lekcjonarz4.pdf

(1945 KB) Pobierz
LEKCJONARZ MSZALNY
TOM IV
OKRES ZWYKŁY
OD 12 TYGODNIA ZWYKŁEGO
DO 23 TYGODNIA ZWYKŁEGO
PALLOTTINUM 1991
POZNAŃ-WARSZAWA
816694501.002.png
PRYMAS POLSKI
PRZEWODNICZĄCY KONFERENCJI
EPISKOPATU POLSKI
Nr 331/75/P.
DEKRET
Biorąc pod uwagę postanowienie Świętej Kongregacji Kul-
tu Bożego z dnia 13 stycznia 1975 roku (Prot. N. 115/75), Kon-
ferencja Episkopatu Polski zezwala na drukowanie księgi litur-
gicznej pt. Lekcjonarz Mszalny, tom IV, okres od 12 do 23 tygo-
dnia
roku
liturgicznego
Wydawnictwu
P ALLOTTINUM
w Poznaniu-Warszawie.
Wszelkie prawa przedruku zastrzeżone są Konferencji Episko-
patu Polski.
Warszawa, dnia 11 lutego 1975 roku.
† S TEFAN Kard. W YSZYŃSKI
Przewodniczący Konferencji
Episkopatu Polski
Prymas Polski
816694501.003.png
SACRA CONGREGATIO PRO CULTU DIVINO
Prot. N. 115/75
DIŒCESIUM POLONIÆ
Instante Eminentissimo Domino Stephano Card.
Wyszyński, Archiepiscopo Gnesnensi-Varsaviensi, Primate
Poloniæ, litteris die 30 mensis decembris 1974 datis, vigore
facultatum huic Sacræ Congregationi a Summo Pontifice P AULO
VI tributarum, interpretationem polonam Ordinis Lectionum
Missæ, cui titulus Lekcjonarz Mszalny, tom IV, okres zwykły od
12 tygodnia zwykłego do 23 tygodnia zwykłego, prout in adnexo
exstat exemplari, perlibenter probamus seu confirmamus.
Contrariis quibuslibet minime obstantibus.
Ex ædibus Sacræ Congregationis pro Cultu Divino, die 13
mensis ianuarii 1975.
Praetectus
† I ACOBUS R. Card. K NOX
a Secrelis
† A. BUGNINI
816694501.004.png
WSTĘP
1. Zasady, które kierowały doborem tekstów na niedziele i dni po-
wszednie okresu zwykłego, podano we Wprowadzeniu , w nr. 15-17 (por.
Tom I).
2. W lekcjonarzu na dni powszednie okresu zwykłego przyjęto za-
sadę czytania półciągłego. Daje to możliwość lepszego poznania ksiąg Pi-
sma świętego przez wiernych, którzy codziennie uczestniczą we Mszy
świętej. Dlatego należy z zasady stosować te czytania we wszystkie dni
powszednie, z wyjątkiem uroczystości i świąt. Gdy przypada wspomnienie
świętego, można wybrać czytania z bieżącego dnia albo o świętym. Jeżeli
wskutek tego odpadną perykopy mające znaczenie dla całości księgi, cele-
brans może je przenieść na inny dzień tygodnia lub połączyć z innymi pe-
rykopami.
3. Jeżeli istnieje obawa, że jakiś tekst nie zostanie dobrze zrozu-
miany w danym zgromadzeniu, albo gdy ten sam tekst ma być czytany w
najbliższych dniach, celebrans może wybrać inne czytania.
4. W czasie Mszy dla specjalnych grup, które nie uczestniczą co-
dziennie we Mszy świętej, kapłan może wybrać czytania odpowiedniejsze
na tą okoliczność, byleby pochodziły z zatwierdzonego lekcjonarza.
5. Aby zapewnić wiernym owocne uczestnictwo w liturgii słowa,
celebrans powinien w przeddzień dokonać wyboru czytań i porozumieć się
z wykonawcami liturgii słowa: lektorem i psałterzystą lub zespołem śpie-
waczym i organistą (por. Wprowadzenie do Mszału , nr 73).
6. Psalm responsoryjny jest związany z pierwszym czytaniem. Dla-
tego jeżeli przenosi się to czytanie, razem z nim przenosi się odpowiedni
psalm responsoryjny.
7. Jeżeli się śpiewa, można oprócz psalmu wyznaczonego w lek-
cjonarzu wziąć graduał z Graduału Rzymskiego albo psalm responsoryjny
bądź allelujatyczny z Graduału Zwykłego, w formie określonej w tych
księgach.
8. Po drugim czytaniu następuje „Alleluja” lub inny śpiew przed
Ewangelią zgodnie z okresem liturgicznym.
816694501.005.png
a) „Alleluja” śpiewa się przez cały rok poza wielkim postem. Śpiew
rozpoczynają wszyscy albo chór, albo kantor. „Alleluja” się powtarza
zgodnie z wymaganiami melodii. Werset bierze się z lekcjonarza. Jeżeli
śpiewa się po łacinie, można wziąć werset z Graduału Rzymskiego.
b) Inny śpiew przed Ewangelią stanowi albo werset przed Ewangelią
obramowany aklamacją, albo traktus łaciński w tej postaci, w jakiej podaje
go Graduał Rzymski.
9. Kiedy jest tylko jedno czytanie przed Ewangelią, wówczas:
a) poza wielkim postem można wykonać:
albo psalm responsoryjny,
albo psalm responsoryjny i śpiew przed Ewangelią,
albo tylko psalm responsoryjny,
albo tylko śpiew przed Ewangelią;
b) w okresie wielkiego postu można wziąć albo psalm responsoryjny,
albo śpiew przed Ewangelią.
10. Psalm responsoryjny należy odrecytować, jeśli się go nie śpiewa.
Natomiast „Alleluja” i werset przed Ewangelią można opuścić, jeśli nie są
śpiewane.
816694501.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin