Dyscyplina: Zajęcia rekreacyjne
Data: 25.07.2009
Wiek: 12 lat
Płeć: chłopcy i dziewczynki
Ilość ćwiczących: 30 nie ćwiczących: - Miejsce: plaża, kąpielisko Czas: 60 minut
Przybory: piłki, taśma biało-czerwona, szarfy, grabki, wiaderka i łopatki.
Temat lekcji: Zabawy i gry ruchowe na lądzie i w wodzie.
Cele główne lekcji:
Umiejętności: Zabawy i gry ruchowe na lądzie i w wodzie,
Motoryka: koordynacja, dokładność, siła kończyn dolnych.
Wiadomości: z zakresu prawidłowego zachowania się na plaży i w wodzie, przepisów dot.gier i zabaw,
Akcent wychowawczy: Współpraca w grupie, zdyscyplinowanie, odpowiedzialność za 2. osobę.
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Dozowanie
Uwagi organizacyjno-wychowawcze
1.Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć.
- zbiórka w dwuszeregu przed prowadzącym,
- sprawdzenie gotowości do zajęć.
1 min.
- biżuterię odłożyć do koszyka,
2. Nastawienie do świadomego i aktywnego udziału w lekcji.
- podanie tematu lekcji.
- wyznaczenie obszaru poruszania się uczniów na plaży taśmą biało-czerwoną,
- wyznaczenie strefy do której mogą wchodzić uczniowie do wody,
- na dzisiejszych zajęciach pobawimy się w różnego rodzaju gry i zabawy, liczę na wasze zaangażowanie.
- nad bezpieczeństwem na kąpielisku czuwa ratownik,
3. Rozgrzewka, psychomotoryka, profilaktyka.
-ćw.ramion
-ćw.nóg
-ćw.tułowia
-ćw.m. brzucha
-ćw.m. tułowia
1.Zabawa ożywiająca-„berek skoczek”: wszyscy poruszają się podskokami obunóż z piłką między kostkami. Wyznaczony berek posiada szarfę i gdy kogoś złapie przekazuje ją,
marsz po obwodzie koła:
2. Krążenia ramion w przód, w tył jednorącz z prowadzeniem piłki w dowolny sposób.
3. Wymachy ramion w bok z prowadzeniem piłki.
4. Wymachy w tył z prowadzeniem piłki.
5. Skłony T. w bok – „zbieranie grzybków”.
6. Na sygnał gwizdka zmiana kierunku poruszania się- marsz przodem, marsz tyłem.
7. Podrzut piłki w górę, obrót 3600 i złapanie piłki.
8. Podrzut piłki w górę, trzy razy klasnąć w dłonie i złapać piłkę.
9. Podrzut piłki w górę, siad prosty i złapanie piłki.
10. Podrzut piłki w górę przed sobą i chwyt piłki z tyłu.
w miejscu, w rozsypce:
11. Krążenia kolan na zewnątrz i do wewnątrz.
12. Skłony tułowia w przód z dotknięciem piłki leżącej na parkiecie między nogami.
13. Zataczanie ósemek wokół stóp, kolan i ud.
14. Trzymamy piłkę w rękach miedzy nogami i poprzez szybką zmianę rąk nie dopuszczamy by piłka sadła na podłogę.
15. Siad prosty: toczenie piłki na parkiecie wokół siebie.
16. Siad prosty: wznos nóg i przetoczenie piłki pod nogami.
17. Leżenie przodem: toczenie piłki pod brodą poprzez wznos tułowia w górę.
18.Podskoki zmieniając nogę na piłce.
3min
x 5
2min
x 10
x5
2x15s
4.Kształtowanie sprawności, nauczanie i doskonalenie technik i taktyk sportowych, samokontrola, samoocena.
Ustawienie w dwuszeregu przed nauczycielem – 5 zespołów 6osobowych
1. ustawienie w rzędach na linii końcowej
„piłka do kapitana” – kapitan ustawiony jest w odległości 5m przed swoją drużyną. Podaje do 1 ten oddaje ją powrotem i siada, kapitan podaje do następnej osoby ona oddaje i siada, analogicznie reszta osób. Gra kończy się gdy wszyscy będą siedzieć, a piłka wróci do kapitana.
2. J.w. tylko zaczynamy od ostatniej osoby.
3. Wyścigi gąsienic: ustawienie zespołów w rzędach na końcowej linii. 1.osoba biegnie do pachołka, omija go i wraca do zespołu, chwyta za rękę 2.osobę i biegnie razem z nią, obiegają pachołek i wracają do rzędu, 1. osoba idzie na koniec kolejki natomiast 2. bierze 3. i biegnie z nią. Następne osoby robią analogicznie.
4. J.w. tylko 1. osoba biegnie zabierając kolejno następną, aż wszyscy w 6. obiegną pachołek i ustawią się tak jak na początku.
5. ustawienie na linii końcowej twarzą do wody, 1. osoba biegnie z piłką w kierunku wody, zostawia ją na brzegu i wraca do swojego rzędu, 2. osoba biegnie po piłkę i wraca z nią do rzędu, kolejne robią analogicznie.
Uwagi odnośnie zachowania w wodzie.
6. wchodzimy do wody do kolan, ustawienie w kole, każda osoba ma wyznaczony numerek, na sygnał nauczyciela wyznaczony numerek obiega cały swój zespół i wraca na swoje miejsce, kolejne osoby wykonują to samo zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
PODLICZENIE PUNKTÓW I WYZNACZENIE ZWYCIĘSCÓW.
3 grupy 10osobowe,
7. „Karuzela” - dzieci chwytają się za ręce tworząc koło, na sygnał nauczyciela poruszają się w jedną stronę, co 2. osoba kładzie się na wodzie i rusza nogami burząc wodę. Na sygnał nauczyciela zmiana ćwiczących.
8. „Torpedy”: uczniowie dobierają się w 3., jedna osoba leży na plecach podtrzymywana przez partnerów, na sygnał nauczyciela jedna osoba z 3. pcha leżącego po wodzie.
Wyjście z wody. Osuszenie i wytarcie ciała ręcznikami.
4min
1min
- podział na zespoły (różne kolory szarf).
- ROZPOCZĘCIE I KONIEC ĆWICZENIA NA SYGNAŁ NAUCZYCIELA.
- za każdą konkurencje liczone są punkty.
- piłkę podajemy oburącz, zespół, który skończy podnosi ręce do góry.
- zwracamy uwagę na to, aby podczas biegu dzieci trzymały się za ręce
- PRZYPOMNIENIE ZASAD ZACHOWANIA SIĘ W WODZIE – WZAJEMNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ UCZNIÓW ZA SIEBIE I SWOJEGO KOLEGĘ.
- co 30sek zmiana ćwiczącego.
Cz. Końcowa
Uspokojenie organizmu.
1. „budowle piaskowe” – uczniowie w wyznaczonych grupach realizują swoją inwencje twórczą.
10min
Czynności organizacyjno – porządkowe
1. zbiórka w dwuszeregu - pochwała uczniów, przegrana drużyna sprząta przybory,
2. przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania się na plaży i w wodzie,
5min
Motywacja
1. zmotywowanie uczniów do spędzania wolnego czasu na otwartym powietrzu a nie przed komputerem
littleblackangel