IIIAa6.doc

(28 KB) Pobierz
III

III.PROZA

A. 1918- 1932             

                                                                                                                a) 1918- 1926

6. NOWATORSKA PROZA POEZJOPODOBNA

-                   charakterystyka:

o       w większości próby poetów (szczególnie skamandrytów)

o       liryzacja prozy

o       wpływ Rimbauda (Rytard i Iwaszkiewicz go tłumaczyli)

o       jako ogniwo rewolucji literackiej proza poezjopodobna była słaba

o       język za mało ukształtowany by wyrazić tematykę prozy: kataklizm, problemy wewnętrzne człowieka, autoświadomość narodową

-                   twórczość:

o       Aleksander Wat Ja z innej strony i ja z drugiej strony mego moposożelaznego piecyka

o       Jerzy Mieczysław Rytard Wniebowstąpienie 1923; charakterystyka:

§        śmiałe obrazowanie

§        cięta składnia

§        akcja melanżowa: miłostki, strzelania wojenne

§        narrator- bohater zafascynowany mitem Dionizosa przeżywa pasję życia

§        wpływy futuryzmu i skamandra (witalzm, dytyrambizm)

§        poetyka:

·        rozluźnienie konstrukcji

·        jednoplanowość (doznania zmysłowe i akcja równie ważne)

o       Jarosław Iwaszkiewicz;

§        kunszt prozy

§        wielowymiarowość: składnia, leksyka, naśladowanie muzyki

§        ekspersjonizm

§        symbolika religijna

§        twórczość:

·        Wieczór u Ahbdona 1923charakterystyka:

·        stylizacja w ukazaniu instynktu seksualnego i instynktu agresji Siedem bogatych miast nieśmiertelnego Kościeja 1924

·        gra z tradycją; szczytowa w Demeter 1921; mozaika mitologiczna, literacka i malarska

·        proza stylizatorska

o       Ucieczka do Bagdadu 1923

o       Legendy 1921

 

o       Jerzy Szaniawski

§        twórczość:

·        Miłość i rzeczy poważne 1924

§        poezja jako bunt przeciwko zdroworozsądkowemu poglądowi na świat

§        prostota języka

§        niedookreślony świat przedstawiony

o       Bronisława Ostrowska (poetka młodopolska):

§        twórczość:

·        Książka jutra, czyli Tajemnica geniusza drukarni 1922; opowiadanie dla młodzieży, inkrustacje wierszowane; losy bojownika o niepodległość i socjalizm; ukazuje też proces powstawania książki jako przedmiotu materialnego; autotematyzm- obserwujemy produkcję książki, którą czytamy; uwagi bohatera na temat pisanej o nim powieści;

-                   twórczość poezjopodobna połączona z fantastyką

o       Stanisław Baliński; Miasto księżyców 1924- opowiadania, proza poezjopodobna (elementy świata przedstawionego; metaforyka) i literatura fantastyczna

o       Bruno Jasieński Nogi Izoldy Morgan 1923; fantastyka sensacyjno- makabryczna; poetycki, futurystyczny zgrzyt w postaci prowokacji; swoiste antyfuturystyczne ostrzeżenie przed zmechanizowanym światem przyszłości

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin