vademecum_konsumenta[1][2].pdf

(229 KB) Pobierz
Vademecum praw
REKLAMA A DZIECI
VADEMECUM PRAW KONSUMENCKICH
DZIECI I M¸ODZIE˚Y
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ
DZIECKO JAKO KONSUMENT CZYLI DROBNE ZAKUPY
Dyrektywa z 3.10.1989 o telewizji bez granic (89/552/EWG) zabrania reklamy:
• zagra˝ajàcej fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi dzieci;
• wykorzystujàcej ∏atwowiernoÊç, naturalnà ufnoÊç dzieci;
• sk∏aniajàcej bezpoÊrednio dzieci do kupna produktów lub us∏ug;
• zach´cajàcej dzieci do wywierania presji na rodziców, nauczycieli,
opiekunów, by sk∏oniç ich do zakupu reklamowanych produktów lub us∏ug;
• w nieuzasadniony sposób ukazujàcej dzieci w niebezpiecznych sytuacjach
Zgodnie z kodeksem cywilnym, dzieci poni˝ej 13 roku ˝ycia, nie majà zdolnoÊci
do czynnoÊci prawnych czyli w ogóle nie powinny zawieraç umów. Je˝eli jednak
dziecko zawar∏o umow´ nale˝àcà do umów powszechnie zawieranych w drobnych
bie˝àcych sprawach ˝ycia codziennego, to umowa taka jest wa˝na , o ile dziecko
nie zosta∏o pokrzywdzone (np. poprzez za˝àdanie ra˝àco wygórowanej ceny
za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru z∏ej jakoÊci).
Dzieci pomi´dzy 13 a 18 rokiem ˝ycia majà ograniczonà zdolnoÊç do czynnoÊci
prawnych , co oznacza, ˝e mogà zawieraç umowy powszechne (zwyk∏e i cz´sto
zawierane), jeÊli dotyczà one drobnych, bie˝àcych spraw ˝ycia codziennego.
Mogà wi´c kupowaç np. czasopisma, artyku∏y papiernicze, ˝ywnoÊç czy s∏odycze.
Transakcja kupna towaru o wy˝szej wartoÊci j, niepotrzebnej do codziennego ˝ycia
(np. rower, odtwarzacz MP3, mikroskop) powinna byç zawarta w towarzystwie
i za zgodà osoby pe∏noletniej: rodzica lub opiekuna prawnego.
Gdy zatem dziecko dokona zakupu drogiego towaru bez zgody rodziców
lub opiekunów prawnych, to majà oni prawo przyjÊç do sklepu i za˝àdaç zwrotu
pieni´dzy oraz oddaç towar.
POLSKIE PRAWO O REKLAMIE
Ustawa z 29.12.1992 o radiofonii i telewizji zakazuje reklam:
• bezpoÊrednio nawo∏ujàcych niepe∏noletnich do kupowania,
• wywierania presji na rodziców, by sk∏oniç ich do kupienia towaru lub us∏ugi,
• pokazujàcych dzieci w sytuacjach niebezpiecznych
• w ukryty sposób oddzia∏ujàcych na podÊwiadomoÊç
Ustawa z 26.10.1982 o wychowaniu w trzeêwoÊci zabrania:
• Zabrania kierowania do niepe∏noletnich reklamy i promocji napojów
alkoholowych w tym piwa
OBOWIÑZKI SPRZEDAWCY
• podaç cen´
• udzieliç prawdziwych informacji nt. towaru
• zapewniç warunki umo˝liwiajàce wybór i sprawdzenie jakoÊci towaru
• wydaç kompletny towar i instrukcj´ obs∏ugi
Ustawa z 9.11.1995 o ochronie zdrowia przed nast´pstwami u˝ywania tytoniu
zabrania:
• Zabrania reklamowania i promocji wyrobów i rekwizytów tytoniowych
w szko∏ach, placówkach oÊwiatowo-wychowawczych, w prasie dzieci´cej
i m∏odzie˝owej, w obiektach sportowych i rekreacyjnych
CENA
• w widocznym miejscu i wyraênie napisana
• w przypadku ˝ywnoÊci obowiàzek podania dwóch cen – konkretnego
towaru i za jednostk´ miary (np. kilogram)
Ustawa z 16.04.1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje:
• reklamy sprzecznej z przepisami prawa, dobrymi obyczajami
lub uchybiajàcej godnoÊci cz∏owieka;
• reklamy wprowadzajàcej klienta w b∏àd i mogàcej przez to wp∏ynàç na jego
decyzj´ co do nabycia towaru lub us∏ugi;
• reklamy odwo∏ujàcej si´ do uczuç klientów przez wywo∏anie l´ku,
wykorzystywanie przesàdów lub ∏atwowiernoÊci dzieci;
• wypowiedzi, która, zach´cajàc do nabywania towarów lub us∏ug, sprawia
wra˝enie neutralnej informacji;
• reklamy, która stanowi istotnà ingerencj´ w sfer´ prywatnoÊci,
w szczególnoÊci przez ucià˝liwe dla klientów nagabywanie w miejscach
publicznych, przesy∏anie na koszt klienta niezamówionych towarów
lub nadu˝ywanie technicznych Êrodków przekazu informacji.
PARAGON
• dowód zawarcia umowy
• przechowuj przez 2 lata!
ETYKIETA
• zawiera obowiàzkowo nazw´ producenta lub importera i adres
• na ubraniach dodatkowo: z jakich materia∏ów, jak praç lub czyÊciç
• ˝ywnoÊç: szczególne regulacje
˚YWNOÂå – INFORMACJE NA OPAKOWANIU
• data wa˝noÊci (do kiedy spo˝yç)
• jak przechowywaç
• jak d∏ugo i gdzie przechowaç po otwarciu
• waga produktu,
• sk∏ad, u˝yte substancje smakowe, barwniki, Êrodki konserwujàce
• ew. przeznaczenie
Opracowano na podstawie materia∏ów informacyjnych kampanii edukacyjnej
„Moje konsumenckie ABC” wspó∏finansowanej z funduszy Unii Europejskiej
i Urzàdu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
91590969.001.png
OZNAKOWANIE PRODUKTÓW
Symbol CE oznacza, ˝e produkt zosta∏ wyprodukowany zgodnie
z obowiàzujàcymi przepisami.
REKLAMACJA
• Mo˝na jà z∏o˝yç w ciàgu 2 lat od zakupu.
• Zg∏oÊ si´ z paragonem i produktem do sprzedawcy lub z produktem i kartà
gwarancyjnà do gwaranta.
• Czas rozpatrywania – 14 dni (termin ten dotyczy tylko reklamacji z tytu∏u
niezgodnoÊç z umowà, GWARANCJI NIE)
• Reklamacje ˝ywnoÊci sk∏adaj w ciàgu 3 dni od zakupu, w wypadku
opakowaƒ fabrycznych, 3 dni od daty otwarcia - powinna byç rozpatrzona
niezw∏ocznie.
• W przypadku nieuwzgl´dnienia reklamacji – polubowny sàd konsumencki
przy Inspekcji Handlowej. JeÊli sprzedawca lub gwarant nie wyra˝a
na to zgody, mo˝esz wnieÊç spraw´ do sàdu powszechnego.
Znak informuje, ˝e zabawka zawiera ma∏e, ruchome elementy i ˝e w
zwiàzku z tym mo˝e byç u˝ywana tylko przez dzieci powy˝ej 3 roku ˝ycia.
Takie oznaczenie spotyka si´ na opakowaniach, które podlegajà ponowne-
mu wykorzystaniu, nadajà si´ do recyklingu.
ZAKUPY NA ODLEG¸OÂå – sprzeda˝ wysy∏kowa, internet, telezakupy, itp.
• Masz prawo do pe∏nej informacji o towarze
• Potwierdzenie zawarcia umowy pisemne lub mailem (najpóêniej w chwili
otrzymania towaru)
• Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy (trzeba powiadomiç
na piÊmie)
• Zwrot pieni´dzy otrzymasz w ciàgu 14 dni
• Nie musisz przyjàç niezamówionego towaru ani za niego p∏aciç
• Mo˝esz p∏aciç kartà lub przy odbiorze „przesy∏ki za zaliczeniem pocztowym”
(unikasz podawania numeru karty p∏atniczej)
GWARANCJA
• Gwarancji mo˝e udzieliç producent, sprzedawca lub importer.
• Gwarancja jest dobrowolna i nieodp∏atna.
• Dokument gwarancyjny musi zawieraç: nazw´ i adres gwaranta,
czas trwania i zasi´g terytorialny ochrony gwarancyjnej, obowiàzki gwaranta
i uprawnienia kupujàcego.
• Gwarancja na dany towar nie ogranicza, nie wy∏àcza i nie zawiesza
uprawnieƒ kupujàcego z tytu∏u niezgodnoÊci towaru z umowà!
• Dokument gwarancyjny musi byç wydany przez sprzedawc´ wraz
z towarem.
• Sprzedawca sprawdza zgodnoÊç oznaczeƒ na towarze z danymi
w dokumencie gwarancyjnym, stan plomb i zabezpieczeƒ.
BEZPIECZNE ZAKUPY W INTERNECIE
• Sprawdê sklep (adres pocztowy), system zabezpieczeƒ transakcji
i informacji (unikasz ofert reklamowych, czyli tzw. spamu)
• Sprawdê ca∏kowity koszt zakupu (cena, koszt przesy∏ki, podatek VAT)
• Zachowaj w pami´ci komputera dane producenta i kopi´ zamówienia
• Masz 10 dni na zwrot towaru i odstàpienie od umowy
(zrób to na piÊmie)
• W ciàgu 14 dni zwrot pieni´dzy (jeÊli nie – szukaj pomocy rzecznika
konsumentów)
• Prawo do oddania towaru nie obejmuje zakupów na portalach aukcyjnych,
w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu od innej osoby, a nie przedsi´biorcy
KTO POMAGA KONSUMENTOM?
W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH:
• miejski lub powiatowy RZECZNIK KONSUMENTÓW
adresy na: www.uokik.gov.pl
• Federacja Konsumentów
adresy biur: www.federacja-konsumentow.org.pl
NIEZGODNOÂå TOWARU Z UMOWÑ
Towar jest niezgodny z umowà, gdy:
• jest uszkodzony
• jest niekompletny
• nie nadaje si´ do celu, do jakiego zwykle jest u˝ywany
• nie ma cech deklarowanych przez sprzedawc´
W takiej sytuacji sprzedawca powinien:
• nieodp∏atnie naprawiç go
• wymieniç na inny
A w szczególnych przypadkach:
• obni˝yç cen´
• zwróciç pieniàdze
JEÂLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW
• Skarga do URZ¢DU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
(wniesiona pisemnie, faksem, telegraficznie, pocztà elektronicznà
lub podczas rozmowy z urz´dnikiem)
• Skarga podpisana (anonimowe nie sà rozpatrywane)
• Po otrzymaniu sygna∏u od konsumenta UOKiK mo˝e wszczàç post´powanie
administracyjne; jeÊli przedsi´biorca postàpi∏ nieuczciwie wobec
konsumentów, nakazuje mu post´powanie zgodnie z prawem
• UOKiK nie interweniuje w sprawach indywidualnych klientów
• Urzàd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Pl. Powstaƒców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
91590969.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin