4336.doc

(121 KB) Pobierz
Blok integracyjny: „Zimowa przeplatanka”

Blok integracyjny: „Zimowa przeplatanka”.

Opracowanie: Wiesława Wiśniewska


Przedstawione sytuacje edukacyjne przeznaczone są dla dzieci 6 letnich.

Traktowane są jako propozycje.

Nauczyciel tak kieruje pracą, aby zachęcić dzieci do ich realizacji.

Zadania te są przeznaczone do realizacji z całą grupą, obejmują również pracę indywidualną z dzieckiem zdolnym i pracę wyrównawczą.

 


Konspekt sytuacji edukacyjnych

– zabawy i działania dzieci przed śniadaniem.

 

 

I. Zabawy rozwijające wyobraźnię wzrokowo- kinestetyczną.

Cele:

- dziecko potrafi wykonać precyzyjne ruchy o małej sile i dynamice, ograniczone do pracy przedramienia, dłoni i palców
- dziecko potrafi zahamować impulsy ruchowe
- potrafi podporządkować czynności ruchowe kontroli wzroku, przy równoczesnym wytwarzaniu schematów ruchowych, zharmonizowanych pod względem siły, dynamiki i kierunku.

Metody:

- czynne: - samodzielnych doświadczeń,
               - zadań stawianych do wykonania
- słowne: - rozmowa
                - objaśnienia i instrukcje
- oglądowe: - obserwacja i pokaz

Zabawy: „Pchełki” – odmiana zabawy „Polowanie”, „Wyścigi”
              „ Skaczące czapeczki”

              „ Stołowa koszykówka”
              „ Serso stołowe”
              „ Kręgle”

              „ Bierki”
 

Dzieci przychodzące do przedszkola wybierają sobie gry – zabawy przygotowane wcześniej przez nauczycielkę.
Dzieci wspólnie z nauczycielką przypominają zasady i reguły gier.
Nauczycielka cały czas według potrzeb służy pomocą – objaśnia i pokazuje dzieciom jak prawidłowo należy wykonywać zadania. 
Dzieci i nauczycielka podejmują wspólną zabawę.
II Zestaw ćwiczeń porannych „Zimowe zabawy”
 

1.Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Wiatr i śnieżynki”
”Wiatr wieje” – n-lka potrząsa tamburynem,
”śnieżynki wirują” – dzieci biegają,
Gdy „wiatr” przestaje „wiać” – tamburyno cichnie, „śnieżynki spadają na ziemie” – dz. Wykonują przysiad podparty.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Śnieg pada”
Dzieci podnoszą ręce w górę i opuszczają je stopniowo w dół, obracają się dookoła i przysiadają.

3. Ćwiczenie tułowia – skłony w przód „Toczymy bryłę śnieżną”
Chłód z niskim skłonem tułowia w dół i pracą ramion, które naśladują toczenie kul.
 

4. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Lepimy bałwanka”
Skłon w dół, obejmowanie brył śnieżnych i  ustawianie jedna na drugiej. Wspięcie, dorabianie bałwankowi oczu, nosa, ust.

5. Ćwiczenie tułowia – skręty „Rzuty śnieżkami do bałwanka”
Rozkrok, skłon w dół, naśladowanie lepienia śnieżek i rzutu przed siebie lewą i prawą ręką – na zmianę.

6. Ćwiczenia ożywiające „Taniec wokół  bałwanka”
Dzieci wiążą koło i posuwają się podskokami zmiennymi, odbijając się raz prawą, raz lewą nogą.

7. Marsz parami – ze śpiewem piosenki.

Cele:
- dziecko zna przebieg zabaw i ćwiczeń;
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia, utrzymuje właściwą postawę podczas ćwiczeń;
- chętnie podejmuje działania ruchowe, wierzy we własne możliwości i cieszy się z nabytych umiejętności;

Metody:
Odtwórcze: m. zabawowo – naśladowcza


III. „Królowa Śniegu” – bajka J. Ch. Andersena
 

Cele:
- dz. zna treść bajki;
- potrafi uważnie wysłuchać utworu literackiego;
- potrafi określić strukturę powierzchniową, skojarzeniową i identyfikacji bajki;
- dz. jest bardziej wrażliwe na piękno utworu i przyjaźń jaka ma miejsce między
  bohaterami bajki;

Metody:
słowne: - środki żywego słowa
             - rozmowa
czynne: - samodzielnych doświadczeń
             - zadań stawianych do wykonania
oglądowe: - obserwacja i pokaz


A. Opowiadanie nauczycielki na podstawie bajki J.Ch. Andersena „Królowa
     Śniegu” ilustrowane obrazkami.


B. Określenie struktur bajki
    - dzieci wspólnie z nauczycielką podejmują próbę omówienia bajki (struktur:
    powierzchniowej, skojarzeniowej i identyfikacji).
 

1. Struktura powierzchniowa:
        a) przyjaźń Kaya i Gerdy
        b) uprowadzenie Kaya przez Królową Śniegu
        c) tęsknota Gerdy i jej babci
        d) poszukiwanie Kaya przez Gerdę
                    - kraina kwiatów
                    - pałac królewski
                    - jaskinia rozbójników, przyjaźń z córką rozbójniczki
        e) odnalezienie Kaya w pałacu Królowej Śniegu
                    - opowiadanie Gerdy o wspólnej przyjaźni
                    - oziębłość Kaya
                    - płacz Gerdy
                    - odmrożenie zaczarowanego serca Kaya
        f) szczęśliwy powrót do domu
2. Struktura skojarzeniowa:
       a) skuszenie Kaya bogactwem królowej
       b) cierpienie Gerdy po utracie bliskiej osoby
       c) chęć pomocy, szukania, rozwiązania problemu przez Gerdę
       d) nie uleganie pokusom przez Gerdę, odrzucenie  luksusu

       e) empatia i zrozumienie problemu  drugiej osoby (córka rozbójniczki)
       f) przezwyciężenie trudności w dążeniu do celu
       g) bezradność i łzy Gerdy
       h) reakcja Kaya na dobroć i poświęcenie Gerdy
       i) dobro zawsze zwycięża – morał
3. Struktura identyfikacji:
      a) nieposłuszeństwo
      b) uległość pokusom pod wpływem ciekawości
      c) przeżywanie szeregu przykrych uczuć po stracie przyjaciela
      d) współczucie babci, Gerdy, córki rozbójniczki
      e) podjęcie działań w celu odzyskania przyjaciela
      f) dokonywanie trudnych wyborów
      g) pomoc koleżance ( rozbójniczce)
      h) odzyskanie przyjaciela mimo trudności
      i) przeżywanie radości i szczęścia
             - ja też straciłem przyjaciela, ale potem go odzyskałem
             - mnie też podobają się ludzie bogaci
             - ja też pomogłem koleżance
             - mnie też zdarzyło się pomagać innym
             - mnie też ktoś pomógł
             - nikt mi nie pomógł, a tak liczyłem na pomoc



 

Zadanie to jest uzależnione od aktywności dzieci, ich zainteresowania oraz czasu.
Nauczycielka tak kieruje rozmową, aby od dzieci wypłynęły sygnalizowane treści. Szczególną uwagę zwraca na przyjaźń jaka łączyła Kaya i Gerdę.

 

„ Szczęśliwy wiek, gdy stwierdza się,
że można narysować wszystko
co się chce. Naprawdę wszystko.
Jest się jeszcze panem świata
tak dalece, że można w to wątpić”
                      /A. Jacques/

 

 

                PLAN  METODYCZNY  ZAJĘCIA  SYNESTEZJA
                                 MUZYKI  Z  PLASTYKĄ

TEMAT: W zamku Królowej Śniegu – malowanie treści pozamuzycznej
                inspirowanej utworem instrumentalnym Suite Peer Gynt wg E. Grega
                „W grocie króla gór”.

 

Cele kształcące (operacyjne)

I. Cele poznawcze (intelektualne)

1. Wiadomości
- dziecko zna utwór E. Grega „W grocie króla gór’,

- dziecko potrafi określić nastrój i charakter słyszanej muzyki,
- dziecko potrafi wyobrazić sobie treść pozamuzyczną utworu i wyraża ją za
  pomocą dowolnej pracy plastycznej.

2. Umiejętności
- dziecko potrafi uważnie wysłuchać utworu muzycznego,
- dziecko poprawnie formułuje wypowiedzi,
- dziecko wyraża swoje myśli w formie plastycznej,
- dziecko potrafi malować plamą,
- dziecko usprawnia się manualnie,
- dziecko poprawnie reaguje na określone hasła i sygnały muzyczne,
- wyraża zainteresowanie słuchanym utworem muzycznym.

II. Cele psychomotoryczne (praktyczne)
 

1. Działanie
- dziecko sprawnie wykonuje działania ruchowe, muzyczne i plastyczne.

2. Umiejętności
- dziecko chętnie podejmuje i potrafi organizować własną działalność twórczą: ruchową, muzyczną i plastyczną.

III. Cele wychowawcze (motywacyjno – emocjonalne)

 

1. Działanie
- dziecko aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych,

- dziecko chętnie podejmuje trud tworzenia ruchu podczas zabaw,

2. Podstawy

- dziecko wierzy we własne możliwości twórcze, ma poczucie satysfakcji i
   sukcesu,
- dziecko potrafi opisywać swoje wytwory plastyczne,
- dziecko jest bardziej wrażliwe na piękno utworu muzycznego.

Metody nauczania wg M. Kwiatowskiej.

1. Metody czynne-  działalność czynna w korelacji z muzyką (odkrywanie, przeżywanie i działanie).
 

        ▪ metoda samodzielnych doświadczeń: stwarzanie warunków do
          spontanicznej zabawy, ułatwianie nawiązywania kontaktów ze sztuką,

        ▪ metoda kierowania własną działalnością dziecka: inspirowanie

          spontanicznej działalności dziecka przez zachętę, sugestię, podsunięcie
          pomysłu, radę, ocenę, nagrodę,

        ▪ metoda zadań stawianych do wykonania dziecku,

        ▪ metoda ćwiczeń utrwalających,

        ▪ metoda rozwijania twórczych możliwości dziecka inspirowanie ekspresji
          dziecięcej przez temat z góry określony (utwór muzyczny).

2. Metody słowne- środki żywego słowa inspirujące ekspresję artystyczną
                               dziecka

        ▪ metoda objaśnienia i instrukcji ( stosowane przy stawianiu dzieciom
          zadań, podczas zabaw muzyczno- ruchowych),

       ▪ rozmowa – rozmowy związane z utworem muzycznym.

3. Metody oglądowe:

       ▪ metoda uprzystępniania sztuki (percepcja utworu muzycz.),
       ▪ metoda przykładu (osobistego nauczycielki).

Zasady nauczania:

   - Motywacji (motywowanie dzieci do postawionego przed nimi zadaniami)
   - Aktywności (twórcza działalność, podejmowanie i rozwiązywanie
     konkretnego zadania)
   - Indywidualizacji
   - Zespołowości
   - Stopniowania trudności

Zasady wychowania:

   - systematycznego oddziaływania wychowawczego,
   - świadomego i aktywnego udziału dzieci w procesie wychowania.

Forma organizacyjna wychowania w przedszkolu: zajęcia obowiązkowe
                                                                     przeprowadzone z całą grupą.

Formy wychowania muzycznego:

1. Słuchanie muzyki
2. Śpiew dzieci
3. Ruch przy muzyce – zabawy rytmiczne, improwizacje ruchowe

Formy plastyczno muzyczne wg D. Malko:

1. Malowanie farbami treści pozamuzycznej
2. Dobór barw do kontrastujących utworów

Organizacja zajęcia:

cz. I
- Muzyczne powitanie (rozsypka) –swobodna ekspresja ruchowa,
- Zabawa ruchowa, „Kolorowe nutki” – rozsypka
- Zabawa rytmiczna, „Zaczarowane bramy” (siad skrzyżny przed tablicą)
- Zabawa dramowa „Wędrówka do królowej śniegu”
 

cz. II
- Słuchanie utworu Peer Gynt’a „W grocie króla gór” (dzieci siedzą w gromadce   

                                                     przed nauczycielką)
- Zabawa rytmiczna „Echo rytmiczne”– podczas powtórnego wysłuchania
                                                     utworu jw.
- Malowanie muzyki –twórcza praca przy stolikach

cz. III
- Czynności porządkowe
- Wystawa prac
- Rozmowa dzieci w siadzie skrzyżnym
- Korowód marszowy – marsz przy piosence „Sanna’

Środki dydaktyczne

 

dla nauczyciela: magnetofon, kaseta magnetofonowa z nagranym utworem
                           instrumentalnym,

                           kaseta z nagranymi efektami dźwiękowymi
                           kaseta „Rytmy”, kaseta „Logorytmika”
                           Bramki (obrazki) odpowiadające barwą do rodzaju muzyki
                           (szybkiej, granej stacato – bramka w kolorowe plamki,
                           kropki; wolnej, granej legato – bramka w kolorach
                           pastelowych, faliste linie)

dla dzieci:          tekturowe nutki w trzech kolorach (czarnym, zielonym,
                           żółtym),
                           kartki z bloku technicznego
                           farby, pędzle, kubki z wodą, ściereczki,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowanie merytoryczno –metodyczne nauczyciela

 

1. M. Kwiatowska (red.),                     Podstawy pedagogiki przedszkolnej
                                                             WS i P, W-wa 1988.

2. M. Kwiatowska,                               Vademecum nauczania sześciolatków
                                                              WS i P, W-wa 1977.

3. B. Podolska,                                     Z muzyką w przedszkolu WS i P.
                                                              W-wa 1987 str. 84-88.

4. D. Malko,                                         Metodyka wychowania muzycznego
                                                             w przedszkolu WS i P, W-wa 1988.

5. U. Smoczyńska – Machtman,          Kalendarz muzyczny w przedszkolu,
                                                             WS i P, W-wa 1983.

6. M. Przychodzińska-Kaciczak           Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia
                                                              W-wa 1979.

7. F. Wesołowski,                                 Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo
                                                              Muzyczne, Kraków 1986.

8. D. Malko,                                          Zasady muzyki i kształtowanie słuchu,
                                                              WS i P, W-wa 1992.
 

9. K. Przybylska,                                   Wychowanie muzyczne w przedszkolu
 

10. I. Dudzińska (red.),                         Metodyka wychowania w przedszkolu
                                                              cz. III, WS i P, W-wa 1976.
 

 


Przygotowanie dzieci


- znają baśń J.Ch. Andersena „Królowa Śniegu”,
- znają różne techniki plastyczne, znają różne zabawy z elementami ekspresji rytmiczno-ruchowo-muzycznej – K. Orffa,
- odtwarzają rytm (echo rytmiczne),
- malowały swój nastrój po wysłuchaniu utworu muzycznego.

20

 


Przebieg zajęcia

(przedstawiony tabelarycznie na podstawie modelu planu metodycznego w postaci czynnościowej Juliana Ochenduszko wg. projektu        

B. Niemierki)

 

Część zajęcia

Czynności dzieci

Czynności nauczyciela

Środki dydaktyczne

Ocena skuteczności

Docelowe

Zadania dydaktyczne

I wstępna

1. Dzieci potrafią wyrazić swobodnym ruchem formę powitania (dzieci witają się różnymi częściami ciała)

1. Muzyczne powitanie – swobodna ekspresja ruchowa w zabawie przy muzyce z reakcją na sygnał dźwiękowy
                                 3x

Nauczyciel uczestniczy w zabawie dzieci.

Magnetofon kaseta
”Rytmy”
”Logorytmika”

Stosowane innowacje pedagogiczne. Realizacja metody twórczej ekspresji ruchowej R. Labana z elem. C. Orffa.

2. Dzieci różnicują dźwięki w muzyce (wysokie, średnie, niskie) i prawidłowo dobierają odpowiedni kolor nuty

2. „Kolorowe nutki” – zabawa ruchowa z reakcją na zmianę wysokości dźwięku (dobieranie koloru nuty do wysokości słyszanego dźwięku:
dźwięk niski- czarna nuta,
dźwięk wysoki –żółta nuta,
dźwięk średni- zielona nuta,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin