Co uczniowie wiedzieć powinni o projekcie?
1. CO TO JEST DOBRY PROJEKT? KIEDY PROJEKT SIĘ UDA?
· Mam dobrze określone cele - wiem, co chcę (chcemy) osiągnąć?;
· Temat nawiązuje do moich (naszych) zainteresowań, uwzględnienia moje (nasze) potrzeby i możliwości - dlaczego właśnie to, tutaj i teraz?;
· Aby go wykonać trzeba wykorzystać posiadane i zdobyć nowe umiejętności i wiedzę z różnych dziedzin - wiem, co umiem i wiem, że chcę dowiedzieć się nowych rzeczy;
· Mam przemyślane terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów - co po kolei będzie się działo, co i kiedy muszę (musimy) zrobić?;
· Jeśli pracuję z innymi, mamy dokładnie określone indywidualne zadania - kto, za co odpowiada?;
· Wiem, na kogo można liczyć, kto będzie mnie (nas) wspierał, do kogo mogę (możemy) zwrócić się o pomoc;
· Mam (mamy) pomysł na zaprezentowanie innym rezultatów pracy.2. CO TRZEBA PRZEMYŚLEĆ PRZED ROZPOCZĘCIEM DZIAŁAŃ?
Zanim zaczniecie realizować projekt, dobrze się zastanówcie i odpowiedzcie na następujące pytania:
· Dlaczego będziemy się zajmować właśnie takim projektem?
· Co dobrego przyniesie jego realizacja?
· Kto skorzysta na jego zrealizowaniu, komu sprawi to satysfakcję, przyjemność, przyniesie pomoc?
· W jaki sposób będziemy pracować?
· Jak się zorganizujemy do pracy?
· Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych części?
· W jakim czasie będzie realizowany i kiedy możemy się spodziewać rezultatów? Jakie to będą rezultaty?
· Kto może nam pomóc?
· Jakie zewnętrzne warunki muszą być spełnione?
· Jakie są ewentualne koszty realizacji? Skąd weźmiemy fundusze?3. PRACA NAD REALIZACJĄ PROJEKTU DZIELI SIĘ NA ETAPY.
Przygotowanie projektu i planowanie działań.
· Poszukiwanie dobrego pomysłu,
· sprawdzanie sytuacji,
· własnych możliwości,
· materiałów, środków,
· przepytanie ludzi, którzy mogą pomóc,
· wymyślanie dobrego tematu, tytułu,
· wymyślanie sposobów na poinformowanie innych o naszej pracy
to wszystko dzieje się na tym etapie.
Powinien powstać też scenariusz działań (opis projektu), projekt oceny (po czym poznamy, że nam się udało) i pomysł na prezentację rezultatów.
Na tym etapie ustalamy:
· cele
· harmonogram
· punkty kontrolne
Działanie.
· Na tym etapie pracujemy zgodnie z planem, sprawdzamy, czy wszystko idzie dobrze.
· Nauczyciel może nam doradzać i obserwować.
· Może też spełniać rolę eksperta, chociaż ekspertami mogą być też specjaliści z zewnątrz, rodzice lub uczniowie zainteresowani którąś z dziedzin związanych z naszym projektem.Na tym etapie
· pamiętajmy o planie i kolejności działań
· spotykajmy się regularnie, sprawdzajmy jak nam idzie
· współpracujmy, zgłaszajmy problemy
Prezentacja i ocena projektu.
Trzeba wreszcie podsumować pracę, dokonać samooceny i oceny skuteczności współpracy w zespole.
Pora też na prezentację projektu w wybranej przez nas formie - wystawy, sesji, naukowej, przedstawienia teatralnego, wydanej gazetki, albumu, audycji radiowej, pokazu.
Nauczyciel może pomóc w zorganizowaniu prezentacji i włączeniu jej w działania szkoły.
Na tym etapie: zakończcie projekt i przygotujcie prezentację
4. JEŚLI PRACUJECIE W ZESPOLE, PAMIĘTAJCIE O KILKU WAŻNYCH ZASADACH
· uważne słuchanie każdej osoby;
· pilnowanie kolejności zabierania głosu podczas dyskusji;
· powracanie do zadania, kiedy tylko ktoś spostrzeże, że grupa odbiega od tematu;
· uprzejme wyrażanie niezgody na pomysły innych, przekonywanie przy pomocy argumentów, nie gróźb i podnoszenia głosu;
· proszenie o pomoc, jeśli potrzebujemy;
· udzielanie wsparcia, kiedy ktoś o nie poprosi;
· dbanie, by wszyscy byli zaangażowani w pracę, nikt się nie nudził, ale też nie zrzucał swojej pracy na innych;
· wyrażanie szczerego podziwu i pochwalenie, jeśli się komuś powiodło, wykonał dobrze pracę;
· spokojna ocena działań nieudanych i wspólne poszukanie sposobu na poprawę;
· hamowanie mało twórczych zachowań członków grupy;
· dbanie, by każdy w grupie czuł się ważny
Rodeo123