Scenariusz zajęć:
Grupa wiekowa: 3, 4, 5, 6 lat
Temat tygodnia: Życie w lesie
Temat dnia: Zwierzeta w lesie
Cele ogólne:
· kształtowanie kompetencji przyrodoznawczych dziecka
· kształtowanie prawidłowych postaw wobec zwierząt
· zrozumienie zmian zachodzacych w przyrodzie
· rozbudzanie aktywności fizycznej dziecka
· wdrażanie do aktywnego myślenia
· rozwijanie wyobraźni
· rozwijanie umiejętności pracy w grupie
· rozbudzanie wrażliwości
· kształtowanie kompetencji językowych dzieka
· kształtowanie
Cele lekcji:
Uczeń:
· rozwiąże zagadki o zwierzętach
· odpowie na zadawane pytania
· nasladuje zachowanie i sposoby poryszania się zwierząt
· porówna rysunki dokonując analizy
· rozpozna zwierzęta leśne na obrazkach
· dopasuje nazwy zwierząt do ich miejsca zamieszkania
· usprawni swój narząd mowy
· odgadnie konturowe sylwety
· rozpozna cień zwierzecia leśnego
· wymieni charakterystyczne cechy ptaków i ssaków leśnych
Metody: samodzielnego dochodzenie do wiedzy, praktyczne, poglądowe, słowne
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: zagadki o zwierzętach leśnych, karty pracy, rysunki i plakaty ze zwierzętami
Przebieg zajęć:
1. Moment startowy: Dzieci wchodzac do sali, znajdują na podłodze kopertę zaadresowaną do nich. Nauczycielka czyta dzieciom list (Załącznik nr 1)
2. "Aby pomóc zwierzetom musimy najpierw się czegoś o nich dowiedziec." Wyhowawzyni prowadzi z dziemi rozmoe symulowaną na temat tego: zy były kiedyś w lesie? Czy udalo im się zobaczy jakiegoś zwierzęta leśne? Jesli tak, to jakie? Jak myśla w jakich miejscach moga mieszkać te zwierzęta, co jedzą? (Jako nawiązanie do kolejnego ćwiczenia.
3. Przeprowadzenie z dziećmi gimnastyki buzi i języka na wesoło. "śniadanie sarenki- ćwiczenia usprawniające narzady mowy. (załącznik nr 2)
4. "Nasladowanie zwierząt"- nauzycielka zachęca dzieci do wspólnej zabawy, która polega na odtwarzaniu ruchów i odgłosów zwierząt. Nauzycielka kolejno prezentuje obrazki zwierząt, które maja być naśladowane (załacznik nr4).
5. Dopasowywanie odpowiednich plakietek zwierząt z ich miejscem zamieszkania (praca w grupach, załącznik nr 3)
6. Ćwiczeniespostrzegawczości wzrokowej na kartach pracy, poprzez łązenei w pray rysunku zwuerzęcia z jego cieniem (załacznik nr 5)
7. Rozwiązywanie zagadek i wyszukiwanie obrazka z danym zwierzątkiem (załącznik nr6)
8. Wspólna nauka wierszyka "Dzik" Jana Brzechwy, śpiewanie piosenki.
9. Pożenanie.
Scenatiusz zajęć:
Temat dnia: „Gdzie mieszkają zwierzęta???”
-podnoszenie świadomość na temat życia zwierząt leśnych
-rozwijanie umiejętności zdobywania i wykorzystywania informacji
-rozwijanie zaciekawienia otaczającym światem, potrzeby wyjaśniania i przeżywania
-uwrażliwienie dziecka
-uświadomienie równości wszystkich stworzeń na ziemi
-bogacenie słownictwa uczniów o pojęcia związane z życiem zwierząt o wyrazy określające ich miejsca spoczynku.
-poznają niektóre gatunki zwierząt chronionych w Polsce
- usprawnianie zdolności manualnych dziecka
- rozwijanie małej motoryki
- rozwijanie dużej motoryki
Cele operacyjne:
omówi i zaprezentuje charakterystyczne zachowanie niektórych gatunków zwierząt (niedźwiedź, sowa, sarenka, zajęczek);
wymieni i pokaże na obrazku miejsce zamieszkiwania wyżej wymienionych zwierząt, dopasuje obrazki;
niesie zgodnie z własnymi możliwościami pomoc zwierzętom;
poznają podstawy ochrony przyrody;
wymieni przyczyny ochrony przyrody
wyjaśni czym jest ochrona przyrody
wyjaśni rolę jaka odrywa w Polsce Polska czerwona księga zwierząt;
wytłumaczy stwierdzenie, że wszystkie stworzenia na ziemi są równe;
ćwiczy koordynację ruchową i słuchową.
wykona z plasteliny model ulubionego zwierzęcia
Metody: samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacyjne, praktyczne, poglądowe, słowne, plastelina
Formy pracy: jednolita, indywidualna, w grupach.
Środki dydaktyczne: ilość szarf odpowiadająca ilości uczniów w klasie, odtwarzacz CD, płyta z wesoła muzyką.
1. Moment startowy: Nawiązanie do poprzednich zajęć: Pamiętacie jak wspominalismy o tym gdzie mieszkają zwierzęta? Pokazcie mi prosze gdzie mieszka ... (karta pracy nr ). Nawiazanie do zabawy ruchowej.
2. Zabawa ruchowa: „Myszki do norek”- w miarę ładnej pogody wychodzimy z uczniami na boisko szkolne, na ziemi rozkładamy pojedynczo szarfy w rozsypce, cała zabawa odbywa się przy dźwiękach muzyki, uczniowie biegają po całym boisku na dźwięk gwizdka zwiastującego nadejście kota uciekają do swoich „norek”, nauczycielka krąży po boisku i zabiera pojedynczo szarfy, wygrywa osoba, która najdłużej zostanie na polu bitwy z kotem. 3. Dyskusja okrągłego stołu:
ü Dlaczego warto chronić przyrodę?
ü Co to jest ochrona przyrody?
ü Skąd mamy wiedzieć, które zwierzęta w Polsce są chronione a, które nie??
ü Czy wszystkie stworzenia na ziemi są równe??
ü Co to znaczy ze są równe??
ü Jeśli nie są to. dlaczego???
ü Co się stanie. jeśli skrzywdzimy jakieś zwierze??
4. Zajęcia plastyczne: Wymodeluj z plasteliny swojego ulubionego zwierzaka.
5. Pożegnanie
Temat dnia: Ptaki leśne
- poszerzanie wiedzy na temat zwierzat leśnych
- wdrażanie do zapoznania się z gatunkami najcześciej spotykanych ptaków
- poznanie cech charakterystycznych najpopularniejszych ptaków
- doskonalenie umiejętności obserwacji
- kształtowanie komptenetncji przyrodoznawczych dziecka
- kształtowanie precepcji wzrokowej, dużej i małej motoryki
Cele opreacyjne:
- wypowie się na temat ilustracji, własnych doświadczeń i skojarzeń
- pozna nazwy wybranych ptaków
- ułozy puzzle z sylweta ptaka
- zapozna się z wyglądem wybranych gatunków ptaków
- stworzy swobodną komozycję ruchową przy muzyce
Przebieg zajeć:
1. Stworzenie sytuacji dydaktycznej: Uczniowie siedząc wkole wewnatrz, którego znajdują się obrazki z sylwetami ptaków, wybierają te, które widzieli i które potrafią nazwać.
2. Utrwalanie nazw ptaków. Wymiana poglądow z dziećmi na temat wyglądu ptaka, uzupełnienie informacji o ciekawostki związane z danym gatunkiem. (pomoce dla nauzyciela)
3. Zabawa "Witam, jakim jesteś ptakiem?" Dzieci podchodza do siebie mówią swoją nazwe ptaka, gdzie spędzają zime, poraz jakąś ciekawostke o sobie. Gatunek ptaka przchodzi z jednego dzieckana drugie, na sygnał ZIMA! dzieci musza się dobrze podzielic na te które zostaja na zime w Polse i te, które odlatuja do ciepłych krajów (lewo - prawo).
Układanie puzzli z sylwetami ptaków (zał 3). Naklejanie ałości obrazka na kartkę i pokolorowanie go.
4. Pożegnanie.
Temat dnia:Planowanie wycieczki
-rozbudzenie u dzieci wrażliwości na los i potrzeby zwierząt;
-prowokowanie sytuacji edukacyjnych uświadamiających dzieciom konieczność systematycznego dokarmiania zwierząt;
-kształtowanie kompetencji matematycznych;
-rozwijanie myślenia logicznego;
-kształtowanie kompetencji językowych;
-rozwijanie poszanowania dla wszystkich stworzeń;
-rozwijanie wyobraźni.
-rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt leśnych w zimie,
-rozpozna ślady zwierząt pozostawione na śniegu,;
-wykorzysta zdobyte informacje;
-rozwinie się manualnie, intelektualnie;
-rozwinie umiejętność radzenia sobie w terenie;
-rozwinie samodzielność, umiejętność kojarzenia, wnioskowania;
-rozwinie myślenie schematyczne, jak i ilustruje je;
Metody: samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacyjne, praktyczne, poglądowe, słowne
Formy pracy: jednolita, indywidualna
Środki dydaktyczne: ...
jola2203