Pozycjonowanie_i_optymalizacja_stron_WWW_Jak_to_sie_robi_pozopt.pdf

(1075 KB) Pobierz
Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi
i optymalizacja stron
WWW. Jak to siê robi
Autorzy: Bartosz Danowski, Micha³ Makaruk
ISBN: 978-83-246-0690-0
Format: B5, stron: 264
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Praktyczny przewodnik po skutecznej promocji w internecie
Sk¹d wyszukiwarki bior¹ informacje o wyœwietlanych stronach?
Jak sprawiæ, aby Twoja firma pojawia³a siê w wynikach przed konkurencj¹?
Jakich dodatkowych technik promocji u¿yæ do zwiêkszenia ruchu na stronie
i zwi¹zanych z tym zysków?
WyobraŸ sobie, ¿e w trakcie surfowania po internecie znalaz³eœ ciekaw¹ ofertê. Po pewnym
czasie chcesz wróciæ na stronê, na której znajduje siê interesuj¹cy Ciê produkt, ale nie
pamiêtasz jej adresu ani nazwy firmy. Wpisujesz w wyszukiwarce nazwê przedmiotu,
ale zamiast szukanej witryny pojawiaj¹ siê setki innych. Zniecierpliwiony kupujesz
produkt u innego sprzedawcy. Nie chcesz, aby coœ podobnego spotka³o Twoich
klientów? Zainteresuj siê pozycjonowaniem stron, czyli technikami poprawiania pozycji
witryny w wynikach wyœwietlanych przez wyszukiwarki.
Dziêki ksi¹¿ce „Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to siê robi” zrozumiesz,
jak dzia³aj¹ wyszukiwarki, jak wp³ywa to na kolejnoœæ wyœwietlania odnoœników do
znalezionych materia³ów, a przede wszystkim — jak u¿yæ tej wiedzy do tworzenia stron,
które bêd¹ zajmowa³y wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Poznasz tak¿e
techniki umo¿liwiaj¹ce poprawê funkcjonalnoœci witryny oraz dodatkowe sposoby jej
promowania, dziêki czemu liczba osób odwiedzaj¹cych strony Twojej firmy szybko
wzroœnie, podobnie jak generowane przez ni¹ zyski.
Dzia³anie wyszukiwarek
Dobór odpowiednich s³ów kluczowych
Poprawny uk³ad elementów stron
U¿ywanie odsy³aczy wewnêtrznych i zewnêtrznych
U³atwianie indeksacji witryny
Monitorowanie ruchu na stronie i jej popularnoœci
Zapewnianie funkcjonalnoœci witryny
Dodatkowe techniki promocji stron
Wystrzeganie siê nieuczciwych pozycjonerów
WyprzedŸ konkurencjê i u³atw swoim klientom dotarcie do swojej oferty
Pozycjonowanie
736478878.001.png 736478878.002.png 736478878.003.png 736478878.004.png
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 9
Rozdział 1. W jaki sposób działa wyszukiwarka stron WWW? ............................ 11
Krótka prezentacja popularnych wyszukiwarek .............................................................. 11
Wyszukiwanie danych ............................................................................................... 17
Przeszukiwanie grup dyskusyjnych .......................................................................... 28
Wyszukiwanie plików graficznych ........................................................................... 30
Przeszukiwanie katalogów stron ............................................................................... 32
Zapytania i operatory ................................................................................................ 33
W jaki sposób działa wyszukiwarka? .............................................................................. 38
Udział w rynku i popularność .......................................................................................... 39
W jaki sposób wyszukiwarka zarabia? ............................................................................ 42
Rozdział 2. Co daje wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania? ........................ 45
Potencjalny wzrost liczby odwiedzin .............................................................................. 45
Potencjalny wzrost zysków z prowadzonej strony .......................................................... 47
Sprzedaż .................................................................................................................... 47
Powierzchnia reklamowa .......................................................................................... 48
Reklama kontekstowa ............................................................................................... 49
Programy partnerskie ................................................................................................ 53
Rozdział 3. Walka o pozycję to nie wszystko .................................................... 55
Wysoki poziom zawartości merytorycznej ...................................................................... 55
Czytelność kodu strony ................................................................................................... 58
Przemyślany układ i system nawigacji ............................................................................ 62
Menu nawigacyjne i rozplanowanie elementów strony głównej .............................. 62
Menu nawigacyjne i rozplanowanie elementów podstrony ...................................... 69
Nazewnictwo stosowane w menu ............................................................................. 70
Szata graficzna ................................................................................................................. 74
Rozdział 4. Słowa i frazy kluczowe .................................................................... 79
Dobór słów ...................................................................................................................... 79
Myśl jak potencjalny gość, a nie jak właściciel strony ............................................. 79
Skorzystaj z rankingów najczęściej wyszukiwanych haseł ....................................... 80
Stwórz listę własnych kluczowych słów i fraz .......................................................... 91
Rozmieszczenie słów i fraz na stronie ............................................................................. 94
Nasycenie strony słowami kluczowymi .................................................................... 94
Stosuj nagłówki ......................................................................................................... 95
Słowa kluczowe w tekście i wyróżnienia .................................................................. 96
6
Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi
Opisy odsyłaczy ........................................................................................................ 97
Umieść słowa i frazy w znacznikach meta ................................................................ 98
Zadbaj o tytuł każdej strony ...................................................................................... 98
Stosuj atrybuty alt i title ............................................................................................ 99
Rozdział 5. Hiperłącza .................................................................................... 101
Linki przychodzące ........................................................................................................ 103
Różne domeny ......................................................................................................... 104
Różne IP .................................................................................................................. 104
Opis odnośnika ........................................................................................................ 106
Odsyłacze graficzne ................................................................................................ 108
Odsyłacze z przekierowaniem ................................................................................. 108
Linki w JavaScript ................................................................................................... 110
Przyrost linków wraz z upływem czasu .................................................................. 112
Sprawdzanie linków prowadzących do naszej strony ............................................. 114
Linki wychodzące .......................................................................................................... 120
Linki zewnętrzne ..................................................................................................... 120
Linki wewnętrzne .................................................................................................... 122
Zaplecze ......................................................................................................................... 122
Zaplecze tematyczne ............................................................................................... 124
Katalogi stron .......................................................................................................... 124
Gotowce .................................................................................................................. 126
Linkowanie .............................................................................................................. 127
Rozdział 6. Indeksacja witryny ....................................................................... 129
Jak to wygląda w praktyce? ........................................................................................... 129
Sprawdzanie stopnia indeksacji ..................................................................................... 140
Sposoby poprawy indeksacji witryny ............................................................................ 142
Plik robots.txt .......................................................................................................... 142
Dodatkowe znaczniki <meta> ................................................................................. 146
Udrażnianie systemu nawigacyjnego ...................................................................... 147
Mapa witryny .......................................................................................................... 161
Zwiększanie liczby odsyłaczy zewnętrznych .......................................................... 168
Kontrola szybkości indeksacji witryny przez Google ............................................. 173
Rozdział 7. Nieetyczne sposoby pozycjonowania ............................................. 177
Najpopularniejsze metody ............................................................................................. 178
Ukryty tekst ............................................................................................................. 178
Pozycjonowanie pod frazy niezgodne z tematyką witryny ..................................... 184
Cloaking .................................................................................................................. 185
Przekierowania ........................................................................................................ 191
Prezentacja zagrożeń związanych z nieetycznymi metodami pozycjonowania ............ 193
Ban .......................................................................................................................... 194
Filtry ........................................................................................................................ 200
Rozdział 8. Śledzenie ruchu ............................................................................ 201
Statystyki oglądalności .................................................................................................. 201
Stat.pl ....................................................................................................................... 201
AWStats .................................................................................................................. 213
Monitoring rankingów wyszukiwarek ........................................................................... 219
Pozycja w wynikach wyszukiwania ........................................................................ 219
Kontrola stopnia indeksacji ..................................................................................... 227
Kontrola liczby odsyłaczy zewnętrznych ................................................................ 228
Kontrola współczynnika PageRank ........................................................................ 229
Kreator stanu witryny .............................................................................................. 230
Spis treści
7
Dodatek A ................................................................................... 235
Prezentacja przydatnych narzędzi ................................................................................. 235
Web Developer ........................................................................................................ 235
CustomizeGoogle .................................................................................................... 236
Search Status ........................................................................................................... 236
SEO for Firefox ....................................................................................................... 237
Pozostałe dodatki ..................................................................................................... 238
Colour Contrast Analyser ........................................................................................ 239
Inne sposoby zwiększania popularności witryny .......................................................... 239
Sygnatury ................................................................................................................ 240
Biuletyny informacyjne ........................................................................................... 240
Kanały RSS, ping i tracback ................................................................................... 245
Dane identyfikacyjne robotów wyszukiwarek .............................................................. 250
Systemy wymiany odnośników ..................................................................................... 250
Podsumowanie ............................................................................. 253
Skorowidz ..................................................................................... 255
Rozdział 4.
Słowa i frazy kluczowe
Przystępując do pozycjonowania strony, w pierwszej kolejności musisz zadbać o to,
aby wybrać odpowiednie frazy i słowa kluczowe. Krótko mówiąc, musisz postawić
się w roli osoby poszukującej treści, które oferujesz na swojej stronie, i wybrać słowa
najlepiej oddające jej zawartość. Dobór fraz i słów kluczowych to nie wszystko. Ko-
lejnym elementem jest odpowiednie rozmieszczenie wybranych słów kluczowych
w treści strony i kodzie dokumentu.
Lektura niniejszego rozdziału pozwoli Ci w prawidłowy sposób wybrać słowa i frazy,
a następnie odpowiednio ulokować je na stronie. Pamiętaj, że ten element jest jednym
z najważniejszych czynników gwarantujących sukces strony. Dlatego przeczytaj ten
rozdział bardzo dokładnie.
Dobór słów
Prowadzenie serwisu internetowego polega również na pracy nad tym, abyśmy mieli jak
największą liczbę wartościowych odwiedzin . Wartościowy odwiedzający to taki, który
przyszedł na naszą stronę w określonym celu i znalazł na niej to, czego szukał. Weźmy
jako przykład stronę http://www.zamking.pl i jej ofertę. Jeżeli odwiedzający wchodzi
na naszą stronę w poszukiwaniu suwaka do spodni, a znajduje dmuchane zamki we
wszystkich kolorach tęczy, to nie możemy zaliczyć tej wizyty do wartościowej. Taki
odwiedzający albo zamknie okno przeglądarki, albo cofnie się do wyników wyszuki-
wania i otworzy inną stronę lub sprecyzuje zadane pytanie.
Myśl jak potencjalny gość,
a nie jak właściciel strony
Wielu właścicieli stron internetowych zazwyczaj nie potrafi obiektywnie spojrzeć na
własny serwis, a tym bardziej na dobór słów kluczowych. Przy dobieraniu słów klu-
czowych, na które strona ma być pozycjonowana, musimy się zastanowić, w jaki sposób
naszej strony będzie szukał statystyczny internauta. Musisz wiedzieć, że hasła wpisy-
wane przez ludzi w wyszukiwarkach często się różnią od tych, które nam przychodzą na
Zgłoś jeśli naruszono regulamin