IIB13.doc

(44 KB) Pobierz
II

II. POEZJA

B. POCZĄTEK LAT TRZYDZIESTYCH- 1939

13. POEZJA „TRZECIEGO WYRAZU”: WIZJONERYZM (CZECHOWICZ, ŻAGARYŚCI I INNI)

 

„TRZECI WYRAZ”

-                   AUTENTYZM; Stanisław Czernik; poezja mniej udana; twórcy pochodzenia wiejskiego- tematyka osobiście sprawdzona: życie wiejskie, tęsknota za dzieciństwem; elementy sielankowe

o       twórcy:

§        Jan Bolesław Ożog:

·        tomiki: Wyjazd wnuka 1937, Ogier i makolągwa 1939

§        Stanisław Czernik; O polskim płocie 1933; „mit ziemi”

-                   KATASTROFIZM

o       twórcy:

§        Józef Czechowicz

§        Miłosz, Zagórski, Piętak, Stachowski, Łobodowski

§        Bujnicki, Śpiewak, Weintraub

o       charakterystyka:

§        epickość

§        poetyka snu: alogiczność, achronologiczność

§        podmiot zbiorowy

§        czasy: przeszły niedokonany i teraźniejszy;

§        ukazanie czasu częstotliwego i człowieka uniwersalnego

§        sugestywność

§        nawiązania do minionej wojny i przeszłości (barbarzyństwa, nieokreślonego mitycznego czasu)

§        archaiczne określenia broni

§        miłość do ziemi

§        mit- podobieństwa przeszłości i przyszłości

§        pejzaż: nocny, wieczorny, smutny

§        pożar i powódź- figury kataklizmu

o       poetyka:

§        wiersze toniczne, melodyjność

§        długie wersy

o       motywy:

§        wody, powodzi

·        narzucanie innym przedmiotom „płynności” ruchu

·        przemijanie

·        niepewność w świecie wytrąconym z orbity

·        mit potopu

§        pożaru

 

JÓZEF CZECHOWICZ

-                   twórczość:

o       Kamień 1927

o       dzień jak codzień 1930

o       ballada z tamtej strony 1932

o       Stare kamienie 1934, z F. Arnsztajnową

o       w błyskawicy 1934

o       nic więcej 1936

o       nuta człowiecza 1939

-                   charakterystyka:

o       antyracjonalizm

o       antynaturalizm

o       z grupy lubelskiego Reflektora

o       poetyka nawiązujaca do Awangardy Krakowskiej, Apollinaire’a

o       symboliczno- magiczna koncepcja języka

o       mityzacja świata

o       personifikacja zjawisk

o       wpływy młodopolskie i romantyczne

o       oniryzm

o       asocjacje

o       muzyczność: dysonanse, melodyjność, instrumentacja zgłoskowa (sen)

o       łagodność, czułość, bezradność

o       barwa żalu

o       elegijność

o       obsesja śmierci (ballada z tamtej strony- obraz umarłych rąk czechowicza)

-                   poetyka:

o       jednostką słowo (nie awangardowe zdanie)

o       upraszczanie połączeń międzysłownych by skupić uwagę na słowie

o       brak interpunkcji i dużych liter

-                   świat przedstawiony:

o       sielska wieś

o       małe miasteczka

o       prowincja

o       miniaturyzacja przestrzeni (np. Lublina w Starym kamieniu)

-                   obrazowanie:

o       symbolika zniszczenia i zagłady

o       motyw ognia i wody (w najnowszych interpretacjach wiersze Czechowicza odczytuje się z podtekstem nadziei powrotu do odrodzenia, do Arkadii- ogień i woda niosą zagładę ale też oczyszczenie)

o       Arkadia- Katastrofa

-                   podsumowanie:

o       twórczość całościowa

o       zauważana ewolucja od muzyczności nieśpiewnej do śpiewnej

 

STANISŁAW PIĘTAK

-                   charakterystyka:

o       „chłopski nadrealista”

o       duch indywidualizmu; wewnętrzne przeżycia ważniejsze od poetyki

o       oniryzm, płynność

o       wpływy peiperowskiej konstrukcji, ale przeciw duchowi tamtej poezji

o       I wojna świata z punktu widzenia chłopstwa

-                   tomiki:

o       Alfabet oczu 1935- debiut

o       Legenda dnia i nocy 1935

§        Zwycięstwo 1935- poemat

§        liryki

o       Ziemia odpływa na zachód 1936

o       Obłoki wiosenne 1938

§        Rapsod barbarzyński 1938

 

 

ŁOBODOWSKI

-                   charakterystyka:

o       szkoła lubelska

o       tematyka ze szkoły ukraińskiej (Jan Śpiewak, Czesław Janczarski, Wacław Iwaniuk)

o       mit Ukrainy i Kozaczyzny; bolesne konflikty bratnich narodów

o       wizjonerstwo

o       Kiedy to wszystko było... w myślach dziecinnych czy we śnie...

o       heroizm i patos

-                   tomiki:

o       Rozmowa z Ojczyzną 1935

o       Demonom nocy 1936

 

 

ŻAGARYŚCI

-                   charakterystyka:

o       fantastyka i niesamowitość (Jerzy Zagórski, Aleksander Rymkiewicz)

o       klasycyzm (Miłosz, Bujnicki)

 

JERZY ZAGÓRSKI

-                   charakterystyka:

o        

-                   tomiki:

o       Ostrze mostu 1933; charakterystyka:

§        wpływy Awangardy Krakowskiej

o       Przyjście wroga 1934; charakterystyka:

§        poemat- baśń

§        geneza: zapis conocnych marzeń sennych (nadrealizm)

§        tematyka:

·        świat po przyjściu Antychrysta

·        wyprawa wojsk polskich na Kaukaz

§        przymróżenie oka

o       Wyprawy 1937; charakterystyka:

§        klasycyzm

 

 

BUJNICKI

-                   charakterystyka:

o       aluzje mickiewiczowskie- pejzaż

o       nawiązania skamandryckie

o       dopiero po 2 tomiku więcej wątków katastroficznych

-                   tomiki:

o       Po omacku 1933

o       W połowie drogi 1937

 

CZESŁAW MIŁOSZ

-                   charakterystyka:

o       nazwanie swojego pokolenia pędzącego do życia pokoleniem „przeklętym”

o       połączenie rygoru poetyki z wizją kataklizmu

o       profetyzm

o       symbolika religijna

-                   tomiki:

o       Poemat o zastygłym czasie 1933; charakterystyka:

§        wpływy awangardowe

§        elementy krytyki społecznej

§        pęd ku życiu- pęd ku katastrofie

o       Trzy zimy 1936; charakterystyka:

§        odejście od poetyki awangardy

§        wizjonerstwo

§        hermetyzm

 

 

******************PODSUMOWANIE*****************************

-                   wpływy:

o       katastrofizm→Gajcy, Baczyńsk

o       Czechowicz→ Różewicz

o       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin