eut Ocena szczelności przestrzeni nadtłokowej(1)0 (1).doc

(45 KB) Pobierz
Ocena szczelności przestrzeni nadtłokowej (pomiar):

Ocena szczelności przestrzeni nadtłokowej (pomiar):

1. ciśnienia w końcu suwu sprężania

2. spadku ciśnienia sprężonego powietrza doprowadzonego do cylindrów silnika

3. podciśnienia w przewodzie dolotowym

4. ilości i ciśnienia spalin przedostających się do skrzyni korbowej

5. prądu pobieranego przez rozrusznik podczas uruchamiania silnika

Ciśnienie sprężania silnika – największa zmierzona w trakcie obiegu wartość ciśnienia w cylindrze, w którym nie dochodzi do inicjacji procesów spalania

Wartości i dokładność pomiaru ciśnienia sprężania zależy od:

1. temp silnika w czasie pomiaru

2. prędkość obrotowa wału korbowego

3. wartość luzu zaworowego

4. ciśnienie otoczenia

5. stopień otwierania przepustnicy mieszanki

Warunki pomiaru ciśnienia sprężania:

1. pomiar w każdym z cylindrów

2. silnik nagrzany do temp eksploatacyjnej czynnika chłodzącego

3. wykręcone wszystkie świece lub wtryskiwacze

4. odłączony dopływ paliwa do silnika

5. podłączony przewodami elektrycznymi próbnik do instalacji elektrycznej samochodu

6. naładowany akumulator

7. wyregulowane luzy zaworowe

Metodyka pomiaru ciśnienia sprężania:

1. próbnik umieścić stożkowym korkiem w otworze świecy zapłonowej i silnie dociskać

2. wykonać 6-10 obrotów wałem silnika za pomocą rozrusznika

3. uzyskać w sprawdzonym cylindrze max ciśnienie sprężania, którego wielkość pokaże wskazówka próbnika

4. odczytać wartość ciśnienia po odjęciu próbnika od sprawdzonego cylindra

5. zawór umieszczony w końcówce po dokonaniu pomiaru utrzymuje max ciśnienie sprężania w próbniku

6. wcisnąć trzpień zaworu

7. zredukować zmierzone ciśnienie sprężania do warunków normalnych

8. porównać zmierzoną wartość z nominalną i dopuszczalną (ZI 1-1,5 MPa, ZS 2,5-3,5 MPa)

Interpretacja wyników pomiaru ciśnienia sprężania

1. zmierzone ciśnienie sprężania powinno zawierać się w zakresie

2. różnica ciśnień sprężania między poszczególnymi cylindrami nie powinna być większa niż 10% najwyższego odczytu

3. spadek ciśnień sprężania o 15-20% w stosunku do wartości nominalnej podanej przez producenta świadczy o dużym zużyciu skojarzenia „T-P-C” i skojarzenia „grzybek-gniazdo zaworu”

 

 

 

 

 

aby stwierdzić rodzaj uszkodzenia dla cylindra, na którym ustalono większy spadek ciśnienia należy:

1. wlać do cylindra przez otwór świecy (wtryskiwacza) ok. 50 cm3 oleju silnikowego, po czym obracać wał korbowy silnika bez podania paliwa

2. przeprowadzić ponowny pomiar

§    jeżeli w obydwu pomiarach uzyskano wyniki identyczne – uszkodzone są zawory

§    jeżeli w drugim pomiarze uzyskano znacznie większą wartość ciśnienia sprężenia – nieszczelność na pierścieniach tłokowych

§    jeżeli w drugim pomiarze uzyskano nieznaczny wzrost ciśnienia sprężania – nieszczelność zaworów i pierścieni

metoda przedmuchów, poprzez pomiar chwilowej prędkości wału korbowego, do detekcji nieszczelności blok-głowica (CO2 lub tester)

m. poboru prądu przez rozrusznik

-szybsza(podpinamy się komputerem z programem)

-pośrednia(nie można zlokalizować nieszczelności),

-można tylko oceniać ciśnienie sprężania w cylindrze na podstawie poboru prądu

m.pomiaru ciśnienia sprężania

-pracochłonna- trzeba wykręcić wtryskiwacze, świece.

-próba olejowa pozwala na lokalizacje nieszczelności

 

DODATKOWE info

Zmiany ciśnienia sprężania można również określić na pod­stawie rejestracji spadku napięcia akumulatora podczas urucha­miania silnika. Ciśnienie czynnika wzrastające w suwie sprężania, przeciwstawia się ruchowi tłoków, czyli powoduje mechaniczne obciążenie rozrusznika i w konsekwencji wzrost pobieranego przez niego prądu. Na skutek tego następuje spadek napięcia akumula­tora. Spadek napięcia jest warunkowany m.in. oporami sprężania a w szczególności szczelnością przestrzeni nadtłokowych. Nie­szczelność przestrzeni nadtłokowych cylindrów zmniejsza opory sprężania, stąd w czasie uruchomienia silnika występuje mniejszy spadek napięcia akumulatora.

 

Zakres diagnozowania.
Zużycie pierścieni tłokowych i zaworów przejawia się naruszeniem szczelności przestrzeni nadtłokowej cylindrów. Powoduje to m.in. obniżenie ciśnienia w suwie sprężania, zmianę napełnienia cylindrów, wzrost zużycia oleju, spadek podciśnienia w przewodzie dolotowym itp. i prowadzi do obniżenia wartości głównych parametrów i wskaźników pracy silnika. Stąd też wynika potrzeba okresowych kontroli stanu technicznego przestrzeni roboczych, podczas których wymaga się odpowiedzi na następujące pytania:
- czy szczelność przestrzeni roboczej silnika mieści się w założonym przez producenta przedziale wartości
- Które elementy przestrzeni roboczej odpowiadają za obniżenie szczelności, jeśli takowa ma miejsce
- Jaki jest stopień zużycia poszczególnych elementów ograniczających przestrzeń roboczą

 

 

Pomiar ciśnienia sprężania.
Otrzymane wyniki należy porównać z danymi fabrycznymi pojazdu

Różnice ciśnień pomiędzy cylindrami nie powinny być większe niż 10% najwyższego odczytu. Spadek ciśnienia sprężania o 15 - 20% w stosunku do ciśnienia nominalnego świadczy o dużym zużyciu tłoka, cylindra i zaworów. W celu dokładniejszego określenia zakresu naprawy silnika przeprowadza się tzw. "próbę olejową". Pomiar szczelności cylindrów
Pomiar ciśnienia sprężania pozwala jedynie na ogólną ocenę szczelności cylindrów silnika i na jego podstawie trudno jest określić zakres niezbędnej naprawy.
Chcąc jednoznacznie ustalić miejsca nieszczelności należy wykonać pomiar szczelności. Próba ta polega na pomiarze spadku ciśnienia doprowadzonego do cylindra ze sprężarki i osłuchaniu ewentualnych przedmuchów w określonych miejscach silnika.
Do próby potrzebne będą: próbnik szczelności cylindrów, stetoskop.
- doprowadzić silnik do normalnej temperatury pracy,
- wkręcić próbnik do otworu po świecy zapłonowej lub wtryskiwaczu,
- ustawić tłok badanego cylindra w końcu suwu sprężania wykorzystując do tego celu istniejące znaki fabryczne,
- doprowadzając ciśnienie odczytać na manometrze wartość spadku ciśnienia wyrażoną w procentach,
- porównać odczytaną wartość z wartościami przyjętymi jako kryterium do oceny stanu technicznego silnika
- po zakończeniu osłuchiwania zamknąć zawór, a następnie przełożyć końcówkę przewodu z próbnika do następnego badanego cylindra.

Uzyskanie wyniku pomiaru świadczącego o złym stanie technicznym elementów w badanym cylindrze wymaga dodatkowego osłuchania silnika, aby określić przyczynę powstania nieszczelności. Zależnie od stwierdzonego miejsca przedmuchów można określić rodzaj usterki silnika:
- przedmuchy słyszane w otworze miernika poziomu oleju - świadczą o zużyciu pary tłok cylinder,
- przedmuchy słyszane w rurze wydechowej - świadczą o zużyciu przylgni zaworu wydechowego,
- przedmuchy słyszane na wlocie do gaźnika - świadczą o zużyciu przylgni zaworu ssącego,
- przedmuchy słyszane w otworze sąsiedniego cylindra - świadczą o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą,
- przedmuchy do układu chłodzenia - świadczą o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie stanu technicznego silnika w sposób pośredni.
Mamy kilka metod pośredniego wnioskowania o stanie technicznym silnika:
- pomiar spadku napięcia na akumulatorze w trakcie rozruchu silnika,
- pomiar poboru prądu przez rozrusznik w trakcie rozruchu silnika.
Wzrastające w suwie sprężania ciśnienie w cylindrach przeciwstawia się ruchowi tłoków, powodując tym samym mechaniczne obciążenie rozrusznika i w rezultacie wzrost pobieranego przez niego prądu oraz spadek napięcia akumulatora Wielkości te są więc uzależnione od oporów w suwie sprężania i mogą służyć jako kryterium oceny szczelności komory spalania cylindrów.

 

Metody pośrednie diagnostyki przestrzeni roboczej
Do pomiaru spadku napięcia akumulatora lub prądu rozruchu potrzebny jest odpowiedni diagnoskop lub tester komputerowy, który może rejestrować pulsowanie przebiegu napięcia akumulatora lub prądu pobieranego przez rozrusznik w funkcji czasu podczas uruchomienia silnika.


 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin