Piotr przemówił Prymat w Tradycji.pdf

(585 KB) Pobierz
220277981 UNPDF
„Piotr przemówił – Rzym przemówił” Prymat Następców św. Piotra w Tradycji.
220277981.001.png
BISKUPI RZYMU
Klemens I wLiciedoKoryntian(ok95r)„JelianiektórywaniedotoująidotegocoOn
*Chrytu+prenapowiediałniechwiedążewplątuja iwpoważneniebepieceotwo”
Juliusz I List dobikupówntiochii(341r)„Cyniewiecieżejetwycajabynajpierwnampianoi
żetądrotrygaitocojetłune!Zaitejelipadłojakiepodejrenienabikupategomiata
[Aleksandrii+należałonapiaddotutejegoKocioła”
Damazy Litdobikupówwchodnich(378r)„I chociażjetemyporódKocioławitegoktóremu
błogoławionyPiotrprewodnicyłinaucyłnajakpowinnimykierowadteremnam
powieronymwynajemyżeniejetemytegogodni”
Syrycjusz LitdoHemeriuabikupaTerragony(385r)„Dwigamyciżarwytkichktóryą
obciążeniawłaciwietobłogoławionyPiotrdwigajewnachroninaitreżejakowoich
natpcówktórympowieronajettroka jegopoługi”
Innocenty I Litdobikupówarykaokich(417r)„WpoukiwaniuBożychrowiąao*wprawie
donatymu+wrócilicieiudonaowyrażenienaegodaniawiedącżedotolicypotolkiej
naktórejaiadającypełniąpoługamegopotołaodktóregoamepikopaticaławłada
pochodi”
Zyzom Litdobikupówarykaokich(418r)„TradycjaOjcówKociołaprypiywałatakiautorytet
tolicypotolkiejżeniktnieomieliłipodważadjejoreceo”
Bonifacy I List do Rufusa biskupaTealonik(422r)„DoynoduwKorynciewyłalimytakiepima
abywycybraciaroumieliżenienależyodwoływadnaegowyrokuNigdybowiemniebyło
wolnorotrąadnanowotegocootałorapotanowionepretolicpotolką”
Gelazjusz Dekret o Kigach Kanonicnych(495r)„wityRymkiKociółprewodnicyinnym
KociołomniewedługjakichkolwiekarądeoynodalnychlecnamocyutanowieniaPanai
ZbawicielaodKtóregoprymatotrymał”
Leon I (440-461)„Doracinaejurocytocidołącainietylkoapotolkatakżeibikupiagodnod
błogoławionegoPiotraktóryniepretajeprodowadwojejtolicyiutrymujenieutające
wpółucetnictwowiecnymkapłanemolidnodbowiemowaktórąChrytuakałyontakże
uczyniony kałąotrymujenajegonatpcówtakżeiprelewa”„PoprebłogoławionegoPiotra
głowąpotołówwityrymkiKociółdierżyprymatnadwytkimiKociołamiwiata”
Hormizdas Wynaniewiary(517r)podpianeprepatriarchKontantynopolaicesarza Justyniana:
„ponieważniemożnapominądpotanowieoPananaegoJeuaChrytuaktórymówi‘Tyjete
OpokąinatejopocebudujmójKociół‘iłowatenajdująpotwierdeniewaktachgdyżwiara
katolickaawebyłaachowananiekalananatolicypotolkiejpretoniechcącodłącydiod
tejwiaryinadieioraidącaroporądeniamiOjcówpotpiamywytkiehereje”
Grzegorz I (590-604)„łowamiPanapiecanadcałymKociołemotałapowieronawPiotrowi
potołowiiKiciuwytkichpotołów”Litdobikupayraku„TychcopowołująinaKociół
wKontantynopolunależałobyapytadcywątpiktożejetonpodległytolicypotolkiej?To
talewynająinajpokorniejycearibratbikuptegożmiata”
OJCOWIEKOCIOŁ
Ignacy z Antiochii LitdoKociołaRymkiego(107r)„któryajmujepierwemiejcektóry
prewodnicypowechnejwpólnociemiłoci”
Ireneusz z Lyonu Preciwherejom(180)„ZKociołemrymkimpowodujegocególniejego
pierweotwa(propterpotentioremprincipalitatem)muągadadiwytkieinneKocioły
albowiem w nim zachowywana jest zawsze apostolska nauka i tradycja”
Cyprian z Kartaginy (200-258r)OjednociKociołakatolickiego„Ichociażpomartwychwtaniu
*Chrytu+udieliłpodobnejwładywytkimpotołomjednakżeabytajednodbyławyranie
widialnawoimautorytetemutanowiłjejródłoktóremawójpocątekwjednymtylko
cłowieku”NaywaKociółrymki„Kociołemgłównymktóregojednodkapłaokapowtała–
matkąikoreniemKociołakatolickiego”dlategożejetnieprerwaniebikuptwemwPiotra
żyjącegowjegonatpcachaamegoBikupaRymkiego naywa„atpcąChrytua”.
WynanietomajecewikąwagwoblicujegoporupapieżemwteanemIotocy
nawracającychiherejinależypowtórniechrcidPapieżtwierdiłwówcaże„niewolnożadnej
nowociaprowadadwobecTradycji twierdonejodpratarychcaów”iunałchretheretyków
aważnyajegowyrokpryjtowcałymKociele.
Efrem Syryjczyk (306-373r)homilia„ymonieucniumójucyniłemcikałąaby mógł
udwignądciżarmojegobudynkuJetenadorcątychktórybudujaKociółmójnaiemiTy
jeteprywódcąmoichucniów”
Hieronim z Dalmacji LitdopapieżaDamaego(377r)„ZwracamidoNatpcyRybakaNikogonie
unajaprywódcprócChrytuabdącjednoceniewłącnociWaąŁakawociątojete
tolicąPiotra”
mbrożyzMediolanu (339-397r)„UbiPetruibiEccleia(gdiePiotrtamKociół)”
Jan Chryzostom (347-407r)„On*Piotr+wyróżnionyporódpotołówbyłichrecnikiemigłową
Kolegiumpotolkiego”
Hieronim ze Strydonu (331-420r)„GdybyPiotrbyłpootałwntiochiitamtąddokoocawego
życiacałymKociołemarądałiniepreniółtychrądówgdieindiejntiochiaotrymałabyw
padkupoPiotrenietylkowojebikuptwoaleiwierchnictwonadcałymKociołemle
ponieważPiotrntiochiopuciłiotawiłwegonatpcbikupajedyniewntiochiiawład
głowyKociołaatrymałnadalpryobie– preniółidoRymutuałożyłtolicbikupiąinatej
tolicyażdowejmierciprawowałrądygłowyKociołapretoemierciąPiotratolicaBikupa
RymkiegotałaiprawnądiedickąwładyPiotrowejnadcałymKociołem”
Augustyn z Hippony (354-430r)„Romalocuta– cauainita!(Rympowiediał– sprawa
rotrygnieta)”
SOBORY I SYNODY
Synod w Sardynce (343r)„Jeżelijakibikupktóryotałdjtyewegourdudecyjąbikupów
najdującychiwąiedtwieowiadcyżenależymuinowaintancjadlaobronywłanejnie
należypowoływadnaopróżnionypreniegotronnowego biskupa, zanim biskup Rzymu, zbadawszy
prawwydaorecenie. Wydajeirecądobrąinajbardiejwkaanąabyewytkich
prowincjikapłaniwracaliidogłowy*Kocioła+tojettolicyapotołaPiotra”
SobórEeki (431r) PremówienielegatapapieżaCeletynaI” Niktniewątpiowemcałemuwiatu
jettodobrewiadomożewitybłogoławionyPiotrkiążigłowapotołówilarwiaryi
undamentkatolickiegoKociołaotrymałodPananaegoZbawicielaiOdkupiciela rodzaju
ludkiegoklucekróletwaniebiekiegożejemupowieronowładodpucanialub
atrymywaniagrechówiżeonażdotegocauinaaweżyjeirotrygawwychnatpcach
TegoPiotranatpcaidiedicbikupnaCeletynmniedinatenynodpryłał”
SobórwChalcedonie (451r): ZgromadenibikupinawalipapieżaLeonaIwągłowąaamych
siebie uczniami jego. – Po odczytaniu pisma papieskiego (Dogmatyczny List do Flawiana, biskupa
Kontantynopola)potpiającegoherejmonoiytówawołalibikupi„PiotrpreLeona
premówił!”Dopapieżaanapiali„Pretwoichlegatówprewodnicyłenamjakgłowa
cłonkomciała.”
BONIFCYVIIIBULL„UNMNCTM”(1302r)
PorroubeeRomanoPontiiciomnihumancreaturdeclaramus, dicimus, definimus et
pronunciamus omnino esse de necessitate salutis. (Oznajmiamy,twierdzimy,okrelamyi
ogłazamy,żepołuzeotwoRzymkiemuBikupowijetkoniecznedlaoigniciazbawienia)
Jest to definicja ex cathedra , urocyciepotwierdonanaXIejiXVIIIoboruLateraokiegoV(1516)
bulląLeonaX„Patoraeternugregem”„Ponieważkoniecnejetdobawieniaabywycy
wynawcyChrytuabylipoddaniRymkiemuPaterowijakotymwiemyPimawinauki
witychOjcóworaogłoeniakontytucjiUnamanctamPoprednikaNaegobłogoławionej
pamicipapieżaBoniacegoVIIIwnawiamyiatwierdamytkontytucjwoblicuwitego
oboru”
Przy opracowaniu tekstu wykorzystano:
Jan Macharki „Ty jete Piotr”
Karol Stehlin „Prymat Bikupa Rzymu” Zawze wierni 2/2004
Staniław Głowa, Ignacy Bieda „Breviarium fidei”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin