CELE LEKCJI:
· Uświadamianie konieczności zapewniania rozwoju zrównoważonego w turystyce
· Zachęcanie uczniów do włączania się w lokalne i regionalne planowanie turystyki przyjaznej środowisku.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
UCZEŃ:
· wyjaśnia, czym jest produkt turystyczny
· określa wyzwania dla turystyki lokalnej na obszarach Natura 2000
· wskazuje cele gospodarcze i społeczne, jakie można osiągnąć dzięki rozwojowi turystyki
· przedstawia najważniejsze wymogi proekologicznej turystyki w swoim regionie
· proponuje własną ofertę turystyki przyjaznej środowisku w najbliższej okolicy, regionie
· opracowuje kodeks turysty dbającego o środowisko
METODY I FORMY PRACY:
Pogadanka, wykład informacyjny, burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna, praca zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
§ załączniki:
1. Foliogram: cele gospodarcze i społeczne jakie można osiągnąć dzięki
rozwojowi turystyki
2. Instrukcja do pracy indywidualnej lub grupowej
3. Mapy turystyczne najbliższej okolicy, atlasy geograficzne.
4. Tekst z Portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”
E- szkolnie 3: Organizacja turystyki lokalnej
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
1. Zapisz na tablicy temat lekcji i krótko zapoznaj uczniów z jej celami.
2. Zapoznaj uczniów z definicją „produktu turystycznego”.
PRODUKT TURYSTYCZNY- pakiet materialnych i niematerialnych składników tak złożony, aby można było osiągnąć cele turystyki podróży.
3. „Burzą mózgów” zbierz od uczniów propozycje celów turystyki.
4. Zapisz je na tablicy.
5. A następnie poproś uczniów, aby podali jak najwięcej propozycji do pakietu niematerialnego produktu turystycznego.
Część główna:
SIEĆ NATURA 2000 A TURYSTYKA LOKALNA
1. Zaproponuj uczniom dyskusję nt. Dylematy czy wyzwania?
2. Zapisz pytania do dyskusji:
· Czy Natura 2000 może stać się marką w turystyce?
Co da się turyście sprzedać?
· Czy Natura 2000 powinna stanowić nowy atrybut (i szyld reklamowy) polskich produktów turystycznych – tych jak: rajdy konne, spływy, szlaki rowerowe, wczasy na wsi, wyprawy ornitologiczne itp. ale funkcjonujących na terenach lub w sąsiedztwie obszarów Natura 2000?
· Czy respektowanie wymogów Natury 2000 w turystyce nie jest i nie powinien być wyrazem faktycznej praktyki, a nie tylko - deklaratywnego wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju?
· Czy Natura 2000 ma być celem wybranym dla wyspecjalizowanej w podglądaniu przyrody ekoturystyki czy tylko dopełnieniem atrakcji turystycznych dla rodzaju – wszystkich form turystyki, w tym kulturowej, biznesowj czy samochodowej?
3. Okazuj zainteresowanie i zaciekawienie wypowiedziami uczniów:
§ Zadawaj pytania dla mniej aktywnych: Co sądzicie na ten temat?
§ Parafrazuj wypowiedzi uczniów: Jeśli dobrze zrozumiałam, uważasz że …. .
§ Zapraszaj wprost, ośmielaj „milczków”: Jesteśmy ciekawi twego zdania.
4. Wypowiedzi uczniów ukierunkowuj tak, aby świadczyły o szerokiej akceptacji
programu Natura 2000.
5. Podsumuj dyskusję.
a. zaproś uczniów do sformułowania wniosków końcowych z dyskusji
b. zwróć uwagę na zysk w biznesie turystycznym, jaki mamy z udostępniania turystom walorów danego regionu: dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
6. Zapytaj uczniów o cele gospodarcze i społeczne, jakie można osiągnąć dzięki rozwojowi turystyki.
W podsumowaniu wyświetl foliogram nr 1
PRODUKT TURYSTYCZNY
1. Zapisz na tablicy:
PRODUKT TURYSTYCZNY- zestaw dóbr i usług w regionie lub miejscowości turystycznej o danych walorach.
Produkt turystyczny jest zawsze konsumowany w miejscu jego wytworzenia.
2. Poprowadź pogadankę:
· Od czego zależy cena produktu turystycznego?
· Za co płacimy wykupując produkt turystyczny?
· Od czego zależy wysokość ceny naszego pakietu?
· Co składa się na ofertę turystyczną?
1. Przedstaw uczniom w kilku zdaniach: Jak dokonać waloryzacji swego regionu do potrzeb turystyki?
Co stanowi atrakcje turystyczne?
Co jest przydatne a co niezbędne dla turystyki, np.:
· Las - nie każdy jest atrakcyjny, a nawet może być wręcz niemożliwy do użytkowania turystycznego, bowiem zbyt zarośnięty, gęsty nie jest wygodny dla wędrówek po nim pieszo, konno, czy na rowerze.
· Brak ścieżek specjalnie wytyczonych dla oddzielenia ruchu pieszego od rowerowego i konnego rodzi niewygody i niebezpieczeństwa wiec nie każda trasa turystyczne może być szlakiem dla wszystkich.
· Zasoby środowiska przyrodniczego takie jak zbiorniki i cieki wodne czy morze należy rozpatrywać łącznie z dostępnością ich brzegów (rodzajem plaży, zejściem do wody, możliwością kajakowania czy łowienia ryb – pomosty, przystanie itp. urządzenia to już elementy bazy, wyposażenia, ale ich budowa zależy od naturalnych walorów danego komponentu rozpatrywanych właśnie pod katem ewentualnych inwestycji.
· To samo dotyczy oferowanych podstawowych usług (nocleg, wyżywienie, transport)
czy ewentualnie składanych w całość atrakcji dla stworzenia gotowych imprez – scenerii miejsca, jego odległości od zabudowań gdyby imprezy miały innym przeszkadzać itp.
2. Rozdaj uczniom mapy turystyczne najbliższej okolicy i poproś o dokonanie ogólnej waloryzacji tego obszaru.
3. Następnie poproś chętnych o przedstawienie walorów i przeciwwskazań do rozwoju turystyki w swojej okolicy.
KODEKS POSTĘPOWANIA EKOTURYSTY
1. Poproś uczniów, aby każdy na małej kartce zapisał jedną propozycję postępowania turysty dbającego o środowisko.
2. Zapisz te propozycje na dużym arkuszu szarego papieru, eliminując powtarzające się zdania.
3. Powstały kodeks zawieś w widocznym miejscu klasy.
Część końcowa:
1. Rozdaj każdemu uczniowi lub zespołowi instrukcję do pracy domowej (zał. 2)
2. Omów poszczególne zagadnienia tej pracy.
3. Podaj termin wykonania pracy.
4. Przedstaw kryteria oceny, np.
· zgodność treści z kanonem ekoturystyki,
· oryginalność,
· pomysłowość,
· estetyka wykonania,
· forma prezentacji, itp….
Praca domowa:
1. Poproś uczniów o zapoznanie się z treścią E-szkolenia 3 i 4
w portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”.
http://ine.eko.org.pl/
ZAŁĄCZNIK 2
ZAPROPONUJ WŁASNĄ OFERTĘ TURYSTYKI PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU W TWOJEJ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY (lub REGIONIE, GMINIE)
· Forma oferty pozostaje w Twojej gestii. Może to być: ulotka, folder, prezentacja multimedialna, ogłoszenie w prasie, Internecie, inne, …
· Ważne, aby była przekonywająca, atrakcyjna dla klienta i spełniająca wymogi turystyki proekologicznej.
1. Dokonaj analizy zasobów naturalnych i kulturowych na swoim obszarze.
2. Zaprojektuj ekologiczny obiekt turystyczny:
· BUDYNEK
→ rodzaj materiałów budowlanych
→ rodzaj materiałów wykończeniowych
→ ocieplenie budynku
→ korzystanie ze źródeł energii
· GOSPODAROWANIE WODĄ
→ sposoby oszczędzania wody
→ ujęcie wody
· GOSPODAROWANIE ENERGIĄ
→ sposoby oszczędzania energii
→ regulacja instalacji centralnego ogrzewania
· GOSPODARKA ODPADAMI
→ ekologiczne zakupy
→ segregacja odpadów
· ESTETYKA I HIGIENA OBIEKTU
→ zieleń zgodna z charakterem danego obszaru i warunkami
siedliskowymi
→ używane środki czystości
3. Zaproponuj menu- całodzienne wyżywienie.
→ żywność wysokiej jakości
→ regionalne potrawy
→ ekologiczne produkty żywnościowe z atestem
4. Zaplanuj transport dla turystów.
→ przyjazny środowisku
→ atrakcyjny dla turysty
5. Zaproponuj formy turystyki aktywnej, weź pod uwagę walory przyrodnicze
twojej okolicy.
→ sposoby poruszania się turystów
→ udzielanie informacji turystycznej
6. Wymyśl inne atrakcje turystyczne.
7. Wskaż sposoby promocji swego produktu turystycznego.
Załącznik 1
imprezy rozrywkowe
przewodnicy
poza sezonem
w sezonie
bezpośrednie świadczenie usług turystom rozbudowa bazy turystycznej
bszydlowska