r03-02.doc

(832 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1

Bolesław Ogórek







Rozdział 1. w Tytuł              7             









Rozdział 3.
Wirtualny warsztat

 

Corel PHOTO-PAINT jest komputerowym odpowiednikiem warsztatu artysty malarza. Rolę płótna pełni okno programu. Narzędzia malarskie i kolory farb można wybierać z pasków znajdujących się z boku ekranu. Ale na tym podobieństwa się kończą.

Samo posiadanie cyfrowego warsztatu malarskiego nie uczyni z nikogo artysty. Nic nie zastąpi dobrego smaku, talentu, wielu lat studiów na ASP. Posługiwanie się program znacznie ułatwi wykonanie prac graficznych osobom bez uzdolnień w tym kierunku. Jeżeli pociągnięcie niewprawną dłonią zamiast poprawić wygląd obrazka pogorszy go, nie trzeba rozpoczynać pracy od nowa. Wystarczy anulować zmiany spowodowane przez ostatnie operacje. Komputerowe narzędzia łatwiej opanować niż tradycyjne. Corel PHOTO-PAINT umożliwia np. zdefiniowanie kształtu i szerokość śladu pozostawianego przez pędzel. Będzie on niezależny od prędkości przesuwania narzędzia, siły nacisku itp.

Jeśli ktoś zupełnie nie ma czasu lub ochoty na  własnoręczne tworzenie obrazów może wczytać którąś z ponad tysiąca fotografii wykonanych przez profesjonalistów. Znajdują się one na trzeciej płycie CD pakietu. Nabywca uzyskuje prawo do wykorzystywania grafik w tworzonych dokumentach. Obrazki można łączyć, poddawać działaniu filtrów, uzupełniać napisami itp.

Nowoczesne programy dają się w znacznym stopniu konfigurować. Ma to na celu dostosowanie produktu do przyzwyczajeń lub potrzeb użytkownika. W ćwiczeniach odwołuję się do standardowo zainstalowanego programu Corel PHOTO-PAINT. Jeżeli podczas instalacji lub w pracy z programem wprowadzono zmiany w stosunku do wartości domyślnych proszę to uwzględnić w wykonywaniu ćwiczeń.

Uruchamianie programu

Program Corel PHOTO-PAINT zainstalowany zgodnie z ustawieniami domyślnymi można uruchomić po wybraniu poleceń: Start/Programy/CorelDRAW10/Corel PHOTO-PAINT 10. Po chwili na ekranie zostanie wyświetlone okno powitalne Welcome to Corel PHOTO-PAINT.

 

 

Rys. 3.1.
Ekran powitalny Corel PHOTO-PAINT

W oknie powitalnym widocznych jest sześć ikon oraz jedno pole wyboru. Kliknięcie ikony powoduje uaktywnienie jednej z opcji pracy z programem.

 

 

Rys. 3.2.
New Image - rozpoczęcie nowego obrazka

 

 

 

Rys. 3.3.
Open Last Edited - otworzenie ostatnio edytowanego obrazka

 

 

Rys. 3.4.
Open Image - wczytanie istniejącego obrazka

 

 

Rys. 3.5.
Scan Image - uruchomienie programu do skanowania

             

 

Rys. 3.6.
CorelTUTOR - uruchomienie programu Corel PHOTO-PAINT i otworzenie samouczka

                           

 

Rys. 3.7.
What's New? - wyświetlenie informacji o nowościach wprowadzonych w wersji 10.

W dolnej części okna powitalnego widoczne jest pole wyboru Show this Welcome Screen at startup. Jeżeli kliknięciem myszą wyłączymy zaznaczenie tej opcji, ekran powitalny nie będzie się już ukazywać.

Rozpoczynanie pracy z nowym obrazkiem

Ćwiczenie 3.1.

Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Utwórz nowy obrazek.

1.        Wybierz polecenia: Start/Programy/CorelDRAW10/Corel PHOTO-PAINT 10.

2.       W oknie powitalnym Welcome to Corel PHOTO-PAINT kliknij ikonę New Image.

3.       Po wyświetleniu okna wyboru parametrów nowego obrazka Create a New Image nie zmieniaj zaproponowanych ustawień. Ich doborem zajmiemy się późniejszych ćwiczeniach. Kliknij przycisk OK.

4.       Gdy wyświetlone zostanie okno wyboru kolorów Color Table kliknij przycisk OK.

5.       Po chwili na ekranie pojawi się okno programu Corel PHOTO-PAINT.

                           

 

Rys. 3.8.
Okno programu Corel PHOTO-PAINT

6.       Główną część okna zajmuje białe pole. Jest to wirtualna kartka. Kliknij widoczną po lewej stronie okna ikonę oznaczoną literą A.

7.        Kliknięcie ikony A spowodowało uruchomienie narzędzia Text. Świadczy o tym wyświetlanie wciśniętej ikony A oraz zmiana wyglądu kursora. Zamiast strzałki ma on postać krzyżyka z literą A. Kliknij na środku wirtualnej kartki.

8.       W miejscu kliknięcia pojawia się migająca kreska pionowa. Jest to znak wstawiania. Wpisz z klawiatury słowo Corel. Naciśnięcie klawisza powoduje pojawienie się znaku na ekranie oraz przesunięcie znaku wstawiania o jedną pozycję w prawo.

9.       Naciśnij klawisz Enter. Zakończy to wpisywanie tekstu. W podobny sposób jak napis można umieszczać na wirtualnej kartce inne obiekty. Tworzeniem bardziej złożonych rysunków zajmiemy się w późniejszych ćwiczeniach.

10.     Kliknij widoczny w prawym górnym rogu okna programu Corel PHOTO-PAINT kwadrat oznaczony znakiem X.

11.      Po wyświetleniu okna z pytaniem kliknij przycisk No. Spowoduje to zamknięcie okna programu Corel PHOTO-PAINT bez zapisywanie utworzonego obrazka.

                           

 

Rys. 3.9.
Okno z pytaniem o zapisanie dokumentu

Wczytywanie obrazka

Ćwiczenie 3.2.

Uruchom program Corel PHOTO-PAINT. Wczytaj obrazek i poddaj go działaniu narzędzia.

1.        Włóż do napędu dyskietek dyskietkę dołączoną do książki.

2.       Wybierz polecenia: Start/Programy/CorelDRAW10/Corel PHOTO-PAINT 10.

3.       W oknie powitalnym Welcome to Corel PHOTO-PAINT kliknij ikonę Open Image.

4.       Po wyświetleniu okna Open an Image kliknij skierowaną ku dołowi strzałkę, aby rozwinąć listę Szukaj w.

                           

 

Rys. 3.10.
Lista, z której można wybrać napęd

5.       Zaznacz na liście napęd Dyskietka 3,5 (A:).

6.       Jeżeli nie jest aktywna opcja Preview, kliknij ją. Dzięki temu w oknie podglądu będą widoczne miniaturki zaznaczanych plików.

7.        Zaznacz kolejno pliki 171065.wi oraz 647037.wi. Zaobserwuj, po jakim czasie od zaznaczenia pliku wyświetlana jest miniatura obrazka. Z miniatur wyświetlanych w oknie podglądu wato korzystać przy przeglądaniu zasobów. Czas, po jakim wyświetlany jest mały obrazek jest znacznie krótszy od załadowania całego pliku.

8.       Zaznacz plik 811093.wi.

9.       Kliknij przycisk Otwórz.

10.     Źródłem plików graficznych mogą być kolekcje sprzedawane na płytach CD, zasoby dostępne w Internecie, skanowane obrazki itp. Wczytany obrazek można poddawać różnorodnym modyfikacjom. Wybierz polecenia: Effects > 3D Effects > Page Curl.

11.      Po wyświetleniu okna Page Curl kliknij przycisk OK.

                           

 

Rys. 3.11.
W ciągu kilku sekund można uzyskać efekt znany z grafik komercyjnych

12.     Zaobserwuj uzyskany efekt. Wbudowane w program filtry pozwalają na to, aby w ciągu kilku sekund uzyskać obrazek inny od wczytanego.

13.     Kliknij widoczny w prawym górnym rogu okna programu Corel PHOTO-PAINT kwadrat oznaczony znakiem X.

14.     Po wyświetleniu okna z pytaniem kliknij przycisk No. Spowoduje to zamknięcie okna programu Corel PHOTO-PAINT bez zapisywanie utworzonego obrazka.

Zmiana ekranu powitalnego

Program jest domyślnie skonfigurowany w taki sposób, aby spełniał wymagania maksymalnie dużej liczby użytkowników. W praktyce — nie zadowala całkowicie nikogo. Na szczęście wiele opcji działania programu można zmienić. Jedną z nich jest sposób uruchamiania.

Chcąc zmienić wygląd ekranu po starcie należy wybrać polecenia: Tools/Options. Po wyświetleniu okna Options należy rozwinąć folder Workspace. Następnie trzeba kliknąć nazwę General. W oknie General należy rozwinąć listę On startup.

                           

 

Rys. 3.12.
Wybór sposobu uruchamiania programu

Z listy można wybrać następujące opcje:

w    Nothing - Corel PHOTO-PAINT uruchamia się z pustym oknem.

w    New File - program po starcie oczekuje na wpisanie parametrów nowego obrazu.

w    Open File - aplikacja wyświetla okno służące do wczytania pliku.

w    Run Script - program wykona wskazany skrypt.

w    Welcome Screen - wyświetlony zostanie domyślny ekran powitalny. Patrz rysunek 3.1.

Po kliknięciu przycisku OK ustawienia zostają zapamiętane. Zostaną one uwzględnione przy następnym uruchomieniu Corel PHOTO-PAINT.

Wczytywanie i importowanie plików

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin