Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi.pdf

(150 KB) Pobierz
120859598 UNPDF
UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA
W POZNANIU
HENRYK PASZKE
WPROWADZENIE DO
ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
MATERIAŁY POMOCNICZE
DO STUDIOWANIA PRZEDMIOTU
(NA PRAWACH RĘKOPISU I WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU
WEWNETRZNEGO STUDENTÓW UAM ORAZ WSUS W POZNANIU)
WERSJA ZMIENIONA 2005
120859598.006.png
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
(program zajęć)
:
1. M IEJSCE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM .
2. P LANOWANIE ZASOBÓW LUDZKICH .
3. A NALIZA I WARTOŚCIOWANIE STANOWISK PRACY .
4. DOBÓR KADR .
5. O CENA OSIĄGNIĘĆ PRACOWNIKÓW .
6. K OMPENSACJA I NAGRADZANIE PRACOWNIKÓW .
7. D OSKONALENIE WARUNKÓW PRACY .
8. S ZKOLENIE I ROZWÓJ PRACOWNIKÓW .
9. K SZTAŁTOWANIE STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH .
10. K ONFLIKTY I NEGOCJACJE ZBIOROWE .
L ITERATURA :
1. Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi , Kraków 2000
2. Kostera M.: Zarządzanie personelem , Warszawa1994
3. Lundy O., Cowling A.: Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000
4. McKenna E., Bebech N.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 1997
5. Paszke H.: Zarządzanie kadrami . W: Kompendium wiedzy o gospodarce , Rozdz. XV, W-wa 1997
6. Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi , Kraków 1996
7. Sajkiewicz A.: Zasoby ludzkie w firmie, Warszawa 1999
8. Ulrich D.: Liderzy zarządzania zasobami ludzkimi, Kraków 2001
9. Personel, Roczniki 1994 - 2005
UWAGA
W materiałach kolejne zagadnienia oznaczone są symbolami:
(W) – zagadnienie wykładowe, które w materiałach występują tylko w formie tytułu
danego zagadnienia, krótkiego planu tego zagadnienia lub bardzo skondensowanego
tekstu. Źródłem są zatem notatki z wykładu.
(K) – zagadnienie opisane szerzej w tych materiałach i nie ma obowiązku wychodzenia
ten tekst
(L) – zagadnienie prezentowane jest w literaturze przedmiotu, a niniejsze materiały
wskazują jedynie na Autora, tytuł oraz wybrane fragmenty.
T EMATY
120859598.007.png 120859598.008.png
Niekiedy występuje kombinacja (W/K) lub (W/L)
TEMAT 1: MIEJSCE ZZL W ZARZĄDZANIU
PRZEDSIĘBIORSTWEM
ZABIERZCIE MI MOJE FABRYKI I MASZYNY, A ODBUDUJĘ FIRMĘ W CIĄGU
TRZECH LAT. JEŚLI ZABIERZECIE MI MOICH WSPÓŁPRACOWNIKÓW – NIE
ZDOŁAM JEJ ODBUDOWAĆ NIGDY.
(HENRY FORD I)
NAJGORSZYM MARNOTRAWSTWEM, JAKIE MOŻE SIĘ PRZYTRAFIĆ
PRZEDSIĘBIORSTWU JEST MARNOTRAWSTWO ZASOBÓW LUDZKICH. A
JEDNAK JEST TO MARNOTRAWSTWO NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE.
(PAUL JARDILLIER – AUTOR FRANCUSKI)
1.1.Pojęcie zarządzania (K)
, to zespół działań (planowanie, organizowanie, przewodzenie,
kontrola), nakierowanych na zasoby organizacji (finansowe, rzeczowe, ludzkie) z zamiarem
osiągnięcia celów w sposób sprawny ( nie marnotrawny) i skuteczny (osiągający
powodzenie).
SPRAWNOŚĆ – UMIEJĘTNOŚĆ ROBIENIA RZECZY WE WŁAŚCIWY SPOSÓB,
UNIKAJĄC MARNOTRAWSTWA
SKUTECZNOŚĆ – UMIEJĘTNOŚĆ ROBIENIA WŁAŚCIWYCH RZECZY,
OSIĄGAJĄC ZAMIERZONY REZULTAT
1.2.Pojęcie ZZL(K)
Głównymi zasobami, jakimi dysponuje kierownictwo przedsiębiorstwa są środki
produkcji, zasoby finansowe i zespoły ludzkie. Zarządzanie jest procesem pozyskiwania,
rozdysponowania i efektywnego wykorzystania tych zasobów. W tym sensie zarządzanie
Wg Griffina „ Zarządzanie
120859598.009.png 120859598.001.png 120859598.002.png 120859598.003.png
ludźmi stanowi pewien aspekt ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem i jego funkcją
personalną, obok funkcji produkcyjnej, finansowej i marketingowej.
Schemat 1.1.
Podstawowe pojęcia
(1) Funkcja personalna
(2) Zarządzanie (3) Zarządzanie funkcją
ludźmi personalną (Praktyka ZZL)
(4A) Nauka ZZL
(4B) Paradygmat ZZL
Funkcja personalna (1) jest pojęciem najogólniejszym, obejmującym ogół działań w
przedsiębiorstwie nakierowanych na pracowników, które regulują ich zachowania jako
członków organizacji. Należy odróżnić bieżące zarządzanie ludźmi (2) od zarządzania
funkcją personalną przedsiębiorstwa. (3)
Bieżące zarządzanie ludźmi realizuje codziennie kierownictwo wszystkich szczebli,
podejmujące zadania zmierzające do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa, poprzez
organizowanie i kierowanie zbiorowym wysiłkiem ludzi w nim zatrudnionych. W tym
sensie każdy kierownik jest kierownikiem ”personalnym”, bezpośrednio oddziałującym na
ludzi. Wykorzystuje w tym celu różne możliwe style kierowania i przekazu informacji
(autokratyczny, konsultacyjny, partycypacyjny), podejmuje decyzje o zaangażowaniu,
wynagradzaniu lub karaniu pracowników, ocenia ich, promuje, awansuje lub zwalnia z
pracy. Kierownik Działu Marketingu przyznaje – na przykład – premię pracownikowi za
jego wyniki. W decyzji swej ograniczony jest jednak przyjętym w przedsiębiorstwie
regulaminem premiowania, który określa zasady, kryteria, terminy itp., w których premia
ta może być przyznana. Tak więc bieżąca praktyka kierowania ludźmi pozostaje zwykle w
pewnej relacji do przyjętej w przedsiębiorstwie filozofii i polityki personalnej, zasad i
procedur administracji personelem, jego płacami, szkoleniem, awansowaniem czy
zwalnianiem.
Natomiast całokształt świadomie zaprojektowanych oraz faktycznie realizowanych
zasad, reguł i procedur działania w dziedzinie zarządzania ludźmi nazywamy
zarządzaniem funkcją personalną przedsiębiorstwa, albo – inaczej – praktyką ZZL.
Praktyka ta realizowana jest przez kierownictwo naczelne oraz dział personalny i
obejmuje określenie strategii i polityki personalnej, celów i metod planowania
120859598.004.png
zapotrzebowania na pracowników, rekrutacji i doboru personelu, oceny i wynagradzania
pracowników, doskonalenia personelu i warunków pracy oraz ustanowienie i utrzymanie
harmonijnych stosunków społecznych.
Nauka ZZL (4A) jest jednym z działów nauki zarządzania, której funkcją jest opis,
wyjaśnienie i prognozowanie praktyki ZZL oraz jej optymalizacja, czyli projektowanie
efektywnych metod skutecznego osiągania celów w dziedzinie praktyki ZZL.
Przez paradygmat naukowy rozumie się zwykle pewien wzorzec naukowy – ogólnie
uznaną w danym okresie teorię naukową, która dostarcza modelowych rozwiązań w danej
dziedzinie nauki. Mówiąc inaczej, jest to pewien rozpowszechniony i dominujący w
danym czasie sposób myślenia o rzeczywistości i jej interpretacji w określonej nauce.
Paradygmat ZZL (4B) oznacza współczesną koncepcję tej nauki, która kładzie nacisk
na strategiczne aspekty ZZL, ukazuje i postuluje powiązanie strategii biznesowej
przedsiębiorstwa ze strategią personalną, a w zasobach ludzkich upatruje główne źródło
przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Tak rozumiany paradygmat ZZL odróżnia się od zarządzania personelem, jako
paradygmatu dawnego, tradycyjnego, który skoncentrowany był na działaniach
administracyjnych (prowadzenie wynagrodzeń, dokumentacji pracowniczej, urlopów,
zwolnień chorobowych, sporządzanie umów o pracę itp.) w perspektywie taktycznej i
bieżącej.
1.3. Specyfika zasobów ludzkich organizacji(K)
Specyfika ta przejawia się w dwóch podstawowych kwestiach, odróżniających zasoby
ludzkie od pozostałych zasobów:
a) optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie,
b) sposobie w jaki człowiek staje się zasobem przedsiębiorstwa.
Ad a) Optymalizacja wykorzystania rzeczowych i finansowych zasobów
przedsiębiorstwa podlega kryteriom tak czy inaczej pojmowanej racjonalności
gospodarowania. Zasoby te są jedynie narzędziami realizacji pewnych celów
ekonomicznych i żadne pozaekonomiczne kryteria efektywności ich wykorzystania nie
muszą być brane pod uwagę. Z tej perspektywy, w prywatnym przedsiębiorstwie, którego
podstawowym celem jest wytwarzanie nadwyżki ekonomicznej, również człowiek
zatrudniony w nim nie jest i nie może być traktowany jako cel sam w sobie, a jest w istocie
– podobnie jak pozostałe zasoby - narzędziem realizacji celu ekonomicznego
przedsiębiorstwa.
Z perspektywy podstaw i tradycji europejskiego humanizmu natomiast, człowiek
traktowany jest z jako wartość autoteliczna, której instrumentalizacja napotyka na bariery
natury społecznej i moralnej. Ludzie stanowią jedyny zasób organizacji, który posiada
„prawa”, czyli dysponuje strefą akcji swobodnej, wyznaczającą jednocześnie granice strefy
przymusu i zakazu. O ile sposób eksploatacji pozostałych zasobów organizacji jest
poddawany zwykle ocenie z punktu widzenia efektywności ekonomicznej ich
wykorzystania, o tyle prawa zasobów ludzkich organizacji określają granice takiego
punktu widzenia w odniesieniu do ludzi. Leżąca poza tymi granicami sfera wartości
społecznych wytwarza szereg pozaekonomicznych kryteriów oceny sposobu w jaki
organizacja wykorzystuje swe zasoby ludzkie. O ile więc – dla przykładu – rabunkowa
eksploatacja zasobów rzeczowych może spotkać się z zarzutem krótkowzroczności czy
nieroztropności ekonomicznej, o tyle podobna eksploatacja zasobów ludzkich wywołuje
potępienie moralne oraz dostarcza impulsów do działań natury ideologicznej i politycznej.
A zatem inspirowane kryteriami ekonomicznymi dążenie do optymalizacji wykorzystania
120859598.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin