Piotr przemówił Prymat w Tradycji.pdf
(
585 KB
)
Pobierz
220277981 UNPDF
„Piotr przemówił – Rzym przemówił” Prymat Następców św. Piotra w Tradycji.
BISKUPI RZYMU
Klemens I
wLiciedoKoryntian(ok95r)„JelianiektórywaniedotoująidotegocoOn
*Chrytu+prenapowiediałniechwiedążewplątuja iwpoważneniebepieceotwo”
Juliusz I
List dobikupówntiochii(341r)„Cyniewiecieżejetwycajabynajpierwnampianoi
żetądrotrygaitocojetłune!Zaitejelipadłojakiepodejrenienabikupategomiata
[Aleksandrii+należałonapiaddotutejegoKocioła”
Damazy
Litdobikupówwchodnich(378r)„I chociażjetemyporódKocioławitegoktóremu
błogoławionyPiotrprewodnicyłinaucyłnajakpowinnimykierowadteremnam
powieronymwynajemyżeniejetemytegogodni”
Syrycjusz
LitdoHemeriuabikupaTerragony(385r)„Dwigamyciżarwytkichktóryą
obciążeniawłaciwietobłogoławionyPiotrdwigajewnachroninaitreżejakowoich
natpcówktórympowieronajettroka jegopoługi”
Innocenty I
Litdobikupówarykaokich(417r)„WpoukiwaniuBożychrowiąao*wprawie
donatymu+wrócilicieiudonaowyrażenienaegodaniawiedącżedotolicypotolkiej
naktórejaiadającypełniąpoługamegopotołaodktóregoamepikopaticaławłada
pochodi”
Zyzom
Litdobikupówarykaokich(418r)„TradycjaOjcówKociołaprypiywałatakiautorytet
tolicypotolkiejżeniktnieomieliłipodważadjejoreceo”
Bonifacy I
List do Rufusa biskupaTealonik(422r)„DoynoduwKorynciewyłalimytakiepima
abywycybraciaroumieliżenienależyodwoływadnaegowyrokuNigdybowiemniebyło
wolnorotrąadnanowotegocootałorapotanowionepretolicpotolką”
Gelazjusz
Dekret o Kigach Kanonicnych(495r)„wityRymkiKociółprewodnicyinnym
KociołomniewedługjakichkolwiekarądeoynodalnychlecnamocyutanowieniaPanai
ZbawicielaodKtóregoprymatotrymał”
Leon I
(440-461)„Doracinaejurocytocidołącainietylkoapotolkatakżeibikupiagodnod
błogoławionegoPiotraktóryniepretajeprodowadwojejtolicyiutrymujenieutające
wpółucetnictwowiecnymkapłanemolidnodbowiemowaktórąChrytuakałyontakże
uczyniony kałąotrymujenajegonatpcówtakżeiprelewa”„PoprebłogoławionegoPiotra
głowąpotołówwityrymkiKociółdierżyprymatnadwytkimiKociołamiwiata”
Hormizdas
Wynaniewiary(517r)podpianeprepatriarchKontantynopolaicesarza Justyniana:
„ponieważniemożnapominądpotanowieoPananaegoJeuaChrytuaktórymówi‘Tyjete
OpokąinatejopocebudujmójKociół‘iłowatenajdująpotwierdeniewaktachgdyżwiara
katolickaawebyłaachowananiekalananatolicypotolkiejpretoniechcącodłącydiod
tejwiaryinadieioraidącaroporądeniamiOjcówpotpiamywytkiehereje”
Grzegorz I
(590-604)„łowamiPanapiecanadcałymKociołemotałapowieronawPiotrowi
potołowiiKiciuwytkichpotołów”Litdobikupayraku„TychcopowołująinaKociół
wKontantynopolunależałobyapytadcywątpiktożejetonpodległytolicypotolkiej?To
talewynająinajpokorniejycearibratbikuptegożmiata”
OJCOWIEKOCIOŁ
Ignacy z Antiochii
LitdoKociołaRymkiego(107r)„któryajmujepierwemiejcektóry
prewodnicypowechnejwpólnociemiłoci”
Ireneusz z Lyonu
Preciwherejom(180)„ZKociołemrymkimpowodujegocególniejego
pierweotwa(propterpotentioremprincipalitatem)muągadadiwytkieinneKocioły
albowiem w nim zachowywana jest zawsze apostolska nauka i tradycja”
Cyprian z Kartaginy
(200-258r)OjednociKociołakatolickiego„Ichociażpomartwychwtaniu
*Chrytu+udieliłpodobnejwładywytkimpotołomjednakżeabytajednodbyławyranie
widialnawoimautorytetemutanowiłjejródłoktóremawójpocątekwjednymtylko
cłowieku”NaywaKociółrymki„Kociołemgłównymktóregojednodkapłaokapowtała–
matkąikoreniemKociołakatolickiego”dlategożejetnieprerwaniebikuptwemwPiotra
żyjącegowjegonatpcachaamegoBikupaRymkiego naywa„atpcąChrytua”.
WynanietomajecewikąwagwoblicujegoporupapieżemwteanemIotocy
nawracającychiherejinależypowtórniechrcidPapieżtwierdiłwówcaże„niewolnożadnej
nowociaprowadadwobecTradycji twierdonejodpratarychcaów”iunałchretheretyków
aważnyajegowyrokpryjtowcałymKociele.
Efrem Syryjczyk
(306-373r)homilia„ymonieucniumójucyniłemcikałąaby mógł
udwignądciżarmojegobudynkuJetenadorcątychktórybudujaKociółmójnaiemiTy
jeteprywódcąmoichucniów”
Hieronim z Dalmacji
LitdopapieżaDamaego(377r)„ZwracamidoNatpcyRybakaNikogonie
unajaprywódcprócChrytuabdącjednoceniewłącnociWaąŁakawociątojete
tolicąPiotra”
mbrożyzMediolanu
(339-397r)„UbiPetruibiEccleia(gdiePiotrtamKociół)”
Jan Chryzostom
(347-407r)„On*Piotr+wyróżnionyporódpotołówbyłichrecnikiemigłową
Kolegiumpotolkiego”
Hieronim ze Strydonu
(331-420r)„GdybyPiotrbyłpootałwntiochiitamtąddokoocawego
życiacałymKociołemarądałiniepreniółtychrądówgdieindiejntiochiaotrymałabyw
padkupoPiotrenietylkowojebikuptwoaleiwierchnictwonadcałymKociołemle
ponieważPiotrntiochiopuciłiotawiłwegonatpcbikupajedyniewntiochiiawład
głowyKociołaatrymałnadalpryobie– preniółidoRymutuałożyłtolicbikupiąinatej
tolicyażdowejmierciprawowałrądygłowyKociołapretoemierciąPiotratolicaBikupa
RymkiegotałaiprawnądiedickąwładyPiotrowejnadcałymKociołem”
Augustyn z Hippony
(354-430r)„Romalocuta– cauainita!(Rympowiediał– sprawa
rotrygnieta)”
SOBORY I SYNODY
Synod w Sardynce
(343r)„Jeżelijakibikupktóryotałdjtyewegourdudecyjąbikupów
najdującychiwąiedtwieowiadcyżenależymuinowaintancjadlaobronywłanejnie
należypowoływadnaopróżnionypreniegotronnowego biskupa, zanim biskup Rzymu, zbadawszy
prawwydaorecenie. Wydajeirecądobrąinajbardiejwkaanąabyewytkich
prowincjikapłaniwracaliidogłowy*Kocioła+tojettolicyapotołaPiotra”
SobórEeki
(431r) PremówienielegatapapieżaCeletynaI” Niktniewątpiowemcałemuwiatu
jettodobrewiadomożewitybłogoławionyPiotrkiążigłowapotołówilarwiaryi
undamentkatolickiegoKociołaotrymałodPananaegoZbawicielaiOdkupiciela rodzaju
ludkiegoklucekróletwaniebiekiegożejemupowieronowładodpucanialub
atrymywaniagrechówiżeonażdotegocauinaaweżyjeirotrygawwychnatpcach
TegoPiotranatpcaidiedicbikupnaCeletynmniedinatenynodpryłał”
SobórwChalcedonie
(451r): ZgromadenibikupinawalipapieżaLeonaIwągłowąaamych
siebie uczniami jego. – Po odczytaniu pisma papieskiego (Dogmatyczny List do Flawiana, biskupa
Kontantynopola)potpiającegoherejmonoiytówawołalibikupi„PiotrpreLeona
premówił!”Dopapieżaanapiali„Pretwoichlegatówprewodnicyłenamjakgłowa
cłonkomciała.”
BONIFCYVIIIBULL„UNMNCTM”(1302r)
„
PorroubeeRomanoPontiiciomnihumancreaturdeclaramus, dicimus, definimus et
pronunciamus omnino esse de necessitate salutis. (Oznajmiamy,twierdzimy,okrelamyi
ogłazamy,żepołuzeotwoRzymkiemuBikupowijetkoniecznedlaoigniciazbawienia)
”
Jest to definicja
ex cathedra
, urocyciepotwierdonanaXIejiXVIIIoboruLateraokiegoV(1516)
bulląLeonaX„Patoraeternugregem”„Ponieważkoniecnejetdobawieniaabywycy
wynawcyChrytuabylipoddaniRymkiemuPaterowijakotymwiemyPimawinauki
witychOjcóworaogłoeniakontytucjiUnamanctamPoprednikaNaegobłogoławionej
pamicipapieżaBoniacegoVIIIwnawiamyiatwierdamytkontytucjwoblicuwitego
oboru”
Przy opracowaniu tekstu wykorzystano:
Jan Macharki „Ty jete Piotr”
Karol Stehlin „Prymat Bikupa Rzymu” Zawze wierni 2/2004
Staniław Głowa, Ignacy Bieda „Breviarium fidei”
Plik z chomika:
Msza_Trydencka
Inne pliki z tego folderu:
LG-D280n_TPL_UG_Web_V1.0_140612.pdf
(27637 KB)
wytrwanie.pdf
(292 KB)
Współcześni.pdf
(280 KB)
Wierzymy.pdf
(422 KB)
Wiara i Czyn.pdf
(235 KB)
Inne foldery tego chomika:
Artykuły1
Dokumenty papieskie
katechizmy
Ordo Missae
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin