9_2006.pdf

(7595 KB) Pobierz
220394428 UNPDF
Politechnika Śląska w Gliwicach
Wydział Organizacji i Zarządzania z Zabrzu
Problemy
ISSN 0137-8651
9 ’2006
zaprasza na Studia podyplomowe współfinansowane ze środków Unii
Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego , realizowane
pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na temat:
„System zapewnienia
bezpieczeństwa zdrowotnego
żywności HACCP”
Celem studiów jest przygotowanie absolwentów do samodzielnego wdrażania i utrzymywania systemu
HACCP spełniającego wymagania ustawy o bezpieczeństwie zdrowotnym żywności z 11 maja 2001 r.
w oparciu o Codex Alimentarius, normy ISO 22000:2005 i DS. 3027 oraz International Food Standard.
Program studiów realizowany będzie przy współpracy Trening Partners oraz SGS Polska uwzględniając:
Walory praktyczne przekazywanej wiedzy.
Przygotowanie absolwentów do pełnienia funkcji szefa zespołu HACCP.
Międzynarodowe certyfikaty SGS dla absolwentów.
Kadrę wykładowców z doświadczeniem praktycznym w budowaniu systemów zarządzania.
Interdyscyplinarny charakter studiów.
Niezapomnianą atmosferę studiów .
miesięcznik
cena: 18,00 zł (0% VAT )
ROK XXXVIII
Zajęcia odbywać się będą od października 2006 r. do maja 2007 r. w salach Wydziału Organizacji i Zarządza-
nia w Zabrzu, ul. Roosevelta 26-28. Po ukończeniu studiów słuchacze otrzymają Świadectwo Ukończenia
Studiów Podyplomowych w Politechnice Śląskiej oraz możliwość przystąpienia do egzaminu upoważniające-
go uzyskanie certyfikatu audytora wewnętrznego systemu HACCP.
Dofinansowanie do studiów wynosi 80% kosztów w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz
60% w przypadku dużych przedsiębiorstw. Opłata za studia wynosi odpowiednio 354,02 PLN dla pracowni-
ków mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz 708,04 PLN dla pracowników dużych przedsiębiorstw.
Zapisy do końca września 2006 r. Liczba miejsc ograniczona.
Szczegółowe informacje i zapisy:
Sekretariat Studiów Podyplomowych Wydziału Organizacji i Zarządzania
42-800 Zabrze ul. Roosevelta 26-28
tel./ fax (0 32) 277 73 13
e-mail: zj@polsl.pl
internet: http:/www.woiz.polsl.pl/zj
WYDAWNICTWO SIGMA NOT
jakości
220394428.397.png 220394428.408.png 220394428.419.png 220394428.430.png 220394428.001.png 220394428.012.png 220394428.023.png 220394428.034.png 220394428.045.png 220394428.056.png 220394428.067.png 220394428.078.png 220394428.089.png 220394428.100.png 220394428.111.png 220394428.122.png 220394428.133.png 220394428.144.png 220394428.155.png 220394428.166.png 220394428.177.png 220394428.188.png 220394428.199.png 220394428.210.png 220394428.221.png 220394428.232.png 220394428.243.png 220394428.254.png 220394428.265.png 220394428.276.png 220394428.287.png 220394428.298.png 220394428.309.png 220394428.320.png 220394428.331.png 220394428.342.png 220394428.353.png 220394428.364.png 220394428.375.png 220394428.382.png 220394428.383.png 220394428.384.png 220394428.385.png 220394428.386.png 220394428.387.png 220394428.388.png 220394428.389.png 220394428.390.png 220394428.391.png 220394428.392.png 220394428.393.png 220394428.394.png 220394428.395.png 220394428.396.png 220394428.398.png 220394428.399.png 220394428.400.png 220394428.401.png 220394428.402.png 220394428.403.png 220394428.404.png 220394428.405.png 220394428.406.png 220394428.407.png 220394428.409.png 220394428.410.png 220394428.411.png 220394428.412.png 220394428.413.png 220394428.414.png 220394428.415.png 220394428.416.png 220394428.417.png 220394428.418.png 220394428.420.png 220394428.421.png 220394428.422.png 220394428.423.png 220394428.424.png 220394428.425.png 220394428.426.png 220394428.427.png 220394428.428.png 220394428.429.png 220394428.431.png 220394428.432.png 220394428.433.png 220394428.434.png 220394428.435.png 220394428.436.png 220394428.437.png 220394428.438.png 220394428.439.png 220394428.440.png 220394428.002.png 220394428.003.png 220394428.004.png
Czy w Twoim kalendarzu 2006 znajdują się szkolenia ?
BSI Management Systems jest liderem w prowadzeniu szkoleń w systemach zarządzania.
Nasze kursy skierowane są do auditorów, pełnomocników, oraz specjalistów i menadżerów jakości, którzy
chcą doskonalić i rozwijać się zawodowo w systemach zarządzania.
Wrzesień Październik Listopad Grudzień Cena
I Systemy Zarządzania Jakością wg serii norm ISO 9000:2000
1 PQU 100
Warsztaty doskonalące dla Pełnomocników - zadowolenie klienta, zarządzania reklamacjami wg CMSAS 86:2000
oraz działania doskonalące
28-29
16-17
700 *
2 PMI 02
Zarządzanie procesami według ISO 9001 - identyfikowanie, mapowanie, dokumentowanie, zarządzanie
oraz doskonalenie procesów organizacji
5-6
20-21
700 *
3 PQU 71 Spełnienie wymagań metrologicznych w produkcji i usługach w odniesieniu do normy ISO 9001
6-7
700 *
4 PQU 28 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością wg ISO 9001
20-22
18-20
22-24
4-6
1650
5 PQU 30 Auditor wiodący systemu zarządzania jakością wg ISO 9000 : 2000 - kurs akredytowany przez IRCA i IATCA
25-29
23-27
20-24
3900
6 PQU 32 Warsztaty doskonalące auditorów ISO 9001
19-20
7-8
700 *
7 PBM 01 BENCHMARKING - następny krok po ISO 9001
22
24
700 *
II Systemy Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001
1 PEN 13 Interpretacja przepisów prawnych dla organizacji wdrażających ISO 14001
13
1
600 *
2 PEN 09 Zrozumienie i wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001
9-11
1950
3 PEN 06 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001
6-8
1950
4 PEN 07
Zaawansowany kurs auditorów SZŚ dla specjalistów w dziedzinie zarządzania jakością i zarządzania
środowiskowego (Auditor wiodący SZŚ wg ISO 14001:2004) - kurs akredytowany przez IEMA
25-29
27-1
3900
5 PEN 10 Warsztaty doskonalące auditorów ISO 14001
26-27
700 *
III Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg PN-N-18001/OHSAS 18001
1 PHS 19 Wdrożenie systemów zarządzania BHP zgodnych z PN-N-18001 / OHSAS 18001 i ocena ryzyka
27-29
1950
2 PHS 20 Auditor wewnętrzny systemów zarządzania BHP wg PN-N-18001/OHSAS 18001
11-13
1950
3 PHS 21 Auditor wiodący systemów zarządzania BHP wg PN-N-18001 / OHSAS 18001
13-17
3500
IV Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO 27001
1 PIT 02
Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001
25-28
13-16
4500
2 PIT 03
Podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001
20-22
6-8
1950
3 PIT 05
Auditor wewnętrzny systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001
16-18
1950
4 PIT 04
Auditor wiodący systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001
23-27
20-24
11-15
3900
5 PIT 06
Przystowanie systemu BS 7799 do wymagań ISO 27001
18
3
600 *
V Systemy Zarządzania Jakością w Przemyśle Motoryzacyjnym ISO/TS 16949
1 PQU 04 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym wg ISO/TS 16949
23-25
11-13
2000
2 PQU 05 Zrozumienie i interpretacja wymagań ISO/TS 16949
13-15
1950
VI Pozostałe Systemy Zarządzania
1 PIMS 01 Auditor wewnętrzny zintegrowanych systemów zarządzania wg norm ISO 9001, ISO 14001, PN-N-18001/OHSAS 18001
20-22
15-17
4-6
1950
2 PS 02
Budowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP wg ISO 22000
6-8
2-4
13-15
4-6
1500
3 PS 01
Auditowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP wg ISO 22000 - Auditor wewnętrzny
25-27
13-15
1500
4 PS 03
Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem żywności według wg ISO 22000
27
600 *
5 POS 01 Zrozumienie i wdrożenie systemu odpowiedzialności społecznej wg SA8000
20-21
700 *
6 PLAB 1 Przygotowanie laboratorii do wdrożenia ISO 9001:2000
16-17
800 *
7 PLAB 2 Auditowanie laboratorii badawczych w oparciu o ISO 9001:2000 oraz ISO 17025
4-5
13-14
800 *
VII System Handlu Emisjami
1 SHE 1
System handlu emisjami dla przedsiębiorstw
25-26
1800 *
2 SHE 2
Wymagania monitorowania i pomiarów w systemie handlu emisjami
27
800 *
Szkolenia prowadzone poza Warszawą, cena kursu obejmuje zakwaterowanie, pełne wyżywienie oraz materiały szkoleniowe. Zakwaterowanie uczestników w pokojach jednoosobowych.
* Szkolenia prowadzone w Warszawie, cena kursu obejmuje wyżywienie oraz materiały szkoleniowe, cena nie obejmuje zakwaterowania.
Zarówno przy wyborze szkoleń otwartych jak i zamkniętych, wyposażymy Twoich pracowników
w wiedzę i ekspertyzę potrzebną do osiągania lepszych wyników biznesowych.
Bliższe informacje o szkoleniach i certyfikacji
pod numerami telefonu (022) 330 61 80, 330 61 83
www.bsi-poland.com
BSI Management Systems Sp. z o.o. Oddział w Polsce
Saski Crescent, ul. Królewska 16, 00-103 Warszawa
e-mail: info@bsiwarsaw.pl
220394428.005.png
Redaktor naczelny:
Sekretarz redakcji:
Problemy
To masz STRZELECKI
Jadwiga DŁUGOSZ
Stali współpracownicy:
Prof. dr hab. Ewa GÓRSKA,
dr inż. Elżbieta KRODKIEWSKA-SKOCZYLAS, dr Piotr ROGALA
Opracowanie graf. i skład:
Sławomir DĄBROWSKI
Adres redakcji
ul. Chmielna 98, pok. 36, 00-801 Warszawa
tel./fax (022) 654 96 89, fax (022) 620 69 64
e-mail: projak@op.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT Sp. z o.o.
Ratuszowa 11, 00-950 Warszawa, Skrytka pocztowa 1004
tel.: (022) 818 09 18, (022) 818 98 32, fax: (022) 619 21 87
Internet: http://sigma-not.pl
Prenumerata: e-mail: kolportaz@sigma-not.pl
Informacje:
Jakości
miesięcznik
9 ’2006
Artykuły są recenzowane
e-mail: informacje@sigma-not.pl
Spis treści
Sekretariat:
e-mail: sekretariat@sigma-not.pl
Druk:
Drukarnia Wydawnictwa SIGMA NOT, Warszawa, ul. Popiełuszki 21
Warunki prenumeraty
Zamówienia na prenumeratę czasopism wydawanych przez Wydawnictwo SIGMA-NOT moż-
na składać w dowolnym terminie . Mogą one obejmować dowolny okres, tzn. dotyczyć
dowolnej liczby kolejnych zeszytów każdego czasopisma.
Zamawiający – po dokonaniu wpłaty – może otrzymywać zaprenumerowany przez siebie tytuł
począwszy od następnego miesiąca. Zamówienia na zeszyty sprzed daty otrzymania wpłaty
będą realizowane w miarę możliwości z posiadanych zapasów magazynowych.
Prenumerata roczna czasopism Wydawnictwa jest możliwa w dwóch wariantach:
prenumerata wersji papierowej,
Filozofia, nauka, jakość za granicą
Elżbieta Skrzypek
Ranga jakości w społeczeństwie wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Amir Jan Fazlagić
Dylematy związane z centralizacją/decentralizacją państwa budowy
GOW w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
prenumerata w pakiecie (pakiet zawiera całoroczną prenumeratę wersji papierowej +
rocznik czasopisma na jednej płycie CD, wysyłany po zakończeniu roku wydawniczego).
Prenumeratorzy, podpisujący z Wydawnictwem umowę prenumeraty ciągłej (odnawia-
nej automatycznie co roku), otrzymują 10% bonifikaty od cen katalogowych czasopism.
Członkowie stowarzyszeń naukowo-technicznych zrzeszonych w FSNT-NOT oraz ucznio-
wie szkół technicznych każdego szczebla mają prawo do zaprenumerowania 1 egz. wy-
branego czasopisma po cenie ulgowej – pod warunkiem przesłania do Wydawnictwa
formularza zamówienia (lub kserokopii blankietu wpłaty), ostemplowanych pieczęcią ko-
ła SNT lub szkoły.
Prenumeratę można zamówić:
faksem: (022) 891 13 74, (022) 840 35 89, (022) 840 59 49
mailem: kolportaz@sigma-not.pl
poprzez Internet: www.sigma-not.pl
listownie: Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o., ul. Ku Wiśle 7, 00-
707 Warszawa, telefonicznie: (022) 840 30 86 lub (022) 840 35 89
Na życzenie klienta wysyłamy blankiety zamówień wraz z aktualną listą tytułów i cenni-
kiem czasopism.
Warunkiem przyjęcia i realizacji zamówienia jest otrzymanie z banku potwierdzenia dokonania
wpłaty przez prenumeratora. Dokument wpłaty jest równoznaczny ze złożeniem zamówienia.
Wpłat na prenumeratę można dokonywać na ogólnie dostępnych blankietach w urzędach pocz-
towych (przekazy pieniężne) lub bankach (polecenie przelewu), przekazując środki na konto:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o. o. :
ul. Ratuszowa 11, 00-950 Warszawa, skr. pocz. 1004
nr 53 1060 0076 0000 4282 1000 0012
Na blankiecie wpłaty należy czytelnie podać nazwę zamawianego czasopisma, liczbę zama-
wianych egzemplarzy, okres, wersję i cenę prenumeraty oraz adres zamawiającego.
Dla prenumeratorów pakietu na rok 2006 Wydawnictwo oferuje dodatkowo roczniki ar-
chiwalne prenumerowanych czasopism z lat 2004-2005 na płytach CD w cenie 20 pln net-
to (+ 22% VAT) za każdy rocznik.
Pojedyncze zeszyty archiwalne dostępne w wersji papierowej i – od 2004 ro-
ku – elektronicznej (cena 1 egz. netto wg aktualnego cennika). Na życzenie klienta wy-
stawiamy faktury VAT.
Sprzedaż zeszytów archiwalnych prowadzi :
Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o. (adres j.w.)
Klub Prasy Technicznej Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o.
Warszawa, ul. Mazowiecka 12, tel.: (022) 82743 65
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą lub zmian stawki VAT,
Wydawnictwo zastrzega sobie prawo do wystąpienia o dopłatę różnicy cen oraz prawo do
realizowania prenumeraty tylko w pełni opłaconej.
Cena prenumeraty na 2006 r.:
Cena jednego egzemplarza: 18 zł 0% VAT
Normalna: półroczna 108 zł
roczna 216 zł
Ulgowa: półroczna 54 zł
roczna 108 zł
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą, prenumeratorzy
zobowiązani są do opłaty różnicy cen.
Dział Reklamy i Marketingu:
00-048 Warszawa, ul. Mazowiecka 12
tel. (022) 827-43-66 e-mail: reklama@sigma-not.pl
Za treść ogłoszeń i reklam redakcja nie odpowiada Zastrzegamy sobie
prawo niezbędnych skrótów
w nadesłanych materiałach
Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca
Małgorzata Wiśniewska
EUREPGAP standard jakości i bezpieczeństwa żywności
na etapie produkcji pierwotnej. Dokumenty i wymagania . . . . . . . . . . . .
13
Ewa Matyjaszczyk
Systemy jakości w agrobiznesie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Monika Czupryna, Alicja Maleszka
Dodatkowe wymagania stawiane przedsiębiorcom branży
spożywczej – międzynarodowy standard żywności (IFS). . . . . . . . . . .
21
Jerzy Szkoda
Taksonomiczne sposoby oceny jakości maszyn
i urządzeń technicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
Maciej Urbaniak
Przesłanki decydujące o wyborze jednostki certyfikującej
cz. IV ostatnia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
30
Magdalena Siwek, Janusz Onyszczuk, Jan Bagiński
Skuteczność, efektywność, a produktywność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
35
Felieton
Ewa Górska
Burza w mózgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
Z prasy zagranicznej
Quality Progress, 6/2006 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
43
Jakość w praktyce
Krystyna Lisiecka
Zastosowanie benchmarkingu w praktyce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
Antoni Majewski
Praktyczne aspekty stosowania systemu zarządzania jakością
w ZPE ZAPEL S.A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
47
Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
Na okładkach numerów 7, 8 i 9 wykorzystano obrazy
Feranand Légera z wystawy w warszawskiej Zachęcie.
nakład do 3000 egz.
ISSN 0137-8651
Spis treści podawany jest w internecie – http://sigmanot.pol.pl
RADA PROGRAMOWA: przewodniczący: prof. dr hab. Stanisław Tkaczyk, członkowie: pos. dr Grażyna Ciemniak,
mgr inż Jan Czechowski, mgr inż. Tadeusz Glazer, dr Wojciech Henrykowski, mgr inż. Janusz Leśniewski,
mgr inż. Hubert Leśnik, prof. dr hab. Jerzy Łańcucki, mgr Waldemar Mazan, mgr inż. Julian Pawlak,
dr Mirosław Recha, mgr inż. Jan Skrzypczak, prof. zw. dr hab. Elżbieta Skrzypek, prof. dr hab. inż. Jerzy Szkoda
220394428.006.png 220394428.007.png
FILOZOFIA NAUKA JAKOŚĆ ZA GRANICĄ
Ranga jakości
w społeczeństwie wiedzy
Elżbieta
SKRZYPEK
Istota jakości i jej postrzeganie w społeczeństwie wiedzy.
Miejsce wiedzy i jakości w procesach doskonalenia
zarządzania w warunkach globalizacji.
Wprowadzenie
„Jakość to nie wszystko, ale wszystko bez jakości
jest niczym”. Jakość jest jak piękno, stwierdził Platon.
Jakość to potęga współdziałania ludzi, co znajduje po-
twierdzenie w wielu sytuacjach. Jakość nie jest dzie-
łem przypadku, jest wynikiem inteligentnego trudu i
wysiłku ludzi. Jest szansą, a nie gwarancją sukcesu.
Jakość pochodzi od ludzi i dotyczy ludzi, procesów,
wyrobów, zarządzania, życia. Powstaje przez ludzi, a
nie przez system, system jest tyle wart, ile warci są lu-
dzie go tworzący i w nim pracujący. Jakości nie da się
zaprojektować i wymusić za pomocą poleceń służbo-
wych, każdy człowiek musi pracować ze świadomoś-
cią, że jakość jest pierwszoplanowa. Rozwój jakości lu-
dzi powinien być początkiem każdego programu ja-
kości w ogóle, a ludzi kształtuje się tak samo jak wy-
dobywa złoto, dlatego starać się trzeba zawsze szukać
złota a nie ziemi, szukać dobrego, a nie złego.
W warunkach zarządzania procesowego i orien-
tacji firm w kierunku organizacji zarządzanej po-
przez procesy, problemem nie jest jakość wyrobów
lub usług, lecz jakość procesów tworzących rezultat.
W warunkach nasilających się zmian należy w spo-
sób szczególny pamiętać, że nie ma jakości bez odpo-
wiedniej jakości zarządzania.
Według J. B. Buckley i M.J. Cartera wiedza to ja-
kość, która jest w posiadaniu ludzi. Jest to katalizator
dla działania, ponieważ czyni ludzi świadomymi tego,
jak wiedzę wykorzystać. Wiedza musi być ukierunko-
wana na doskonalenie kompleksowo rozumianej jako-
ści wyrobu, informacji, procesów i życia.
Wszelka jakość pochodzi od ludzi, ich wiedzy,
umiejętności, morale i etyki.
Szczęśliwy jest człowiek, dla którego świat jest
nieustannym odkrywaniem. Człowiek jest to isto-
ta żądna rzeczy nowych. Człowiek, który nie pory-
wa się na rzeczy, które go na pozór przerastają nicze-
go w życiu nie osiąga. Współczesny świat nastawiony
jest na ilość, chociaż więcej to nie tylko ilość, tu mu-
si być także jakość.
Jakość jest tym, czego brak oznacza straty dla
wszystkich, twierdzi G. Taguchi.
Jakość należy traktować jako narzędzie doskonale-
nia wszystkich obszarów aktywności człowieka. Jakość
to spełnienie wymagań i oczekiwań każdego klienta, to
droga prowadząca do jego zadowolenia, a zadowolenie
to bardzo dobra i wiarygodna miara jakości.
Najważniejszym fenomenem naszych czasów jest
zauważalny wzrost znaczenia funkcji jakości. Jakość
to najważniejsza broń w konkurencji rynkowej i han-
dlu zagranicznym, to najlepsza broń przeciw zagroże-
niu środowiska naturalnego człowieka. Jakość jednak
nie jest idealnym stanem, lecz obiektywnym celem, do
którego trzeba dążyć zawsze i pomimo wszystko.
Wiek XXI został zapowiedziany przez J. Jurana ja-
ko wiek jakości i tak rzeczywiście się stało. Zapowie-
dział on także globalizację pojęcia jakości, co rzeczy-
wiście ma miejsce we współczesnym świecie. J. Major,
były premier Wielkiej Brytanii stwierdził, iż „rewolu-
cja przemysłowa dokonała się w XIX wieku, ale obec-
nie jesteśmy świadkami rewolucji jakościowej. Ciągłe
doskonalenie jakości, redukcja kosztów są konieczne
dla każdej firmy, która chce pozostać na rynku i stać
się częścią zjednoczonej Europy”.
Na obecnym etapie rozwoju gospodarki światowej
wymagane jest systemowe podejście do jakości. Prze-
mawiają za tym zmiany dokonujące się we współ-
czesnym świecie, w tym między innymi:
odwrócenie relacji między popytem i podażą,
światowy charakter wydarzeń, przyspieszenie
tempa wydarzeń technologicznych,
rewolucja informatyczna,
kompleksowość,
konieczność poszukiwania bezpieczeństwa dla
osób i dóbr poprzez ochronę środowiska.
Jakość wyrobów w Unii Europejskiej stanowi waż-
ną kartę przetargową. Konieczne jest maksymalnie
szerokie uwzględnianie wymagań konsumentów, co
odpowiada tzw. europejskiej koncepcji jakości, zgod-
nie z którą należy dążyć do uświadomienia podsta-
wowego aksjomatu, że jakość w gospodarce wynika
z potrzeb rynku oraz w dużym stopniu z decyzji po-
dejmowanych przez klienta. To właśnie dziś należy
uznać klienta za podmiot, który dyktuje poziom jako-
ści i jest także jej ostatecznym weryfikatorem. Klient
wszak płaci za spełnienie nadziei związanych z
transakcją, jego zadowolenie i spełnienie oczekiwań
musi być niezmiernie ważne dla producenta.
4
2006 Wrzesień
Problemy Jakości
220394428.008.png 220394428.009.png 220394428.010.png 220394428.011.png 220394428.013.png 220394428.014.png 220394428.015.png 220394428.016.png 220394428.017.png 220394428.018.png 220394428.019.png 220394428.020.png 220394428.021.png 220394428.022.png 220394428.024.png 220394428.025.png 220394428.026.png 220394428.027.png 220394428.028.png 220394428.029.png 220394428.030.png 220394428.031.png 220394428.032.png 220394428.033.png 220394428.035.png 220394428.036.png 220394428.037.png 220394428.038.png 220394428.039.png 220394428.040.png 220394428.041.png 220394428.042.png 220394428.043.png 220394428.044.png 220394428.046.png 220394428.047.png 220394428.048.png 220394428.049.png 220394428.050.png 220394428.051.png 220394428.052.png 220394428.053.png 220394428.054.png 220394428.055.png 220394428.057.png 220394428.058.png 220394428.059.png 220394428.060.png 220394428.061.png 220394428.062.png 220394428.063.png 220394428.064.png 220394428.065.png 220394428.066.png 220394428.068.png 220394428.069.png 220394428.070.png 220394428.071.png 220394428.072.png 220394428.073.png 220394428.074.png 220394428.075.png 220394428.076.png 220394428.077.png 220394428.079.png 220394428.080.png 220394428.081.png 220394428.082.png 220394428.083.png 220394428.084.png 220394428.085.png 220394428.086.png 220394428.087.png 220394428.088.png 220394428.090.png 220394428.091.png 220394428.092.png 220394428.093.png 220394428.094.png 220394428.095.png 220394428.096.png 220394428.097.png 220394428.098.png 220394428.099.png 220394428.101.png 220394428.102.png 220394428.103.png 220394428.104.png 220394428.105.png 220394428.106.png 220394428.107.png 220394428.108.png 220394428.109.png 220394428.110.png 220394428.112.png 220394428.113.png 220394428.114.png 220394428.115.png 220394428.116.png 220394428.117.png 220394428.118.png 220394428.119.png 220394428.120.png 220394428.121.png 220394428.123.png 220394428.124.png 220394428.125.png 220394428.126.png 220394428.127.png 220394428.128.png 220394428.129.png 220394428.130.png 220394428.131.png 220394428.132.png 220394428.134.png 220394428.135.png 220394428.136.png 220394428.137.png 220394428.138.png 220394428.139.png 220394428.140.png 220394428.141.png 220394428.142.png 220394428.143.png 220394428.145.png 220394428.146.png 220394428.147.png 220394428.148.png 220394428.149.png 220394428.150.png 220394428.151.png 220394428.152.png 220394428.153.png 220394428.154.png 220394428.156.png 220394428.157.png 220394428.158.png 220394428.159.png 220394428.160.png 220394428.161.png 220394428.162.png 220394428.163.png 220394428.164.png 220394428.165.png 220394428.167.png 220394428.168.png 220394428.169.png 220394428.170.png 220394428.171.png 220394428.172.png 220394428.173.png 220394428.174.png 220394428.175.png 220394428.176.png 220394428.178.png 220394428.179.png 220394428.180.png 220394428.181.png 220394428.182.png 220394428.183.png 220394428.184.png 220394428.185.png 220394428.186.png 220394428.187.png 220394428.189.png 220394428.190.png 220394428.191.png 220394428.192.png 220394428.193.png 220394428.194.png 220394428.195.png 220394428.196.png 220394428.197.png 220394428.198.png 220394428.200.png 220394428.201.png 220394428.202.png 220394428.203.png 220394428.204.png 220394428.205.png 220394428.206.png 220394428.207.png 220394428.208.png 220394428.209.png 220394428.211.png 220394428.212.png 220394428.213.png 220394428.214.png 220394428.215.png 220394428.216.png 220394428.217.png 220394428.218.png 220394428.219.png 220394428.220.png 220394428.222.png 220394428.223.png 220394428.224.png 220394428.225.png 220394428.226.png 220394428.227.png 220394428.228.png 220394428.229.png 220394428.230.png 220394428.231.png 220394428.233.png 220394428.234.png 220394428.235.png 220394428.236.png 220394428.237.png 220394428.238.png 220394428.239.png 220394428.240.png 220394428.241.png 220394428.242.png 220394428.244.png 220394428.245.png 220394428.246.png 220394428.247.png 220394428.248.png 220394428.249.png 220394428.250.png 220394428.251.png 220394428.252.png 220394428.253.png 220394428.255.png 220394428.256.png 220394428.257.png 220394428.258.png 220394428.259.png 220394428.260.png 220394428.261.png 220394428.262.png 220394428.263.png 220394428.264.png 220394428.266.png 220394428.267.png 220394428.268.png 220394428.269.png 220394428.270.png 220394428.271.png 220394428.272.png 220394428.273.png 220394428.274.png 220394428.275.png 220394428.277.png 220394428.278.png 220394428.279.png 220394428.280.png 220394428.281.png 220394428.282.png 220394428.283.png 220394428.284.png 220394428.285.png 220394428.286.png 220394428.288.png 220394428.289.png 220394428.290.png 220394428.291.png 220394428.292.png 220394428.293.png 220394428.294.png 220394428.295.png 220394428.296.png 220394428.297.png 220394428.299.png 220394428.300.png 220394428.301.png 220394428.302.png 220394428.303.png 220394428.304.png 220394428.305.png 220394428.306.png 220394428.307.png 220394428.308.png 220394428.310.png 220394428.311.png 220394428.312.png 220394428.313.png 220394428.314.png 220394428.315.png 220394428.316.png 220394428.317.png 220394428.318.png 220394428.319.png 220394428.321.png 220394428.322.png 220394428.323.png 220394428.324.png 220394428.325.png 220394428.326.png 220394428.327.png 220394428.328.png 220394428.329.png 220394428.330.png 220394428.332.png 220394428.333.png 220394428.334.png 220394428.335.png 220394428.336.png 220394428.337.png 220394428.338.png 220394428.339.png 220394428.340.png 220394428.341.png 220394428.343.png 220394428.344.png 220394428.345.png 220394428.346.png 220394428.347.png 220394428.348.png 220394428.349.png 220394428.350.png 220394428.351.png 220394428.352.png 220394428.354.png 220394428.355.png 220394428.356.png 220394428.357.png 220394428.358.png 220394428.359.png 220394428.360.png 220394428.361.png 220394428.362.png 220394428.363.png 220394428.365.png 220394428.366.png 220394428.367.png 220394428.368.png 220394428.369.png 220394428.370.png 220394428.371.png 220394428.372.png 220394428.373.png 220394428.374.png 220394428.376.png 220394428.377.png 220394428.378.png 220394428.379.png
FILOZOFIA
NAUKA
JAKOŚĆ za GRANICĄ
Elżbieta SKRZYPEK
Jakość jest zdaniem E. Deminga procesem umysło-
wym. Jakość też definiowana jest jako doskonałość, ide-
ał bez żadnych wad, do którego należy dążyć, lecz któ-
rego nie da się osiągnąć. Jakość to motyw i obiektywny
sprawdzian efektywności i skuteczności działania.
Jakość to ważny cel strategiczny każdej organiza-
cji i każdego człowieka.
Nowoczesne rozumienie jakości to sposób myśle-
nia prowadzący do poszukiwania najlepszych syste-
mów kompleksowego sterowania jakością.
Zdaniem P. Druckera współczesna jakość to jeden
z atrybutów produktów w ujęciu marketingowym, to
także ciągła obserwacja rynku nabywcy, w teorii za-
rządzania to utrzymanie prymatu jego potrzeb i za-
dowolenia, w ujęciu zaś strategicznym to przewaga
konkurencyjna.
S. Sudoł słusznie podkreśla, że jakość to podsta-
wowy klucz do wzrostu efektywności gospodarowa-
nia. Jakość powstaje przez ludzi, a nie przez system,
twierdzi J. Juran.
Problem jakości wyrobów, usług, zarządzania, ży-
cia, stosunków międzyludzkich, kształcenia i edu-
kacji narasta w warunkach społeczeństwa wiedzy,
które obejmuje GOW i społeczeństwo informacyj-
ne. Jakość pojmowana jest kompleksowo, globalnie,
uwzględnia szereg aspektów, tj. socjologiczny, psy-
chologiczny, techniczny, ekonomiczny. Jest ona rozu-
miana jako to, co można poprawić i zależy od wszyst-
kich członków organizacji.
Wymagania jakościowe coraz bardziej rosną, a
jakość staje się wyznacznikiem konkurencyjności
w warunkach nasilającej się zmienności otoczenia.
Wszelka jakość jednak pochodzi od człowieka i za-
leży od jego wiedzy, umiejętności, doświadczenia i
chęci uczenia się, wszak w ciągu każdych dziesięciu
lat starzeje się około 50% ludzkiej wiedzy.
Współczesny zinformatyzowany świat dostarcza
wielu narzędzi, służących poprawie jakości wiedzy
i umiejętności, a także kompetencji ludzi. Internet
oraz e-learning umożliwiają poprawę jakości wie-
dzy i umiejętności współczesnego człowieka. Musi
on jednak szukać sposobów, by w świecie informa-
cji sprawnie się poruszać. Możliwości ma wiele, ale
na ile z nich sam potrafi skorzystać i poprawić jakość
kompleksową, to zależy od niego.
Nieżyjący już P. Drucker wyraził swoje obawy wy-
nikające z tego faktu w następujących słowach „Uwa-
żam, że jest prawdopodobne, iż za kilkaset lat, gdy
nasze czasy będą opisywane z odległej perspektywy,
najważniejszym wydarzeniem, o którym historycy bę-
dą pamiętać, nie będzie rozwój technologii, Internetu,
handlu elektronicznego, lecz nie mająca precedensu
zmiana kondycji człowieka. Po raz pierwszy – i rozu-
miem to dosłownie – coraz większe rzesze ludzi mogą
dokonywać wyborów. Po raz pierwszy ludzie będą mu-
sieli kierować swoim życiem. I jesteśmy do tego kom-
pletnie nieprzygotowani” 1 .
chowanie? Twierdząc, że wszystko zależy od wycho-
wania, twierdzimy, że wszystko zależy od wycho-
wawców i od formacji, jaką otrzymują. O przyszłości
zjednoczonej Europy decydują szkoły przygotowu-
jące nauczycieli. Tak długo, jak nie nastąpią w nich
zmiany idące w kierunku proeuropejskim i nie za-
czną być odczuwane skutki w średnim szkolnictwie
naszych krajów, działaniom politycznym i ekono-
micznym brak będzie mocnego gruntu pod nogami.
Albowiem zanim stworzy się Europę, trzeba najpierw
stworzyć to, co europejskie. A to dzieje się najpierw w
umysłach” (Rougemont, 1995). Procesy gospodarcze
nie mogą być oderwane od zachowań etycznych, a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch
ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy” (Encyklika
Fides et ratio – „Wiara i rozum” ).
„Promocja jakości jest promocją przyszłości. Przy-
szłość polskich przedsiębiorstw zależy od tempa i
rzetelnego wdrażania systemu zapewnienia jakości
zgodnego z normą ISO 9000 oraz zarządzaniem śro-
dowiskowym według norm ISO 14000” stwierdził A.
Bejan. Jakość jednak musi być obecna w myśleniu,
działaniu, przewodzeniu i zachowaniu. Jakość kom-
pleksowa jest kluczem do sukcesu rynkowego. Tylko
ci, którzy mogą zapewnić dobre rozwiązanie w odpo-
wiednim czasie dla uczestników rynku będą w stanie
osiągnąć sukces. Wola i zdolność wszystkich pracow-
ników do podejmowania wyzwań w obszarze wiedzy,
technologii, najwyższej jakości prowadzić może do
przewagi konkurencyjnej.
Jakość jest w stanie utrzymać dominującą rolę w
przyszłości, ponieważ jakość to kompetentne dążenie
do sukcesu. Jakość nie może funkcjonować jako od-
dzielny element. Integrowanie jakości jest konieczne.
Myślenie w kategoriach zarządzania jakością jest ko-
nieczne przede wszystkim w trudnych czasach. Waż-
nym czynnikiem, który musi iść w parze z jakością
jest zaufanie. „Zaufanie jest wielkim, napędowym ka-
pitałem dla wszystkich przedsięwzięć, bez którego
prowadzenie pożytecznej działalności jest niemożli-
we. Jest to warunek powodzenia we wszystkich obsza-
rach działania” – Albert Schweizer.
Globalizacja jest ściśle związana ze zmianami,
jakie nastąpiły w ostatnich dekadach XX wieku,
zwłaszcza w związku z rozwojem nowoczesnych
środków transportu, komunikacji, informacji oraz
wzrostem strukturalnych, kulturowych, ekonomicz-
nych i politycznych powiązań w skali całego świata.
Jest często utożsamiana z ponadnarodową perspek-
tywą postrzegania procesów społecznych, ekono-
micznych i politycznych oraz rosnącą przenikalnoś-
cią wszelkiego rodzaju granic, uwarunkowaną postę-
pującymi procesami powszechnej deregulacji, libera-
lizacji i prywatyzacji, prowadzących do wzrostu kon-
kurencji jakościowej i technologicznej. Efektem tego
było powstanie globalnych powiązań kapitałowych
między przedsiębiorstwami, nasilenie się procesów
fuzji i przejęć w gospodarkach wielu krajów, rozwój
techniki i technologii informatycznych i informacyj-
nych co przyczyniło się do ułatwienia dostępu do in-
formacji, a zatem ułatwiło komunikację 2 .
Wpływ procesów globalizacyjnych
na postrzeganie jakości i wiedzy
w społeczeństwie wiedzy
„Nie będzie Europy, jeśli nie będzie Europejczy-
ków. Ale co ukształtuje Europejczyków, jeśli nie wy-
2 E. Skrzypek, Wpływ jakości kształcenia na sukces uczel-
ni w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, Wyzwania za-
rządzania jakością. Materiały I Ogólnopolskiej Sesji Naukowej
Zarządzania Jakością, AE Kraków, 2004, s. 119-124.
1 P. Drucker, Managing Knowledge Means Managing
Oneself, Leader to Leader, 2000, nr 16, s.8
Problemy Jakości 2006 Wrzesień
5
220394428.380.png 220394428.381.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin