gesty.pdf

(405 KB) Pobierz
BroszuraPDF
Stowarzyszenie na rzecz Propagowania
Wspomagaj¹cych Sposobów Porozumiewania siê
„Mówiæ bez S³ów”
GESTY
Opracowanie:
Alina Smyczek
Pawe³ Szczawiñski
wspomagaj¹ce sposoby porozumiewania siê
Stowarzyszenie na rzecz Propagowania
Wspomagaj¹cych Sposobów Porozumiewania siê
„Mówiæ bez S³ów”
al. Dygasiñskiego 25
30-820 Kraków
tel.: +48 501 621 607
GESTY
www.aac.org.pl
e-mail: biuro@aac.org.pl
© Copyright by Stowarzyszenie „Mówiæ bez S³ów”
Stowarzyszenie „Mówiæ bez s³ów”
wspomagaj¹ce sposoby porozumiewania siê
213062292.017.png 213062292.018.png 213062292.019.png
WSTÊP
Czy w Waszych szko³ach i oœrodkach s¹ uczniowie nie pos³uguj¹cy siê mow¹? Niektórzy z nich
zapewne s¹ bardzo komunikatywni, potrafi¹ wyraziæ to, czego potrzebuj¹ r uchem, mimik¹,
g³osem. Inni s¹ „czytelni” tylko dla rodziców albo pojedynczych nauczycieli. Zapewne wielu
z nich u¿ywa okreœlonych ruchów r¹k, aby wyraziæ swe proœby, uczucia lub poinformowaæ
o czymœ. Prawdopodobnie mog¹ nauczyæ siê kilku lub wiêcej gestów o usta-lonych znaczeniach,
zrozumia³ych przez wszystkich poinstr uowanych nauczycieli i kolegów.
Gesty s¹ naturalnym, dostêpnym wszystkim sposobem porozumiewania siê. Warto pr zyjrzeæ
siê rozwojowi ma³ego dziecka: zanim zacznie mówiæ ju¿ doskonale pokazuje jakie jest du¿e,
udaje, ¿e leci samolotem albo jedzie autem, ¿e œpi, myje zêby albo telefonuje. Gesty te
odzwierciedlaj¹ wygl¹d przedmiotów lub pr zebieg czynnoœci, przez co s¹ zrozumia³e dla
wszystkich. Nazywane s¹ gestami referencjalnymi.
W nastêpnej kolejnoœci dzieci ucz¹ siê konwencjonalnych gestów, jak p³aciæ, pieni¹dze , czy
przepraszam, moja wina . Funkcjonuj¹ one w okreœlonych grupach spo³ecznych, s¹ wynikiem
pewnej umowy spo³ecznej. Poza tym w wypowiedziach ludzie bez wzglêdu na wiek u¿ywaj¹
gestów ja , ty czy gestu wskazywania.
Wszystkie te prawid³owoœci mo¿na wykorzystaæ do budowania programów wspomagania poro-
zumiewania siê dzieci nie pos³uguj¹cych siê mow¹. Niniejsza ksi¹¿eczka zawiera podstawowy
zestaw prostych gestów, dotycz¹cych codziennych czynnoœci i zajêæ szkolnych. Mog¹ one byæ
wykorzystane pr zez nauczycieli i rodziców. Gestów tych mog¹ u¿ywaæ tak¿e dzieci z fizyczn¹
niepe³nosprawnoœci¹ – ich wykonanie nie wymaga du¿ej precyzji ruchu.
Aby samodzielnie u¿ywaæ gestów, dziecko musi potrafiæ naœladowaæ oraz oznaczaæ, czyli wi¹zaæ
gest z jego umówionym znaczeniem. S¹ dzieci, które nie maj¹ tych umiejêtnoœci. Dla czêœci
z nich gesty mog¹ s³u¿yæ jako sygna³y rozpoczynania i koñczenia czynnoœci. Pozwala im to czuæ
siê bezpieczniej i stwarza mo¿liwoœæ uczenia siê pr zewidywania zdarzeñ.
Jak uczyæ gestów? Zawsze w powi¹zaniu z odpowiedni¹ sytuacj¹, w rzeczywistych aktach
komunikacji. W procesie uczenia mo¿na wyró¿niæ kilka etapów:
• doros³y u¿ywa pojedynczych gestów pokazuje je uczniowi aby zaznaczyæ czynnoœæ, która siê
dzieje lub zajêcia które tr waj¹. Jednoczeœnie z gestem wypowiada zawsze jego znaczenie.
Z czasem doros³y mo¿e zapowiadaæ gestem czynnoœæ która zaraz siê rozpocznie;
• doros³y pokazuje uczniowi gest i nazywa go, po czym wykonuje gest jego rêkami. Niezwykle
wa¿ne jest aby poczekaæ na przyzwolenie ucznia na tê czynnoœæ;
• doros³y pokazuje gest i prosi ucznia o naœladowanie go;
• doros³y aran¿uje sytuacjê i oczekuje od dziecka samodzielnego u¿ycia gestu.
Dla wielu dzieci zamieszczony poni¿ej zestaw gestów mo¿e okazaæ siê wystarczaj¹cy, dla innych
bêdzie wymaga³ poszerzenia. Czêœci uczniów potr zebny bêdzie bogaty system gestów
Makaton lub Coghamo . Niektórzy uczniowie u¿ywaj¹ piktogramów, symboli Blissa lub innych
graficznych sposobów porozumiewania siê. Ich równie¿ war to nauczyæ kilkunastu gestów,
choæby po to, by mogli poprosiæ o osobisty s³ownik lub pomoc w toalecie czy na basenie, gdzie
u¿ycie papierowych pomocy jest niemo¿liwe lub niewygodne.
Powinnoœci¹ nauczycieli jest wskazywanie niemówi¹cym uczniom innych sposobów porozu-
miewania siê. U¿ywanie gestów jest jedn¹ z dróg, prost¹ i naturaln¹.
© Copyright by Stowarzyszenie ‘Mówiæ bez s³ów’
2
tak, dobrze
nie, Ÿle
koniec
chcê
© Copyright by Stowarzyszenie ‘Mówiæ bez s³ów’
3
213062292.020.png 213062292.001.png 213062292.002.png 213062292.003.png 213062292.004.png
jeϾ
piæ
myæ siê
sikaæ
© Copyright by Stowarzyszenie ‘Mówiæ bez s³ów’
4
213062292.005.png 213062292.006.png 213062292.007.png 213062292.008.png 213062292.009.png 213062292.010.png
rozbieraæ siê/ubieraæ siê
le¿eæ, odpoczywaæ
jechaæ
przer wa (w szkole), wychodziæ
© Copyright by Stowarzyszenie ‘Mówiæ bez s³ów’
5
213062292.011.png 213062292.012.png 213062292.013.png 213062292.014.png 213062292.015.png 213062292.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin