Karta wstępnej diagnozy ucznia klasy I
Imię i nazwisko ucznia ..................................
Data badania ....................
L.p
Dojrzałość społeczno – emocjonalna
Tak
Nie
1. Nawiązuje kontakt z rówieśnikami i nauczycielami
2. Respektuje zasady obowiązujące w grupie
3. Uczestniczy w zabawach
4. Reaguje adekwatnie do sytuacji
5. Wykonuje zadania samodzielnie
6. Koncentruje się na zadaniu do wykonania
7. Przygotowuje potrzebne do zajęć przybory i narzędzia
8. Dba o porządek w miejscu pracy i zabawy
Orientacja w najbliższym otoczeniu
1. Podaje swoje imię, nazwisko, wiek
2. Wymienia osoby z którymi mieszka, podaje ich imiona
3. Zna nazwę miejscowości, w której mieszka
4. Podaje nazwy pór roku
5. Rozpoznaje na obrazkach przedmioty codziennego użytku
Sprawność manualna i fizyczna, orientacja w przestrzeni
1. Wykonuje czynności samoobsługowe( ubiera się, zawiązuje sznurowadło, zapina guziki)
2. Zamalowuje obrazek nie wychodząc za kontury
3. Obrysowuje figury zachowując ich kształt
4. Potrafi ciąć nożycami po linii
5. Wskazuje daną część ciała, nazywa ją
6. Rozróżnia rękę i nogę prawą, rękę i nogę lewą
7. Rozróżnia kierunki w otoczeniu( góra, dół, przód, tył)
8. Rzuca i chwyta piłkę
9. Toczy piłkę ręką
10. Utrzymuje równowagę stojąc na jednej nodze z zamkniętymi oczami
11. Przeskakuje obunóż przez niską przeszkodę( np. ławeczkę)
12. Nawija nitkę na kłębek prawą i lewą ręką
Gotowość do czytania
1. Rozpoznaje litery drukowane
2. Czyta proste wyrazy głoskami z syntezą
3. Czyta proste wyrazy sylabami z syntezą
4. Czyta sposobem mieszanym
5. Czyta całymi wyrazami
6. Rozumie sens czytanych wyrazów i zdań
7. Układa zdanie z rozsypanki wyrazowej
Mówienie i słuchanie
1. Wyraźnie wymawia słowa
2. Wypowiada się na temat obrazka jednym słowem lub zdaniem
3. Wypowiada się kilkoma zdaniami na temat obrazka
4. Rozumie treść słuchanego tekstu
5. Odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez n-la
Gotowość do pisania
1. Zachowuje prawidłową postawę ciała
2. Prawidłowo trzyma ołówek
3. Właściwie układa kartkę lub zeszyt
4. Odwzorowuje kształty literopodobne ( proste, ukośne, owale, łuki, spirale)
5. Mieści się w liniaturze, nie wychodzi za linie
6. Zachowuje kierunek pisania, kształt, odstępy
7. Kreśli wzory bez odrywania ręki
Gotowość do uczenia się matematyki
1. Klasyfikuje figury ze względu na kształt, kolor, wielkość
2. Rozpoznaje i odczytuje liczby od 1 do 10
3. Przelicza elementy zbioru
4. Przyporządkowuje zbiorowi liczbę odpowiadającą ilości elementów
5. Rozpoznaje położenie figur w płaszczyźnie
6. Rozróżnia kierunki na płaszczyźnie
6. Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne
Bibliografia:
1. J. Czyżewska, E. Jadczak, J. Koronkiewicz,B Niewiarowska, Jak zdiagnozować umiejętności dziecka rozpoczynającego naukę szkolną, Białystok 2002
2. E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997
3. J. Pielkowa, Jak im pomóc, Warszawa 1985
4. H. Prus - Wiśniewska, Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Warszawa 1995
maryla20