organizacja turystyki lokalnej.doc

(75 KB) Pobierz
Temat: Natura 2000 – nowa jakość w ochronie przyrody Europy

Temat:    Organizacja turystyki lokalnej

 

CELE LEKCJI:

·         Uświadamianie konieczności zapewniania rozwoju zrównoważonego w turystyce

·         Zachęcanie uczniów do włączania się w lokalne i regionalne planowanie turystyki przyjaznej środowisku.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:

  UCZEŃ:

·         wyjaśnia, czym jest produkt turystyczny

·         określa wyzwania dla turystyki lokalnej na obszarach Natura 2000

·         wskazuje cele gospodarcze i społeczne, jakie można osiągnąć dzięki rozwojowi turystyki

·         przedstawia najważniejsze wymogi proekologicznej turystyki w swoim regionie

·         proponuje własną ofertę turystyki przyjaznej środowisku w najbliższej okolicy, regionie

·         opracowuje kodeks turysty dbającego o środowisko

 

METODY I FORMY PRACY:

Pogadanka,  wykład informacyjny, burza mózgów,  dyskusja,  praca indywidualna, praca zbiorowa 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

§                 załączniki:

1. Foliogram: cele gospodarcze i społeczne jakie można osiągnąć dzięki 

rozwojowi turystyki

2. Instrukcja do pracy indywidualnej lub grupowej

   3. Mapy turystyczne najbliższej okolicy, atlasy geograficzne.

   4. Tekst z Portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka” 

E- szkolnie 3: Organizacja turystyki lokalnej

PRZEBIEG LEKCJI:

Część wstępna:

1. Zapisz na tablicy temat lekcji i krótko zapoznaj uczniów z jej celami.

2. Zapoznaj uczniów z definicją „produktu turystycznego”.

PRODUKT TURYSTYCZNY- pakiet materialnych i niematerialnych składników tak złożony, aby można było osiągnąć cele turystyki podróży.

3. „Burzą mózgów” zbierz od uczniów propozycje celów turystyki.

4. Zapisz je na tablicy.

5. A następnie  poproś uczniów, aby podali jak najwięcej propozycji do pakietu niematerialnego produktu turystycznego.

 

Część główna: 

SIEĆ NATURA 2000 A TURYSTYKA LOKALNA

 

1.      Zaproponuj uczniom dyskusję nt. Dylematy czy wyzwania?

2.      Zapisz pytania do dyskusji:

·         Czy Natura 2000 może stać się marką w turystyce?

Co da się turyście sprzedać?

·         Czy Natura 2000 powinna stanowić nowy atrybut (i szyld reklamowy) polskich produktów turystycznych – tych jak: rajdy konne, spływy, szlaki rowerowe, wczasy na wsi, wyprawy ornitologiczne itp. ale funkcjonujących na terenach lub w sąsiedztwie obszarów Natura 2000?

·         Czy  respektowanie wymogów Natury 2000 w turystyce nie jest i nie powinien być   wyrazem faktycznej praktyki, a nie tylko - deklaratywnego wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju?

·         Czy Natura 2000 ma być celem wybranym dla wyspecjalizowanej w podglądaniu przyrody ekoturystyki czy tylko dopełnieniem atrakcji turystycznych dla rodzaju – wszystkich form turystyki, w tym kulturowej, biznesowj czy samochodowej?

3.      Okazuj zainteresowanie i zaciekawienie wypowiedziami uczniów:

§        Zadawaj pytania dla mniej aktywnych: Co sądzicie na ten temat?

§        Parafrazuj wypowiedzi uczniów: Jeśli dobrze zrozumiałam, uważasz że …. .

§        Zapraszaj wprost, ośmielaj „milczków”: Jesteśmy ciekawi twego zdania.

4.      Wypowiedzi uczniów ukierunkowuj tak, aby świadczyły o szerokiej akceptacji

programu Natura 2000.

5.      Podsumuj dyskusję.

a.      zaproś uczniów do sformułowania wniosków końcowych z dyskusji

b.      zwróć uwagę na zysk w biznesie turystycznym, jaki mamy z udostępniania turystom walorów danego regionu: dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego

6.      Zapytaj uczniów o cele gospodarcze i społeczne, jakie można osiągnąć dzięki rozwojowi turystyki.

W podsumowaniu wyświetl foliogram nr 1

 

 

 

 

PRODUKT TURYSTYCZNY

1.      Zapisz na tablicy:

PRODUKT TURYSTYCZNY- zestaw dóbr i usług w regionie lub miejscowości turystycznej o danych walorach.

Produkt turystyczny jest zawsze konsumowany w miejscu jego wytworzenia.

 

2.      Poprowadź pogadankę:

·         Od czego zależy cena produktu turystycznego?

·         Za co płacimy wykupując produkt turystyczny?

·         Od czego zależy wysokość ceny naszego pakietu?

·         Co składa się na ofertę turystyczną?

WALORYZACJA

1.      Przedstaw uczniom w kilku zdaniach: Jak dokonać waloryzacji swego regionu do potrzeb turystyki?

 

Co stanowi atrakcje turystyczne?

Co jest przydatne a co niezbędne dla turystyki, np.:

·         Las - nie każdy jest atrakcyjny, a nawet może być wręcz niemożliwy do użytkowania turystycznego, bowiem zbyt zarośnięty, gęsty nie jest wygodny dla wędrówek po nim pieszo, konno, czy na rowerze.

·         Brak ścieżek specjalnie wytyczonych dla oddzielenia ruchu pieszego od rowerowego i konnego rodzi niewygody i niebezpieczeństwa wiec  nie każda trasa turystyczne może być szlakiem dla wszystkich.

·         Zasoby środowiska przyrodniczego takie jak zbiorniki i cieki wodne czy morze należy rozpatrywać łącznie z dostępnością ich brzegów (rodzajem plaży, zejściem do wody, możliwością kajakowania czy łowienia ryb – pomosty, przystanie itp. urządzenia to już elementy bazy, wyposażenia, ale ich budowa zależy od naturalnych walorów danego komponentu rozpatrywanych właśnie pod katem ewentualnych inwestycji.

·         To samo dotyczy oferowanych podstawowych usług (nocleg, wyżywienie, transport)

czy ewentualnie składanych w całość atrakcji dla stworzenia gotowych imprez – scenerii miejsca, jego odległości od zabudowań gdyby imprezy miały innym przeszkadzać itp.

 

2.      Rozdaj uczniom mapy turystyczne najbliższej okolicy i poproś o dokonanie ogólnej waloryzacji tego obszaru.

3.      Następnie poproś chętnych o przedstawienie walorów i przeciwwskazań do rozwoju turystyki w swojej okolicy.

 

 

 

 

 

 

 

KODEKS POSTĘPOWANIA EKOTURYSTY

 

1.      Poproś uczniów, aby każdy na małej kartce zapisał jedną propozycję postępowania  turysty dbającego o środowisko.

2.      Zapisz te propozycje na dużym arkuszu szarego papieru, eliminując powtarzające się zdania.

3.      Powstały kodeks zawieś w widocznym miejscu klasy.

 

Część końcowa:

1. Rozdaj każdemu uczniowi lub zespołowi instrukcję do pracy domowej (zał. 2)

2. Omów poszczególne zagadnienia tej pracy.

3. Podaj termin wykonania pracy.

4. Przedstaw kryteria oceny, np.

·         zgodność treści z kanonem ekoturystyki,

·         oryginalność,

·         pomysłowość,

·         estetyka wykonania,

·         forma prezentacji, itp….

 

 

Praca domowa:

1. Poproś uczniów o zapoznanie się z treścią E-szkolenia 3 i 4

w portalu Instytutu na rzecz Ekorozwoju „Natura 2000 a turystyka”.

http://ine.eko.org.pl/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 2

 

ZAPROPONUJ WŁASNĄ OFERTĘ TURYSTYKI PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU W TWOJEJ NAJBLIŻSZEJ OKOLICY (lub REGIONIE, GMINIE)

·         Forma oferty pozostaje w Twojej gestii. Może to być: ulotka, folder, prezentacja multimedialna, ogłoszenie w prasie, Internecie, inne, …

·         Ważne, aby była przekonywająca, atrakcyjna dla klienta i spełniająca wymogi turystyki proekologicznej.

 

 

1.     Dokonaj analizy zasobów naturalnych i kulturowych na swoim obszarze.

2.     Zaprojektuj ekologiczny obiekt turystyczny:

·         BUDYNEK

              rodzaj materiałów budowlanych

→ rodzaj materiałów wykończeniowych

→ ocieplenie budynku

→ korzystanie ze  źródeł energii

·         GOSPODAROWANIE WODĄ

→ sposoby oszczędzania wody

→ ujęcie wody

·         GOSPODAROWANIE ENERGIĄ

→ sposoby oszczędzania energii

     → regulacja instalacji centralnego ogrzewania

·         GOSPODARKA ODPADAMI

→ ekologiczne zakupy

→ segregacja odpadów

·         ESTETYKA I HIGIENA OBIEKTU

→ zieleń zgodna z charakterem danego obszaru i warunkami

siedliskowymi

     → używane środki czystości

3. Zaproponuj menu- całodzienne wyżywienie.

     → żywność wysokiej jakości

     → regionalne potrawy

     → ekologiczne produkty żywnościowe z atestem

4. Zaplanuj transport dla turystów.

         → przyjazny środowisku

         → atrakcyjny dla turysty

5. Zaproponuj formy turystyki aktywnej, weź pod uwagę walory przyrodnicze

    twojej okolicy.

        → sposoby poruszania się turystów

        → udzielanie informacji turystycznej

6. Wymyśl inne atrakcje turystyczne.

7. Wskaż sposoby promocji swego produktu turystycznego.

 

 

 

 

 

Załącznik 1

imprezy rozrywkowe

przewodnicy

poza sezonem

w sezonie

 





           bezpośrednie świadczenie usług turystom                            rozbudowa bazy turystycznej

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin