Szybkie Zapamiętywanie.doc

(29 KB) Pobierz
Często zastanawiamy się jak to zrobić, aby po wyjściu z wykładu, lekcji, czy po skończonej nauce - trwale zapamiętać studiowany materiał, aby został on w głowie na dłużej, a nie uleciał zaraz po wyjściu z sali

Często zastanawiamy się jak to zrobić, aby po wyjściu z wykładu, lekcji, czy po skończonej nauce - trwale zapamiętać studiowany materiał, aby został on w głowie na dłużej, a nie uleciał zaraz po wyjściu z sali..
O skuteczne zapamiętywaniu stanowią tylko dwa elementy:
1. Poprawne kodowanie (zapamiętywanie)
2. Powtarzanie.

Efektem poprawnego zapamiętywania jest silny i wyraźny ślad odciśnięty w pamięci, innymi słowy jest to tzw. materiał dobrze zapamiętany, czego symptomem jest to, że po wyjściu z klasy, po skończonej nauce masz prawie pełną świadomość tego, co było na lekcji, czego się nauczyłeś.

Jest to pierwszy krok do skutecznego zapamiętania, a oto kilka sposobów, jak to osiągnąć: Używaj wszystkich zmysłów. Masz oczy, uszy, mózg (mam na myśli m.in. wyobraźnię), język, nos, i całe swe ciało. Ślad w pamięci będzie tym większy im więcej i aktywniej użyjesz zmysłów podczas zapamiętywania.

Znana jest historia lotników, którzy w jednej ze szkół lotniczych musieli nauczyć się elementów wyposażenia kabiny myśliwca i ich rozmieszczenia. Podzielono ich na dwie grupy - jedna uczyła się tego standardowo - w klasie. Oglądali zdjęcie, schematy, uczyli się jak co się nazywa i gdzie leży.

Druga grupa robiła to zupełnie inaczej. Wzięto ich wszystkich do kabiny, gdzie każdy z nich mógł osobiście przekonać się co to za element, do czego służy, mógł nim poprztykać, powąchać go, podotykać, podnieść, przekręcić itd. Oczywiście nie zapomniano również o teorii - co to za element, jak się go używa itd.
Wynik tego eksperymentu nietrudno odgadnąć: Druga grupa opanowała ten materiał w dwa razy krótszym czasie i z o wiele lepszymi wynikami podczas testów, niż ta pierwsza grupa.

Zatem nie siedź podczas lekcji czy podczas indywidualnej nauki z głową podpartą ręką, przepisując mechanicznie to, co leci na tablicy.

Podczas lekcji:
- słuchaj aktywnie, tego co mówi nauczyciel, z pragnieniem/celem zrozumienia
- zadawaj pytania, jeśli czegoś nie rozumiesz,
- zadawaj pytania rozwijające specyficzne wątki (np. te, szczególnie Ciebie interesujące),
- notuj w sposób aktywny, wykorzystując ilustracje, schematy, kolory (specjalnego sposobu notowanie możesz nauczyć się z jednego z naszych eKursów)
- skojarz, wyobraź sobie przedstawiane informacje z czymś zabawnym lub ważnym dla Ciebie i zanotuj to skojarzenie - małym rysunkiem, zabawnym komentarzem. itd.

Nuda, monotonność, brak zainteresowania to zabójcy dobrego zapamiętywania. Nie pozwól aby Cię dopadły, bo wówczas całe 45 minut pójdzie prawie na marne. A szkoda.

Podczas indywidualnego uczenia się masz większe pole do popisu. Możesz dodatkowo:
- powtarzać kawałki studiowanego materiału na głos, możesz je nawet zaśpiewać:
- możesz użyć całego swego ciała - podskakiwać w takt wymawianych na głos partii materiału.
- możesz skojarzyć studiowany kawałek materiału z jakimś smakiem, który akurat masz przed sobą na talerzu - np. uczyć się wzorów wykorzystując truskawkowy smak.

Może to wszystko brzmi dziwnie, ale spróbuj tego sposobu - zobaczysz z jaką łatwością będziesz mógł przypomnieć sobie w ten sposób zapamiętaną informację.

Drugim niemniej ważnym czynnikiem odpowiadającym za dobre zapamiętanie informacji na dłużej niż na kilka minut, jest powtarzanie. Nawet jeśli doskonale będziesz starał się zapamiętać dany materiał, NAWET jeśli będziesz to robił przy pomocy mnemotechnik - niezawodnych metoda dosłownego zapamiętywania - ZAPOMNISZ wszystko, jeśli nie będziesz powtarzał. To jest pewne jak to, że 2 plus 2 jest 4. (znaczy chyba 4)

Powtarzanie jest esencjonalnym czynnikiem dobrego zapamiętywania. Powtarzać możesz na 2/2 sposoby - w zorganizowany i niezorganizowany sposób, w sposób aktywny i pasywny. Co to oznacza:
- zorganizowany - możesz powtarzać w określonych i zaplanowanych przez Ciebie okresach czasu. Zaraz po 10-ciu minutach od momentu zapamiętywania, po godzinie, po 6-ciu godzinach, na drugi dzień i po tygodniu. Te okresy powtarzania wynikają z kształtu tzw. krzywej zapamiętywania, która w tych właśnie momentach gwałtowniej się załamuje - innymi słowy zapominasz wówczas coraz więcej.
- niezorganizowany - powtarzasz, kiedy akurat masz na to czas i ochotę - na przerwie zaraz po lekcji aby sobie uporządkować w głowie nowe informacje, na drugiej przerwie, jadąc autobusem ze szkoły, przy kolacji, przy śniadaniu itd. Prawdopodobnie w ten właśnie sposób się to odbywa, prawda? Nie jest to najlepszy sposób, ale przynajmniej powtarzasz, co jest tym, o co właśnie chodzi.
- pasywny - kiedy po prostu przeglądasz, czytasz powtórnie notatkę, zadaną część materiału - innymi słowy nie starasz się sam swoimi siłami przypomnieć sobie to, co zapamiętałeś, ale po prostu korzystasz z zewnętrznej pamięci, aby jeszcze raz się tego nauczyć, aby sobie odświeżyć w głowie zapamiętaną informację.
- aktywny - kiedy starasz się sam własnymi siłami przypomnieć sobie to, co zapamiętałeś - nie korzystając z notatek, książek. Starasz się przypomnieć sobie po cichu w myślach, albo najlepiej na głos - powtarzając w głowie możesz się czasem oszukiwać, że umiesz to coś, podczas gdy naprawdę tak nie jest. Uszy trudniej oszukać.

Oczywiście aktywny i zorganizowany sposób powtarzania jest najlepszy. Jeśli jednak nie masz na to warunków/ochoty, zawsze możesz stosować mieszankę tych systemów - powtarzać kiedy jest na to czas - autobus, przerwa, i próbować to robić aktywnie, ale pomagając sobie notatkami.
Dobrze zapamiętany materiał, powtarzany w odpowiedni sposób - to pewny sukces.
Spróbuj tych sposobów i oceń różnicę.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin