Co uczniowie wiedzieć powinni o projekcie.doc

(36 KB) Pobierz

Co uczniowie wiedzieć powinni o projekcie?

1. CO TO JEST DOBRY PROJEKT? KIEDY PROJEKT SIĘ UDA? 

·                      Mam dobrze określone cele - wiem, co chcę (chcemy) osiągnąć?;

·                      Temat nawiązuje do moich (naszych) zainteresowań, uwzględnienia moje (nasze) potrzeby i możliwości - dlaczego właśnie to, tutaj i teraz?;

·                      Aby go wykonać trzeba wykorzystać posiadane i zdobyć nowe umiejętności i wiedzę z różnych dziedzin - wiem, co umiem i wiem, że chcę dowiedzieć się nowych rzeczy;

·                      Mam przemyślane terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów - co po kolei będzie się działo, co i kiedy muszę (musimy) zrobić?;

·                      Jeśli pracuję z innymi, mamy dokładnie określone indywidualne zadania - kto, za co odpowiada?;

·                      Wiem, na kogo można liczyć, kto będzie mnie (nas) wspierał, do kogo mogę (możemy) zwrócić się o pomoc;

·                      Mam (mamy) pomysł na zaprezentowanie innym rezultatów pracy.

2. CO TRZEBA PRZEMYŚLEĆ PRZED ROZPOCZĘCIEM DZIAŁAŃ?

Zanim zaczniecie realizować projekt, dobrze się zastanówcie i odpowiedzcie na następujące pytania:

·                      Dlaczego będziemy się zajmować właśnie takim projektem?

·                      Co dobrego przyniesie jego realizacja?

·                      Kto skorzysta na jego zrealizowaniu, komu sprawi to satysfakcję, przyjemność, przyniesie pomoc?

·                      W jaki sposób będziemy pracować?

·                      Jak się zorganizujemy do pracy?

·                      Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych części?

·                      W jakim czasie będzie realizowany i kiedy możemy się spodziewać rezultatów? Jakie to będą rezultaty?

·                      Kto może nam pomóc?

·                      Jakie zewnętrzne warunki muszą być spełnione?

·                      Jakie są ewentualne koszty realizacji? Skąd weźmiemy fundusze?

3. PRACA NAD REALIZACJĄ PROJEKTU DZIELI SIĘ NA ETAPY.

Przygotowanie projektu i planowanie działań.

·                      Poszukiwanie dobrego pomysłu,

·                      sprawdzanie sytuacji,

·                      własnych możliwości,

·                      materiałów, środków,

·                      przepytanie ludzi, którzy mogą pomóc,

·                      wymyślanie dobrego tematu, tytułu,

·                      wymyślanie sposobów na poinformowanie innych o naszej pracy

to wszystko dzieje się na tym etapie.

 

Powinien powstać też scenariusz działań (opis projektu), projekt oceny (po czym poznamy, że nam się udało) i pomysł na prezentację rezultatów.

Na tym etapie ustalamy:

·                      cele

·                      harmonogram

·                      punkty kontrolne

Działanie.

·                      Na tym etapie pracujemy zgodnie z planem, sprawdzamy, czy wszystko idzie dobrze.

·                      Nauczyciel może nam doradzać i obserwować.

·                      Może też spełniać rolę eksperta, chociaż ekspertami mogą być też specjaliści z zewnątrz, rodzice lub uczniowie zainteresowani którąś z dziedzin związanych z naszym projektem.
Na tym etapie

·                      pamiętajmy o planie i kolejności działań

·                      spotykajmy się regularnie, sprawdzajmy jak nam idzie

·                      współpracujmy, zgłaszajmy problemy

Prezentacja i ocena projektu.


Trzeba wreszcie podsumować pracę, dokonać samooceny i oceny skuteczności współpracy w zespole.

Pora też na prezentację projektu w wybranej przez nas formie - wystawy, sesji, naukowej, przedstawienia teatralnego, wydanej gazetki, albumu, audycji radiowej, pokazu.

Nauczyciel może pomóc w zorganizowaniu prezentacji i włączeniu jej w działania szkoły.
 

Na tym etapie: zakończcie projekt i przygotujcie prezentację

4. JEŚLI PRACUJECIE W ZESPOLE, PAMIĘTAJCIE O KILKU WAŻNYCH ZASADACH

·                      uważne słuchanie każdej osoby;

·                      pilnowanie kolejności zabierania głosu podczas dyskusji;

·                      powracanie do zadania, kiedy tylko ktoś spostrzeże, że grupa odbiega od tematu;

·                      uprzejme wyrażanie niezgody na pomysły innych, przekonywanie przy pomocy argumentów, nie gróźb i podnoszenia głosu;

·                      proszenie o pomoc, jeśli potrzebujemy;

·                      udzielanie wsparcia, kiedy ktoś o nie poprosi;

·                      dbanie, by wszyscy byli zaangażowani w pracę, nikt się nie nudził, ale też nie zrzucał swojej pracy na innych;

·                      wyrażanie szczerego podziwu i pochwalenie, jeśli się komuś powiodło, wykonał dobrze pracę;

·                      spokojna ocena działań nieudanych i wspólne poszukanie sposobu na poprawę;

·                      hamowanie mało twórczych zachowań członków grupy;

·                      dbanie, by każdy w grupie czuł się ważny

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin