Krystyna Barłóg „Psychoterapeutyczna rola nauczyciela”.doc

(26 KB) Pobierz
RECENZJA ARTYKUŁU:

RECENZJA ARTYKUŁU:

Krystyna Barłóg „Psychoterapeutyczna rola nauczyciela”

 

Nauczyciel – wychowawca pełni funkcję terapeutyczną, w swoich oddziaływaniach uwzględnia różnice indywidualne uczniów, pomocą może tu być znajomość teorii „dezintegracji pozytywnej” K. Dąbrowskiego, która została zawarta w koncepcji „zdrowia psychicznego”

Zdrowie psychiczne –zdolność do rozwoju wszechstronnego i wielopoziomowego rozumienia, przeżywania, odkrywania oraz tworzenia coraz wyższej hierarchii rzeczywistości i wartości –aż do osiągnięcia konkretnego ideału indywidualnego i społecznego.

Wg teorii dezintegracji pozytywnej rozwój przebiega w 5 etapach:

1)     integracji pierwotnej:

·         charakterystyczny dla rozwoju małego dziecka,

·         niektóre jednostki zatrzymują się na tym poziomie,

·         inteligencja pełni u nich funkcje podrzędne wobec pozostałych procesów psychicznych,

·         występuje brak empatii,

·         brak przezywania konfliktów wewnętrznych,

·         częste konflikty z otoczeniem

2)     dezintegracji jednopoziomowej:

·         towarzyszy kryzysom rozwojowym, np. dojrzewaniu,

·         występuje wówczas rozluźnienie, rozbicie podstawowych struktur, oraz funkcji psychicznych na jednym poziomie uczuciowym oraz intelektualnym,

·         brak zrozumienia tego co „wyższe” i „niższe”

·         brak lub zbyt mały jest udział świadomości oraz samoświadomości w działaniu

·         charakterystyczne dynamizmy dezintegrujące struktury psychiczne to: ambiwalencja i ambitendencja, zmienność nastrojów, depresja, poczucie niższości lub wyższości własnej.

3)     dezintegracji spontanicznej wielopoziomowej:

·         etap bardziej złożony,

·         cechujący się hierarchią zmian zachodzących w strukturach psychicznych,

·         jednostka odczuwa już to co „wyższe” oraz „niższe”, wartościujące przeżycia, zjawiska,

·         dynamizmy tu pojawiające się nie są jeszcze opracowane, usystematyzowane, o braku zabarwienia refleksyjnego, np. zaniepokojenie własna osobą, zdziwienie w stosunku do otoczenia, poczucie niższości, niezadowolenie z siebie, poczucie wstydu, poczucie winy, nieprzystosowanie

·         pojawia się instynkt twórczy, który stanowi podstawę samowychowania 

4)     dezintegracji wielopoziomowej zorganizowanej, usystematyzowanej:

·         na tym etapie powstają dynamizmy nowe, bardziej złożone, tj. samoświadomość, samokontrola, empatia, czy tzw. „przedmiot –podmiot w sobie” który jest dynamizmem intelektualnego oraz emocjonalnego ustosunkowania się do siebie, o charakterze badawczym oraz samowychowawczym. Jego zadaniem jest osiągnięcie obiektywnego ustosunkowania się do siebie, a subiektywnego –do innych

·         istotnym dynamizmem jest „czynnik trzeci” -jest jeszcze jednym dynamizmem prowadzącym do wyboru korzystnych dla rozwoju elementów własnego środowiska wewnętrznego oraz zewnętrznego i stanowi wyraz autonomii i autentyzmu działań jednostki

5)     integracji wtórnej:

·         celem jest tutaj scalenie wszystkich dynamizmów, co pozwala w efekcie uzyskać względnie zintegrowaną osobowość –strukturę dynamiczną

·         wg K. Dąbrowskiego względnie ukształtowana osobowość to samoświadoma, samowybrana, samopotwierdzona i samowychowująca się jedność podstawowych wartości psychicznych jednostki

Nauczyciela powinna cechować głęboka wiedza z zakresu nowych dyscyplin, a przede wszystkim psychologii ogólnej, klinicznej, rozwojowej, pedagogiki, psychopatologii czy higieny ogólnej. Powinien być podobny do psychoterapeuty, pomagać w rozwiązywaniu problemów, służyć radą, pomocą, własnym przykładem.

W rzeczywistości szkolnej jedynie dobór odpowiednich nauczycieli może być gwarantem realizacji wszystkich tych założeń, szczególnie pozaplanowej umiejętności w zakresie troski, pomocy, opieki zainteresowania, stymulowania wszystkich jednostek, a szczególnie jednostek „trudnych” i jednocześnie wartościowych ze względu na wybitne uzdolnienia czy zainteresowania.

Brak zainteresowania ze strony dorosłych może powodować, że występujące u uczniów w okresie dojrzewania sytuacje traumatyczne, stany depresyjne czy lękowe mogą doprowadzić do poważnych urazów. 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin