pesychologia emocji.pdf

(1051 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA EMOCJI 30
PSYCHOLOGIA EMOCJI 3.10.1999 WYKŁAD NR l Prof. dr hab. Henryk
Gasiul
Mamy 16 godzin, źródłem informacji bezpośredniej i uzupełnieniem wykładów będzie moja
książka.
którą wyda wydawnictwo ATK w tym roku akademickim.
„Teoria emocji i motywacji. Rozważania psychologiczne" H. Gasiul
„Natura emocji" Ekman, Thurstone (Terston) 1998. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
„Czuję, myślę, jestem" Kolajczyk Halina 1999, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
„Koncepcja trangresyjna człowieka" Kozielecki Jan 1987, PWN
„Szansę rozwoju osobowości" Łukaszewski Wacław 1984, ( strony 293-352 )
„Współczesne teorie motywacji" Madsen K.B. 1980, PWN
„Motywacja a osobowość" Masiow, PAK
„Poprzez galaktykę potrzeb" Psychologia dążeń ludzkich Obuchowski Kazimierz Poznań
1995, Zysk i
Spółka
„Człowiek, wartości, sens" Studia z psychologii egzystencji ks. prof. Popielski Kazimierz
1996, KUL
inna opcja „Emocja, motywacja, osobowość" Reykowski Janusz
„Od zawiści do zemsty" Psychologia społeczna kłopotliwych emocji Zaleski Zbigniew 1998
DO EGZAMINU: WYKŁADY I UZUPEŁNIENIE - KSIĄŻKA H. GASIULA
Psychologia emocji w powiązaniu z psychologią osobowości jest specyficzną teorią
zachowania, nie
ogólną, ale teorią, która ma wąski aspekt, wąski wymiar tej rzeczywistości o której mówię a
która
obejmuje stan emocjonalny, emocje, motywację.
Emocje z motywacjąsąb. ściśle powiązane, w zasadzie nie można mówić o emocjach bez
motywacji.
PYTANIE NR l : CZYM JEST EMOCJA?
etymologicznie emovere od dwóch łacińskich słów , e oznacza „na zewnątrz", movere
oznacza
„poruszać się" => ruszać się na zewnątrz
Amerykanie interpretują e jako coś poza, na zewnątrz a movere jako przenoszenie się z
jednego
miejsca na drugie => Emocje to ruszanie się z pewnego układu na zewnątrz, ruszanie się poza
stan
dotychczasowy, stan obecny, stan typowy.
Reasumując: Emocje to zakłócenie pewnego stanu rzeczy, ruszam się z pewnego układu na
zewnątrz.
Kilka przykładów, potem zbuduję własną interpretację tego czym są emocje. np.
PAUL YANG uważa, że tak naprawdę 8 rodzajów zjawisk można nazywać
emocjami.
• emocje to proste uczucia przyjemności i nieprzyjemności (przykrości) związane z
zapachami, kolorami, smakami
• emocje to negatywne organiczne uczucia głodu, pragnienia bólu, zmęczenia i pozytywne
organiczne uczucia np. zadowolenie z jedzenia, wypróżniania się, czyli nie tylko doznania
związane z sensorami (doznania sensoryczne), ale doznania związane z pewnymi motywami,
napięciami wewnętrznymi organizmu, pewnymi dążeniami
• uczucia związane z podejmowanymi czynnościami pragnienie zaspokojenia popędu (nie
chodzi o sam popęd ale o pragnienie zaspokojenia), pragnienie picia, uczucia związane np. z
nudą, z oburzeniem
• emocje obejmują także zjawiska tego typu jak sentymenty, postawy moralne, religijne,
estetyczne, intelektualne, społeczne, które wcześniej wypracowaliśmy, które bazują na
wcześniejszym doświadczeniu, zachowaniu, których doświadczyliśmy, które zostały w nas
niejako wdrukowane
• emocje to utrzymujące się nastroje: wesołości, smutku, uniesienia, podniecenia, niepokoju
itd.
• patologiczne afekty różnego rodzaju: afekt typu głęboka depresja, mania, nienawiść, strach
• emocje typu śmiech, płacz, zakłopotanie, cierpienie, poniżenie, wstyd
• procesy emocjonalne parametry flegmatyczny, depresyjny, nastrojowy
To jest przykład tego jakie kategorie zachowań ludzkich mogą obejmować emocje, jak wiele
jest tych kategorii i jak trudno jest ustosunkować się, uchwycić te emocje. Emocje mogą być
definiowane z różnych opcji np. z poziomu psychologii psychoanalitycznej, z poziomu
psychologii behawioralnej, psychologii humanistycznej itd. Różne perspektywy spojrzenia na
emocje —> różne aspekty są podkreślane.
Współczesne źródła różnic w interpretacji emocji tak naprawdę wynikają z
pewnych orientacji.
1. orientacja na fizjologiczną psychologię -> wtedy podkreśla się, że emocje i wszelkie
procesy emocjonalne lub zastępczo procesy afektywne (prof. proponuje by zamiennie
stosować te pojęcia) są interpretowane i opisywane w kategoriach fizjologicznych (niektórzy
z tej orientacji mówią, że emocji jako takich nie ma są tylko pobudzenia fizjologiczne)
2. druga ścieżka interpretacji akcentuje aspekt fenomenologiczny (podmiotowy) wskazuje na
fakt doświadczania pewnych stanów świadomości, doświadczania przeżyć. W związku z tym
emocje to jest efekt wewnętrznych procesów (wyjściowo są one procesami
psychologicznymi), które uaktywniają cały szereg fizjologicznych komponentów czy
procesów. To człowiek doświadcza, człowiek jest sprawcą Emocje są b. zróżnicowanymi
zjawiskami.
Emocje to są te stany, procesy, które dają szansę wyrażenia jednostkowego człowieka,
pokazanie jedności w przeżywaniu człowieka. O ile osobowość nadaje koloryt w sensie takiej
maski, emocje to bezpośredni, czuły sygnał tego co się w osobowości dzieje, tego co się
dzieje na zewnątrz w pewnym układzie między mną a drugim człowiekiem i osobowością.
Emocje są wyrazem ludzkiego zaangażowania, oznaką bycia aktywnym, intensywności tej
aktywności. Emocje trzeba ustawić w kategoriach interakcji, podobnie jak osobowość. Stany
emocjonalne nie powstaną jeśli nie ma pewnej interakcji, są pewną formą interakcji. Emocja
ma swoją specyfikę: jest reakcją ale poniekąd jest również sposobem odpowiadania na
rodzaj i jakość danej interakcji. Spotykamy się z różnymi rodzajami interakcji np.
interakcja wewnątrz mnie, interakcja moja z moimi wartościami, jako stanami
wyobrażeniowymi, interakcja z własnym ciałem tzw. odczuciami ( coś strzyka mi w żołądku,
coś gładkiego wewnątrz pływa ) jakość interakcji pokazuje klimat tej interakcji - to jest
sposób odpowiadania na jakość i rodzaj interakcji, sposób doświadczania jakości interakcji.
Stan emocjonalny jest odpowiadaniem na jakość interakcji zachodzącej pomiędzy podmiotem
doświadczającym a oddziaływującym nań obiektem (różnym obiektem). Emocje są form ą
odpowiedzi organizmu. EMOCJA jest sposobem odpowiadania na rodzaj i jakość danej
interakcji, patrząc od strony wewnętrznej podmiotu można powiedzieć sposobem
doświadczania jakości tej interakcji. Emocje są formą odpowiedzi organistycznej tzn. że
emocja tworzy jedną zespoloną całość. Emocja jest stanem całościowym, nie tylko stanem
poznawczym bądź tylko stanem fizjologicznym, (człowiek jest złożony z ciała, psyche, ducha
- tworzy jedną złożoną całość, tak samo emocje). Jak człowiek reaguje emocjonalnie to
reaguje jako całość organistyczna, organistyczna oznacza, że na dany rodzaj i jakość
interakcji następuje odpowiedź w postaci reakcji ciała, odczuć wewnętrznych, jakiegoś stanu
natury organistycznej.
Jakość interakcji pokazuje klimat tej interakcji
Rodzaj interakcji wskazuje na to z jakim aspektem rzeczywistości mamy do czynienia (np.
może to być interakcja między dopływającymi do mnie dźwiękami a mną jako podmiotem,
inny rodzaj interakcji interakcja między osobą, która się do mnie uśmiecha a mną. Emocja
jest rozumiana jako forma odpowiedzi ( nie jest to reakcja, ale forma odpowiedzi, nie jest to
reagowanie ale odpowiedź ). Używanie pojęcia reakcji wskazuje na to, że człowiek jest istotą
reaktywną, a używanie określenia „odpowiedź, odpowiadanie" na rodzaj interakcji oznacza,
że człowiek jest kimś aktywnym w tworzeniu emocji, człowiek odpowiada tzn. że jest też
sprawcą. Emocje nie mogą być traktowane tylko jako forma reaktywności na interakcję
pomiędzy daną osobą a danym aspektem rzeczywistości - to byłoby lekceważeniem osobowej
natury człowieka. Człowiek jest sprawcą- np.ja wcale nie zareaguję, bo mogę w sobie
wzbudzać uczucia szlachetne, wyzwalać za pomocą instrumentów, ale de facto ja
odpowiadam (a nie tylko reaguję) jestem sprawcą, biorę udział w tworzeniu emocji i w tym
sensie należałoby to uchwycić. Podkreślając fakt, że emocja jest pewną interakcją, pewnym
sposobem odpowiadania na jakość i rodzaj interakcji. Tym samym podkreśla się to jaką
naturę ma człowiek. Nie mogę tego zrozumieć jeśli założę, że jestem tylko istotą, która
reaguje - takie założenia ma swoje następstwa „np. stany emocjonalne mogą mną sterować
np. żona mówi do męża, że go opuści - po 25 lalach małżeństwu -powód niedostosowanie
seksualne i już go nie kocha - ta dama ma problemy emocjonalne ". Tu nie chodzi o to, że
człowiek nie podlega emocjom, ale o to, że ma szansę na kontrolę. „ bo nie byłoby potrzeby
terapii, kontroli emocji u człowieka. Uczymy się przez to, że możemy być aktywni w
pewnych stanach np. jak Państwo wyzwalacie w sobie uczucia przebaczenia, uczuciu
zniesienia jakiejś negatywnej emocji, człowiek czasem niejako wchodzi w to silą woli i
pojawia się w pewnym momencie wyższy poziom zrozumienia"
Psychologia humanistyczna mówi, że człowiek uczy się być podmiotem ( ja mogę stać się
równie dobrze przedmiotem np.jak profesura to czwarta żona, jak przełomowy moment w
karierze to zmiana żony „człowiek z wiekiem rozumie, że pierwsza jest najlepsza z różnych
powodów " Ta interakcja musi założyć pewną synchroniczność ( kompatybilność ) dyspozycji
podmiotu (człowieka) i obiektu wchodzącego w akt interakcji z podmiotem. Dyspozycja musi
być kompatybilna (synchroniczna) np. ja wcale nie zareaguję emocjonalnie na muzykę
derwiszów (muzułmanów tańczących) patrzę na to zaciekawiony, lekko zdziwiony, bo we
mnie (jako podmiocie) nie ma dyspozycji (w innej kulturze wyrosłem); małe dziecko nie
zareaguje na wódkę a człowiek w moim wieku, który nie jest dogmatycznym abstynentem -
zareaguje. Można powiedzieć, że to jest jakaś harmonia między napięciem wypływającym z
podmiotu a obiektem zsynchronizowanym z danym podmiotem. Do tej harmonii też się
dorasta, człowiek czasem nie rozumie pewnych znaczeń.( np. Państwo nie rozumiecie
pewnych testów, ale potem jak „wejdziecie" w te testy to będziecie odkrywać świat znaczeń i
potem nagle jak będziecie widzieć Roschacha to będzie on wzbudzał u was stan ekstazy. Ja
dorastam do znaczenia, dyspozycja moja dorasta. Zatem zjawiska emocjonalne traktowane
jako forma interakcji, zjawiska emocjonalne i emocje obejmują b. wiele zakresów (przykład
Paula Yanga, który pokazuje, że zjawiska emocjonalne afektywne mogą tak wiele rzeczy
obejmować).
Można sprowadzić wszystkie zjawiska emocjonalne do 4-ech kategorii, inaczej mówiąc,
sprowadzić wszystkie zjawiska emocjonalne i opisać je w postaci 4 poziomów.
l. predyspozycje emocjonalne ( powtarzam, że jest to opis zjawisk emocjonalnych poprzez
wyróżnienie pewnych poziomów, chodzi tylko o to byście uchwycili pewien schemat
myślenia, który proponuję ) najniższy poziom zjawisk emocjonalnych tj. poziom
predyspozycji emocjonalnych.
Predyspozycja oznacza możność danego sposobu odpowiadania na rodzaj i jakość interakcji
np. o predyspozycji stanowią właściwości natury ludzkiej np. predyspozycją może być
emotywność jako cecha natury osobowej, natura osobowa jest emotywna - wrażliwa na stałe
zmiany. Gdybyśmy na przykładzie temperamentu potraktowali te poziomy zjawisk
emocjonalnych, to w tej konwencji o poziomie predyspozycji mogą decydować po prostu
mechanizmy neurofizjologiczne, są mechanizmy natury biologicznej, ta natura tworzy układ.
Np. jakbyście wzięli pod uwagę, na przykładzie temperamentu wytłumaczę (tabelka ).
KATEGORIE ZJAWISK EMOCJONALNYCH NA PRZYKŁADZIE
TEMPERAMENTU
PREDYSPOZYCJA
DYSPOZYCJA
STAN PROCES
Przewaga procesu
pobudzenia nad
hamowaniem
Kora mózgowa
nadmiernie stymulowana
niska labilność
gałęzi sympatycznej
AVN
skłonność do
zachowań typu
introwertywnego
tendencje do
zrównoważenia
(porównanie do
klasycznego typu
flegmatyka)
na ogół
dominuje
stan
pogodny
powolne reakcje
utrzymujące się
trudno je wywołać
ocena poznawcza
zdaje się być podstawą
wyzwalanej emocji
Tabela jest tylko dla ułatwienia zrozumienia pewnych rzeczy, nie trzeba jej
znać"
W tabeli są wyróżnione 4 typy temperamentu flegmatyk, melancholik, sangwinik, choleryk na
podstawie Eysencka. Jeśli człowiek w swojej naturze biologicznej ma taki układ gdzie jest
przewaga pobudzenia nad hamowaniem, jest to dyspozycja biologiczna, neurofizjologiczna -»
w tym momencie kora jest nadmiernie stymulowana - ta predyspozycja powoduje, że my
mamy pewne skłonności do pewnych zachowań (do pewnego sposobu odpowiadania na
rzeczywistość). Organizm właściwie jest podporządkowany nadrzędnej zasadzie homeostazy,
zatem nadmierny poziom pobudzenia nad hamowaniem powoduje, że ja jestem prowokowany
przez biologię do przywrócenia równowagi (ja nie muszę odbierać tego od razu, na takim
bezpośrednim poziomie, to jeszcze jest na poziomie nieświadomym pewnej reakcji np.
dziecko w szkole podstawowej kręci się w ławce, student potrafi siedzieć spokojnie na
wykładzie, rozumie. Poziom predyspozycji oznacza jaki mechanizm może leżeć u podłoża
tego żeby kształtować dyspozycję.
2. poziom dyspozycji emocjonalnej
Dyspozycje emocjonalne to jest skłonność do łatwiejszego wzbudzania emocji. Poziom
predyspozycji oznacza jaki mechanizm może leżeć u podłoża tego żeby kształtować
dyspozycję. Np. jeśli mamy u podłoża mechanizm: pobudzenie przeważa nad hamowaniem to
ta predyspozycja wyznacza dyspozycję do zachowania introwertywnego. Dlatego
introwertywnego, ponieważ jest potrzeba równowagi, jak jest za bardzo pobudzenie to
człowiek ucieka od stymulacji, a jak uciec od stymulacji zachowywać się w sposób
introwertywny (zamknięty). W wyniku powtarzalności tego układu staje się on dyspozycją
(czyli ja na ogół mogę mieć taki styl reagowania ). Dyspozycja jest wynikiem pewnych
doświadczeń, pewnych układów, predyspozycji i związania z tym środowiska i
doświadczenia. Dyspozycja powoduje to, że może we mnie powstawać różny stan
emocjonalny.
3. Stany emocjonalne mogą mieć charakter skłonności, skłonności np. u introwertyka o
charakterze flegmatycznym może dominować nastrój pogodny i to jest stan emocjonalny.
Stan emocjonalny wskazuje na pewne układy nastrojów, skłonność do pewnych nastrojów.
149852388.001.png
4. proces to ostatni poziom. Procesem jest to jak w tej chwili odpowiadamy (reagujemy, co
się w tej chwili dzieje). Ten proces może troszeczkę inaczej przebiegać u introwertyka i
u .........i................
Ten sposób myślenia pokazuje jak głęboko emocje mogą sięgać. To co Państwu mówiłem to
jest
wyjściowa forma definicji emocji.
PYTANIE NR 2
CO W PSYCHOLOGII JEST KLUCZOWE, JAKIE PROBLEMY PSYCHOLOGIA MA
ROZWIĄZAĆ W KWESTII ZWIĄZANEJ Z EMOCJAMI ?
PROBLEM l.
Czy mam do czynienia z kategoriami emocji czy z wymiarami emocji ?
Co jest prawdziwe do opisu zachowań: kategorie czy wymiary emocji ?
Potoczna obserwacja (potoczne doświadczenie) wskazuje na to, że mamy skłonność do
kategoryzowania emocji - opisujemy strach, lęk, radość.
wtedy powstaje
PROBLEM 2.
Ile tych kategorii można uchwycić
Czy są pewne kategorie podstawowe
Czy są kategorie wtórne
Powstają różne typologie, np. TYPOLOGIA R. PLUTCHIKA (Roberto Plaezika).
PLUTCHIK uważa że istnieją pewne podstawowe, pierwotne kategorie emocji.
W układzie • centrycznym: radość, akceptacja, lęk, zdziwienie. Wg R. PLUTCHIKA
(Placzika) kryterium bycia kategorią podstawowąjest po prostu zachowanie i uczy pewnego
zachowania. Jest to myślenie ewolucyjne emocja powstała bo człowiek musiał się
przystosować, emocja była formą reakcji na to co się dzieło w środowisku i emocja tym
samym uczyła spełniania jakiś dążeń. Rozwój poznawczy dlatego nastąpił, gdyż poznanie
musiało służyć emocjom nie odwrotnie. Poznanie jest na usługach emocji bo emocje a nie
poznanie dają szansę przystosowania, bo emocje wyrastają z dążeń. Są pewne typowe wzorce
zachowań, które leżą u podstaw każdej emocji. Oprócz emocji pierwotnych istnieją emocje
wtórne. Emocje wtórne tworzą się przez powiązanie emocji pierwotnych np. powiązanie
emocji akceptacji i lęku tworzy emocje submisji (podlegania) poczucie bycia podległym, -
powiązanie emocji zdziwienia i lęku daje emocje strachu, powiązanie emocji zdziwienia i
smutku rozczarowania
149852388.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin