Poziom rozszerzony
Szczegółowa prezentacja egzaminu
Wskazówka
Zadanie 1. PRZYKŁAD
Przeanalizuj przedstawiony materiał. Przygotuj się do jego prezentacji i rozmowy z egzaminującym na temat:
• telewizji jako źródła informacji i rozrywki,
• jej wpływu na codzienne życie człowieka.
Zamieszczony obok przykład zadania pierwszego przedstawia typowy materiał stymulujący. Polecenie skupia uwagę zdającego na dwóch (niekiedy trzech) podpunktach, które określają kontekst prezentacji i mają prowokować do interpretacji i wnioskowania na podstawie materiału oraz do wyrażania i uzasadniania przez zdającego własnych opinii nadanytemat.
Podanie tych podpunktów ma na celu ułatwienie zdającemu przygotowania się do rozmowy oraz zasygnalizowanie mu, na jakie aspekty materiału stymulującego ma zwrócić szczególną uwagę, gdyż pytania zadane przez egzaminującego będą ich właśnie dotyczyć. Dlatego też warto dokładnie przeanalizować podane podpunkty polecenia. Pamiętaj, że realizacja tematu jest czynnikiem decydującym o sukcesie na egzaminie (zob. punkt III wprowadzenia, str. 105).
Materiał stymulujący składa się z co najmniej trzech elementów. Mogą to być: fotografie, rysunki, diagramy, wykresy, tabele, cytaty, notatki, tytuły artykułów prasowych, a nawet krótkie fragmenty publikacji prasowych lub książek. Elementy te są spójnie powiązane z zasygnalizowaną w poleceniu tematyką.
Average daily TV viewing time in America
Year
Hours
1960
5.06
1970
5.56
1980
6.36
1990
6.56
2001
7.40
Przygotowanie się do egzaminu
Na przygotowanie się do egzaminu ustnego masz 15 minut. Zrób notatki do zadania pierwszego w ciągu pięciu minut. Pozostałe 10 minut przeznacz na zaplanowanie kilkuminutowej prezentacji w zadaniu drugim.
W trakcie przygotowywania się do egzaminu warto zrobić notatki, dotyczące zawartości materiału stymulującego zamieszczonego w zestawie. Podpunkty polecenia określają, na jakie aspekty należy zwrócić szczególną uwagę podczas analizy tego materiału. Notatki pomogą Ci dokonać jego prezentacji w takim porządku, jaki uznasz za najbardziej logiczny. Ponadto możesz je wykorzystać, odpowiadając na kolejne pytania egzaminującego dotyczące Twojej interpretacji tego materiału oraz opinii na tematy z nim związane.
Oto przykładowe notatki do materiału stymulującego ze str. 109:
Komentarz
Notatki do materiału stymulującego, które znajdują się obok, są dość rozbudowane. Możesz je wykorzystać, odpowiadając na pytania dotyczące zarówno prezentacji materiału, jak i jego interpretacji oraz opiniowania.
Pytania do materiału stymulującego
W zadaniu pierwszym egzaminujący zada Ci cztery lub pięć ściśle określonych pytań, dotyczących kolejno:
• prezentacji materiału stymulującego, czyli po prostu opisu tego, co on przedstawia, z uwzględnieniem głównej myśli podanej w poleceniu do zadania (jedno pytanie),
•Twojej interpretacji tego materiału (jedno lub dwa pytania),
• oraz Twojej opinii na omawiany temat (dwa pytania).
W punktach 1.1.-1.3. omówiono te kategorie pytań bardziej szczegółowo:
Pierwsze pytanie ma charakter wprowadzający do tematu. Pytanie to może zawierać prośbę o ogólną charakterystykę zawartości materiału lub odnosić się do konkretnego aspektu tego materiału.
Charakterystyczną cechą pytań ogólnych (a, b) jest to, że nie zawierają ani słownictwa, ani struktur, które mogą być wykorzystane przez zdającego podczas udzielania odpowiedzi.
Przykładowe pytania do materiału stymulującego ze str. 109:
What can you see in the pictures?
What does the material present?
What different television programmes do the pictures present?
...
rufi6