IIAb7.doc

(49 KB) Pobierz
II

II. POEZJA

A. 1918- POCZĄEK LAT TRZYDZIESTYCH

b) 1927- początek lat 30-tych

7. KLASYCYZM SKAMANDRYTÓW. ICH TWÓRCZOŚĆ HUMORYSTYCZNO- SATYRYCZNA

-                   charakterystyka zmian:

o       zwrot ku klasycyzmowi

o       zwrot ku poezji społecznej

-                   geneza:

o       1926 r.- przewrót majowy

o       zakończenie wydawania „Zwrotnicy”

 

KLASYCYZM SKAMANDRYTÓW

-                   charakterystyka:

§        formy (oda, hymn)

§        antyczne nawiązania Skamandra (bardziej apollińskie w tym okresie);

·        Tuwim, Rzecz czarnoleska

§        wzory: Kochanowski, Leopold Staff

§        hołd dla „lipy czarnoleskiej”

§        utwory poświęcane konkretnym postaciom: Kochanowskiemu, Słowackiemu, Norwidowi, Conradowi, Valery’emu

§        dystans wobec „ ja” lirycznego; poezja „o”

§        dynamizm (tematyka sportowa i olimpijska)

§        optymizm

§        harmonia, powaga, współbrzmienie

-                   tomiki:

o       Iłłakowiczówna Obrazy imion wróżebne

o       Wanda Miłaszewska Rok Boży 1927

o       Witold Hulewicz, Sonety instrumentalne 1928

o       Maria Czerkawska Zielony cień 1928

o       Mieczysław Braun Rzemiosła 1926

o       Beata Obertyńska Kalendarz 1927

o       Kazimierz Wierzyński Laur olimpijski 1927

-                   stylizacje:

o       Napierski, Braun, Iwaszkiewicz

o       ody, elegie, list poetycki

o       tomy:

§        Pocałunki Pawlikowskiej

§        Wysokie drzewa Staffa

 

 

KLASYCYZM LEOPOLDA STAFFA

-                   mistrz

-                   lata 20-te charakteryzowały się w jego twórczości epigonizmem (Szumiąca muszla, Tęcza łez i krwi)

-                   tomiki:

o       Ścieżki polne 1919; charakterystyka:

§        sonety

§        tematyka: wiejskie gospodarstwo

§        tonacja realityczna, patos młodopolski

§        tomik epizodyczny w drodze do wielkiego klasycyzmu Staffa

o       Wysokie drzewa 1932; charakterystyka:

§        metaforyzacja codzienności

§        humor, poetyckie dowcipy

o       Barwa miodu 1936

 

 

KAZIMIERZ WIERZYŃSKI

-                   tomiki:

o       Laur olimpijski; charakterystyka:

§        tematyka antyczna

§        portrety sportowców w akcji

§        oddanie ruchu (Paddock i Porrit)

§        patos i hiperbolizacja

§        hymny na cześć dynamiki

o       Rozmowa z puszczą 1929

§        elementy ekspresjonizmu i preturpizmu

§        nędza wsi

§        zatarcie granicy świata ludzkiego i nieożywionej materii

o       Pieśni fantastyczne 1929

§        brzydota miejska

§        elementy oniryzmu

§        wyobcowanie

§        inspiracje tematyką społeczną ale też osobistym obrzydzeniem do życia

§        akcenty katastroficzne

 

KLASYCYZM JULINA TUWIMA

-                   tomiki:

o       Rzecz czarnoleska 1929

o       Biblia cygańska 1933

-                   charakterystyka:

o       klarowność

o       prostota i harmonia

o       nawiązania klasycystyczne

o       tworzenie ładu z chaosu

o       autotematyczność

o       poezja i sztuka jako źródła nieśmiertelności

-                   tendencje:

o       klasycystyczna

o       satyryczna

o       alchemiczno- magiczna

-                   utwory:

o       Pogrzeb Słowackiego

o       Dziesięciolecie- pamflet na Młoda Polskę

 

 

KLASYCYZM JAROSŁAWA IWASZKIEWICZA

-                   charakterystyka:

o       stylizacja

o       wiara w ponadczasowość poezji

o       dyskursywność, zbliżenie do eseju

o       odwołanie do tragedii klasycznej (jako mitu europejskiego)

o       wiersze o europejskich kulturach (włoskiej, hiszpańskiej, rosyjskiej, greckiej...)

o       zafascynowanie niemiecką kulturą

o       mistrzami: Paul Valery, Paul Claude, Stefan George

-                   tomiki:

o       Powrót do Europy (1931); charakterystyka:

§        kult europy (paneuroeizm- Richard Coudenhove- Kalergi, Karl de Rohan)

§        zarysowanie w tym kontekście miejsca polskiej kultury (polskiej poezji obywatelskiej- w przeciwstawieniu do czystej poezji frncuskiej)

§        mit jagielloński

§        Wigilia Nowej Polski- tworzenie nowego mitu pokojowej siły, symbolicznego, odrodzeńczego ognia

 

KLASYCYZM MARYLI WOLSKIEJ

-                   tomiki:

o       Dzban malin 1929- cykl O dawnym Lwowie; charakterystyka:

·        kolokwializmy, prozaizmy

·        opisy patriotycznych spotkań inteligencji w II poł XIX wieku

·        rzeczowość

 

DEBIUT STANISŁAWA BALIŃSKIEGO

-                   charakterystyka:

-                   tomiki

o       Wieczór na Wschodzie 1928; charakterystyka:

§        zauroczenie wschodnimi podróżami Słowackiego; egzotyzm

§        2 lata przebywał w Techeranie jako attache kulturalny

§        tom tematycznie spóźniony

§        nostalgia

 

DEBIUTY

-                   Beata Obertyńska

-                   Aleksander Janta- Połczyński

-                   Halina Konopacka (klasyczny umiar i równowaga)

-                   Roman Kołoniecki

-                   Mieczysław Braun (klasycystyczne stylizacje; Rzemiosło, Przemysł; tematyka pracy; nawiązanie do epoki stanisławowskiej i pocz. XIX wieku)

 

 

 

***************************************************************

NURT HUMORYSTYCZNO- SATYRYCZNY

-                   charakterystyka:

o       nurt paralelny do klasycyzującego

o       aprobata politycznego stanu

-                   twórcy:

o       Julian Tuwim

o       Antoni Słonimski

o       Lechoń

o       Marian Hemar

o       K. I. Gałczyński

o       Jerzy Paczkowski

o       Świętopełek Karpiński

-                   czasopisma:

o       „Cyrulik Warszawski” (1926- 1934); red. Jan Lechoń

 

JULIAN TUWIM

-                   Jarmark rymów 1934, charakterystyka:

§        tekst retrospektywny

§        wybór satyr z lat 1914- 1933

§        przeciw endecji i antysemityzmowi

§        satyry obyczajowo- psychologiczne (na dowcipnisiów, natrętów, nieproszonych gości)

§        „notatnik nerwicowca”

 

 

KONSTANTY ILDEFONS GAŁCZYŃSKI

-                   charakterystyka:

o       tradycja skamandrycka

o       pomieszanie satyry z liryką (Tuwim, Lechoń oddzielali)

o       fantastyka, barokowość

o       muzyczność

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin