konstytucje.docx

(38 KB) Pobierz

Artykuły Henrykowskie (12.05.1573 r.)

·          w 1572 r. umarł bezpotomnie Zygmunt August i próbowano zorganizować państwo w okresie bezkrólewia

·          obóz protestancki (dysydencki) domagał się na piśmie zasad wyboru nowego króla  jego pozycji ustrojowej

·          wybrano Henryka Walezego, który odmówił przyjęcia i nie obowiązywały

·          przyjął Stefan Batory (1576 r.)

·          I akt konstytucyjny; konstytucja wieczysta, niepełna

·          podstawy organizacji państwa w czasie bezkrólewia

·          wstęp +21 artykułów

·          zasady:

­            władzę państwową sprawowała konfederacja kapturowa

­            interrex – prymas; reprezentował państwo na zewnątrz i kierował administracją wewnętrzną; miał przeprowadzić wybór króla w drodze wolnej elekcji ( musiał zwołać sejmy:

a         konwokacyjny – zawiązywano konfederację generalną i zatwierdzano skład sądów kapturowych; ustalano czas i regulamin elekcji oraz terminy  sejmików przedsejmowych

b         elekcyjny- więcej posłów niż na zwykłym sejmie; posłowie przedstawiali kandydatów na tron; każdorazowo redagowano pacta conventa (zobowiązania osobiste elekta); obradowano w 3 kręgach: Senat, Izba Poselska oraz szlachta z województw i ziem; w głosowaniu brali również udział przedstawiciele uprzywilejowanych miast; gdy podwójna elekcja o wygranej decydowała siła

c          koronacyjny – tradycyjnie w Krakowie; sejm nadzwyczajny; koronacja dokonana przez prymasa lub zastępstwo biskupa; potwierdzał uchwały sejmowe podjęte w czasie bezkrólewia

­   władza oparta na umowie między elektem a szlachtą

­   zasada wolnej elekcji i zakaz powoływania następcy za życia

­   król musi zasięgać opinii Senatu w sprawach wojny i pokoju

­   pospolite ruszenie -> opinia Sejmu

­   Rada 16 senatorów - rezydentów u boku króla (4 stale)

­   Rady Senatu – senatus consulta

­   Brak aparatu administracyjnego na szczeblu centralnym

­   Zwoływanie co 2 lata sejmu (zwykły – ordynaryjny; nadzwyczajny – ekstraordynaryjny)

­   Prawo wypowiedzenia posłuszeństwa królowi -> forma rokoszu, konfederacje

·          Od 1632 r. część przepisów artykułów zaczęto włączać do pacta conventa; z czasem artykuły henrykowskie stały się ich niezmienną częścią

·           

Prawa Kardynalne (1768 r.)

·          Ustawodawstwo sejmu delegacyjnego, repinowskiego (1676 – 1678)

·          Charakter ustawy zasadniczej; konstytucja niepełna

·          Wstęp+24 artykuły

·          Sejm zgodził się na wyłonienie delegacji -> decydowała w imieniu całego sejmu

·          Ambasador Rosji Repin wymusił decyzje

·          Miały być wieczyste i niewzruszalne

·          Liberum veto na sejmach wolnych dla każdego (ugruntowanie zasady)

·          W sprawach materiae status -> jednomyślność (podatki, liczebność wojska, pokój i wojna, sejmiki)

·          Materie ekonomiczne większością głosów

·          Przetrwało do Sejmu Czteroletniego

·          Różnowiercy otrzymali równouprawnienie w dostępie do urzędów publicznych

·          Gwarancja ustroju Rzeczpospolitej ze strony Rosji 

·          niepodzielności Rzeczpospolitej (z inicjatywy Rosji)

·          nim  dobiegły  końca obrady sejmu, w Barze na Podolu zawiązano konfederację barską (27.02.1768) -> w imię obrony wiary katolickiej; skierowana przeciwko królowi Poniatowskiemu i Rosji; działania partyzanckie z czasem ogarnęły cały kraj; masowy ruch polityczny i religijny ; wzrost świadomości politycznej szlachty; klęska przyczyniła się bezpośrednio do rozbioru Polski

 

 

Prawa Kardynalne (1775 r.)

·          konstytucja niepełna

·          nowelizacja wcześniejszego aktu

·          rozbiór stał się faktem; sejm konfederacyjny potwierdził dokonane rozbiory w 1773 r. (były delegacje)

·          na tron może być wybrany jedynie „Piast”, szlachcic posesjonat (przeciwko ciągłości dynastycznej Wettynów i Wazów)

·          wolna elekcja viritim

·          prawo wypowiedzenie królowi posłuszeństwa

·          jednomyślność (poza sprawami mniejszej wagi)

·          konstrukcja 3 stanów sejmujących ( król, Izba Poselska i Senat)

·          przywileje szlacheckie ( nietykalność osobista,  równość przy obsadzie urzędów i ich dożywotniość)

·          zwierzchność dominalna nad chłopami

·          Komisja Edukacji Narodowej – utworzona przez sejm 14.10.1773 r.; wspólna dla Korony i Litwy; przewodniczył prymas; członkowie na 6 lat przez króla; zwierzchność nad całym szkolnictwem; reforma uniwersytetów; program szkolnego wychowania obywatelskiego

·          Rada Nieustająca (1775 - 1789 r.) – rząd centralny kosztem uprawnień króla; pozbawiona kompetencji prawodawczych i ustrojowych; akty w „imieniu króla w Radzie Nieustającej”; król przewodniczącym; 36 konsyliarzy (radców) powoływanych przez Sejm; w 1776 r. rozszerzono uprawnienia w zakresie ustalania i rozwijania prawa; 5 departamentów

 

              Konstytucja 3 Maja 1791 r.

·          na 6.10.1788 r. ustalono obrady sejmu; następnego dnia zawiązano akt konfederacji generalnej; marszałkiem  koronnym – St. Małachowski; litewskim - Sapieha;

·          początkowo miały być tylko reformy, nie planowano konstytucji

·          po raz pierwszy prace niejawne w toku legislacyjnym (1788-1790 na obradach plenarnych przekazywano cząstkowe regulacje  i to spowodowało protest sejmujących, którzy utworzyli własny „Projekt do formy rządu” (republikański; ograniczono pozycję króla; prawa konstytucyjne; prawa kardynalne; próba ujęcia wszystkiego w jednym akcie)  

·          w 1790 r. podwojono skład sejmu – 509 osób na wspólnych obradach

·          projekty

­   „marzenia dobrego obywatela-odnosił się do  dyktatu króla; monarchia konstytucyjna oparta na modelu angielskim

­   „reforma konstytucji”- wywołał wiele zastrzeżeń, że Małachowski zlecił Kołłątajowi opracowanie jego nowej wersji (wiele skreśleń i nieczytelny)

­   „Prawa konstytucyjne” – Kołłątaj wprowadził dodatkowo niektóre swoje rozwiązania; kompromis między koncepcją króla a przywódcami Stronnictwa Patriotycznego; wielu autorów: Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki, Hugo Kołłątaj, sekretarz królewski ks. S. Piattoli

·          Ważna była opinia publiczna i zdobycie poparcia -> kuźnica kołłątajowska i radziwiłłowska

·          Wcześniej ustalone i włączone do konstytucji

­            „prawo o sejmikach” – wykluczyło z sejmików szlachtę nieposiadającą; osoby uprawnione wypisywano w księgach ziemiańskich; kadencja posłów 2 lata

­            „prawo o miastach królewskich” – przyznano mieszczanom posesjonatom przywileje, które do tej pory przysługiwały tylko szlachcie

·          Uchwalona w trybie nadzwyczajnym (uproszczona procedura); doszła do skutku w drodze swoistego zamachu stanu;

·          Obrady 3 maja -> współcześni mieli świadomość, że są świadkami ważnego wydarzenia; 128 sejmujących; na początku 72 przeciwników, potem zmalało do 28; wielu przeciwników nie zdążyło wrócić z ferii świątecznych; król zaprzysiągł konstytucję na ręce biskupa; po zakończeniu obrad zwolennicy udali się na mszę; obrady sejmowe odroczono do 5 maja; Małachowski nie dopełnił wpisu konstytucji do księgi warszawskiej

·          Obrady 5 maja-> podpisano ustawę rządową i naprawiono zaniedbania; od tego dnia weszła w życie; uchwalono „Deklarację Stanów Zgromadzonych”-  od tego czasu przeciwnicy konstytucji buntownikami, 8 maja świętem, władze wykonawcze mają przysięgać na konstytucję

·          Ustrój społeczny

­            Szlachta

­            wszystkie swobody, wolności, prerogatywy i pierwszeństwo w życiu prywatnym i publicznym, wolność, własność, równość, bezpieczeństwo osobiste jako niewzruszone

­            szlachta-ziemianie – posesjonaci

­            W ustawach szczegółowych też inne wolności szlacheckie (np. zwolnienie od kwaterunku wojskowego)

­            utrzymanie zwierzchności dominalnej szlachty nad chłopami

­            (wg Konstytucji) wewnątrz stanu szlacheckiego „równość wszystkiej szlachty” – dot. posesjonatów; szlachtę nieosiadłą i czynszową odsunięto od wpływu na sprawy publiczne, pozbawiając ją prawa do udziału w sejmikach (by zapobiec manipulacjom magnatów)

­            zasada, że świeże szlachectwo nie daje w I i II pokoleniu prawa piastowania wyższych urzędów

­            Konstytucja 3 Maja i dalsze ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego utrzymały ustrój stanowy, ale mniej rygorystyczne przegrody stanowe szlachectwo to nie tylko urodzenie, ale i własność ziemi + funkcja społeczna

­            Krytyka ze strony radykalnego skrzydła obozu reformatorsko-patriotycznego (nobilitacja mieszczan nie będzie służyć podniesieniu pozycji miast, a wręcz przeciwnie – bo najwybitniejsi i najbogatsi mieszczanie przejdą do szlachty)

­            Mieszczanie

­            Ustawa o miastach królewskich przyznawała posesjonatom tych miast przywileje, jakie dotąd przysługiwały tylko szlachcie

a         nietykalność bez wyroku sądowego (rozszerzone w praktyce też na Żydów w miastach) neminem captivabimus nisi iure victum

b         prawo nabywania dóbr ziemskich

c          prawo piastowania niższych urzędów administracyjnych i sądowych, dostęp do palestry, niższe rangi oficerskie

d         częste nadawanie szlachectwa

­            Postanowienia te wyraz zbliżenia szlachecko-burżuazyjnego, przy utrzymaniu dominacji szlachty

­            Obcych rzemieślników i kupców zachęcano do osiedlania się w miastach (wiele swobód)

­            Ustawa mogła dotyczyć również miast prywatnych w razie ich dobrowolnego i indywidualnego poddania pod moc ustawy

­            Chłopi

­            Źródłem wartości jest ziemia i praca na niej

­            Zagwarantowanie minimalnych praw

­            zachęcanie dziedziców do zawierania z chłopami umów indywidualnych lub zbiorowych co do rozmiaru i czasu trwania ich świadczeń (wiążących obie strony).

­            zapewnienie wolności osobistej przybyszom z zagranicy i zbiegom, którzy zechcieliby wrócić do kraju oraz swobodę osiedlania się i najmu pracy

­            „opieka prawa i rządu krajowego”

­            Rozwiązanie problemu nieefektywnej pańszczyzny

­            ustawy o Komisji Policji i komisjach porządkowych (Komisja Policji mogła jednak tylko udzielać rad i ostrzeżeń dziedzicom, a komisje porządkowe – przedstawiać odpowiednie wnioski na sejm)

­            ustawa o sprzedaży królewszczyzn (1792r.) - zapewniała chłopom osiadłym w tych dobrach własność wieczystą (użytkowanie) ziemi i wolność osobistą

­            Stosunki wyznaniowe - swoboda wyznań, ale tradycyjne pierwszeństwo religii katolickiej; tron i stanowiska ministerialne dla katolików

­            Naród i obywatele - proces formowania się nowoczesnego narodu polskiego, podejmującego walkę w obronie niepodległości; „naród” - cała ludność, mieszczanie, chłopi i szlachta; teoria zwierzchnictwa narodu; odejście od „narodu szlacheckiego” na rzecz demokratycznej koncepcji narodu

·         Ustrój polityczny

­            Konstytucja 3 Maja świadomie pominęła sprawę wzajemnego stosunku Korony i Wielkiego Księstwa – wynik tendencji Stanisława Augusta do centralizacji władzy i unifikacji Rzeczypospolitej

­            uchwalono „Zaręczenie wzajemne obojga narodów” (akt ten miał odtąd być częścią paktów konwentów zaprzysięganych przez monarchów) - w powołanych wspólnych Komisjach Wojskowej i Skarbowej połowa członków z Wielkiego Księstwa, a przewodnictwo przemienne; osobne urzędy centralne; osobna kasa skarbowa i skarbowy trybunał litewski; zacieśnienie unii, ale nadal federacyjny charakter Rzeczypospolitej Obojga Narodów

­            „wszelka władza społeczności ludzkiej początek swój bierze z woli narodu” à idea demokratyczna; zwierzchnictwo narodu

­            Konstytucja głosiła zasadę „rządu umiarkowanego” – trójpodział władzy

­            Sejm

a         Dwuizbowy: Izba poselska: 204 posłów wybieranych na sejmikach + 24 plenipotentów miast sejm pozostał szlachecki; senat (izba wyższa): 102 (wojewodowie i kasztelanowie) + biskupi diecezjalni i ministrowie oraz kijowski unicki metropolita (od 1790) = razem 132.

b         zmniejszono uprawnienia króla w zakresie ustawodawstwa

c          Sejm mógł się zbierać także z mocy prawa, jeśli w oznaczonym terminie król nie rozpisał wyborów i nie zwołał sejmu. Mógł też zbierać się na zarządzenie marszałka sejmu, gdyby król nie zwołał sejmu w przypadku konieczności nadzwyczajnej na wniosek marszałka.

d         Walcząc z przewagą magnacką ograniczono rolę senatu. Otrzymał on tylko prawo weta zawieszającego w zakresie praw politycznych, cywilnych i karnych; senatorowie nie otrzymali prawa inicjatywy ustawodawczej

e         Ustawa o sejmach z 16 maja – po śmierci Stanisława Augusta jego następcy będą mogli powoływać senatorów tylko spośród kandydatów przedstawionych przez sejmiki (byliby to ludzie zaufania szlachty-posesjonatów)

f          zniesienie mocy wiążącej instrukcji sejmikowych, które krępowały posłów

g         sejm „zawsze gotowy” – posłowie wybierani raz na 2 lata zatrzymywali mandaty na całą kadencję i w każdej chwili mogli być zwołani na sesję nadzwyczajną; sesje „prawodawcze”, tj. zwyczajne – 70 do 100 dni; sesje nadzwyczajne np. w sytuacji różnic między królem a Strażą Praw lub Strażą a komisjami

h         władza ustawodawcza i kontrola rządu oraz nadzór nad wszystkim organami w państwie

i           zniesiono liberum veto wprowadzając zasadę większości głosów (prostej lub kwalifikowanej)

j           deputacje – komisje, którym sejm powierzał prace nad projektami uchwał sejm miał tylko przyjmować, odrzucać lub odsyłać projekt w celu poprawek

k         w skład Straży Praw wchodził marszałek sejmu – czuwał nad wykonaniem ustaw i uchwał sejmowych oraz nad całością spraw kraju

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin