwania w czasie.
2. Części czasowe i podróż w czasie
Przyjęcie możliwości podróży w czasie pociąga za sobą zobowiązanie do
zaproponowania teorii ontologicznej, która w satysfakcjonujący sposób wy-
jaśniałaby wszystkie generowane przez to założenie trudności metafi zyczne.
Jednym z podstawowych problemów, z jakim musi się uporać taka teoria,
jest zagadnienie trwania przedmiotów podlegających podróży w czasie.
We współczesnej ontologii występują dwie podstawowe (i przeciwstawne
sobie) doktryny dotyczące trwania przedmiotów w czasie: endurantyzm
i perdurantyzm
4
. Nie może więc dziwić fakt, iż znaczna część fi lozofów
wykorzystuje podróże w czasie (traktowane jako swoisty eksperyment my-
ślowy) do argumentacji na rzecz określonej teorii. Koncepcja ontologiczna,
która radzi sobie z możliwością podróży w czasie, może ją traktować jako
argument wykazujący jej przewagę nad teoriami, które nie potrafi ą podróży
w czasie wyjaśnić.
4
Wyczerpująca wykładnia i analiza tych stanowisk znajdują się w: S. Haslanger,
Persistence through Time
, [w:]
The Oxford Handbook of Metaphysic
, ed. M.J. Loux,
D.W. Zimmerman, Oxford University Press 2005. W pracy traktuję terminy „perdu-
rantyzm”, „teoria części czasowych”, „ontologia czterowymiarowa” jako synonimy.
Podobnie rzecz ma się w przypadku terminów „endurantyzm” oraz „ontologia trój-
wymiarowa”.
166
Adam Andrzejewski
Zdecydowana większość zwolenników tego typu wnioskowania
opowiada się po stronie metafi zyki perdurantyzmu
5
, uznając ją za kon-
cepcję w zadowalający sposób wyjaśniającą metafi zyczne konsekwencje
podróży w czasie i niepowodującą przy tym komplikacji, które pociąga za
sobą przyjęcie endurantyzmu. Tym samym możliwość podróży w czasie
traktowana jest jako argument na rzecz ontologii czterowymiarowej. W tej
części artykułu zostanie przedstawiony i zanalizowany klasyczny scena-
riusz podróży w czasie w formie, jaka została zaproponowana m.in. przez
Theodore’a Sidera. Posłuży on następnie do zilustrowania pewnych ogól-
nych trudności, na które napotyka ontologia perdurantyzmu w wyjaśnianiu
podróży w czasie
6
.
2.1. Scenariusz podróży w czasie
Podróż w czasie, w swojej najmniej wyszukanej formie, może przebiegać
następująco
7
:
5
Pierwszą wzmiankę faworyzującą perdurantyzm względem endurantyzmu jako
teorię zgodną z podróżą w czasie znajdujemy [w:] D. Lewis,
The Paradoxes of Time
Travel
,
„American Philosophical Quarterly” 13 (1976), s. 145–152.
6
Argument Sidera z podróży w czasie wzbudził duże zainteresowanie wśród fi lozo-
fów. Dlatego też bywa wykorzystywany nawet przez tych zwolenników perdurantyzmu,
którzy nie podzielają konkretnych rozwiązań Sidera (głównie koncepcji osoboprzekroju).
Por. N. Markosian,
Two Arguments from Sider’s Four-Dimensionalism
, „Philosophy and
Phenomenological Research”
68 (2004), s. 665–673; J. Simon,
Is Time Travel a Problem
for the Three-Dimensionalist?
, „Monist” 88 (2005), s. 353–361.
7
Bardziej wyrafi nowane wizje podróży w czasie spotykamy [w:] D. Lewis, dz. cyt.
oraz [w:] N. Effi ngham,
Mereological Explanation and Time Travel
, „Australasian Journal
of Philosophy” 88 (2010), s. 333–345. Dotyczą one m.in. scenariusza podróży w czasie,
który zakłada zmianę przeszłości. Mowa tutaj o tzw. problemie dziadka. Problem ten
sprowadzić możemy do próby odpowiedzi na pytanie, czy cofając się w przeszłość, mo-
żemy zabić swojego dziadka przed narodzinami naszych rodziców. Kwestii możliwości
zmiany zdarzeń już dokonanych w sytuacji podróży w czasie poświęcone zostały m.in.
prace: L. Dwyer,
Time Travel and Changing the Past
, „Philosophical Studies” 27 (5)
(1975), s. 341–350; N.J.J. Smith,
Bananas enough for Time Travel?
, „British Journal for
Philosophy of Science”
48 (3) (1997), s. 363–389; P.M.B. Vranas,
Can I kill my Younger
Self? Time Travel and the Retrosuicide Paradox
, „Pacifi c Philosophical Quarterly” 90
(4) (2009), s. 320–334.
Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie
167
[PodróĪ w czasie]
Hildegarda dokonuje podróĪy w czasie, przenosząc siĊ
do pokoju, gdzie spotyka siedzącą máodszą siebie.
t
1
Hildegarda znajduje siĊ w pokoju.
t
2
Hildegarda-podróĪująca-w-czasie przybywa z przyszáoĞci i pojawia siĊ
w pokoju.
t
3
Hildegarda postanawia podjąü podróĪ w czasie.
t
4
Hildegarda otwiera maszynĊ czasu i przenosi siĊ do przeszáoĞci.
t
5
Hildegarda-podróĪująca-w-czasie znajduje siĊ w teraĨniejszoĞci i wychodzi
z pokoju.
Wyobraźmy sobie następującą sytuację. W pewnym pokoju, wyposa-
żonym w maszynę czasu, w chwili
t
1
Hildegarda
teraźniejsza
siedzi na krześle.
W chwili
t
2
w pokoju Hildegardy
teraźniejszej
pojawia się Hildegarda
podróżująca-w-czasie
z przyszłości. Następnie (
t
3
) nasza bohaterka (Hildegarda
teraźniejsza
) wpada na
pomysł podróży w czasie, wchodzi do maszyny czasu (
t
4
) i przenosi się do
chwili
t
2
. W tymże momencie Hildegarda
poróżująca-w-czasie
wychodzi z maszyny
i widzi samą siebie siedzącą na krześle (
t
2
–
Hildegarda
teraźniejsza
), następnie
intensywnie o czymś myślącą (
t
3
–
Hildegarda
teraźniesza
), w końcu zaś wcho-
dzącą do maszyny czasu (
t
4
). W chwili
t
5
Hildegarda (podejmująca podróż
w czasie) zostaje sama w pokoju i, zdumiona całą sytuacją, wychodzi
z pomieszczenia.
Na podstawie powyższej historyjki, a także ilustrującego ją schematu,
nietrudno zauważyć, że Hildegarda w
t
2
jednocześnie
stoi i siedzi, gdyż
w pokoju znajdują się Hildegarda-podróżująca-w-czasie oraz Hildegarda-
-młodsza. W prosty sposób dochodzimy do wniosku, że zaprezentowany
scenariusz podróży w czasie prowadzi do paradoksu: w jaki sposób jeden
przedmiot może mieć w tej samej chwili dwie niekompatybilne
8
ze sobą
własności?
Ontologia czterowymiarowa, która zakłada, że w każdej chwili jest
obecna tylko część czasowa przedmiotu, nie zaś cały przedmiot, bez trudu
radzi sobie z problematycznym scenariuszem podróży w czasie. Otóż w po-
koju nie znajdują się wcale dwie Hildegardy, lecz jej dwie części czasowe.
8
Własności niekompatybilne to inaczej własności wykluczające współwystępowanie.
Plik z chomika:
dr_vanini
Inne pliki z tego folderu:
Adam Andrzejewski - Ontologia czterowymiarowa a podróż w czasie Analiza argumentu Theodore'a Sidera.pdf
(284 KB)
Tadeusz Ciecierski - Silny metrafizyczny determinizm.pdf
(337 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audio
Epistemologia
Filozofia chrześcijańska
Filozofia języka
Filozofia religii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin